Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-252/09-2/SM
z 17 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-252/09-2/SM
Data
2009.06.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania --> Ubytki lub niedobory


Słowa kluczowe
gaz płynny
podatek akcyzowy
skład podatkowy
ubytki
wyroby akcyzowe zharmonizowane
zaniechanie poboru podatku


Istota interpretacji
określenie podmiotu zobowiązanego do zapłaty podatku akcyzowego z tytułu powstania nadmiernych ubytków w czasie przemieszczania gazu płynnego LPG



Wniosek ORD-IN 404 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24.03.2009 r. (data wpływu 27.03.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie podmiotu zobowiązanego do zapłaty podatku akcyzowego i opłaty paliwowej z tytułu powstania nadmiernych ubytków w czasie przemieszczania gazu płynnego LPG - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27.03.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie podmiotu zobowiązanego do zapłaty podatku akcyzowego i opłaty paliwowej z tytułu powstania nadmiernych ubytków w czasie przemieszczania gazu płynnego LPG.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. dokonuje zakupu i sprzedaży gazu płynnego LPG w procedurze zawieszonej akcyzy między składami podatkowymi w kraju, występując jako pośrednik działający na własny rachunek. Zakup gazu płynnego LPG odbywa się w składzie podatkowym producenta na warunkach EXW oraz na takich samych warunkach odbywa się sprzedaż gazu odbiorcy końcowemu. Skład podatkowy producenta wystawia dokument ADT, w którym jako odbiorca widnieje skład podatkowy odbiorcy końcowego. Transport gazu płynnego LPG odbywa się na koszt i ryzyko odbiorcy końcowego jego własnym lub podnajętym środkiem transportu. Przy wyjeździe ze składu podatkowego dostawcy autocysterny są ważone, waga netto gazu płynnego LPG wykazana jest na dokumencie ADT i na fakturze VAT.

Autocysterny są również ważone w składzie podatkowym odbiorcy końcowego, a na dokumencie ADT wykazana jest nadwyżka lub niedobór gazu w stosunku do ilości podanej przy załadunku. Wtedy mamy do czynienia z ubytkami lub niedoborami wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, a jeśli przekraczają one 0,1% ilości załadowanej, to na podstawie załącznika nr 4 część II ust. 1 pkt 1 uznawane są za ubytki nadmierne, które podlegają na podstawie rozporządzenia MF z dnia 25 marca 2004 roku w sprawie wysokości maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków niektórych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, a także szczegółowych zasad terminów ogłaszania norm dopuszczalnych ubytków oraz norm zużycia takich wyrobów (Dz. U. Nr 63 z 2004 roku poz. 565), opodatkowaniu podatkiem akcyzowym i opłacie paliwowej.

Dostawca zapłacił należny podatek akcyzowy i opłatę paliwową od nadmiernych ubytków w czasie transportu gazu i obciążył tym kosztem wnioskodawcę (Sp. z o.o.) jako swojego odbiorcę gazu.

Jednocześnie Wnioskodawca obciążył odbiorcę końcowego (przewoźnika i prowadzącego skład podatkowy). Wtedy okazało się, że odbiorca końcowy odprowadza na bieżąco w formie zaliczek dziennych podatek akcyzowy i opłatę paliwową od nadmiernych ubytków m.in. w czasie transportu. Podatek akcyzowy i opłata paliwowa została więc uiszczona dwa razy - przez skład podatkowy nadawcy i skład podatkowy odbiorcy towarów akcyzowych zharmonizowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Która strona obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi w opisanym wyżej przypadku zobowiązana jest do uiszczenia podatku akcyzowego i opłaty paliwowej od nadmiernych ubytków powstałych w czasie przemieszczania gazu płynnego LPG między składami podatkowymi...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 roku (Dz. U. z 2004 roku Nr 29 poz. 257 ze zm.) podatnikiem akcyzy są osoby fizyczne lub prawne, u których powstają nadmierne ubytki lub niedobory wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Jest to zasada generalna w/w ustawy.

Odbiór i transport gazu płynnego LPG odbywa się na warunkach EXW środkiem transportu należącym do składu podatkowego odbiorcy końcowego. Spółka uważa więc, że płatnikiem podatku akcyzowego i opłaty paliwowej od nadmiernych ubytków w transporcie jest skład podatkowy odbiorcy. Zgodnie z warunkami Ex Works wg INCOTERMS 2000 transport odbywa się na jego koszt ryzyko i wraz z wydaniem towaru odbiorcy przechodzi na niego odpowiedzialność za ewentualne ubytki.

Ponieważ umowa handlowa między stronami nie normuje sprawy odpowiedzialności za powstałe w czasie transportu nadmierne ubytki, należy kierować się zasadą generalną ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) akcyzie podlegają ubytki lub niedobory wyrobów akcyzowych zharmonizowanych powstałe w czasie produkcji, magazynowania, przerobu, zużycia lub przewozu. Stosownie do ust. 2 cyt. przepisu zwalnia się od akcyzy ubytki lub niedobory powstające podczas wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1, do wysokości ustalonej przez właściwego naczelnika urzędu celnego dla danego podatnika akcyzy.

Na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy - pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju.

Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, to warunkiem zawieszenia poboru akcyzy jest, zgodnie z art. 27 ust. 4 ustawy, dołączenie do przewożonych ww. wyrobów administracyjnego dokumentu towarzyszącego oraz złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Ze stanu faktycznego wynika, że skład podatkowy producenta wystawia dokument ADT, w którym jako odbiorca widnieje skład podatkowy odbiorcy końcowego.

Zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 1 ustawy zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku otrzymania przez podatnika administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez nabywcę; zobowiązanie podatkowe w akcyzie ciążące na tym podatniku wygasa z dniem otrzymania przez podatnika administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru tych wyrobów przez nabywcę, w części objętej potwierdzeniem.

W sytuacji zatem wystąpienia ubytków nadmiernych podatnikiem z tego tytułu będzie wysyłający skład podatkowy producenta. Zastosowanie mieć będą tutaj przepisy art. 28 ust. 1 pkt 5 ustawy, w myśl którego zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku niedostarczenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego do miejsca przeznaczenia; obowiązek podatkowy powstaje z dniem wyprowadzenia wyrobów ze składu podatkowego, a jeżeli dnia tego nie można określić – z dniem stwierdzenia przez uprawniony podmiot o ich niedostarczeniu. Zauważyć należy, że podmiot ten (producent wysyłający towary w procedurze poboru akcyzy) jest także gwarantem, który złożył zabezpieczenie akcyzowe z tytułu przemieszczania wyrobów akcyzowych.

Zgodnie z przepisami art. 37h ust. 1-2 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2571 ze zm.) wprowadzanie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, z wyłączeniem biokomponentów w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 sierpnia 2006r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 169, poz. 1199 oraz z 2007 r. Nr 35, poz. 217), stanowiących samoistne paliwa, wykorzystywanych do napędu pojazdów w rozumieniu art. 2 pkt 31 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, podlega opłacie, zwanej dalej "opłatą paliwową".

Przez wprowadzenie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, o których mowa w ust. 1, rozumie się czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, których przedmiotem są te paliwa silnikowe oraz gaz.

W myśl art. 37j ust. 1 ww. ustawy obowiązek zapłaty opłaty paliwowej od paliw silnikowych oraz gazu, o których mowa w art. 37h, ciąży na:

  1. producencie paliw silnikowych lub gazu albo
  2. importerze paliw silnikowych lub gazu, albo
  3. podmiocie dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym paliw silnikowych lub gazu, albo
  4. innym podmiocie podlegającym na podstawie przepisów o podatku akcyzowym obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku akcyzowego od paliw silnikowych lub gazu.


Z powyższych przepisów wynika, że obowiązek zapłaty opłaty paliwowej ciąży na podmiocie, który zobowiązany jest także do zapłaty podatku akcyzowego od wyrobów akcyzowych.

Uwzględniając powyższe, w sytuacji opisanej we wniosku, skład podatkowy producenta jest obowiązany także do zapłaty opłaty paliwowej od stwierdzonych nadmiernych ubytków transportowanego gazu LPG.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj