Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-205/09/KG
z 26 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-205/09/KG
Data
2009.03.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
ochrona zdrowia
odliczanie podatku naliczonego
szpital
zakład opieki zdrowotnej


Istota interpretacji
Szpital nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z remontem i przebudową przychodni.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2009r. (data wpływu do tut. organu 26 lutego 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 marca 2009r. (data wpływu 19 marca 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizowanego projektu pod nazwą „Remont i przebudowa Przychodni Wielospecjalistycznej” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizowanego projektu pod nazwą „Remont i przebudowa Przychodni Wielospecjalistycznej”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 marca 2009r. (data wpływu 19 marca 2009r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-205/09/KG z dnia 11 marca 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zespół Opieki Zdrowotnej będzie realizował inwestycje pod nazwą „Remont i przebudowa Przychodni Wielospecjalistycznej”. Przedsięwzięcie to uzyskało dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.

Projekt polega na realizacji robót budowlanych niezbędnych do dostosowania przychodni do Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 10 listopada 2006r., a w szczególności:

  1. utworzenie centralnej rejestracji, informacji oraz punktu pobrań materiałów i wydawania wyników,
  2. powiększenie gabinetów lekarskich,
  3. przeniesienie poradni leczenia uzależnień do budynku przychodni,
  4. dostosowanie obiektu do potrzeb osób niepełnosprawnych – wykonanie windy,
  5. wymiana instalacji i pozostałej infrastruktury technicznej obiektu.

W wyniku realizacji inwestycji powstanie obiekt, który będzie wykorzystywany do wykonywania świadczeń zdrowotnych, bezpieczny i przyjazny dla mieszkańców Powiatu, pozwalający na poprawę jakości usług medycznych.

Koszt całego zadania wyniesie 2 739 422,43 zł w tym dofinansowanie ze środków RPO 1 536 260,59 zł.

Zespół Opieki Zdrowotnej wykonuje usługi w zakresie ochrony zdrowia sklasyfikowane pod numerem PKWiU 85.1.

Roboty budowlane oraz zakupy dokonane na potrzeby inwestycji będą związane z wykonywaniem przez ZOZ usług zdrowotnych zwolnionych z podatku od towarów usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 i załącznika nr 4 poz. 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca uzyskuje również dochody z wynajmu pomieszczeń, które są opodatkowane. Udział dochodów opodatkowanych w ogólnej wartości sprzedaży nie przekracza 2% (wynosi 1,37%). Nie ma więc obowiązku zastosowania odliczenia podatku według struktury sprzedaży określonej w art. 90 ustawy o VAT. Sytuacja taka będzie się utrzymywać również w przyszłości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 17 marca 2009r.):

Czy w związku z przeprowadzeniem ww. inwestycji istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie robót budowlanych oraz zakupy związane z realizacją projektu dofinansowanego ze środków RPO...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu z dnia 17 marca 2009r.), nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie robot budowlanych oraz zakupy związane z realizacją projektu dofinansowanego ze środków RPO, ponieważ:

  1. Podatnik wykonuje głównie czynności zwolnione z podatku VAT (art. 43 ust. 1 pkt 1, załącznik nr 4 do ustawy VAT),
  2. udział sprzedaży opodatkowanej (z najmu pomieszczeń) w stosunku do ogółu sprzedaży nie przekracza 2% (wynosi 1,37%),
  3. prowadzenie szczegółowej ewidencji związanej z pkt 2 jest bezzasadne (brak możliwości przyporządkowania określonych przychodów do niewielkich kosztów).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa będzie realizował inwestycję pod nazwą „Remont i przebudowa Przychodni Wielospecjalistycznej”, polegającą na dostosowania przychodni do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 10 listopada 2006r.

Towary i usługi nabyte w wyniku realizacji projektu będą po jego zakończeniu wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania działalności zwolnionej (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 i załącznika nr 4 do ustawy o VAT).

Zatem w związku z faktem, iż zrealizowany projekt będzie służył świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia (usługi zwolnione od podatku VAT), Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w wyniku realizacji projektu.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, iż uzyskuje również dochody z wynajmu pomieszczeń, które są opodatkowane. Udział dochodów opodatkowanych w ogólnej wartości sprzedaży nie przekracza 2% (wynosi 1,37%), a zatem w myśl przepisu art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2. Przepis ten jednak nie znajduje zastosowania w niniejszej sprawie, bowiem stosuje się go jedynie w przypadku, gdy podatnik dokonuje nabycia towarów i usług, które służą działalności opodatkowanej i zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu, lecz nie ma możliwości ich wydzielenia. W rozpatrywanym przypadku, Wnioskodawca potrafił nabycia te wydzielić i wskazać, że zakupione towary i usługi będą służyły wyłącznie wykonywaniu czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj