Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-130/09/AF
z 21 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-130/09/AF
Data
2009.04.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
odliczenie podatku


Istota interpretacji
Czy istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług naliczonego w związku z realizacją inwestycji w systemie podatku od towarów i usług lub poza nim?



Wniosek ORD-IN 471 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2009 r. (data wpływu 20 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego zawartego na fakturach związanych z realizacją inwestycji polegającej na remoncie i rozbudowie świetlicy wiejskiej - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 lutego 2009 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego zawartego na fakturach związanych z realizacją inwestycji polegającej na remoncie i rozbudowie świetlicy wiejskiej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego (beneficjent) zamierza ubiegać się o dofinansowanie w ramach działania 3.4 „Odnowa i rozwój wsi” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, na realizację inwestycji polegającej na remoncie i rozbudowie świetlicy wiejskiej. Budynek świetlicy stanowi składnik mienia komunalnego Gminy i jest zarządzany przez Zakład, jako jednostkę organizacyjną Gminy, prowadzącą gospodarkę finansową w formie zakładu budżetowego. Zakres inwestycji obejmuje wykonanie robót budowlano-montażowych, wodno-kanalizacyjnych, instalacyjnych (elektrycznych i telekomunikacyjnych) oraz zagospodarowanie terenu.

W przypadku dofinansowania, inwestycja będzie realizowana przez jednostkę organizacyjną Gminy, tj. Urząd. Faktury za wykonane w ramach projektu prace wystawiane będą na Urząd, jako podatnika podatku od towarów i usług.

Po zakończeniu realizacji inwestycji obiekt świetlicy nadal pozostanie mieniem komunalnym Gminy, zarządzanym przez zakład budżetowy Gminy, tj. Zakład, powołany do realizacji zadań Gminy w zakresie gospodarowania gminnym mieniem komunalnym. Budynek świetlicy przez okres 7 lat od rozliczenia inwestycji nie zostanie sprzedany ani wydzierżawiony, w związku z tym nie będzie źródłem dochodu.

Przedmiotowa świetlica wiejska jest obiektem o charakterze społeczno-kulturalnym służącym mieszkańcom wsi jako miejsce spotkań społeczności lokalnej i nie jest wykorzystywana na cele działalności opodatkowanej. Funkcjonowanie świetlicy związane z prowadzoną w niej działalnością nie generuje przychodu. Działalność w niej wykonywana polega na prowadzeniu różnego rodzaju zajęć edukacyjno-kulturalnych dla dzieci i młodzieży, realizowanych przez organizację pozarządową, wyłanianą do prowadzenia świetlicy w drodze konkursu ofert na realizację zadania publicznego, zgodnie z przepisami ustawy dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.)


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług naliczonego w związku z realizacją inwestycji w systemie podatku od towarów i usług lub poza nim...


Zdaniem Wnioskodawcy nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego przy realizacji inwestycji z powodu braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną w systemie podatku od towarów i usług. Ze względu na zwolnienie podmiotowe w podatku dochodowym od osób prawnych, nie ma również możliwości odzyskania tego podatku w tym systemie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z przytoczonego przepisu wynika, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Zatem aby podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane w sposób bezpośredni i bezsporny z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina zamierza się ubiegać o dofinansowanie inwestycji polegającej na remoncie i rozbudowie świetlicy wiejskiej. Przedmiotowe dofinansowanie nie będzie więc pochodziło ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w rozdziale 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Świetlica jest obiektem o charakterze społeczno-kulturalnym służącym mieszkańcom wsi jako miejsce spotkań społeczności lokalnej i nie jest wykorzystywana na cele działalności opodatkowanej.

Biorąc pod uwagę powyższe fakty oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że w opisanej sytuacji nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji polegającej na remoncie i rozbudowie świetlicy wiejskiej.

Gmina nie może również zaliczyć nie odliczonego podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodu i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż nie jest podatnikiem tego podatku.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1 , 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj