Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-252/09-3/BD
z 28 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-252/09-3/BD
Data
2009.04.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dotacja
dotacja podmiotowa
obrót
opodatkowanie


Istota interpretacji
Czy otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja wpływa na podstawę opodatkowania, tj. zwiększa obrót w sposób określony w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia (…), przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2009 r. (data wpływu: 26 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 kwietnia 2009 r. (data wpływu: 22 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 22 kwietnia 2009 r. o doprecyzowanie stanu faktycznego i odpis Krajowego Rejestru Sądowego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


W dniu 13 października 2008 r. Wnioskodawca (dalej: „Stowarzyszenie”) złożył, jako organizacja pozarządowa, ofertę realizacji zadania publicznego pn. (…) (dalej: „oferta”).

Po zaakceptowaniu przez Gminę (…) oferty przedłożonej przez Wnioskodawcę, doszło w dniu 28 października 2008 r. do podpisania umowy, oznaczonej jako (…) (dalej: „umowa”). Przedłożona wcześniej oferta, na podstawie § 1 ust. 1 ww. umowy, stanowi szczegółowy zakres zadań, do realizacji których zobowiązuje się Stowarzyszenie. W celu realizacji oferty, Stowarzyszenie zawiera następnie umowy indywidualne z przedsiębiorcami –Beneficjentami oferty (dalej: „umowy indywidualne”).

Przedmiotowa oferta Stowarzyszenia wskazuje w szczególności na przedmiot działalności statutowej, tj.:

  • aktywne wspieranie i popularyzowanie przedsiębiorczości, innowacyjności i samozatrudnienia,
  • tworzenie warunków sprzyjających inicjatywom społeczności lokalnej w zakresie tworzenia i rozwijania działalności gospodarczej, a w szczególności małych i mikro przedsiębiorstw,
  • promocja oraz wspieranie inicjatyw i rozwiązań zmierzających do tworzenia nowych miejsc pracy oraz budowy postaw przedsiębiorczych,
  • promocja (…) oraz (…) jako przyjaznych przedsiębiorczości,
  • pomoc w szeroko rozumianej aktywizacji zawodowej,
  • działania na rzecz wspierania i integracji przedsiębiorstw europejskich oraz wymiana doświadczeń w tym zakresie.


W statucie Stowarzyszenia znajduje się zapis, iż „Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami” (§ 45 Statutu Stowarzyszenia).

Cele jakie stawia sobie Wnioskodawca, w związku z realizacją powierzonego zadania publicznego skupiają się na wsparciu (…), nowopowstałych (do 6 miesięcy od rejestracji) przedsiębiorców w rozpoczęciu i rozwinięciu ich działalności oraz osiągnięciu przez tych przedsiębiorców sukcesu na rynku poprzez zdobywanie wiedzy merytorycznej, organizacyjnej, wsparciu instytucjonalnym, organizacyjnym i infrastrukturalnym, a ponadto współpracy z Urzędem Miasta, Urzędem Marszałkowskim, Powiatowym i Wojewódzkim Urzędem Pracy, Bankami, Funduszami Pożyczkowymi i Poręczeniowymi oraz innymi instytucjami w celu wspierania małej przedsiębiorczości.

W realizacji ww. oferty Wnioskodawca zawiera z przedsiębiorcami zakwalifikowanymi do programu prowadzonego przez Stowarzyszenie (Beneficjentami oferty) umowy indywidualne, które przewidują, że od uczestników przystępujących do oferty Stowarzyszenia (Beneficjentów oferty) będą pobierane opłaty za możliwość korzystania z wydzielonej powierzchni lokalowej i mediów, w tym elektronicznych w kalkulowanej wysokości do 300 zł. Pobierana opłata służy jedynie pokryciu kosztów infrastruktury lokalowej oraz zaplecza technicznego oferowanego przez Wnioskodawcę, a ponadto możliwość korzystania z połączeń telefonicznych na zasadach prepaid. O zasadach wykorzystania przedmiotowej opłaty stanowią umowy indywidualne oraz wykonawcze do nich regulaminy i programy inkubacji beneficjentów.


Zawierane umowy indywidualne pomiędzy Wnioskodawcą a przedsiębiorcami, korzystającymi z programu Stowarzyszenia stanowią, że ww. Beneficjenci otrzymają bezpłatnie:

  1. opiekę merytoryczną: przydzielony, indywidualny doradca – „mentor” w zakresie zasad prowadzenia działalności gospodarczej, wsparcia organizacyjnego,
  2. dostęp do preferencyjnych usług świadczonych wg indywidualnych potrzeb w zakresie doradztwa prawnego, ekonomicznego, księgowo – finansowego, podatkowego, patentowego,
  3. informację o dostępnych źródłach finansowania przedsięwzięć i pomoc w pozyskiwaniu środków z UE oraz w postaci dotacji, gwarancji, poręczeń, kredytów, grantów, funduszy inwestycyjnych,
  4. pomoc w nawiązywaniu współpracy gospodarczej, w poszukiwaniu partnerów gospodarczych,
  5. usługi sekretarskie w skład których wchodzą: przyjmowanie i wysyłanie korespondencji i drobnych przesyłek, usługi faksowe, oprawa dokumentów, komputerowa edycja tekstów,
  6. pakiet szkoleń tematycznych podnoszący kwalifikacje, których szczegółowy zakres będzie dopasowany do zapotrzebowania przystosowanego do beneficjentów,
  7. możliwość wymiany informacji i doświadczeń między przedsiębiorcami i instytucjami poprzez m. in. spotkania, stronę internetową, forum internetowe, spotkania integrujące, prezentacyjne i służące wymianie doświadczeń pomiędzy liderami regionalnej przedsiębiorczości, a rozpoczynającymi pracę na swój własny rachunek przedsiębiorcami,
  8. możliwość uczestniczenia w zintegrowanej platformie informatycznej wraz z dostępem do bazy wiedzy oraz narzędzi pomocnych w prowadzeniu biznesu; umożliwi to wszystkim beneficjentom dostęp do wszelkich informacyjnych zasobów inkubatora, które będą budowane w miarę rozwoju projektu,
  9. możliwość posługiwania się na czas trwania projektu adresem i numerami telefonicznymi Inkubatora jako adresem siedziby firmy.

Z wyżej wymienionych usług, które oferuje Wnioskodawca w ramach realizacji zawartej z Gminą (…) umowy, korzystać będą beneficjenci, wyłonieni na zasadach wskazanych w przedmiotowej ofercie oraz wykonawczych do niej postanowień. Oferta nie przewiduje dla beneficjentów członkostwa w Stowarzyszeniu dla celów wzięcia udziału w programie Wnioskodawcy. Umowy indywidualne zawierane pomiędzy Wnioskodawcą a przedsiębiorcami –beneficjentami, precyzują postanowienia oferty, poprzez określenie, iż pobierane opłaty (300 zł) dotyczą możliwości korzystania z infrastruktury lokalowej oraz zaplecza technicznego Wnioskodawcy np. korzystania z wydzielonej powierzchni lokalowej i mediów, w tym elektronicznych, ponadto dostęp do rozmów telefonicznych na zasadach prepaid.

Maksymalny okres uczestnictwa przedsiębiorcy – beneficjenta w projekcie Wnioskodawcy nie może przekroczyć 12 miesięcy. Wszyscy przedsiębiorcy wybrani w drodze rekrutacji do uczestnictwa w projekcie uzyskają zaświadczenia o wysokości uzyskanej pomocy publicznej, a umowy zawierane pomiędzy Stowarzyszeniem a beneficjentem będą posiadały klauzule dotyczące stosowania pomocy de minimis.

Wnioskodawca, w celu realizacji oferty, zawiera z beneficjentami umowy indywidualne na świadczenie usług, o których mowa powyżej. Zawarcie umowy jest warunkiem skorzystania przez beneficjenta z pomocy publicznej. Umowy indywidualne określają jedynie opłatę za korzystanie z powierzchni lokalowej oraz możliwość wykonywania połączeń telefonicznych w systemie prepaid, natomiast nie przewidują od Beneficjentów odpłatności za korzystanie z pozostałych usług wymienionych w niniejszym wniosku.

Całkowity koszt zadania określony został w ofercie w kwocie 3.416.000 zł, w tym dotacja ze środków publicznych (w związku z umową z Gminą (…)) w kwocie 3.200.000 zł (w tym w roku 2008 – 450.000 zł, w roku 2009 – 1.375.000 zł, w roku 2010 – 1.375.000 zł).

Wnioskodawca wskazuje w ofercie usługi, które będą zlecane podmiotom zewnętrznym. l tak, na zewnątrz zlecane będą usługi doradztwa biznesowego, księgowego, prawnego oraz podatkowego. Szacunkowa wartość usług zlecanych na zewnątrz wyniesie około 40.000 zł w skali miesiąca.

Jak wynika z pisma uzupełniającego z dnia 22 kwietnia 2009 r. Stowarzyszenie otrzymało dotację pochodzącą ze środków Gminy (…), a dotyczącą finansowania zadania publicznego pn. „(…)”.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja wpływa na podstawę opodatkowania, tj. zwiększa obrót w sposób określony w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniami wskazanymi w ustawie. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Przepis powyższy oznacza zatem, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług. Podstawą zatem oceny opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, jest stwierdzenie czy są one dokonywane w celu sfinansowania, czy też dofinansowania konkretnej dostawy towaru lub usługi. Aby więc mówić o bezpośrednim wpływie otrzymanej dotacji na cenę, należy ustalić, czy otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja ma bezpośredni wpływ na kwotę należną oferowanych przez Stowarzyszenie usług i czy służy dofinansowaniu usług oferowanych przez Wnioskodawcę.

Oferta Wnioskodawcy oraz umowy indywidualne zawierane z Beneficjentami wraz z postanowieniami wykonawczymi do tych umów przewidują, że Stowarzyszenie świadczyć będzie na rzecz Beneficjentów jego programu pakiet usług, w których mieścić się będą m. in. usługi doradztwa biznesowego, księgowego, prawnego oraz podatkowego. Mieści się to w celach jakie stawia sobie Wnioskodawca, w związku z realizacją powierzonego mu zadania publicznego (tj. na wsparciu (…) nowopowstałych przedsiębiorców w rozpoczęciu i rozwinięciu ich działalności oraz osiągnięciu przez tych przedsiębiorców sukcesu na rynku poprzez zdobywanie wiedzy merytorycznej, organizacyjnej, a ponadto szeroko rozumiane wsparcie i współpraca z instytucjami publicznymi, ułatwiające start na rynku). Świadczony przez Wnioskodawcę pakiet możliwy jest do realizacji z tytułu otrzymanej przez Stowarzyszenie dotacji, która finansuje opłaty na rzecz podmiotów zewnętrznych z tytułu ww. usług (dotacja służy tu w całości sfinansowaniu tych usług). Z racji tego, że ustawa o VAT nie zawiera definicji „bezpośredniego wpływu dotacji na cenę usług świadczonych przez podatnika”, należy się odwołać do innych źródeł pomocnych w zdefiniowaniu powyższego określenia.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050 ze zm.), „ceną” jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. W cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym.

Ponieważ oferowany przez Stowarzyszenie pakiet usług, obejmujący m. in. usługi doradztwa biznesowego, księgowego, prawnego, podatkowego oraz wsparcia i rozwinięcia działalności Beneficjentów nie został określony w umowach indywidualnych i postanowieniach wykonawczych do nich jako odpłatny, nie można mówić o kwocie należnej, o której stanowi art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, ani nawet o cenie w myśl ww. ustawy o cenach. Aby mówić o kwocie należnej powinno pojawić się świadczenie należne od nabywcy (tu: Beneficjenta), tymczasem proponowany przez Wnioskodawcę pakiet usług obejmujący m. in. usługi doradztwa biznesowego, księgowego, prawnego, podatkowego oraz wsparcia i rozwinięcia działalności Beneficjentów takiego świadczenia od Beneficjentów nie wymaga.

W umowach indywidualnych i postanowieniach wykonawczych do nich mowa jest jedynie o zryczałtowanej opłacie, która służy jedynie pokryciu kosztów infrastruktury lokalowej oraz zaplecza technicznego oferowanego przez Wnioskodawcę, a ponadto możliwość korzystania z połączeń telefonicznych na zasadach prepaid. Aby cena (kwota należna) została zwiększona o otrzymane przez Wnioskodawcę dotacje należy wykazać, że taka dotacja miała bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) usług świadczonych przez Stowarzyszenie. Ani w ustawie o VAT, ani tym bardziej w ustawie o cenach nie ma definicji „bezpośredniego wpływu na cenę”. Korzystając więc ze Słownika współczesnego języka polskiego (wyd. Wilga, Warszawa 1996, s. 52) zwrot „bezpośredni”, bądź „bezpośrednio” należy rozumieć jako „bez pośrednictwa czegokolwiek, kogokolwiek, wprost”. W związku z powyższym wyrażenie „dotacja mająca bezpośredni wpływ na cenę usługi świadczonej przez podatnika”, należy rozumieć w przypadku Wnioskodawcy, jako dotację, którą można wprost odnieść do opłaty płaconej przez Beneficjentów, korzystających z konkretnych usług Stowarzyszenia.

Tymczasem w przypadku Wnioskodawcy otrzymana dotacja służy sfinansowaniu usług zewnętrznych takich jak m. in. usługi doradztwa biznesowego, księgowego, prawnego i podatkowego oraz wsparcia i rozwinięcia działalności Beneficjentów.

Usługi, z których korzystają Beneficjenci, nie mają charakteru odpłatnego, w związku z tym, po pierwsze nie można mówić o kwocie należnej od nabywcy (tu: Beneficjenta), a po drugie (i tym bardziej o bezpośrednim wpływie otrzymanej dotacji na cenę (kwotę należną) z tytułu świadczonych usług.

Otrzymana dotacja nie służy również dofinansowaniu kosztów infrastruktury lokalowej oraz zaplecza technicznego oferowanego przez Wnioskodawcę Beneficjentom, a ponadto możliwości korzystania z połączeń telefonicznych przez Beneficjentów na zasadach prepaid. Te koszty pokrywane są ze zryczałtowanej opłaty płaconej przez Beneficjentów, o czym mówią umowy indywidualne oraz postanowienia wykonawcze do nich.

W związku z powyższym, otrzymywana przez Stowarzyszenie dotacja, zdaniem Wnioskodawcy, służy w całości sfinansowaniu usług realizowanych przez podmioty zewnętrzne. Dotacja przeznaczona jest na sfinansowanie kosztów (wydatków) ponoszonych przez Stowarzyszenie, w związku z realizacją oferty oraz umów indywidualnych i postanowień wykonawczych do nich. Dotacja nie służy dofinansowaniu zryczałtowanej opłaty, ponieważ zryczałtowana opłata służy jedynie pokryciu wydatków na infrastrukturę lokalową oraz zaplecze techniczne oferowane przez Wnioskodawcę Beneficjentom, a ponadto możliwości korzystania z połączeń telefonicznych przez Beneficjentów na zasadach prepaid.

W związku z powyższym dotacja ta nie wpływa ani w sposób pośredni, ani nawet w sposób bezpośredni na zryczałtowaną opłatę. Dotacja ta stanowi samodzielną kwotę, której przeznaczeniem jest w tym przypadku wydatkowanie jej w sposób wskazany w ofercie Wnioskodawcy, umowach indywidualnych i postanowieniach wykonawczych do nich.

Powyższe oznacza, że otrzymana dotacja służy sfinansowaniu działalności Wnioskodawcy, którym jest realizacja zadania publicznego, którego szczegóły sprecyzowane zostały w przedmiotowej ofercie, a ponadto i przede wszystkim w umowach indywidualnych i postanowieniach wykonawczych do nich. Dotacja ta nie służy dofinansowaniu działalności Stowarzyszenia, bo nie ma podstaw do uznania, że taka dotacja stanowi obrót w rozumieniu ustawy o VAT. W szczególności, co jest niezwykle istotne w przypadku Wnioskodawcy, nie może być mowy o bezpośrednim wpływie dotacji na cenę oferowanych przez Stowarzyszenie towarów i usług.

Nie może być bowiem uznana za „bezpośredni wpływ na cenę” okoliczność, że od Beneficjentów pobierana jest zryczałtowana opłata, służąca jedynie możliwości korzystania z infrastruktury lokalowej oraz zaplecza technicznego i możliwości korzystania z telefonicznych połączeń na zasadach prepaid. Tym samym otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja służąca sfinansowaniu proponowanych przez Stowarzyszenie usług polegających m. in. na doradztwie biznesowym, księgowym, prawnym oraz podatkowym, a ponadto na wsparciu i rozwinięciu działalności Beneficjentów, nie mająca bezpośredniego wpływu na wartość świadczonych usług, nie wpływa na podstawę opodatkowania, tj. nie zwiększa obrotu w sposób określony w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Ponadto stosownie do art. 29 ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem art. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do zapisu art. 29 ust. 2 ww. ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Włączenie zatem do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca, jako organizacja pozarządowa, jest w trakcie realizacji zadania publicznego pn. (…). Umowa na powyższe zadanie została zawarta z Gminą (…) w dniu 28 października 2008 r.

Cele jakie stawia sobie Wnioskodawca, w związku z realizacją powierzonego zadania publicznego skupiają się na wsparciu (…), nowopowstałych przedsiębiorców w rozpoczęciu i rozwinięciu ich działalności oraz osiągnięciu przez tych przedsiębiorców sukcesu na rynku poprzez zdobywanie wiedzy merytorycznej, organizacyjnej, wsparciu instytucjonalnym, organizacyjnym i infrastrukturalnym, a ponadto współpracy z Urzędem Miasta, Urzędem Marszałkowskim, Powiatowym i Wojewódzkim Urzędem Pracy, bankami, funduszami Pożyczkowymi i Poręczeniowymi oraz innymi instytucjami w celu wspierania małej przedsiębiorczości. W realizacji tego zadania Wnioskodawca zawiera z przedsiębiorcami zakwalifikowanymi do programu prowadzonego przez Stowarzyszenie indywidualne umowy, które przewidują że od uczestników przystępujących do oferty Stowarzyszenia będą pobierane opłaty za możliwość korzystania z wydzielonej powierzchni lokalowej i mediów w tym elektronicznych w kalkulowanej wysokości do 300 zł. Pobierana opłata służy jedynie pokryciu kosztów infrastruktury lokalowej oraz zaplecza technicznego oferowanego przez Wnioskodawcę, a ponadto daje możliwość korzystania z połączeń telefonicznych na zasadach prepaid.


Zawierane umowy indywidualne pomiędzy Wnioskodawcą a przedsiębiorcami, korzystającymi z programu Stowarzyszenia stanowią, że ww. Beneficjenci otrzymają bezpłatnie:

  1. opiekę merytoryczną: przydzielony, indywidualny doradca – „mentor” w zakresie zasad prowadzenia działalności gospodarczej, wsparcia organizacyjnego,
  2. dostęp do preferencyjnych usług świadczonych wg indywidualnych potrzeb w zakresie doradztwa prawnego, ekonomicznego, księgowo – finansowego, podatkowego, patentowego,
  3. informację o dostępnych źródłach finansowania przedsięwzięć i pomoc w pozyskiwaniu środków z UE oraz w postaci dotacji, gwarancji, poręczeń, kredytów, grantów, funduszy inwestycyjnych,
  4. pomoc w nawiązywaniu współpracy gospodarczej, w poszukiwaniu partnerów gospodarczych,
  5. usługi sekretarskie w skład których wchodzą: przyjmowanie i wysyłanie korespondencji i drobnych przesyłek, usługi taksowe, oprawa dokumentów, komputerowa edycja tekstów,
  6. pakiet szkoleń tematycznych podnoszący kwalifikacje, których szczegółowy zakres będzie dopasowany do zapotrzebowania przystosowanego do beneficjentów,
  7. możliwość wymiany informacji i doświadczeń między przedsiębiorcami i instytucjami poprzez m. in. spotkania, stronę internetową, forum internetowe, spotkania integrujące, prezentacyjne i służące wymianie doświadczeń pomiędzy liderami regionalnej przedsiębiorczości, a rozpoczynającymi pracę na swój własny rachunek przedsiębiorcami,
  8. możliwość uczestniczenia w zintegrowanej platformie informatycznej wraz z dostępem do bazy wiedzy oraz narzędzi pomocnych w prowadzeniu biznesu; umożliwi to wszystkim beneficjentom dostęp do wszelkich informacyjnych zasobów inkubatora, które będą budowane w miarę rozwoju projektu,
  9. możliwość posługiwania się na czas trwania projektu adresem i numerami telefonicznymi Inkubatora jako adresem siedziby firmy.


Wnioskodawca na finansowanie przedmiotowego zadania publicznego otrzymał dotację pochodzącą ze środków Gminy (…), która służy sfinansowaniu przedstawionych wyżej usług zewnętrznych dla przedsiębiorców, a także wsparciu i rozwinięciu działalności przedsiębiorców.


W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych należy stwierdzić, że pozyskana dotacja mająca charakter ogólny, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, lecz przeznaczona jest na dotowanie prowadzonej działalności Wnioskodawcy w ramach zadania pn. (…).

Tym samym dotacja ta nie stanowi dopłaty do ceny usługi, a co za tym idzie, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie zawiera się bowiem w ustawowej definicji obrotu, będącego podstawą opodatkowania, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj