Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-150/09/WM
z 27 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-150/09/WM
Data
2009.04.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
fundusz unijny
program pomocowy


Istota interpretacji
Czy dochód uzyskany przez wspólników spółki będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 437 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2009 r. (data wpływu 23 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania przychodów uzyskanych w związku z realizacją programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania przychodów uzyskanych w związku z realizacją programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej.



W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka cywilna prowadzi działalność gospodarczą w zakresie edukacji w oparciu o ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z zm.). Działalność Spółki została sklasyfikowana w grupie 8042B kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej nie sklasyfikowane.

W dniu 16 lipca 2008 r. spółka zawarła umowę na „Przeprowadzenie badań oraz przygotowanie raportu merytorycznego z zakresu sektora gazowego w ramach projektu Transition Facility”, „Wdrażanie konkurencyjnego rynku energii”.

Niniejsza umowa realizowana jest w ramach Projektu współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Transition Facility 2006 przyznawanych Rzeczypospolitej Polskiej Decyzją Komisji Europejskiej z dnia 27 lipca 2006 r. w sprawie przyznania Rzeczypospolitej Polskiej wkładu finansowego w ramach środków przejściowych w celu rozwoju możliwości instytucjonalnych (ang. Transition Facility).

Zgodnie z tą decyzją okres realizacji projektu upływa 15 grudnia 2009 r., natomiast okres wydatkowania środków przewidzianych w budżecie projektu upływa 15 czerwca 2010 r. Niniejsza umowa realizowana jest na rzecz beneficjenta – Urzędu Regulacji Energetyki. Wartość umowy określona została na kwotę netto 261.246,39 EURO z czego 93,75% finansowane jest ze środków przejściowych oraz 6,25% ze środków polskich. Ponadto zamawiający zapłaci spółce kwotę podatku VAT w kwocie 57.513,81 EURO.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka cywilna, na podstawie umowy zawartej ze Skarbem państwa reprezentowanym przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, reprezentowanym przez działającą w jego imieniu Fundację Fundusz Współpracy, Jednostkę Finansująco - Kontraktującą, realizuje umowę na przeprowadzenie badań oraz przygotowania raportu merytorycznego z zakresu sektora gazowego. Spółka cywilna otrzymała środki pomocowe przekazane przez ich dysponenta – Fundację Fundusz Współpracy. Powyższa umowa realizowana jest na rzecz beneficjenta – Urzędu Regulacji Energetyki, który jest instytucją bezpośrednio korzystającą z wdrażanej pomocy finansowej. Urząd ten jest Koordynatorem Projektu, odpowiedzialnym za jego merytoryczne przygotowanie i realizację, tj, monitoruje działania Spółki w trakcie realizacji umowy, akceptuje, bądź też nie raport końcowy z wykonania umowy, a swoje ustalenia dotyczące tego raportu przekazuje zamawiającemu, czyli Fundacji. Także faktura za wykonanie usługi przez Spółkę wystawiona ma być zgodnie z umową na zamawiającego, a Urząd Regulacji Energetyki sprawdza prawidłowość jej sporządzenia.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy dochód uzyskany przez wspólników spółki będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych...


Zdaniem Wnioskodawcy, dochód uzyskany z badań oraz przygotowania raportu merytorycznego z zakresu sektora gazowego korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:


  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


Powołany przepis wprowadza przedmiotowo - podmiotowe przesłanki zwolnienia, które muszą być spełnione łącznie.

By możliwe było objęcie dochodów otrzymanych przez Spółkę analizowanym zwolnieniem, powinny one być sfinansowane środkami bezzwrotnej pomocy pochodzącymi od: rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych. Ustawodawca uzależnia również zastosowanie omawianego zwolnienia z opodatkowania od podstawy ich przyznania, którą może być: jednostronna deklaracja lub umowa zawarta z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie ww. przepisu korzystają dochody uzyskane przez podatników, którzy są bezpośrednimi beneficjentami pomocy, jeżeli przedmiot umowy służy bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego.

Z treści złożonego wniosku oraz dołączonych załączników wynika, że Spółka cywilna, na podstawie umowy zawartej ze Skarbem państwa, reprezentowanym przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, reprezentowanym przez działającą w jego imieniu Fundację Fundusz Współpracy, Jednostkę Finansująco - Kontraktującą, realizuje umowę na przeprowadzenie badań oraz przygotowanie raportu merytorycznego z zakresu sektora gazowego - jako bezpośredni wykonawca. Spółka cywilna otrzymała środki pomocowe z programu Transition Facility przekazane przez ich dysponenta – Fundację Fundusz Współpracy. Powyższa umowa realizowana jest na rzecz beneficjenta – Urzędu Regulacji Energetyki, który jest instytucją bezpośrednio korzystającą z wdrażanej pomocy finansowej. Urząd ten jest Koordynatorem Projektu, odpowiedzialnym za jego merytoryczne przygotowanie i realizację, tj. monitoruje działania Spółki w trakcie realizacji umowy, akceptuje, bądź też nie raport końcowy z wykonania umowy, a swoje ustalenia dotyczące tego raportu przekazuje zamawiającemu, czyli Fundacji. Także faktura za wykonanie usługi przez Spółkę wystawiona ma być zgodnie z umową na zamawiającego, a Urząd Regulacji Energetyki sprawdza prawidłowość jej sporządzenia.

Wynika z powyższego, że bezpośrednim dysponentem środków pomocowych i jednocześnie podmiotem upoważnionym do ich rozdziału jest wskazana powyżej Fundacja, natomiast określone kontraktem prace, sfinansowane ze środków pomocowych, realizowane są bezpośrednio przez Spółkę cywilną, ponieważ jest ona stroną zawartej umowy właśnie z Fundacją i jako pierwszy podmiot otrzymała środki pomocowe na realizację programu pomocy Unii Europejskiej. Z treści dołączonej dokumentacji dotyczącej programu wynika również, że czynności realizowane przez Spółkę mają charakter merytoryczny. Z dokumentów tych wynika ponadto, że środki pomocowe pochodzące z programu Transition Facility, jako stanowiące odrębną kategorię środków Unii Europejskiej – są środkami bezzwrotnej pomocy. Urząd Regulacji Energetyki jest natomiast podmiotem korzystającym z efektów badań przeprowadzonych w ramach umowy przez Spółkę cywilną.

Z powyższego wynika, iż Spółka jest podmiotem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego ze środków pochodzących z pomocy Unii Europejskiej.

Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia co do charakteru środków będących w dyspozycji Fundacji Fundusz Współpracy, a także pozycję Spółki w procesie realizacji umowy sfinansowanej w całości ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, należy stwierdzić, że opisane we wniosku dochody są zwolnione od opodatkowania na podstawie cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) i b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie, mając na uwadze, iż wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczył stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaznacza się, iż interpretacja nie wywołuje skutków prawnych dla poszczególnych wspólników Spółki. Uregulowania tej ustawy dotyczą bowiem podatników, którymi są osoby fizyczne. Wniosek natomiast złożyła Spółka cywilna, która w świetle zawartych w niej przepisów nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, podatnikami zaś są poszczególni wspólnicy.

Mając powyższe na uwadze informuje się, że uzyskanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej przepisów ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przez wszystkich wspólników możliwe jest poprzez złożenie wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej wraz z wypełnieniem wszystkich warunków określonych w art. 14b i art. 14f ustawy Ordynacja podatkowa przez poszczególne osoby fizyczne – wspólników.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj