Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-553/09-4/GZ
z 22 maja 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-553/09-4/GZ
Data
2009.05.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
drogi
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
kanalizacja
koszt kwalifikowany
odliczenie podatku od towarów i usług
zadania publiczne


Istota interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku VAT przez Gminę od wydatków związanych z modernizacją dróg w ramach projektu. Prawo do odliczenia podatku VAT przez Gminę od projektu sanitacji Gminy



Wniosek ORD-IN 710 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2009 r. (data wpływu 29 kwietnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 maja 2009 r. (data wpływu 11 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „Rozwój obszarów inwestycyjnych (…)” – jest:

  • prawidłowe – w części dotyczącej braku możliwości odzyskania podatku VAT od inwestycji w związku z modernizacją dróg,
  • nieprawidłowe – w części dotyczącej braku możliwości odzyskania podatku VAT od inwestycji w związku ze skanalizowaniem Gminy.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „Rozwój obszarów inwestycyjnych (…)”. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 maja 2009 r. (data wpływu 11 maja 2009 r.) o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca rozpoczął inwestycję pod określoną nazwą – dofinansowaną ze środków regionalnego programu operacyjnego województwa na lata 2007-2013.

Zarówno w przypadku sanitacji Gminy, jak i modernizacji dróg, Gmina nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Środki trwałe uzyskane w wyniku realizacji ww. inwestycji, tj oczyszczalnia ścieków, sieć kanalizacyjna i zmodernizowane drogi, wejdą w skład mienia gminnego – ich właścicielem będzie Zainteresowany i to on będzie je eksploatował. Nie dojdzie do przekazania tych środków trwałych innej jednostce. Przedmiot inwestycji będzie służył zaspokojeniu potrzeb zbiorowych mieszkańców.

Zmodernizowane drogi będą eksploatowane nieodpłatnie i nie będą służyć sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

W przypadku oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej, po zakończeniu inwestycji, na mieszkańców Gminy zostanie nałożony obowiązek opłat za odbierane ścieki. Czynności te będą podlegały opodatkowaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany ma możliwość prawną odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu „Rozwój obszarów inwestycyjnych (…)”...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że jest on podatnikiem podatku VAT, ale nie wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług – nie przysługuje mu prawo do odzyskania tego podatku w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe – w części dotyczącej braku możliwości odzyskania podatku VAT od inwestycji w związku z modernizacją dróg,
  • nieprawidłowe – w części dotyczącej braku możliwości odzyskania podatku VAT od inwestycji w związku ze skanalizowaniem Gminy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gminna wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne gminy obejmują m.in. sprawy w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy) oraz zadania dotyczące wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina zamierza zrealizować przedsięwzięcie inwestycyjne pn. „Rozwój obszarów inwestycyjnych (…)”. Zadanie obejmować będzie dwie różne inwestycje: modernizację dróg oraz sanitację Gminy. Realizacja ww. zadania traktowana jest jako działalność Gminy w zakresie nałożonych na nią obowiązków w ustawie o samorządzie gminnym. Zadania te wymienione są w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym i służyć będą zaspokojeniu zbiorowych potrzeb mieszkańców.

Inwestycja polegająca na modernizacji dróg nie będzie związana z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, gdyż jak wskazał we wniosku Zainteresowany, w przedmiotowej inwestycji nie będzie występował w ogóle odcinek drogi płatnej.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż Wnioskodawca – jednostka samorządu terytorialnego, realizując inwestycję polegającą na modernizacji dróg wykonywać będzie jedno z zadań własnych Gminy, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji tej inwestycji nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji inwestycji polegającej na modernizacji dróg.

W zakresie przedmiotowego projektu, dotyczącego modernizacji dróg, Gmina nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Gmina realizując projekt pn. „Rozwój obszarów(…)”, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, nie będzie miała możliwości odzyskania podatku od towarów i usług – w części projektu dotyczącego modernizacji dróg.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Gmina ma zamiar ubiegać się, w ramach ww. projektu, o dofinansowanie inwestycji polegającej na budowie oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej. W przedmiotowej sprawie, wydatki związane z projektem będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, gdyż po zakończeniu inwestycji, na podstawie zawartych umów z mieszkańcami, Gmina będzie pobierać opłaty z tytułu odprowadzania ścieków, które to czynności będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane przez Gminę w ramach realizacji inwestycji dotyczącej sanitacji będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi na podstawie zawartych umów. W związku z czym, Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Podsumowując, Wnioskodawca realizując inwestycję w części dotyczącej budowy oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z tą inwestycją.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj