Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-129/09/AL
z 4 maja 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-129/09/AL
Data
2009.05.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury


Słowa kluczowe
dowód
faktura VAT
internet
kasa rejestrująca
nieodpłatne używanie
przekazanie
rachunek bankowy
sprzęt
zapłata


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca będzie zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2009r. (data wpływu 5 lutego 2009r.), uzupełnionym pismami z dnia 20 kwietnia 2009r. (data wpływu 24 kwietnia 2009r.) oraz z dnia 20 kwietnia 2009r. (data wpływu 28 kwietnia 2009r), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2009r. wpłynął do tutejszego organu wniosek z dnia 3 lutego 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wniosek uzupełniono pismami z dnia 20 kwietnia 2009r. (data wpływu 24 kwietnia 2009r.) oraz z dnia 20 kwietnia 2009r. (data wpływu 28 kwietnia 2009r.) będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-129/09/AL z dnia 9 kwietnia 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność gospodarczą. Będzie się głównie zajmował świadczeniem usług, które będą polegały na udostępnianiu abonentowi zasobów sieci internet za pośrednictwem urządzeń operatora (Wnioskodawcy). Przyłączony do tej sieci sprzęt sieciowy (modemy, switche, huby, access pointy, anteny) będzie częścią składową środka trwałego operatora, który będzie służył do udostępniania sygnału internetowego. Na świadczone usługi udostępniania abonentom (również osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej) sieci internet będzie zawarta umowa pomiędzy konkretnym podmiotem (również osobą fizyczną), a operatorem (Wnioskodawcą). Będąc operatorem w ramach budowanej infrastruktury sieci Wnioskodawca będzie przekazywał w nieodpłatne użytkowanie sprzęt sieciowy (modemy, switche, huby, access pointy, anteny) abonentowi, który będzie użytkował sprzęt, będący elementem infrastruktury telekomunikacyjnej sieci, stanowiącej własność operatora (Wnioskodawcy). Za świadczone usługi zapłata w całości nastąpi za pośrednictwem poczty lub banku na firmowy rachunek bankowy Wnioskodawcy. Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję oraz będzie posiadał dowody dokumentujące transakcję (faktury VAT), z których jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Za wszelkie świadczone przez Wnioskodawcę usługi (tzn. udostępniania abonentom sieci internet oraz za naprawy sprzętu komputerowego) Wnioskodawca będzie uzyskiwał zapłatę za pośrednictwem poczty lub banku oraz będzie na te usługi wystawiał faktury VAT.

W związku z opisanym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących...

Zdaniem Wnioskodawcy, (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 20 kwietnia 2009r.), będzie on zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestracyjnych zgodnie z Dz. Ustaw Nr 228, poz. 1510 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestracyjnych. W ww. Dz. U. pozycja 1510 jest załącznik czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania poz. 38. Świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Wątpliwości budzi u Wnioskodawcy § 4.1 ww. ustawy. Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiągniętych obrotów: pkt 5 przy dostawie sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronicznych i innych elementów oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (ex PKWiU 32).

Wnioskodawca będzie przekazywał w nieodpłatne użytkowanie sprzęt sieciowy, będący własnością operatora – Wnioskodawcy, który jest niezbędny do przyłączenia abonenta do sieci internetowej. Nieodpłatne użytkowanie nie jest dla Wnioskodawcy dostawą sprzętu, dlatego uważa, że będzie zwolniony z prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestracyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zgodnie z art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Na podstawie § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania:

  1. do dnia 31 marca 2009r. – podatników korzystających ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), do których nie ma zastosowania zwolnienie określone w § 3 ust. 1 pkt 1;
  2. do dnia 31 grudnia 2009r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W załączniku do rozporządzenia określającym czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, części II – obejmującej sprzedaż dotyczącą szczególnych czynności, w pozycji 38 ujęto świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła. Przy czym zwolnienie powyższe nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług przed dniem 1 stycznia 2009r.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność gospodarczą, w ramach której będzie świadczył usługi polegające na udostępnianiu abonentowi zasobów sieci internet za pośrednictwem urządzeń operatora (Wnioskodawcy) tj. przyłączonego do tej sieci sprzętu sieciowego: modemów, switchy, hubów, access pointów, anten. Sprzęt sieciowy będzie częścią składową środka trwałego operatora, który będzie służył do udostępniania sygnału internetowego. Na świadczone usługi udostępniania abonentom (również osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej) sieci internet będzie zawarta umowa pomiędzy konkretnym podmiotem (również osobą fizyczną), a operatorem (Wnioskodawcą).

Za wszelkie świadczone przez Wnioskodawcę usługi (tzn. udostępniania abonentom sieci internet oraz za naprawy sprzętu komputerowego) Wnioskodawca będzie uzyskiwał zapłatę za pośrednictwem poczty lub banku na firmowy rachunek bankowy Wnioskodawcy oraz będzie na te usługi wystawiał faktury VAT. Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję oraz będzie posiadał dowody dokumentujące transakcje (faktury VAT), z których jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

W świetle przytoczonych przepisów, w związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca spełnił warunki uprawniające go do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, czynności udostępniania abonentom sieci internet oraz za naprawy sprzętu komputerowego, bowiem jak wskazał we wniosku:

  • Zapłata za świadczone przez niego usługi nastąpi na pośrednictwem poczty lub banku na firmowy rachunek bankowy Wnioskodawcy.
  • Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję oraz będzie posiadał dowody dokumentujące transakcje (faktury VAT), z których jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.
  • Wnioskodawca nie rozpoczął jeszcze działalności gospodarczej, a zatem przyjęto, że nie rozpoczął jeszcze ewidencjonowania tychże usług przy zastosowaniu kas rejestrujących przed dniem 1 stycznia 2009r.

W związku z powyższym Wnioskodawca, przy spełnieniu ww. warunków, nie będzie musiał ewidencjonować, przy zastosowaniu kas rejestrujących, świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej usług udostępniania abonentom sieci internet oraz za naprawy sprzętu komputerowego. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również tego, czy w związku z nieodpłatnym przekazaniem w użytkowanie sprzętu sieciowego będącego jego własnością, nie utraci prawa do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 4 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będąc operatorem, w ramach budowanej infrastruktury sieci będzie przekazywał w nieodpłatne użytkowanie sprzęt sieciowy (modemy, switche, huby, access pointy, anteny) abonentowi, który będzie użytkował sprzęt, będący elementem infrastruktury telekomunikacyjnej sieci, stanowiącej własność operatora (Wnioskodawcy). Ponadto z wniosku wynika, iż Wnioskodawca będzie przekazywał w nieodpłatne użytkowanie sprzęt sieciowy, który jest niezbędny do przyłączenia abonenta do sieci internetowej. Przyłączony do tej sieci sprzęt sieciowy będzie częścią składową środka trwałego operatora (Wnioskodawcy) i będzie służył do udostępniania sygnału internetowego.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 5 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów, przy dostawie:

  1. sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten, (ex PKWiU 32),
  2. sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego, (ex PKWiU 33.40.3).

Aby ocenić czy ww. przepis znajdzie zastosowanie, należy w pierwszej kolejności stwierdzić czy w przedmiotowej sprawie mamy w ogóle do czynienia z dostawą towaru. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego nie wynika jednak aby Wnioskodawca przenosił prawo do rozporządzania sprzętem jak właściciel, sprzęt jest bowiem częścią składową infrastruktury stanowiącej własność Wnioskodawcy. W przedmiotowej sprawie nastąpi jedynie, jak podał Wnioskodawca przekazanie w nieodpłatne użytkowanie. Należy wskazać, że w świetle regulacji art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nie oznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy, bowiem jak stanowi art. 718 § 1 ww. Kodeksu cywilnego po zakończeniu użyczenia biorący do używania obowiązany jest zwrócić użyczającemu rzecz w stanie nie pogorszonym; jednakże biorący nie ponosi odpowiedzialności za zużycie rzeczy będące następstwem prawidłowego używania. Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług. Przez świadczenie usług, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 cyt. ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części. Zatem przesłanką do opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych nieodpłatnie jest istnienie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia towarów i usług, które są związane ze świadczoną usługą, a także realizowanie usług na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami. Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Przekazanie przez Wnioskodawcę abonentom w nieodpłatne użytkowanie sprzętu sieciowego (takiego jak: modemy, switche, huby, access pointy, anteny), który jest niezbędny do przyłączenia abonenta do sieci internetowej, będzie odbywało się w bezpośrednim związku z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem tj. przekazanie w nieodpłatne użytkowanie ww. sprzętu będzie odbywało się w związku z profilem działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę a mianowicie świadczeniem usług polegających na udostępnianiu abonentom zasobów sieci internet. A zatem jeden z warunków koniecznych dla uznania nieodpłatnego świadczenia usług za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu nie został spełniony. Przekazanie w nieodpłatne użytkowanie ww. sprzętu nie stanowi więc odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług.

Skoro zatem przekazanie przez Wnioskodawcę w nieodpłatne użytkowanie ww. sprzętu sieciowego, nie stanowi odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług, to w sprawie nie będzie miał zastosowania przepis § 4 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, wyłączający prawo Wnioskodawcy do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących na podstawie § 2 tego rozporządzenia. W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo nadmienia się, iż zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Jednakże w myśl art. 106 ust. 4 ww. ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj