Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-114/09/AL
z 24 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-114/09/AL
Data
2009.04.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
dentysta
dostawa towarów
spółka cywilna
zwolnienia podmiotowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług dostawa przez spółkę koron, mostów, protez dentystycznych oraz innych uzupełnień protetycznych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2009r. (data wpływu 2 lutego 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 kwietnia 2009r. (data wpływu 21 kwietnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy przez spółkę koron, mostów, protez dentystycznych oraz innych uzupełnień protetycznych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2009r. wpłynął do tutejszego organu wniosek z dnia 29 stycznia 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy przez spółkę koron, mostów, protez dentystycznych oraz innych uzupełnień protetycznych.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 kwietnia 2009r. (data wpływu 21 kwietnia 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-114/09/AL z dnia 8 kwietnia 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, wraz ze swoim partnerem – technikiem dentystycznym z Niemiec jest na etapie przygotowywania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Powstająca firma ma stworzyć miejsca pracy dla techników dentystycznych i zajmować się sprzedażą wyrobów dla gabinetów stomatologicznych – lekarzy stomatologów. Wyroby te to korony, mosty, protezy dentystyczne i inne uzupełnienia protetyczne stosowane w stomatologii, wykonywane z materiałów spółki na zlecenie gabinetów stomatologicznych. Produkty sprzedawane przez spółkę będą wykonywane przez zatrudnionych techników dentystycznych.

Jednocześnie pismem z dnia 8 kwietnia 2009r. Nr IBPP1/443-114/09/AL Wnioskodawca został wezwany do przyporządkowania towarom, które będą stanowiły przedmiot dostawy, właściwych symboli PKWiU określonych zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU)(Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się do dnia 31 grudnia 2009r.

W uzupełnieniu z dnia 16 kwietnia 2009r. Wnioskodawca wskazał, iż dla koron, mostów, protez dentystycznych oraz innych uzupełnień symbol PKWiU to: 33.10.17-59.90.

W związku z opisanym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytanie:

Czy produkty spółki tj. korony, mosty, protezy dentystyczne i inne uzupełnienia protetyczne wykonywane przez techników dentystycznych zatrudnionych przez spółkę będą przy ich sprzedaży przez spółkę zwolnione z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, czy będą opodatkowane stawką 7% zgodnie z poz. 101 lub 106 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy właściwą stawką będzie stawka 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust.1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenia wykonawcze do ustawy.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ww. ustawy do VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Pod poz. 101 załącznika nr 3 do ustawy określającego wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, wymienione zostały: sztuczne stawy; przyrządy, aparaty i protezy ortopedyczne; sztuczne zęby; protezy dentystyczne; protezy innych części ciała, gdzie indziej niesklasyfikowane – z wyłączeniem sztucznych zębów i protez dentystycznych – PKWiU ex 33.10.17. Ponadto pod poz. 163 ww. załącznika nr 3, jako opodatkowane 7% stawką podatku, zostały wymienione usługi napraw i konserwacji wyrobów z pozycji 72, 91, 101-104 bez względu na symbol PKWiU.

Powyższy zapis oznacza, iż z dniem 1 stycznia 2008r. sztuczne zęby i protezy dentystyczne zostały wyłączone z opodatkowania obniżoną do 7% stawką podatku od towarów i usług. W konsekwencji od dnia 1 stycznia 2008r. usługi wytwarzania oraz dostawa sztucznych zębów i protez dentystycznych podlega opodatkowaniu stawką podstawową podatku VAT, tj. 22%.

W tym miejscu należy jednak podkreślić, że na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, z 7% stawki podatku korzystają – bez względu na symbol PKWiU – wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika – poz. 106 załącznika nr 3 ww. ustawy. Z objaśnień do cyt. załącznika nr 3 wynika, iż wykaz nie ma zastosowania do zakresu sprzedaży i świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług lub opodatkowanych stawką 0% i 3% określonych bezpośrednio ustawą.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 14 cyt. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku świadczenie usług przez techników dentystycznych w ramach wykonywania ich zawodu, jak również dostawę protez dentystycznych lub sztucznych zębów przez dentystów oraz techników dentystycznych.

Wykładnia normy zawartej w tym przepisie wskazuje, iż zwolnienie od podatku świadczenia usług przez techników dentystycznych w ramach wykonywania ich zawodu oraz dostawy protez dentystycznych lub sztucznych zębów dotyczy podatników będących technikami dentystycznymi (osoby fizyczne), nie wykluczając jednocześnie możliwości zastosowania zwolnienia np. w sytuacji dostaw protez dentystycznych lub świadczenia usług napraw protez przez spółkę cywilną, której wspólnikami są technicy dentystyczni. Brak jest również przesłanek, aby z ww. zwolnienia wykluczyć podmioty np. prawa handlowego (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością), które zatrudniają techników dentystycznych, jeżeli umowa zatrudnienia przewiduje, iż to właśnie te osoby wykonują protezy dentystyczne lub dokonują napraw protez w tych podmiotach. W takich przypadkach ziszczenie się świadczenia dokonanego przez techników dentystycznych następuje bowiem w dostawie towarów lub odpowiednio świadczeniu usług dokonywanych przez te podmioty.

Powyższe zwolnienie należy traktować jako zwolnienie o charakterze przedmiotowo-podmiotowym, przy czym istota podmiotowości sprowadza się do zapewnienia odpowiednich kompetencji osoby (technika dentystycznego) przy świadczeniu usług lub dostawie towarów, w ramach danego podmiotu bez wiązania tych kompetencji z formą prawną podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca wraz ze swoim partnerem – technikiem dentystycznym z Niemiec jest na etapie przygotowywania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, która to firma ma stworzyć miejsca pracy dla techników dentystycznych i zajmować się sprzedażą wyrobów dla gabinetów stomatologicznych – lekarzy stomatologów. Wyroby te to korony, mosty, protezy dentystyczne i inne uzupełnienia protetyczne stosowane w stomatologii, wykonywane będą z materiałów spółki na zlecenie gabinetów stomatologicznych. Produkty sprzedawane przez spółkę będą wykonywane przez zatrudnionych techników dentystycznych. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż dla koron, mostów, protez dentystycznych oraz innych uzupełnień protetycznych symbol PKWiU to: 33.10.17-59.90.

Jak wynika z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU)(Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) pod poz. 33.10.17-59.90 wymienione zostały protezy dentystyczne pozostałe (z wyjątkiem sztucznych zębów). Skoro zatem Wnioskodawca zaklasyfikował korony, mosty, protezy dentystyczne oraz inne uzupełnienia protetyczne do grupowania PKWiU 33.10.17-59.90, to wszystkie wskazane we wniosku produkty, które zamierza sprzedawać Wnioskodawca, stanowią protezy dentystyczne z wyjątkiem sztucznych zębów.

W świetle powyższego, planowana dostawa koron, mostów, protez dentystycznych oraz innych uzupełnień protetycznych wykonywanych przez techników dentystycznych w ramach planowanej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie powołanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT. Przepis ten zwalnia bowiem od podatku dostawę protez dentystycznych przez techników dentystycznych w sytuacji gdy dostawa ta dokonywana jest (będzie) przez podatnika lub zatrudnione u niego osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje (techników dentystycznych). Nie ma przy tym znaczenia forma organizacyjna prowadzonej przez podatnika działalności w ww. zakresie (osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej czy osoba fizyczna), ani okoliczność czy podatnik prowadzący działalność jako osoba fizyczna sam posiada kwalifikacje technika dentystycznego, czy jedynie zatrudnia pracowników posiadających takie uprawnienia. W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż dla planowanej dostawy przez spółkę produktów tj. korony, mosty, protezy dentystyczne oraz inne uzupełnienia protetyczne należy zastosować 7% stawkę podatku od towarów i usług należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU lub gdyby przedmiotem dostawy nie były protezy dentystyczne) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj