Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-240/09-2/SM
z 15 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-240/09-2/SM
Data
2009.06.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Zwolnienie z akcyzy wybranych wyrobów akcyzowych


Słowa kluczowe
dokumentacja
dokumentowanie
dokumenty
paliwo
podatek akcyzowy
podmiot
pośrednictwo
żegluga


Istota interpretacji
możliwość zastąpienia dokumentu dostawy własnym dokumentem, tj. kwitem bunkrowym



Wniosek ORD-IN 522 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19.03.2009 r. (data wpływu 23.03.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastąpienia dokumenty dostawy wyrobów akcyzowych tzw. kwitem bunkrowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.03.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastąpienia dokumenty dostawy wyrobów akcyzowych tzw. kwitem bunkrowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka S.A. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi bunkrowania statków w paliwo żeglugowe. Paliwo dostarczane jest zarówno na statki polskie jak i statki zarejestrowane w innych krajach przy pomocy bunkierek - małych tankowców (statków morskich).

Spółka sprzedaje paliwa przeznaczone na cele żeglugowe, zwolnione z podatku akcyzowego na zasadzie art. 32 ustawy o podatku akcyzowym z 6 grudnia 2008 r. (Dz. Nr 3, poz. 11), po dopełnieniu stosownych warunków uprawniających do zwolnienia z tego podatku.

W zakresie prowadzonej działalności Spółka posiada status podmiotu pośredniczącego w rozumieniu art. 2 pkt 23 (kupuje paliwa żeglugowe celem ich dalszej odsprzedaży) oraz podmiotu zużywającego w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy (zużywa paliwa żeglugowe na własne potrzeby - uprawianie żeglugi morskiej).

Ten tryb zakupów paliw żeglugowych zwolnionych z podatku ze względu na przeznaczenie jest wymieniony w art. 32 ust. 3 ustawy - zakup jest dokonywany albo celem dalszej odsprzedaży, albo celem zużycia na własne potrzeby jednostek morskich posiadanych przez Spółkę.

Głównymi odbiorcami paliwa są jednostki pełnomorskie - statki morskie posiadające numery IMO (International Maritime Organization), uprawiające żeglugę międzynarodową. Ten obrót paliw stanowi blisko 90% przychodów Spółki.

W obrocie paliwami żeglugowymi na rynku bunkrowym w innych krajach powszechnie przyjęte jest wystawianie tzw. bunker receipt/bunker delievery note, w dosłownym tłumaczeniu na język polski „kwitu bunkrowego”. Praktyka morska w relacjach z armatorami z innych krajów nakazuje, aby dokument ten był sporządzony w języku angielskim, zawierał między innymi dane zaopatrywanej jednostki morskiej i dane dotyczące jakości paliwa (np. zawartość siarki). Do tej pory (do 1 marca 2009r.) Spółka stosowała własne wzorce kwitów bunkrowych.

Wymóg zawierania określonych danych oraz stosowania takich dokumentów wynika między innymi z: a) przepisów konwencji Międzynarodowej MARPOL 73/78 (zał. VI); b) dyrektywy Wspólnoty Europejskiej nr 2005/33/WE; c) przepisów ustawy z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (Dz. U. 2006 Nr 99, poz. 692); oraz d) rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 4 maja 2006 r. w sprawie wymagań dotyczących zawartości siarki w paliwie dostarczanym na statek (Dz. U. 2006 Nr 79, poz. 555). Stosowanie jednolitego dokumentu istotnie usprawniało obrót i pozwalało unikać stosowania kilku różnych dokumentów wydania towaru, de facto dotyczących tej samej operacji bunkrowania statku morskiego.

Kwestia zastosowania języka angielskiego (w istocie dokument, jaki był stosowany, sporządzony był w wersji dwujęzycznej) wynikała z konieczności posługiwania się tym językiem, jako powszechnie stosowanym w międzynarodowej żegludze, zrozumiałym dla drugiej strony. Zagraniczni armatorzy morscy z zasady odmawiają podpisywania dokumentów w języku innym niż angielski, w każdym razie z całą pewnością dokumentów sporządzonych wyłącznie w języku polskim.

Nawet dokumenty stosowane w obrocie portowym lub z organami administracji morskiej (Urzędy Morskie, kapitanaty, Polski Rejestr Statków) są w relacjach z tymi zagranicznymi armatorami dwujęzyczne (polsko-angielskie).

Zgodnie z wzorem wedle rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy (Dz. U. 2009 Nr 32, poz. 252) - dokument dostawy jest w całości sporządzony w języku polskim.

Z kolei zgodnie z art. 32 ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym z 6 grudnia 2008 r. (Dz. Nr 3, poz. 11) dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument po spełnieniu określonych warunków.

Opis zdarzenia przyszłego:

Spółka zamierza stosować swój dokument dostawy - kwit bunkrowy/bunker delivery note wedle załączonego wzoru stanowiącego załącznik do niniejszego zapytania, który zawiera wszystkie elementy, jakie ustawodawcą wymaga dla dokumentu dostawy w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym z 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. Nr 3, poz. 11) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy (Dz. U. 2009 Nr 32, poz. 252) oraz dodatkowo spełnia wymogi prawa wspólnotowego i międzynarodowego w zakresie ochrony środowiska morskiego.

Warunki jakie winien spełniać dokument dostawy paliwa żeglugowego w zakresie dostaw tych paliw na statki morskie określają przepisy konwencji Międzynarodowej MARPOL 73/78 (zał. VI) oraz dyrektywa Wspólnot Europejskich nr 2005/33/WE, jak również polskie przepisy o zapobieganiu zanieczyszczania morza przez statki i ochrony środowiska morskiego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dokument dostawy określony w art. 32 ust. 5 pkt 2) ustawy o podatku akcyzowym z 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. Nr 3, poz. 11), do którego wystawienia zgodnie ze wzorem podanym w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy (Dz. U. 2009 Nr 32, poz. 252) jest zobligowany S.A. jako podmiot pośredniczący dostarczający oleje napędowe i/lub opałowe do celów żeglugowych dla podmiotów zużywających może zostać zastąpiony własnym dokumentem dostawy bunkru (tzw. kwitem bunkrowym) o innej szacie graficznej i zawierającym dodatkowe dane handlowe, w tym wynikające z wymogów konwencji MARPOL 73/78 (zał. VI) oraz dyrektywy 2005/33/WE - wzór takiego kwitu bunkrowego stanowi załącznik nr 2 do niniejszego zapytania...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Na powyższe pytanie odpowiedź winna być pozytywna (tak).

Zgodnie z art. 32 ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym z 6 grudnia 2008r. (Dz. U. Nr 3, poz. 11) dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy:

  1. dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i
  2. znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Wspólnoty Europejskiej.


W przypadku kwitu bunkrowego (vide załącznik do niniejszego zapytania) wystawianego przez S.A. oba ww. warunki są spełnione.

Odnośnie spełnienia warunku ad. 1) - porównując załączony wzór kwitu bunkrowego z wzorem dokumentu dostawy wg rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy (Dz. U. 2009 Nr 32, poz. 252 - dalej: rozporządzenie) stwierdza, iż:

Dane z pola nr 1` i 2 dokumentu dostawy = dane w polu „Supplier/Dostawca” kwitu bunkrowego.

Dane z pola nr 3 i 4 dokumentu dostawy = dane w polu „Buyer/Kupujący” kwitu bunkrowego.

Dane z pola nr 5 dok. dostawy = dane w polu „Place of dispatch/Miejsce wysyłki” kwitu bunkrowego.

Dane z pola nr 6 dok. dostawy = dane w polu „Date of dispatch/Data wysyłki” kwitu bunkrowego.

Dane z pola nr 7 dok. dostawy = dane w polu „Place of delivery/Miejsce dostawy” kwitu bunkrowego.

Dane z pola nr 8 dok. dostawy = dane w polu „Date of delivery/Data dostawy” kwitu bunkrowego.

Dane z pola nr 9 i 10 dok. dostawy = dane w polach podpisu wystawcy i odbiorcy na dole kwitu bunkrowego.

Dane z tabeli nr 11 dok. dostawy = dane w tabeli „Wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy stanowiące przedmiot dostawy” na kwicie bunkrowym.

Tym samym wszystkie pola dokumentu dostawy zgodnie z wzorem wskazanym w rozporządzeniu są również umieszczone w treści kwitu bunkrowego Spółki - załącznik do niniejszego zapytania.

Odnośnie wypełnienia warunku ad. 2) - do wymaganej zawartości kwitu bunkrowego (parametry jakościowe paliw żeglugowych) odwołują się przepisy załącznika nr VI do międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczania mórz i powietrza przez statki (MARPOL 73/78) - prawidło 18 oraz przepisy dyrektywy 2005/33/WE - art. 4a ust. 6.

Tym samym Spółka uważa, że kwit bunkrowy (wedle treści załącznika do niniejszego zapytania) spełnia wszystkie warunki określone w art. 32 ust. 10 ustawy i jako taki może zastępować dokument dostawy określony ww. rozporządzeniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj