Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-259/09-4/AD
z 25 maja 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-259/09-4/AD
Data
2009.05.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych


Słowa kluczowe
dostawa
dostawa wewnątrzwspólnotowa
maszyny
miejsce świadczenia usług
transport wewnątrzwspólnotowy
usługi pomocnicze
usługi transportowe
załadunek


Istota interpretacji
Na terytorium jakiego kraju opodatkowana będzie usługa demontażu i załadunku maszyny eksportowanej do Belgii wykonana na terenie Polski?
Na terytorium jakiego kraju opodatkowana będzie usługa demontażu i załadunku maszyny eksportowanej do kraju z poza Unii Europejskiej wykonana na terenie Polski?



Wniosek ORD-IN 397 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2009 r. (data wpływu 27 lutego 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 maja 2009 r. (data wpływu 6 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług demontażu i załadunku związanych z transportem wewnątrzwspólnotowym – jest:

  1. prawidłowe – w części dotyczącej wystawiania faktur,
  2. nieprawidłowe – w części dotyczącej określenia miejsca świadczenia usług.


UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług demontażu i załadunku związanych z transportem wewnątrzwspólnotowym. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 maja 2009 r. (data wpływu 6 maja 2009 r.) o doprecyzowanie, że zapytania Spółki dotyczą zdarzeń przyszłych oraz o brakującą opłatę.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca otrzymał zlecenie od kontrahenta z Belgii (z belgijskim numerem NIP) na demontaż i załadunek maszyny poligraficznej. Demontaż i załadunek odbywał się na terenie Polski w miesiącu styczniu 2009 r. Demontowana maszyna była przedmiotem umowy dostawy pomiędzy firmą polską posiadającą europejski nr NIP (dostawca), a firmą z Belgii (nabywca oraz zleceniodawca Wnioskodawcy).

Dostawca zafakturował dostawę maszyny z zerową stawką VAT. Maszyna została dostarczona do Belgii w pierwszej dekadzie lutego 2009 r. Zainteresowany posiada kserokopię listu przewozowego dotyczącego sprzedaży i wywozu maszyny z dnia 6 lutego 2009 r. Za wykonaną usługę demontażu i załadunku wystawił z dniem 30 stycznia 2009 r. fakturę na kontrahenta z Belgii, od którego otrzymał zlecenie i zapłatę.

Z uzupełnienia wniosku wynika, że zapytania Wnioskodawcy dotyczą zdarzeń przyszłych.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy Wnioskodawca prawidłowo zafakturował wykonaną usługę tzw. fakturą NP nienaliczając i nieodprowadzając podatku VAT...

Na terytorium jakiego kraju jest opodatkowana wykonana przez Zainteresowanego usługa demontażu i załadunku...

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonana przez niego usługa demontażu i załadunku maszyny dostarczonej do Belgii nie będzie opodatkowana w Polsce i wystawiając tzw. fakturę NP zachował się prawidłowo, zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 lit. d oraz art. 28 ust. 7 i ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Taka interpretacja opisanej sytuacji została potwierdzona w rozmowie telefonicznej z jednym z ekspertów KIP.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej wystawiania faktur oraz nieprawidłowe w części dotyczącej określenia miejsca świadczenia usług.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Ogólna reguła wyrażona w art. 27 ust. 1 ustawy stanowi, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca na zlecenie kontrahenta unijnego będzie świadczył usługi demontażu i załadunku maszyny poligraficznej. Demontowana maszyna będzie przedmiotem umowy dostawy pomiędzy firmą polską posiadającą europejski nr NIP (dostawca), a firmą z Belgii (nabywca oraz zleceniodawca Wnioskodawcy). Przedmiotowe usługi będą odbywały się na terytorium Polski. Zainteresowany wystawi fakturę na kontrahenta z Belgii od którego otrzyma zlecenie i zapłatę.


Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowe czynności będą usługami na ruchomym majątku rzeczowym, dla których miejsce świadczenia określa się zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d oraz art. 28 ust. 7 i ust. 8 ustawy.

W opinii tut. Organu, usługa demontażu jest ściśle powiązana z załadunkiem, ponieważ gdyby istniała możliwość załadunku ww. maszyny w całości nie wystąpiłaby konieczność jej demontażu. Celem końcowym realizowanym przez Zainteresowanego jest więc załadunek, a demontaż jest jego niezbędnym etapem. A zatem można przyjąć, że w tym przypadku demontaż jest usługą pomocniczą do załadunku.


W myśl art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b ustawy, w przypadku świadczenia usług pomocniczych do usług transportowych, takich jak załadunek, rozładunek, przeładunek i podobne czynności miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że demontowana maszyna będzie przedmiotem umowy dostawy pomiędzy firmą polską (dostawcą), a kontrahentem belgijskim (nabywcą). Ten drugi będzie jednocześnie zleceniodawcą Zainteresowanego i poda mu swój belgijski nr NIP. Aby dostawa mogła być zrealizowana konieczny będzie demontaż maszyny i jej załadunek. Konsekwentnie więc należy stwierdzić, że wykonane przez Wnioskodawcę usługi będą miały niewątpliwy związek z transportem wewnątrzwspólnotowym.

Natomiast jak wynika z art. 28 ust. 1 ustawy, w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanej dalej „wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów”, miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie do art. 28 ust. 3 ustawy, w przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.


Przepis ust. 3 stosuje się również odpowiednio do usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b, jeżeli usługi te są bezpośrednio związane z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów (art. 28 ust. 4 ustawy).


Reasumując, należy stwierdzić, że dla przedmiotowych usług, związanych z transportem wewnątrzwspólnotowym, miejscem ich świadczenia będzie zgodnie z art. 28 ust. 4 ustawy terytorium Belgii, a zatem powyższa transakcja nie będzie opodatkowana w Polsce.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze (art. 106 ust. 2 ustawy).

Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

I tak, stosownie do regulacji § 25 ust. 1 ww. rozporządzenia, przepisy § 5, 7-21 i 24 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.


Faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 5, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem - § 25 ust. 2 cyt. rozporządzenia.


W myśl § 25 ust. 3 powołanego rozporządzenia, faktury, o których mowa w ust. 1, mogą nie zawierać danych określonych w § 5 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 4.


Podsumowując, z uwagi na to, że usługa będąca przedmiotem zapytania nie będzie opodatkowana w Polsce, Wnioskodawca prawidłowo zafakturował ją nienaliczając i nieodprowadzając podatku VAT.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


W zakresie interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – opodatkowania usług demontażu i załadunku związanych z transportem międzynarodowym zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 25 maja 2009 r.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj