Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-362/09/MK
z 29 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-362/09/MK
Data
2009.04.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych


Słowa kluczowe
świadczenia na rzecz pracowników
wycieczka
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych


Istota interpretacji
Czy dofinansowanie ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych do zorganizowanej wycieczki stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy?



Wniosek ORD-IN 859 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miejskiego przedstawione we wniosku z dnia 04 lutego 2009r. (data wpływu do tut. Biura – 13 lutego 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym dofinansowania z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych kosztów wycieczki dla pracownika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym dofinansowania z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych kosztów wycieczki dla pracownika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Urząd Miejski jest jednostką budżetową prowadzącą działalność socjalną (Dz. U. z 1996r. Nr 70, poz. 335 ze zm.). Pracodawca – w ramach tej działalności organizuje ze środków odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych wycieczki zamiejscowe dla zainteresowanych pracowników, pokrywając w znacznej części ich koszty (wysokość dofinansowania zależna jest od kosztów imprezy).

Faktury dotyczące wycieczki określają miejsce wycieczki, termin oraz całkowity koszt wycieczki – nie określają liczby uczestników. Pracodawca dysponuje listą uczestników wycieczki. Możliwe jest określenie kosztów wycieczki przypadających na pracownika.

Proponuje się, aby podatek dochodowy od świadczeń finansowanych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, które są imiennie adresowane do konkretnych osób, był potrącany z wynagrodzenia za pracę na podstawie zgody wyrażonej przez pracownika w pisemnym oświadczeniu.

Oświadczenie takie winno zostać złożone przez pracownika w momencie zadeklarowania uczestnictwa w wycieczce-imprezie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczenie pracodawcy dla pracownika w postaci bezpłatnego w całości lub części uczestnictwa w wycieczce-imprezie będzie przychodem ze stosunku pracy, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie przychód pracownika z tego tytułu ustala się w oparciu o zasady określone w art. 11 ust. 2a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem wnioskodawcy, w przypadku nieodpłatnych świadczeń (a za takie należy uznać uczestnictwo w imprezie integracyjnej lub wycieczce) – będą one przychodem pracownika z pracy jedynie wtedy, gdy są imiennie skierowane do konkretnego pracownika (tj. gdy jest możliwe określenie konkretnej wysokości świadczenia przypadającej na danego pracownika).

W takim przypadku wartość tych świadczeń należy zakwalifikować do przychodów ze stosunku pracy zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy. Przychód pracownika z tego tytułu ustala się w oparciu o zasady określone w art. 11 ust. 2a ustawy. Płatnik jest obowiązany pobrać zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w art. 31 i 32 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a i 52c tej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy wymienia poszczególne źródła przychodów podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta. Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy, przychodem ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z przytoczonych przepisów wynika zatem, że świadczenia rzeczowe nieodpłatne lub częściowo odpłatne, stanowić będą przychód podlegający opodatkowaniu, bowiem tego rodzaju przychód nie mieści się w katalogu zwolnień określonych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wysokość tego nieodpłatnego świadczenia ustalić należy na podstawie art. 11 ust. 2a pkt 2 ww. ustawy, tj. wg ceny zakupu danej usługi. Zgodnie bowiem z treścią tego przepisu wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się: jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu.

Od ww. nieodpłatnego świadczenia wnioskodawca jako płatnik obowiązany będzie do poboru zaliczki na podatek dochodowy na zasadach określonych w art. 31 i art. 32 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego stanowisko wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj