Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-336/09-2/IK
z 9 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-336/09-2/IK
Data
2009.06.09


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
opodatkowanie
usługi związane z rolnictwem


Istota interpretacji
Usługi nie są wymienione w wyjątkach wymienionych w art. 27 ust. 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług określających inne, niż wynikające z zasady ogólnej miejsce świadczenia usług. W przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania również art. 28 ww. ustawy. Dlatego też powyższe usługi podlegają opodatkowaniu w Polsce.



Wniosek ORD-IN 330 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2009r. (data wpływu 20 marca 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawienia faktury z 3 % stawką VAT czy też wystawienia faktury z adnotacją, że usługa nie podlega opodatkowaniu w Polsce - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawienia faktury z 3 % stawką VAT czy też wystawienia faktury z adnotacją, że usługa nie podlega opodatkowaniu w Polsce.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Prowadzę działalność gospodarczą związaną z usługami w rolnictwie z siedzibą w Polsce. Wyjeżdżam do Szwecji gdzie świadczę usługi na rzecz kontrahenta szwedzkiego, który nie jest podmiotem unijnym. Spędzam poza granicami dwa, trzy tygodnie w miesiącu. W zakres moich usług wykonywanych w gospodarstwie wchodzą m.in. karmienie, pielęgnacja zwierząt dojenie krów, utrzymywanie obiektów gospodarczych w czystości, sezonowe prace w polu. Wystawiam faktury w koronach szwedzkich z 3 % stawką VAT. W deklaracji rozliczeniowej VAT wykazuję w/w sprzedaż usług jako transakcję krajową, w poz. 24 i 25 dotyczącej stawki 3%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku od towarów i usług.

Czy postępuję prawidłowo wystawiając faktury z 3 % stawką VAT... Czy powinienem wystawiać faktury z adnotacją, że usługa nie podlega opodatkowaniu w Polsce i czy w takim przypadku mogę zwrócić się o zwrot zapłaconego podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy w związku z tym, iż świadczy usługi na rzecz podmiotu, który nie jest podatnikiem unijnym należy wystawić faktury z obowiązującą w Polsce stawką podatku VAT i wykazywać je jako transakcja opodatkowana w kraju. Siedziba Wnioskodawcy firmy znajduje się w Polsce. Podatnik świadczy usługi na terenie Szwecji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zakresie podatku od towarów i usług uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 27 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Od powyższej zasady wprowadzono szereg wyjątków określających inne, niż wynikające z zasady ogólnej, miejsce świadczenia usług, z uwagi na ich charakter.

Stosownie do art. 27 ust. 3 ww. ustawy, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

  1. osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
  2. podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

W myśl art. 27 ust. 4 ww. ustawy, przepis ust. 3 stosuje się do usług:

  1. sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw;
  2. reklamy;
  3. doradczych, inżynierskich, prawniczych, księgowych oraz usług podobnych do tych usług, w tym w szczególności:
    a)usług doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1),
    b)usług doradztwa w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2),
    c)usług prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1),
    d)usług architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1,
    e)usług w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3);
    3a)usług przetwarzania danych, dostarczania informacji oraz usług tłumaczeń;
  4. bankowych, finansowych i ubezpieczeniowych łącznie z reasekuracją, z wyjątkiem wynajmu sejfów przez banki;
  5. dostarczania (oddelegowania) personelu;
  6. wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu;
  7. telekomunikacyjnych;
  8. nadawczych radiowych i telewizyjnych;
  9. elektronicznych;
  10. polegających na zobowiązaniu się do powstrzymania się od dokonania czynności lub posługiwania się prawem, o których mowa w pkt 1-9 i 11;
  11. agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeżeli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt 1-10;
  12. polegających na zapewnieniu dostępu do systemów gazowych lub elektroenergetycznych;
  13. przesyłowych:
    a)gazu w systemie gazowym,
    b)energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym;
  14. bezpośrednio związanych z usługami, o których mowa w pkt 12 i 13

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że Podatnik prowadzi działalność gospodarczą z siedzibą w Polsce, związaną z usługami w rolnictwie. Świadczy usługi na rzecz kontrahenta szwedzkiego, który nie jest podmiotem unijnym. W zakres usług wchodzą m.in. karmienie, pielęgnacja zwierząt, dojenie krów, utrzymywanie obiektów gospodarczych w czystości, sezonowe prace w polu.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że powyższe usługi nie są wymienione w wyjątkach wymienionych w art. 27 ust. 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług określających inne, niż wynikające z zasady ogólnej miejsce świadczenia usług. W przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania również art. 28 ww. ustawy. Dlatego też powyższe usługi podlegają opodatkowaniu w Polsce - tam gdzie Podatnik posiada siedzibę, zgodnie z zasadą ogólną wymienioną w art. 27 ust. 1 ww. ustawy, według stawki podatku obowiązującej w Polsce. Dlatego też Wnioskodawca postępuje prawidłowo wystawiając fakturę ze stawką VAT obowiązującą w kraju.

Odnośnie prawidłowości stosowania 3% stawki podatku, tut. organ informuje, że jeśli przedmiotowe usługi mieszczą się w załączniku nr 6 do ustawy o podatku od towarów i usług, i są sklasyfikowane w grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) ex 01.4 jako „usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyjątkiem usług weterynaryjnych, podkuwania koni i schronisk dla zwierząt” (poz. 64 załącznika) będą opodatkowane 3% stawką podatku od towarów i usług.

W myśl bowiem art. 8 ust. 3 ww. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Podkreślić należy, że w sprawach klasyfikacji wyrobów i usług, zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi) wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania ww. klasyfikacji. W przypadku wątpliwości w tym zakresie, należy zwrócić się o dokonanie prawidłowej klasyfikacji do Urzędu Statystycznego w Łodzi, Ośrodka Interpretacji i Standardów Klasyfikacyjnych.

Odnośnie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych tut. organ informuje, że będzie wydana odrębna interpretacja.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj