Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB2/436-158/12-4/AK
z 10 stycznia 2013 r.
Zmieniona przez interpretację nr PL/LM/830/79/KPV/14/72828 w trakcie porządkowania
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB2/436-158/12-4/AK
Data
2013.01.10
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Zwolnienia od podatku
Słowa kluczowe
czynności
jednostka samorządu terytorialnego
samorządowa jednostka organizacyjna
strona
zwolnienie
Istota interpretacji
Czy muzeum jako jednostka organizacyjna jednostki samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnień dla jednostek samorządu terytorialnego zawartych w art. 8 pkt 4 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych?
Wniosek ORD-IN 313 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Muzeum, przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2012 r. (data wpływu 28 września 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 grudnia 2012 r. (data wpływu 24 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwolnienia podmiotowego z podatku od czynności cywilnoprawnych – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 28 września 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia podmiotowego z podatku, strony czynności cywilnoprawnych. Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.). Pismem z dnia 11 grudnia 2012 r., znak IPTPB2/436-158/12-2/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h Ordynacji podatkowej wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. Wezwanie wysłano w dniu 12 grudnia 2012 r. (skutecznie doręczono 17 grudnia 2012 r.). W dniu 24 grudnia 2012 r. do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie (data nadania 21grudnia 2012 r.). W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Wnioskodawca – Muzeum, zwane dalej „Muzeum”, posiada osobowość prawną i jest czynnym podatnikiem VAT. Jest samorządową instytucją kultury o charakterze naukowo-badawczym, dokumentacyjnym i edukacyjnym. Ogólny nadzór nad Muzeum sprawuje Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a bezpośredni – Zarząd Województwa. Muzeum – wpisane jest do Państwowego Rejestru Muzeów, prowadzonego przez Ministra Kultury (ma prawo do używania nazwy „muzeum rejestrowane”) oraz w księdze rejestrowej prowadzonej przez Zarząd Województwa. Muzeum działa na podstawie: ustawy z 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 1997 r., Nr 5, poz. 24 ze zm.), ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r., Nr 13, poz. 123 ze zm.) i Statutu Muzeum. Wstęp do muzeum jest bezpłatny na podstawie Uchwały Zarządu Województwa. W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że stan faktyczny przedmiotu wniosku dotyczy trzech zawartych umów sprzedaży pomiędzy Muzeum, a osobami fizycznymi, w wyniku których Muzeum nabyło muzealia. Dwie umowy zostały zawarte w 2008 r., tj. na kwotę xxx zł i xxx zł, od których został zapłacony podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości odpowiednio yyy zł i yyy zł oraz umowę w 2012 r. na kwotę xxx zł od której również zapłacono podatek od czynności cywilnoprawnych na kwotę yyy zł. W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy muzeum jako jednostka organizacyjna jednostki samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnień dla jednostek samorządu terytorialnego zawartych w art. 8 pkt 4 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych.. Zdaniem Wnioskodawcy, Muzeum opierając się na powyższych ustawach, nie korzystało ze zwolnień, ponieważ nie ma w nich mowy o jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego czy samorządowych instytucjach kultury. Jednak powołując się na interpretację indywidualną znak IBPBII/1/436-44/08/MCZ z dnia 20 marca 2009 r., w której stwierdzono, że jeżeli Muzeum jest jednostką organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego lub Skarbu Państwa to jest ono zwolnione z zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. Wobec powyższego Muzeum stoi na stanowisku, że powinno korzystać ze zwolnienia z zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca informuje, że Muzeum nie korzystało ze zwolnień, ponieważ nie ma mowy w art. 8 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych, o jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego czy samorządowych instytucjach kultury. Jednak powołując się na interpretację indywidualną znak IBPBII/1/436-44/08/MCZ z dnia 20 marca 2009 r., w której stwierdzono, że jeżeli Muzeum jest jednostką organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego lub Skarbu Państwa to jest ono zwolnione z zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. Analogicznie rozumiejąc powyższą interpretację, Wnioskodawca stwierdza, iż z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Muzeum niesłusznie zapłaciło podatek od czynności cywilnoprawnych, bowiem na podstawie art. 8 pkt 4 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych może korzystać ze zwolnienia podmiotowego jako jednostka organizacyjna jednostki samorządu terytorialnego(samorządowa instytucja kultury). Wobec powyższego Muzeum stoi na stanowisku, że powinno korzystać ze zwolnienia z zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych, a tym samym wystąpić o zwrot już zapłaconego. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2010 r., Nr 101, poz. 649 ze zm.) podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy sprzedaży rzeczy. Przez pojęcie rzeczy należy rozumieć zgodnie z art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) tylko przedmioty materialne. Obowiązek zapłaty podatku od umowy sprzedaży ciąży na kupującym (art. 4 pkt 1 w związku z art. 5 ust. 2 ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych). W tym miejscu należy wyjaśnić, że nie podleganie podatkowi czy też zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku od czynności sprzedaży jest możliwe tylko o ile ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych przewiduje takie możliwości. W przepisach ww. ustawy jednoznacznie wskazano jakie czynności cywilnoprawne nie podlegają temu podatkowi (art. 2) oraz jakie podmioty i umowy są zwolnione z podatku (art. 8 i art. 9). Zgodnie z art. 8 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zwalnia się od podatku następujące strony czynności cywilnoprawnych:
2a)organizacje pożytku publicznego, jeżeli dokonają czynności cywilnoprawnych wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
Zatem, skoro Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego, jak wskazano w treści wniosku, to stosownie do art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych korzysta ze zwolnieniu od podatku od czynności cywilnoprawnych jako strona czynności cywilnoprawnych. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.