Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-47a/09/JK
z 21 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-47a/09/JK
Data
2009.04.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
odliczenie podatku
uczelnie publiczne


Istota interpretacji
Możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizowanym projektem budowy biblioteki cyfrowej udostępnianej nieodpłatnie.



Wniosek ORD-IN 567 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uniwersytetu przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2009 r. (data wpływu 9 marca 2009 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach w toku realizacji projektu pod nazwą „Biblioteka Cyfrowa”- jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 marca 2009 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach w toku realizacji projektu pod nazwą „Biblioteka Cyfrowa”.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca w latach 2004-2006 wspólnie z dwiema innymi uczelniami wyższymi realizował projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego - Działanie 1.5, pod nazwą „Biblioteka Cyfrowa" (BC). Na mocy umowy trójstronnej o współpracy partnerskiej dla realizacji konsorcyjnego projektu budowy Biblioteki Cyfrowej zawartej 31 marca 2004 r. pomiędzy wskazanymi podmiotami, koordynatorem projektu została Biblioteka Główna Wnioskodawcy. Strony zobowiązały się w § 7 umowy do poniesienia swojej części kosztów projektu oraz ustaliły w § 8 umowy, że rozliczenia projektu będą dokonywane przez kwesturę Zainteresowanego na podstawie faktur VAT wystawianych przez usługodawców i wykonawców robót. Wnioskodawca jako lider projektu podpisał w dniu 7 lutego 2005 r. umowę dotacyjną z Instytucją Pośredniczącą reprezentowaną przez Wojewodę. Projekt został zrealizowany poprzez stworzenie 3 nowych pracowni digitalizacji, ucyfrowienie dokumentów piśmienniczych oraz udostępnienie zasobów w Internecie na nowej centralnej platformie bibliotecznej. Zakupiono skanery, zestawy komputerowe z drukarkami cyfrowymi, aparaty cyfrowe, stoły laboratoryjne z oświetleniem, itp. Na potrzeby pracowni zmodernizowano i wyremontowano kilka pomieszczeń w 33 bibliotekach. Zainteresowany organizował przetargi i występował jako zamawiający dostawy, a następnie po rozliczeniu kosztów wystawiał faktury na partnerów projektu. W sprawie zastosowania odpowiedniej stawki podatku, przy dostawach sprzętu komputerowego dla partnera projektu, uzyskaliśmy indywidualną interpretację Urzędu Skarbowego z 25 października 2006 r. W zakresie wzajemnych rozliczeń między partnerami projektu Wnioskodawca korzystał z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie towarów i usług. Jednakże wobec braku prawa do odliczenia podatku VAT z faktury otrzymanej od lidera projektu, podatek VAT pozostawał nadal kosztem ponoszonym ostatecznie przez uczestnika projektu. Partnerzy projektu nie dokonywali odliczeń podatku VAT z faktur z tytułu zakupu towarów i usług w zakresie ponoszonych przez siebie kosztów związanych z realizacją projektu.

Projekt budowy BC już we wstępnych założeniach był przedsięwzięciem niekomercyjnym. Zgodnie z wnioskiem aplikacyjnym o dofinansowanie z EFRR, projekt nie miał generować żadnych przychodów, zakładał swobodny, bezpłatny dostęp do zasobów biblioteki. Pomysł utworzenia biblioteki cyfrowej związany był ściśle z działalnością edukacyjną uczelni tworzących konsorcjum. Celem projektu było podniesienie jakości kształcenia nie tylko stacjonarnego ale i zdalnego, ułatwienie dostępu do źródeł informacji, umożliwienie dostępu do najcenniejszych dzieł, dotąd wyłączonych z wypożyczeń, zwiększenie dostępności oraz poprawę efektywności wykorzystania najczęściej wypożyczanych podręczników i skryptów akademickich, dostęp do światowych zasobów czasopism, itp. Zakładano, że biblioteka będzie dostępna dla wszystkich użytkowników Internetu, przede wszystkim dla studentów i pracowników naukowych uczelni. Realizowany projekt wzmocnił pozytywny wizerunek uczelni biorących udział w projekcie. W złożonym wniosku o dofinansowanie projektu budowy BC, podatek VAT został wskazany jako koszt kwalifikowalny projektu. Pismem z dnia 21 stycznia 2009 r. Wydział Funduszy Europejskich Urzędu jako Instytucja Pośrednicząca wystąpił do Wnioskodawcy z żądaniem uzyskania interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Jednocześnie podkreślono, że zgodnie z zasadą nr 7 rozporządzenia Komisji (WE) 448/2004 z dnia 10 marca 2004 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1685/2000 ustanawiające szczegółowe zasady wprowadzenia rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 w sprawie kwalifikowania wydatków związanych z projektami współfinansowanymi z funduszy strukturalnych, możliwość odzyskania podatku VAT może być rozpatrywana zarówno jako możliwość do nabycia prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jak i możliwość do dokonania czynności faktycznych, w wyniku których prawo to podatnik nabędzie.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w okresie realizacji projektu Wnioskodawca miał możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji projektu...


Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Zainteresowanego, świadczone przez BC usługi dostępu do zasobów cyfrowych biblioteki jako usługi bezpłatne są usługami spoza zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług, określonym w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawy o VAT). Powyższa usługa jako związana z prowadzoną przez uczelnię działalnością - nie spełnia warunków (zawartych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT) koniecznych do potraktowania nieodpłatnie świadczonej usługi jak usługę świadczoną odpłatnie. Ponadto usługa dostępu do zasobów bibliotek uniwersyteckich, w zakresie w jakim świadczona jest na rzecz studentów i pracowników naukowych, korzysta ze zwolnienia od podatku VAT jako element kompleksowej usługi edukacyjnej (poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004r). Projekt zakładał wykorzystanie zakupionych towarów i usług wyłącznie na potrzeby powstałej biblioteki cyfrowej.

Wobec powyższego Uczelnia stoi na stanowisku, że w stosunku do towarów i usług nabytych na potrzeby BC jako wykorzystywanych do wykonywania czynności nieopodatkowanych, nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, określonego w otrzymanych fakturach.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo bądź niepodlegające opodatkowaniu, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści wniosku wynika, iż efekty realizowanego projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi, wobec czego nie przysługiwało Zainteresowanemu w toku realizacji wymienionego projektu prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT.

Ponadto wskazuje się, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj