Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-47b/09/JK
z 21 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-47b/09/JK
Data
2009.04.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
odliczenie podatku
uczelnie publiczne


Istota interpretacji
Możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizowanym projektem budowy biblioteki cyfrowej udostępnianej nieodpłatnie.



Wniosek ORD-IN 567 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uniwersytetu przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2009 r. (data wpływu 9 marca 2009 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach po zakończeniu realizacji projektu pod nazwą „Biblioteka Cyfrowa” - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 marca 2009 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach po zakończeniu realizacji projektu pod nazwą „Biblioteka Cyfrowa”.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca w latach 2004-2006 wspólnie z dwiema innymi uczelniami wyższymi realizował projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego - Działanie 1.5, pod nazwą „Biblioteka Cyfrowa" (BC). Na mocy umowy trójstronnej o współpracy partnerskiej dla realizacji konsorcyjnego projektu budowy Biblioteki Cyfrowej zawartej 31 marca 2004 r. pomiędzy wskazanymi podmiotami, koordynatorem projektu została Biblioteka Główna Wnioskodawcy. Strony zobowiązały się w § 7 umowy do poniesienia swojej części kosztów projektu oraz ustaliły w § 8 umowy, że rozliczenia projektu będą dokonywane przez kwesturę Zainteresowanego na podstawie faktur VAT wystawianych przez usługodawców i wykonawców robót. Wnioskodawca jako lider projektu podpisał w dniu 7 lutego 2005 r. umowę dotacyjną z Instytucją Pośredniczącą reprezentowaną przez Wojewodę. Projekt został zrealizowany poprzez stworzenie 3 nowych pracowni digitalizacji, ucyfrowienie dokumentów piśmienniczych oraz udostępnienie zasobów w Internecie na nowej centralnej platformie bibliotecznej. Zakupiono skanery, zestawy komputerowe z drukarkami cyfrowymi, aparaty cyfrowe, stoły laboratoryjne z oświetleniem, itp. Na potrzeby pracowni zmodernizowano i wyremontowano kilka pomieszczeń w 33 bibliotekach. Zainteresowany organizował przetargi i występował jako zamawiający dostawy, a następnie po rozliczeniu kosztów wystawiał faktury na partnerów projektu. W sprawie zastosowania odpowiedniej stawki podatku, przy dostawach sprzętu komputerowego dla partnera projektu, uzyskaliśmy indywidualną interpretację Urzędu Skarbowego z 25 października 2006 r. W zakresie wzajemnych rozliczeń między partnerami projektu Wnioskodawca korzystał z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie towarów i usług. Jednakże wobec braku prawa do odliczenia podatku VAT z faktury otrzymanej od lidera projektu, podatek VAT pozostawał nadal kosztem ponoszonym ostatecznie przez uczestnika projektu. Partnerzy projektu nie dokonywali odliczeń podatku VAT z faktur z tytułu zakupu towarów i usług w zakresie ponoszonych przez siebie kosztów związanych z realizacją projektu.

Projekt budowy BC już we wstępnych założeniach był przedsięwzięciem niekomercyjnym. Zgodnie z wnioskiem aplikacyjnym o dofinansowanie z EFRR, projekt nie miał generować żadnych przychodów, zakładał swobodny, bezpłatny dostęp do zasobów biblioteki. Pomysł utworzenia biblioteki cyfrowej związany był ściśle z działalnością edukacyjną uczelni tworzących konsorcjum. Celem projektu było podniesienie jakości kształcenia nie tylko stacjonarnego ale i zdalnego, ułatwienie dostępu do źródeł informacji, umożliwienie dostępu do najcenniejszych dzieł, dotąd wyłączonych z wypożyczeń, zwiększenie dostępności oraz poprawę efektywności wykorzystania najczęściej wypożyczanych podręczników i skryptów akademickich, dostęp do światowych zasobów czasopism, itp. Zakładano, że biblioteka będzie dostępna dla wszystkich użytkowników Internetu, przede wszystkim dla studentów i pracowników naukowych uczelni. Realizowany projekt wzmocnił pozytywny wizerunek uczelni biorących udział w projekcie. W złożonym wniosku o dofinansowanie projektu budowy BC, podatek VAT został wskazany jako koszt kwalifikowalny projektu.

Po zakończeniu projektu, zarządzaniem Biblioteką Cyfrową zajmuje się nadal koordynator projektu, lider konsorcjum - Biblioteka Główna Wnioskodawcy (§ 11 umowy partnerskiej z 31 marca 2004 r.). Biblioteka cyfrowa jest przedsięwzięciem konsorcyjnym i finansowanie powiększania zasobów cyfrowych należy do 3 bibliotek konsorcjum. BC funkcjonuje zgodnie z założeniami projektu - zakupiony sprzęt wykorzystywany jest wyłącznie do powiększania zasobów cyfrowych biblioteki, oferuje bezpłatny dostęp do swoich kopii cyfrowych, uczelnie nie zawarły żadnych umów cywilnoprawnych np. najmu czy użyczenia pomieszczeń lub sprzętów pracowni digitalizacji. Dostęp do zasobów cyfrowych biblioteki zgodnie z założeniami projektu jest bezpłatny.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w przedstawionym stanie faktycznym, po zakończeniu realizacji projektu uczelnia nabyła prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z powstaniem BC...


Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Zainteresowanego, Uczelnia stoi na stanowisku, że w okresie po zakończeniu projektu nie nastąpiła żadna zmiana faktyczna, która zmieniłaby brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z realizacją projektu budowy Biblioteki Cyfrowej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo bądź niepodlegające opodatkowaniu, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści wniosku wynika, iż efekty zrealizowanego projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, wobec czego obecnie nie przysługuje Zainteresowanemu prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT.

Ponadto wskazuje się, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj