Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1284/12/JJ
z 16 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2012 r. (data wpływu 19 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania sprzedaży wyżywienia dla pracowników domu pomocy społecznej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 października 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania sprzedaży wyżywienia dla pracowników domu pomocy społecznej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca (Dom Pomocy Społecznej) jest jednostką organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego, działającą na podstawie statutu (załącznik do uchwały rady powiatu) oraz zezwolenia z dnia 23 kwietnia 2009 r. wojewody na prowadzenie domu pomocy społecznej. Dom przeznaczony jest dla osób przewlekle psychicznie chorych, wykonuje zadania powiatu przewidziane w art. 19 pkt 10 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U z 2009 r., Nr 172 poz. 1362 ze zm.). Do statutowych zadań i obowiązków Wnioskodawcy należy zapewnienie mieszkańcom całodobowej opieki oraz zaspokojenie ich niezbędnych potrzeb bytowych, opiekuńczych, wspomagających, społecznych i religijnych. Dom nie prowadzi innej dodatkowej działalności gospodarczej i usługowej. Głównym źródłem dochodów jednostki są odpłatności za pobyt ponoszone w części przez mieszkańców domu oraz ośrodki pomocy społecznej (MOPR, MOPS, GOPS). Wpływy powyższych dochodów w całości odprowadzane są na rachunek dochodów organu prowadzącego (Powiatu). Usługi świadczone przez Dom Pomocy Społecznej zwolnione są od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054). Wnioskodawca dla celów podatkowych świadczone usługi sklasyfikował w grupowaniu w PKWiU 87.20.12 „Usługi pomocy społecznej z zakwaterowaniem świadczone osobom dorosłym z zaburzeniami psychicznymi”, (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r., Dz. U. Nr 207, poz. 1293, ze zm.). Działalność jednostki, zgodnie z zaświadczeniem wydanym przez Urząd Statystyczny została sklasyfikowana - rodzaj przeważającej działalności: wg. PKD (PKD 2007) 8790Z „Pozostała pomoc społeczna z zakwaterowaniem”, wg. PKD (PKD 2004) 8531B Pomoc społeczna pozostała, z zakwaterowaniem.

Wnioskodawca w ramach podstawowej działalności prowadzi stołówkę dla mieszkańców placówki. Stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, obsługiwana jest przez zatrudnionych na podstawie umów o pracę pracowników. Działalność stołówki jest ściśle związana z działalnością statutową jednostki (usługi bytowe). Ze względu na zainteresowanie i zapytania zatrudnionych pracowników w kwestii możliwości korzystania w czasie pracy ze stołówki jednostki, Wnioskodawca zamierza wprowadzić usługi odpłatnej sprzedaży posiłków pracownikom (za pełną odpłatnością, tj. koszt surowca i przygotowania posiłków).

Wnioskodawca pismem z dnia 18 września 2012 r. zwrócił się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi o wydanie opinii w sprawie grupowania usług odpłatnej sprzedaży posiłków przez na rzecz własnych pracowników. W piśmie z dnia 2 października 2012 r. usługi polegające na prowadzeniu stołówki dla mieszkańców i pracowników danej placówki pod warunkiem, że stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, a prowadzenie jej jest ściśle związana z działalnością placówki, zostały umieszczone w grupowaniu PKWiU 87.20.12.0 „Usługi pomocy społecznej z zakwaterowaniem świadczone osobom dorosłym z zaburzeniami psychicznymi”.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w przypadku wprowadzenia przez Wnioskodawcę usługi polegającej na odpłatnej sprzedaży posiłków (za pełną odpłatnością, tj. koszt surowców i przygotowania posiłków) na rzecz zatrudnionych pracowników, usługa powyższa będzie podlegała opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług, czy z mocy ustawy zwolniona będzie z tego podatku?


Wnioskodawca wskazuje, iż Dom Pomocy Społecznej przeznaczony jest dla osób przewlekle psychicznie chorych. Usługi świadczone są zgodnie z ustawą z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U z 2009 r., nr 175 poz. 1362, ze zm.) i na podstawie art. 43 ust 1 pkt 22 ustawy korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca w ramach swojej ustawowej działalności prowadzi stołówkę dla mieszkańców, a posiłki przygotowywane są przez zatrudnionych w jednostce pracowników. Działalność stołówki jest ściśle związana z działalnością statutową placówki i nie stanowi odrębnego podmiotu gospodarczego. Statutową działalność, tj. całodobową opiekę oraz zaspokajanie niezbędnych potrzeb bytowych, opiekuńczych, wspomagających, edukacyjnych, społecznych i religijnych na poziomie obowiązującego standardu, w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb osób przebywających w placówce, Wnioskodawca sklasyfikował w grupowaniu PKWiU 87.20.12 „Usługi pomocy społecznej z zakwaterowaniem świadczone osobom dorosłym z zaburzeniami psychicznymi”, natomiast usługi odpłatnej sprzedaży posiłków (za pełną odpłatnością) przygotowywanych przez stołówkę na rzecz własnych pracowników będą częścią ustawowej prowadzonej działalności i zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi mieścić się będą w grupowaniu PKWIU 87.20.12.0 „Usługi pomocy społecznej z zakwaterowaniem świadczone osobom dorosłym z zaburzeniami psychicznymi”.

W świetle powyższego Wnioskodawca stoi na stanowisku, że usługi polegające na odpłatnej sprzedaży posiłków - za pełną odpłatnością (koszt surowców i przygotowania posiłków) przygotowanych przez stołówkę DPS na rzecz własnych pracowników, będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano natomiast opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez:


  1. regionalne ośrodki pomocy społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki inwestycji kryzysowej;
  2. wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę:


    1. domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody,
    2. placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze;


  3. placówki specjalistycznego poradnictwa;
  4. inne niż wymienione w lit. a-c placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisanego do rejestru prowadzonego przez wojewodę;
  5. specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.


Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:


  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


Wskazać należy, że w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392 ze zm.), w § 7 ust. 1 pkt 1 przewidziano, iż stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.


W pozycji 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia wskazano na usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:


  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. kawy i herbaty (wraz z dodatkami),
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.


Należy zauważyć, iż pojęcia używane do opisania zwolnień określonych w cytowanych powyżej przepisach powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Wobec tego należy rozstrzygnąć, czy przedmiotowe usługi stołówki świadczone na rzecz pracowników Wnioskodawcy mogą zostać uznane za usługi ściśle związane z usługami świadczonymi przez dom pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej.

W myśl art. 55 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U z 2009 r., Nr 175 poz. 1362 ze zm.) dom pomocy społecznej świadczy usługi bytowe, opiekuńcze, wspomagające i edukacyjne na poziomie obowiązującego standardu, w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb osób w nim przebywających (…).

Regulacje zawarte w powołanej ustawie wskazują na możliwość prowadzenia przez domy pomocy społecznej stołówek. Przy czym, celem ich prowadzenia nie jest świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie funkcje socjalno-bytowe, polegające na zapewnieniu żywienia mieszkańcom placówki. Funkcjonowanie stołówek prowadzonych w domach pomocy społecznej zapewnia zatem prawidłową realizację zadań, do których zostały one powołane. Tym samym, usługi stołówkowe świadczone przez tego rodzaju stołówki na rzecz pracowników domów pomocy społecznej nie są usługami ściśle związanymi z usługami w zakresie pomocy społecznej.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach podstawowej działalności prowadzi stołówkę dla mieszkańców placówki (Dom Pomocy Społecznej). Stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, obsługiwana jest przez zatrudnionych na podstawie umów o pracę pracowników. Wnioskodawca zamierza wprowadzić usługi odpłatnej sprzedaży posiłków pracownikom (za pełną odpłatnością, tj. koszt surowca i przygotowania posiłków). Dom Pomocy Społecznej jest jednostką organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego, działającą na podstawie statutu (załącznik do uchwały rady powiatu) oraz zezwolenia z dnia 23 kwietnia 2009 r. wojewody na prowadzenie domu pomocy społecznej. Dom przeznaczony jest dla osób przewlekle psychicznie chorych, a usługi świadczone przez Wnioskodawcę stanowią usługi pomocy społecznej, w rozumieniu przepisów ustawy o pomocy społecznej, wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy.

Mając na uwadze opis zdarzenia przeszłego oraz powołane w tym zakresie regulacje prawne stwierdzić należy, iż usługi, które zamierza Wnioskodawca świadczyć, polegające na odpłatnej sprzedaży posiłków (za pełną odpłatnością, tj. koszt surowców i przygotowania posiłków) pracownikom domu pomocy społecznej zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, nie stanowią usług w zakresie pomocy społecznej, ani też nie są one niezbędne do wykonywania usługi podstawowej, zwolnionej (tj. nie są wykonywane w odniesieniu do mieszkańców placówki, których dotyczą usługi pomocy społecznej świadczone przez Wnioskodawcę) – tym samym nie korzystają ze zwolnienia od podatku.

Usługi te podlegać będą opodatkowaniu według właściwej stawki podatku VAT, tj. stawki 8%, o której mowa w § 7 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj