Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-120/08-4/JK
z 28 stycznia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-120/08-4/JK
Data
2009.01.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
pomoc materialna
stypendia
wypłata


Istota interpretacji
Czy w zaistniałej sytuacji, jeżeli przyznane stypendium szkolne oraz za wyniki w nauce i osiągnięcia sportowe, nie przekracza wysokości 380 zł miesięcznie, Wnioskodawca jest zobowiązany sporządzać roczną informację o wysokości wypłaconego stypendium PIT-8S i przekazywać ją uczniom oraz do właściwego urzędu skarbowego?



Wniosek ORD-IN 388 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Biura przedstawione we wniosku z dnia 07.11.2008 r. (data wpływu 12.11.2008 r.) oraz w piśmie z dnia 22.12.2008 r. (data nadania 23.12.2008 r., data wpływu 29.12.2008 r.) uzupełniające wezwanie z dnia 12.12.2008 r. Nr IPPB4/415-120/08-2/JK (data nadania 15.12.2008 r., data dostarczenia 18.12.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą:

  • stypendium będących formą pomocy materialnej o charakterze socjalnym – jest prawidłowe,
  • stypendium będących świadczeniami pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym – jest nieprawidłowe,

UZASADNIENIE

W dniu 12.11.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą stypendium będących formą pomocy materialnej o charakterze socjalnym oraz stypendium będących świadczeniami pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

  1. Wnioskodawca prowadzi obsługę finansowo – księgową szkół i placówek oświatowych terenu Dzielnicy miasta. Na wniosek rodziców, dzieciom będącym w trudnej sytuacji materialnej, decyzją Prezydenta miasta przyznawane są stypendia szkolne z przeznaczeniem na pomoc rzeczową o charakterze edukacyjnym (w oparciu o art. 90c ust. 2 pkt 1, art. 90d ust. 1, art. 90m ust. 1 w związku z art. 90n ust. 1 ustawy o systemie oświaty oraz § 5 ust. 1 Regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym stanowiący załącznik do uchwały Nr XLIX/1309/2005 Rady m. W. z dnia 21.IV.2005 r. w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie m. W.). Stypendia szkolne będące formą pomocy materialnej o charakterze socjalnym przyznawane są na okres od stycznia do czerwca i od września do grudnia w wysokości nie przekraczającej kwoty 380 zł miesięcznie. Przed pierwszą wypłatą świadczenia uprawnieni uczniowie składają oświadczenie PIT-2C, że nie uzyskują równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu. Po dokonaniu wypłaty należnego stypendium, do końca lutego roku następnego po roku podatkowym DFBO wystawiało uczniom informację o wysokości wypłaconego stypendium PIT-8S i przekazywało je zainteresowanym jak również do właściwego urzędu skarbowego pomimo zastosowania zwolnienia z PIT do wysokości limitu 380 zł (art. 21 ust. 1 pkt 40 i 40b ustawy PDOF).
  2. Ponadto zgodnie z decyzją Dyrektora szkoły wypłacane są również stypendia za wyniki w nauce lub osiągnięcia sportowe, będące świadczeniami pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym, których wartość nie przekracza dwukrotności zasiłku rodzinnego czyli 128 zł (art. 90g ustawy o systemie oświaty). Stypendia te zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39 i 40 ustawy o PDOF są zwolnione z PIT. Po dokonaniu wypłaty nie są sporządzane informacje o wysokości wypłaconego uczniom stypendium.

Pismem z dnia 12.12.2008 r. Nr IPPB4/415-120/08-2/JK tut. Organ wezwał Wnioskodawcę o uzupełnienie tego wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego o informację czy stypendia za wyniki w nauce lub osiągnięcia sportowe przyznawane są miesięcznie czy też są wypłacane za kilka miesięcy jednorazowo.

Pismem z dnia 22.12.2008 r. (data wpływu: 29.12.2008 r.) Wnioskodawca poinformował, iż stypendia za wyniki w nauce lub osiągnięcia sportowe nie są przyznawane miesięcznie, lecz są wypłacane za kilka miesięcy jednorazowo (przeważnie za dane półrocze na koniec każdego semestru szkolnego) w wysokości nie przekraczającej dwukrotności kwoty zasiłku rodzinnego, czyli kwoty 128 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w zaistniałej sytuacji, jeżeli przyznane stypendium szkolne oraz za wyniki w nauce i osiągnięcia sportowe, nie przekracza wysokości 380 zł miesięcznie, Wnioskodawca jest zobowiązany sporządzać roczną informację o wysokości wypłaconego stypendium PIT-8S i przekazywać ją uczniom oraz do właściwego urzędu skarbowego...

Zdaniem Wnioskodawcy

W obu przypadkach sporządzanie informacji o wysokości wypłaconego stypendium PIT-8S oraz przekazywanie ich uczniom i do właściwego urzędu skarbowego nie jest konieczne z uwagi na zastosowanie zwolnienia z PIT do wysokości 380 zł (art. 21 ust. 1 pkt 39, 40 i 40b ustawy PDOF).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z zasadą wyrażoną w treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy, wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni – przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.

Na mocy tego przepisu zwolnieniem przedmiotowym objęto zarówno stypendia, jak również inne świadczenia mające charakter pomocy materialnej dla uczniów.

Zasady przyznawania pomocy materialnej dla uczniów ze środków pochodzących z budżetu państwa lub budżetu właściwej jednostki samorządu terytorialnego określają przepisy Rozdziału 8a – pomoc materialna dla uczniów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.)

W świetle art. 90b ust. 1 ww. ustawy, uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa lub budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego.

Stosownie do treści art. 90c ust. 1 i 2 ww. ustawy pomoc materialna ma charakter socjalny albo motywacyjny, a świadczeniami w zakresie pomocy materialnej o charakterze socjalnym są stypendium szkolne i zasiłek szkolny. Zasady udzielania stypendium szkolnego i zasiłku szkolnego regulują przepisy art. 90d i 90e ustawy. Na podstawie art. 90f ww. ustawy, Rada gminy uchwala regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy, kierując się celami pomocy o charakterze socjalnym, natomiast zgodnie z zapisem art. 90m ustawy o systemie oświaty, świadczenie pomocy materialnej o charakterze socjalnym przyznaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta.

Zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym na wniosek rodziców, dzieciom będącym w trudnej sytuacji materialnej, decyzją Prezydenta miasta. przyznawane są stypendia szkolne z przeznaczeniem na pomoc rzeczową o charakterze edukacyjnym. Pomoc ta jest przyznawana na podstawie ustawy o systemie oświaty oraz regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym. Stypendia są przyznawane za okres od stycznia do czerwca i od września do grudnia. Przed pierwszą wypłatą świadczenia uprawnieni uczniowie składają oświadczenie PIT-2C. Wnioskodawca jako płatnik wystawiało uczniom informację o wysokości wypłaconego stypendium PIT-8S.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że stypendia będące pomocą materialną o charakterze socjalnym przyznawane i wypłacane na podstawie przepisów o systemie oświaty, finansowane z budżetu państwa, budżetu jednostki samorządu terytorialnego lub ze środków własnych szkół i uczelni korzystają ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie ww. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, że pomoc materialna podlega przedmiotowemu zwolnieniu, nie ma w tym zakresie wymogu składania oświadczenia o którym mowa w art. 21 ust. 10 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż wymóg ten dotyczy wyłącznie świadczeń o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b tej ustawy. W tej sytuacji płatnik nie ma również obowiązku sporządzania informacji o wysokości wypłaconego stypendium PIT-8S, gdyż przepis art. 35 ust. 10 ustawy określający obowiązek sporządzania takiej informacji dotyczy wyłącznie zwolnień określonych w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy.

Odnośnie natomiast przyznanych stypendium za wyniki w nauce lub osiągnięcia sportowe należy stwierdzić, iż zastosowanie będzie miał art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych – do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 21 ust. 10 ww. ustawy zwolnienie , o którym mowa w ust. 1 pkt 40b stosuje się, jeżeli podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie według ustalonego wzoru, że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 29-30b i art. 30e. Podatnik jest obowiązany zawiadomić płatnika o zmianie stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia, przed wypłatą stypendium za miesiąc, w którym zaszła zmiana. Oświadczenie składa się na druku PIT-2C.

Zgodnie z art. 35 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b, są obowiązani w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium według ustalonego wzoru, i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, z zastrzeżeniem art. 37.

Należy również wskazać, że w przypadku, gdy stypendysta w terminie do 10 stycznia roku następującego po roku podatkowym złoży oświadczenie, o którym mowa w art. 37 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT-12) – płatnik jest obowiązany sporządzić roczne obliczenie podatku na zasadach określonych w art. 27 od dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym. W takiej sytuacji płatnik nie ma obowiązku sporządzać informacji PIT-8S.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1pkt 40b ww. ustawy występuje wówczas, gdy stypendium za kilka miesięcy wypłacane jest jednorazowo. Bez znaczenia dla celów podatkowych jest fakt skumulowania wypłaty stypendiów, bowiem podstawę opodatkowania dochodu z tego tytułu stanowi miesięczna kwota przyznanego stypendium. Stypendia te ograniczone są ustawowym limitem miesięcznym, którego przekroczenie powoduje, ze nadwyżka podlega opodatkowaniu. Oznacza to, że nawet przy spełnieniu pozostałych warunków zwolnienia, jeżeli wartość stypendium w skali miesiąca przekroczy 380 zł, płatnik obowiązany jest do poboru zaliczki na podatek od kwoty przekroczenia, na zasadach określonych w art. 35 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stypendia za wyniki w nauce lub osiągnięcia sportowe, będące świadczeniami pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym, nie są wypłacane miesięcznie, lecz są wypłacane za kilka miesięcy jednorazowo w wysokości nie przekraczającej dwukrotności kwoty zasiłku rodzinnego, czyli kwoty 128 zł. Tym samym należy wskazać, iż kwota stypendium motywacyjnego nie przekroczyła limitu 380 zł.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy – przyznane uczniom stypendia za wyniki w nauce lub osiągnięcia sportowe do wysokości nie przekraczającej kwoty 380 zł korzystają ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Płatnik zgodnie z art. 35 ust. 10 ustawy ma obowiązek w terminie do końca lutego roku następnego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium według ustalonego wzoru (PIT-8S) i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Należy wskazać, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dopuszczają możliwość nie sporządzenia informacji PIT-8S, jedynie w sytuacji, gdy płatnik do 10 stycznia roku następującego po roku podatkowym otrzyma od stypendysty stosowne oświadczenie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj