Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-101/08-4/JS
z 2 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-101/08-4/JS
Data
2009.03.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Nieograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
dochód
obowiązek podatkowy
obywatelstwo


Istota interpretacji
W którym kraju w USA, czy w Polsce Wnioskodawczyni podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów za rok 2008 r., a także w roku 2009 i w roku 2010?



Wniosek ORD-IN 466 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 02.11.2008 r. (data wpływu 07.11.2008 r.) oraz uzupełnieniu z dnia 12.02.2009 r. (data wpływu 16.02.2009 r.) na wezwanie z dnia 16.01.2009 r. Nr IPPB4/415-101/08-2/JS (data nadania 16.01.2009 r., data doręczenia 07.02.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego w latach 2008 -2010 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07.11.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego w latach 2008 - 2010.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jest Polką. Posiada podwójne obywatelstwo: polskie oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki. Od 1989 r. zamieszkuje w USA, początkowo na okres czasowy, a od roku 1993 na stałe. W 1996 r. Wnioskodawczyni zawarła związek małżeński z obywatelem amerykańskim. Wnioskodawczyni posiada dwoje dzieci, które są urodzone w USA i na stałe tam zamieszkują. Wnioskodawczyni ma czteroosobową rodzinę mieszkającą na stałe w domu będącym własnością rodziny. W pobliskiej miejscowości mieszkają od wielu pokoleń, na stałe rodzice męża Wnioskodawczyni, nad którymi Jej mąż sprawuje opiekę z uwagi na wiek (73 i 74 lata) i stan zdrowia. W 1996 r. Wnioskodawczyni ukończyła studia ekonomiczne na uniwersytecie w Nowym Jorku, USA. W 2003 r. ukończyła studia prawnicze na uniwersytecie w Bostonie, USA. Wnioskodawczyni posiada tytuł Juris Doctor (J.D.), Certified Public Accountant (CPA). W roku 2003 zdała Massachusetts Bar Exam uprawniajacy do wykonywania zawodu prawniczego, w tym pomocnika procesowego Attorney at Law oraz złożyła przysięgę na konstytucję Stanów Zjednoczonych przed Sądem Stanowym Massachusetts. Wyżej wymienione tytuły i kwalifikacje są ważne wyłącznie w USA. Ponadto posiada tytuł Certified Fraud Examiner (CFE) oraz CFF Certifikat uprawniający do ścigania oszustw podatkowych w USA. Ośrodek interesów rodzinnych, osobistych, zawodowych i gospodarczych Wnioskodawczyni znajduje się w USA.

W Polsce Wnioskodawczyni posiada dwupokojowe spółdzielcze mieszkanie własnościowe znajdujące się w W. Mieszkanie to Wnioskodawczyni wynajmuje od kilku lat. Pełnomocnikiem notarialnym jest ojciec Wnioskodawczyni, który jest również upoważniony notarialnie do sprzedaży tegoż mieszkania w razie zaistnienia takiej potrzeby. W związku z płaceniem podatku od wynajmu mieszkania (ryczałt) Wnioskodawczyni posiada w Polsce NIP.

Od 1 września 2008 r. Wnioskodawczyni otrzymała zgodę od pracodawcy w USA na pracę w w. oddziale firmy w W. W związku z tym w dniu 27 sierpnia 2008 r. Wnioskodawczyni przyjechała do W. za zgodą męża wraz z dwójką nieletnich dzieci (7 i 2 lata) . Syn rozpoczął naukę w Szkole Amerykańskiej w W. od dnia 1 września 2008 r. Mąż pozostaje w USA ze względów zawodowych, gospodarczych i rodzinnych (rodzice wymagający opieki).

W okresie od 1 stycznia 2008 r. do 31 sierpnia 2008 r. Wnioskodawczyni pracowała w firmie w Bostonie. Od czasu pobytu na stałe w USA podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w tymże kraju. Władze podatkowe USA uważają Wnioskodawczynię za swojego rezydenta podatkowego.

Z obowiązków podatkowych Wnioskodawczyni rozlicza się w USA wraz z mężem. Zgodnie z zawartą umową Wnioskodawczyni będzie pracowała przez okres dwóch lat począwszy od 1 września 2008 r.

Pismem z dnia 16.01.2009 r. Nr IPPB4/415-101/08-2/JS wezwano Wnioskodawczynię o uzupełnienie wniosku poprzez wyczerpujące przedstawienie zdarzenia przyszłego o następujące informacje:

  • Czy od dnia przyjazdu do Polski (tj. 27.08.2008 r.) do 2010 r. Wnioskodawczyni będzie wraz z rodziną zamieszkiwać w Polsce...
  • Czy powyższy okres będzie równoznaczny z długością okresu przebywania i pobytu w Polsce...
  • Czy w ww. okresie będą uzyskiwane dochody tylko z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej...

Powyższe uzupełniono pismem z dnia 12.02.2009 r. (data nadania 13.02.2009 r.) informując, iż Wnioskodawczyni będzie zamieszkiwać w Polsce przez cały czas. Jedno z dzieci przyjechało razem z Wnioskodawczynią do Polski w dniu 27.08.2008 r. Natomiast mąż Wnioskodawczyni przyjechał do Polski 23 grudnia 2008 r. z drugim dzieckiem i będzie wyjeżdżał do USA czasowo stosownie do potrzeb, by opiekować się swoimi rodzicami. Podejmie również starania, aby w międzyczasie pracować w Polsce – zamierza podjąć działalność gospodarczą. Ponadto Wnioskodawczyni informuje, iż przez cały czas będzie pracowała w Polsce, a Jej mąż będzie pracował stosownie do możliwości w Polsce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W którym kraju w USA, czy w Polsce Wnioskodawczyni podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów za rok 2008 r., a także w roku 2009 i w roku 2010...

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Uważa, że rozliczenie podatku w roku 2008 z całości dochodu powinno odbyć się w USA (nieograniczony obowiązek podatkowy), natomiast w latach 2009 – 2010 Wnioskodawczyni powinna rozliczyć się w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Natomiast art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że osoby fizyczne jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – w myśl art. 3 ust. 2b ww. ustawy – uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

  1. pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  2. działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  3. działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  4. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

W myśl art. 4a ww. ustawy powyższe przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 7 lit. b) umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178), określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Polski" oznacza jakąkolwiek osobę (oprócz spółki lub innej jednostki organizacyjnej, traktowanej zgodnie z polskim prawem jako spółka) mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Polski dla celów jej opodatkowania, lecz w przypadku udziałowca spółki prawa cywilnego lub zarządcy majątku tylko w takim zakresie, w jakim dochód uzyskany przez taką osobę z tego tytułu podlega podatkowi polskiemu jako dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce.

Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 8 lit. b) umowy, określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych" oznacza jakąkolwiek osobę (oprócz spółki lub innej jednostki organizacyjnej, traktowanej zgodnie z prawem Stanów Zjednoczonych jako spółka) mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych dla celów jej opodatkowania, lecz w przypadku udziałowca spółki prawa cywilnego lub zarządcy majątku tylko w takim zakresie, w jakim dochód uzyskany przez taką osobę z tego tytułu podlega podatkowi Stanów Zjednoczonych jako dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Stanach Zjednoczonych.

Definicja ta odnosi się zatem do określenia „miejsca zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę podlegania nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Zgodnie z art. 4 ww. umowy jeżeli w znaczeniu artykułu 3, ustępu 1, punktów 7 i 8 niniejszej Umowy osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obydwu Umawiających się Państwach, to:

  1. będzie ona uważana za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, w którym ona stale zamieszkuje. Jeżeli ona stale zamieszkuje w obydwu Umawiających się Państwach lub nie zamieszkuje w żadnym z Umawiających się Państw, to będzie uważana za mającą miejsce zamieszkania na terytorium tego Umawiającego się Państwa, z którym jej związki osobiste i majątkowe są ściślejsze (ośrodek powiązań osobistych),
  2. jeżeli nie można ustalić, w którym z Umawiających się Państw znajduje się ośrodek jej powiązań osobistych, to będzie ona uważana za mającą miejsce zamieszkania na terytorium tego Umawiającego się Państwa, w którym ona zazwyczaj przebywa,
  3. jeżeli ona zazwyczaj przebywa w obydwu Umawiających się Państwach lub nie przebywa w żadnym z Umawiających się Państw, to będzie ona uważana za mającą miejsce zamieszkania na terytorium tego Umawiającego się Państwa, którego jest obywatelem.

Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym, należy stwierdzić, iż Wnioskodawczyni posiada podwójne obywatelstwo: polskie i amerykańskie. Od 1989 r. zamieszkuje w USA. W 1996 r. Wnioskodawczyni zawarła związek małżeński z obywatelem amerykańskim. W USA Wnioskodawczyni ukończyła studia. W okresie od 1 stycznia 2008 r. do 31 sierpnia 2008 r. Wnioskodawczyni pracowała w firmie w Bostonie. Od 1 września 2008 r. Wnioskodawczyni otrzymała zgodę od pracodawcy w USA na pracę w warszawskim oddziale firmy. Zgodnie z zawartą umową Wnioskodawczyni będzie pracowała przez okres dwóch lat począwszy od 1 września 2008 r.

W związku z tym w dniu 27 sierpnia 2008 r. Wnioskodawczyni przyjechała do W. za zgodą męża wraz z dwójką nieletnich dzieci (7 i 2 lata). Syn rozpoczął naukę w Szkole Amerykańskiej w W. od dnia 1 września 2008 r. Mąż pozostaje w USA ze względów zawodowych, gospodarczych i rodzinnych (rodzice wymagający opieki).

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazuje, że przyjechała do Polski wraz z jednym dzieckiem w dniu 27.08.2008 r. Natomiast mąż przyjechał do Polski 23.12.2008 r. z drugim dzieckiem i będzie wyjeżdżał do USA czasowo stosownie do potrzeb by opiekować się swoimi rodzicami. Podejmie również starania, aby w międzyczasie pracować w Polsce – zamierza podjąć działalność gospodarczą.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, należy uznać, iż w latach 2008 – 2010 Wnioskodawczyni spełnia przesłanki pozwalające uznać Ją za osobę posiadającą miejsce zamieszkania dla celów podatkowych zarówno w Polsce jak i w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Do 27.08.2008 r. Wnioskodawczyni mieszkała wraz z mężem i dziećmi w USA. Do dnia przyjazdu do Polski pracowała w firmie w Bostonie. Natomiast w dniu 27.08.2008 r. Wnioskodawczyni przyjechała wraz z dzieckiem do pracy do Polski. W późniejszym terminie dołączył do Niej mąż wraz z drugim dzieckiem.

W konsekwencji miejsce zamieszkania Wnioskodawczyni dla celów podatkowych należy ustalić zgodnie z regułami kolizyjnymi zawartymi w art. 4 umowy.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, należy stwierdzić, iż:

  • do dnia przyjazdu do Polski centrum interesów życiowych i gospodarczych Wnioskodawczyni znajdowało się w USA (tam posiadała miejsce zamieszkania i tam była Jej rodzina),
  • od dnia przyjazdu do Polski Wnioskodawczyni posiada miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce. Nie posiada miejsca zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki. W Polsce przebywa wraz z rodziną, wykonuje pracę zarobkową, a planowany pobyt ma trwać do 2010 r.

Po dokonaniu analizy stopnia powiązań osobistych i gospodarczych oraz biorąc pod uwagę okres pobytu należy stwierdzić, iż w 2008 r. miejsce zamieszkania dla celów podatkowych Wnioskodawczyni znajdowało się w USA. Natomiast w latach 2009 i 2010, o ile nie ulegnie zmianie stan faktyczny i prawny Wnioskodawczyni będzie uważana za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium RP.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż w 2008 r. Wnioskodawczyni podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tj. opodatkowaniu podlega jedynie dochód osiągnięty na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z przytoczonymi przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Natomiast w latach 2009 – 2010 Wnioskodawczyni będzie podlegała w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tj. obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art.54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj