Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-156/09/BJ
z 8 maja 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-156/09/BJ
Data
2009.05.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
dopłata
dzieci i młodzież
płatnik
podatek dochodowy
podstawa opodatkowania
wypoczynek
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy zasadne jest w świetle art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyłączenie z podatku dzieci do lat 18 ?



Wniosek ORD-IN 738 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2009r. (data wpływu do tut. Biura 17 lutego 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dopłaty do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2009r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dopłaty do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, w ramach programu osłonowego „Tanie wczasy” finansuje dopłaty do wypoczynku rodzinnego żołnierzy zawodowych, w tym pełne pokrycie wypoczynku dziecka. Świadczenie to określone zostało w § 14 i § 14a

Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 maja 2004r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu korzystania przez żołnierzy zawodowych małżonków i dzieci pozostających na ich utrzymaniu z bezpłatnych przejazdów oraz innych świadczeń socjalno-bytowych (Dz.U. z 2004r. Nr 135, poz. 1452 ze zm.). Wypoczynek organizowany był przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie – Wojskowe Domy Wypoczynkowe Narodowej z dnia 14 czerwca 2004r. w sprawie działalności wypoczynkowej w resorcie obrony narodowej (Dz.Urz. MON Nr 7, poz. 77).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zasadne jest w świetle art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyłączenie z podatku dzieci do lat 18 ...

Zdaniem wnioskodawcy, dopłaty na dzieci do lat 18 podlegają zwolnieniu w całości od podatku dochodowego, natomiast dopłaty do wypoczynku żołnierza i jego małżonka należy doliczyć do przychodu ogólnego, w którym nastąpiła zapłata za wypoczynek, a podatek żołnierz wpłaca do kasy w miesiącu zapłaty faktury przez płatnika, który jest odsyłany zgodnie z terminem do Urzędu Skarbowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Zgodnie z art. 21 ust.1 pkt 78 lit a) ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dopłaty do : wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:

  1. z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości,
  2. z innych źródeł - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł,

Z powyższego przepisu wynika, iż aby dopłata do wypoczynku mogła być zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:1.wypoczynek ma być zorganizowany przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie,2.dziecko korzysta z wypoczynku w formie wczasów, kolonii, obozów lub zimowisk, w tym również połączonych z nauką,3.dziecko jest w wieku do 18 lat.

Zatem zwolnienie przysługuje, jeśli dopłaty do wypoczynku dotyczą dzieci i młodzieży do lat 18. Jeżeli dopłata została udzielona w roku podatkowym, w którym dziecko kończy 18 lat, ale jej wypłata następuje przed ukończeniem 18 roku życia, to zwolnienie będzie przysługiwać, jeżeli zaś wypłata nastąpi po ukończeniu przez dziecko w trakcie roku 18 lat, zwolnienie podatkowe nie przysługuje.

Jeżeli finansowanie tego wypoczynku następuje :

  • z funduszu socjalnego,
  • z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
  • zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra

i spełnione są powyższe warunki, ustawodawca nie ogranicza kwotowo świadczenia podlegającego zwolnieniu.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca na podstawie rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej wypłaca świadczenia w postaci dopłaty do wypoczynku rodzinnego żołnierzy zawodowych (w tym pełne pokrycie wypoczynku dziecka żołnierza) przysługujące żołnierzom zawodowym.

W myśl § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 maja 2004r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu korzystania przez żołnierzy zawodowych, małżonków i dzieci pozostających na ich utrzymaniu z bezpłatnych przejazdów oraz innych świadczeń socjalno-bytowych (Dz.U.z 2004r. Nr 135, poz.1452); żołnierzowi zawodowemu oraz jego małżonkowi i dzieciom pozostającym na jego utrzymaniu przysługuje dopłata do wypoczynku w ramach programu "Tanie wczasy", realizowanego w formie wypoczynku rodzinnego poza sezonem w całorocznych wojskowych ośrodkach wypoczynkowych, wojskowych domach (zespołach) wypoczynkowych - zakładach budżetowych.

Z dopłaty w ramach programu, o którym mowa w ust. 1, może korzystać rodzina żołnierza zawodowego, w której przeciętny miesięczny dochód na osobę w rodzinie - za okres 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc, w którym żołnierz złożył wniosek o zakwalifikowanie do programu - nie przekracza 50 % kwoty najniższego uposażenia zasadniczego żołnierza zawodowego. Jego wysokość jest ustalana w sposób, o którym mowa w § 12 ust. 2 i 2a (§ 14 ust. 2 ww. rozporządzenia)

W myśl § 14a ust. 1 ww. rozporządzenia do dopłaty do wypoczynku w ramach programu "Tanie wczasy", o której mowa w § 14 ust. 1, uprawnieni są również żołnierze zawodowi skierowani do pełnienia służby poza granicami państwa na podstawie art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. Nr 162, poz. 1117 oraz z 2004 r. Nr 210, poz. 2135), którzy zostali ranni lub zachorowali w związku z pełnieniem tej służby, oraz małżonkowie i dzieci pozostające na jego utrzymaniu, bez względu na wysokość dochodów uzyskiwanych w rodzinie żołnierza zawodowego.

Dopłata do wypoczynku w ramach programu "Tanie wczasy" finansowana jest przez jednostkę wojskową, w której żołnierz zawodowy, pozostaje na zaopatrzeniu, na podstawie faktury wystawionej przez wojskowy ośrodek wypoczynkowy. Przepisy § 12 ust. 7 i 8 stosuje się odpowiednio (§ 14 ust. 4 oraz § 14a ust. 6 ww. rozporządzenia).

Ponadto wskazano we wniosku, iż wypoczynek żołnierzy i ich rodzin organizowany był przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie – Wojskowe Domy Wypoczynkowe w formie wczasów, kolonii lub obozów. Jak wynika z decyzji Nr 153/MON/PSSS Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 czerwca 2004r. w sprawie działalności wypoczynkowej w resorcie obrony narodowej (Dz.U. MON Nr 7, poz. 77), działalność wypoczynkowa w resorcie obrony narodowej realizują Wojskowe Zespoły i domy wypoczynkowe, zwane dalej „WDW”, funkcjonujące w formie zakładów budżetowych lub gospodarstw pomocniczych.

W związku z powyższym, uwzględniając okoliczności przedstawione we wniosku oraz przytoczone przepisy prawa należy stwierdzić, że dopłaty do wypoczynku dla dzieci i młodzieży do lat 18 wypłacane w ramach programu „Tanie wczasy” na podstawie cytowanego powyżej Rozporządzania Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 maja 2004r. organizowane przez Wojskowe Domy Wypoczynkowe w formie obozów wczasów, kolonii podlegają zwolnieniu na mocy cyt. art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem stanowisko wnioskodawcy zawarte we wniosku należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj