Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-177/09-5/CS
z 5 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-177/09-5/CS
Data
2009.06.05


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Przepisy ogólne --> Przedmiot opodatkowania

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą samochodów osobowych --> Samochody osobowe - przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
podatek akcyzowy
samochód - pickup
samochód osobowy


Istota interpretacji
Czy samochody I w wariantach i wersjach podanych powyżej nabywane wewnątrzwspólnotowo, niezarejestrowane na terytorium Polski są przedmiotem opodatkowania akcyzą?



Wniosek ORD-IN 386 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 04.03.2009 r. (data wpływu 09.03.2009 r.), uzupełnionego pismem z dnia 25.05.2009 r. (data wpływu….), w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-177/09-2/CS z dnia 25.05.2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania samochodów typu pick-up – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.03.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania samochodów typu pick-up.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka Akcyjna Oddział w Polsce, jest oddziałem zagranicznego przedsiębiorcy. Spółka Akcyjna Oddział w Polsce (dalej: „Oddział”) będzie dokonywał wewnątrzwspólnotowych nabyć samochodów I przed ich pierwszą rejestracją w celu sprzedaży tych samochodów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Samochody będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, są uprzednio importowane na terytorium Wspólnoty Europejskiej przez I – oddział zagraniczny.

Samochody I uzyskały zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym świadectwo homologacji, w którym pojazdy te zostały zakwalifikowane jako samochody ciężarowe. Uwierzytelniona za zgodność z oryginałem kopia świadectwa homologacji typu pojazdu, wydanego przez Ministra Infrastruktury, znajduje się w załączeniu.

Wątpliwości Oddziału budzi kwalifikacja transakcji wewnątrzwspólnotowych nabyć przed pierwszą rejestracją następujących samochodów Ix w świetle ustawy o podatku akcyzowym:

Nazwa handlowa modelu Typ Wariant Wersja

Dxxx xx xx xx

D-xxx xx xx xx

D-xxx xx xx xx

D-xxx xx xx xx

D-xxx xx xx xx

D-xxx xx xx xx

D-xxx xx xx xx

D-xxx xx xx xx

D-xxx xx xx xx

Oddział uzyskał opinię statystyczną z Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi z której wynika, iż przedstawione wyżej pojazdy są kwalifikowane do kodu CN 8704 („pojazdy mechaniczne do transportu towarów”). Kopię opinii załączamy do niniejszego wniosku. Oddział nie występował o wydanie Wiążącej Informacji Taryfowej, gdyż nabywane wewnątrzwspólnotowo samochody nie są przedmiotem ani importu ani eksportu przez Oddział.

Oddział uzyskał również interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 25 lutego 2009 r. (nr IPPP3/443-284/08-4/SM), z której wynika m.in., iż transakcje wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz sprzedaży krajowej dotyczące wskazanych wyżej pojazdów (przed ich pierwszą rejestracją na terenie Polski) nie podlegają podatkowi akcyzowemu. Interpretacja ta dotyczy jednakże nieobowiązującej obecnie ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy samochody I w wariantach i wersjach podanych powyżej nabywane wewnątrzwspólnotowo, niezarejestrowane na terytorium Polski są przedmiotem opodatkowania akcyzą...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania jest nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju (nabyciem wewnatrzwspólnotowym jest, zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym, przemieszczenie m. in. samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju).

Ustawa o podatku akcyzowym definiuje w art. 100 ust. 4 samochody osobowe jako pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem skuterów śnieżnych o kodzie CN 8703 10 11, pojazdów typu meleks o kodzie CN 8703 10 18 oraz pojazdów typu quad o kodzie CN 8703 10 18. Zgodnie z Notami Wyjaśniającymi do Scalonej Nomenklatury, pozycja 8703 obejmuje także pojazdy wielofunkcyjne takie jak pojazdy mechaniczne, które mogą przewozić zarówno osoby jak i towary; typu pickup, posiadające zazwyczaj więcej niż jeden rząd siedzeń i tworzone przez dwie oddzielne przestrzenie, zamkniętą kabinę do przewozu osób i otwartą lub zakrytą powierzchnię do transportu towarów. Jednakże takie pojazdy mają być klasyfikowane do pozycji 8704, jeżeli maksymalna wewnętrzna długość podłogi powierzchni do transportu towarów jest większa niż 50% długości rozstawu osi pojazdu lub jeżeli posiadają one więcej niż dwie osie. Jednakże, skoro samochody Ixxx xx (także w wariantach i wersjach podanych w poz. 50 formularza) są traktowane w Polsce jako samochody ciężarowe (co potwierdza świadectwo homologacji), a zatem nieprzeznaczone zasadniczo do przewozu osób, nie dokonuje się sprawdzenia, o którym mowa wyżej co do kwalifikacji pickupa do kodu CN 8703 albo CN 8704. Takie sprawdzenie możliwe jest dopiero wtedy, jeśli pickup przeznaczony jest zasadniczo do przewozu osób, a taka sytuacja nie zachodzi w omawianym przypadku. Niniejsze stanowisko potwierdza wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 kwietnia 2008 r. (sygn. akt III SA/Wa 271/08), który dotyczy uprzednio obowiązującego stanu prawnego, ale mogący być również stosowany obecnie z racji podobnego zakresu przedmiotowego opodatkowania akcyzą samochodów osobowych.

Ponadto, Oddział uzyskał opinię statystyczną, z której wynika, iż pojazdy nabywane wewnątrzwspólnotowo są samochodami ciężarowymi. W sytuacji wątpliwości co do właściwego zakwalifikowania do pozycji CN nabywanych samochodów nie było możliwe uzyskanie przez Oddział Wiążącej Informacji Taryfowej, gdyż pojazdy te nie są przedmiotem transakcji z krajami spoza Wspólnoty Europejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 06.12. 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z dnia 12 stycznia 2009 r. Nr 3 poz. 11) - określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy – w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  3. pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
  1. wyprodukowanego na terytorium kraju,
  2. od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Na podstawie ust. 4 w/w przepisu, samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem skuterów śnieżnych o kodzie CN 8703 10 11, pojazdów typu meleks o kodzie CN 8703 10 18 oraz pojazdów typu quad o kodzie CN 8703 10 18.

Przepis art. 2 pkt 9 ustawy stanowi, iż nabycie wewnatrzwspólnotowe jest to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka będzie dokonywać wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów, które sklasyfikowała do kodu CN 8704 (pojazdy mechaniczne do transportu towarów).

W związku z powyższym, mając na uwadze przepisy ustawy z dnia 06.12. 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z dnia 12 stycznia 2009 r. Nr 3 poz. 11) oraz zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku, pojazdy będące przedmiotem zapytania, zakwalifikowane przez Wnioskodawcę do kodu CN 8704, posiadające świadectwo homologacji typujące te pojazdy jako samochody ciężarowe - nie podlegają przepisom ustawy o podatku akcyzowym.

Należy zaznaczyć, iż świadectwo homologacji nie jest dokumentem rozstrzygającym o prawidłowej klasyfikacji kodu CN. Istotnym kryterium klasyfikacyjnym nierozerwalnie związanym z towarem jest zasadnicze przeznaczenie pojazdu, który w tym przypadku służyć będzie do transportu towarów. A zatem czynność nabycia wewnątrzwspólnotowego przedmiotowych pojazdów, nie będzie podlegać opodatkowaniu tym podatkiem.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz klasyfikację dokonaną przez Wnioskodawcę, stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

Podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić, czy wyrób podlega opodatkowaniu, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru wg kodów CN. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych towarów do odpowiednich kodów CN, jak również nie jest uprawniony do weryfikacji klasyfikacji dokonanej przez dany podmiot. W świetle zasad, zaliczenie danego towaru do odpowiedniego grupowania, należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia, sprzedawcy).

Ponadto, zgodnie z art. 14 b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z tym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj