Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-299/09/DG
z 19 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-299/09/DG
Data
2009.06.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
energia elektryczna
obowiązek podatkowy
podatek akcyzowy


Istota interpretacji
Czy świetle znowelizowanej ustawy akcyzowej zużycie lub dalsza sprzedaż przez Wnioskodawcę energii elektrycznej już opodatkowanej przez dystrybutora posiadającego koncesję, zakupionej od nabywcy końcowego, będzie wyłączona z opodatkowania?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2009r. (data wpływu 14 kwietnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania energii elektrycznej– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie w zakresie opodatkowania energii elektrycznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe :

Zgodnie z art. 9 ustawy akcyzowej, która weszła w życie w dniu 1 marca 2009r., w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in.:

  • sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;
  • zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję.

W związku z powyższymi zapisami podatnikami podatku akcyzowego są podmioty, które dostarczają energię nabywcom końcowym oraz podmioty zużywające energię dla własnych potrzeb, jeśli są posiadaczami koncesji na obrót lub dystrybucję energii. Zgodnie z definicją ustawową zawartą w art. 2 pkt 19 ustawy, „nabywca końcowy” to podmiot nabywcy energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót tą energią, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia z dnia 10 kwietnia 1997r. – Prawo energetyczne.

Zgodnie z zapisami, Wnioskodawca, którego głównym przedmiotem działalności jest produkcja cementu, w związku z posiadaniem koncesji na obrót energią elektryczną, stała się podatnikiem podatku akcyzowego. Wnioskodawca będzie kupować energię elektryczną zarówno od podmiotów, które posiadają koncesję na obrót i dystrybucję energii jak również od takich podmiotów, które takiej koncesji nie mają, występujących, jako odbiorcy końcowi – w tym przypadku przedmiotem nabycia jest energia elektryczna, od której akcyza została już zapłacona na wcześniejszym etapie obrotu. Zakupiona przez Wnioskodawcę energia zużywana jest w przeważającej części na potrzeby własne, ale również jest odsprzedawana innym podmiotom, które nie posiadają koncesji na obrót, przesyłanie lub dystrybucję energii elektrycznej – odbiorcom końcowym.

Z analizy przepisów wynika jednak, że w związku z posiadaniem przez Wnioskodawcę koncesji na obrót energią, transakcje zakupu energii przez spółkę nie powinny podlegać opodatkowaniu akcyzą, przy czym ustawodawca nie poruszył w akcie prawnym takiej możliwości, jak zakup przez podmiot koncesjonowany energii od dostawcy, będącym jednocześnie końcowym nabywcą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle znowelizowanej ustawy akcyzowej zużycie lub dalsza sprzedaż przez Wnioskodawcę energii elektrycznej już opodatkowanej przez dystrybutora posiadającego koncesję, zakupionej od nabywcy końcowego, będzie wyłączona z opodatkowania...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 6 ustawy akcyzowej, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej czynności, o której mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności, podlegającej opodatkowaniu akcyzą. Artykuł ten przesądza o zasadzie jednokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych podatkiem akcyzowym. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy akcyzowej wyrobem akcyzowym jest również energia elektryczna, zatem zasada powyższa odnosi się również do energii elektrycznej.

Dodatkowo do powyższej zasady opodatkowania nawiązuje art. 26 ust. 2, który daje delegacje ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych w drodze rozporządzenia m.in. szczegółowego trybu lub warunków dokonywania rozliczeń akcyzy, uwzględniając zasadę jednokrotności opodatkowania, częstotliwości powstania obowiązku podatkowego w akcyzy oraz konieczności zapewnienia prawidłowego wykonywania obowiązku podatkowego w akcyzie oraz konieczności zapewnienia prawidłowego wykonywania obowiązku podatkowego i zapłaty akcyzy. Zasada jednokrotności opodatkowania podatkiem akcyzowym powoduje, że podatek akcyzowy może być pobrany od tego samego wyrobu akcyzowego tylko na jednym etapie obrotu gospodarczego.

Mając powyższe na uwadze Spółka stoi na stanowisku, że pomimo braku jednoznacznego odniesienia się w przepisach ustawy akcyzowej do jednokrotności opodatkowania energii elektrycznej, powyższa reguła powinna mieć również zastosowanie w opisanym powyżej stanie faktycznym. W konsekwencji zużycie własne lub odsprzedaż przez Spółke do nabywcy końcowego energii elektrycznej zakupionej od podmiotu nieposiadającego koncesji, od której podatek akcyzowy został odprowadzony na wcześniejszym etapie obrotu, nie będzie podlegał opodatkowaniu akcyzą. Przyjęcie odmiennego wniosku prowadziłoby do złamania podstawowej zasady konstrukcji podatku akcyzowego, tj. zasady jednokrotności opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 3 poz. 11) za wyroby akcyzowe zostały uznane wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. Nabywcą końcowym, zgodnie z art. 2 pkt 19 ww. ustawy jest podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót tą energią w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625, z późn. zm.4), z wyłączeniem spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 121, poz. 1019, z późn. zm.5) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy opodatkowania akcyzą jest:

  • produkcja wyrobów akcyzowych;
  • wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  • import wyrobów akcyzowych;
  • nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  • wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 6 ww. ustawy jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ww. ustawy w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  2. sprzedaż energii elektrycznej, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na przesyłanie, dystrybucję lub obrót tą energią w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię, nabywcy końcowemu na terytorium kraju;
  3. zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
  4. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
  5. import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  6. zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Mając powyższe na uwadze należy zwrócić uwagę, iż opodatkowanie energii elektrycznej zostało uregulowano w art. 9 ww. ustawy będącym przepisem szczegółowym (lex specjalis) w stosunku do ogólnego przepisu (art. 8 ustawy) dotyczącego opodatkowania wyrobów akcyzowych. Zatem w obowiązujących przepisach regulujących sytuacje, w której obowiązek podatkowy w akcyzie nie powstaje, jeżeli na wcześniejszym etapie obrotu kwota akcyzy w należytej wysokości została określona lub zadeklarowana (art. 8 ust. 6) nie ma zastosowania do energii elektrycznej.

W przedmiotowej sprawie należy jednakże mieć na uwadze generalną zasadę obowiązującą na gruncie przepisów o podatku akcyzowym jaką jest jednokrotny pobór podatku akcyzowego w momencie dopuszczenia wyrobów do tzw. konsumpcji, w wyniku czego następuje ich wprowadzenie do powszechnego obrotu na terytorium kraju. Zatem usankcjonowanie stanu faktycznego, w którym miałoby miejsce podwójne dwukrotne (wielokrotne) opodatkowanie energii elektrycznej, byłoby niezgodne z celem ustawy o podatku akcyzowym oraz założeniami wspólnotowego systemu podatku akcyzowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca posiadający koncesję na obrót energii elektrycznej dokonuje zakupu energii elektrycznej od końcowego nabywcy, od której podatek akcyzowy został zapłacony. Następnie zakupioną energię Wnioskodawca zużywa na potrzeby własne oraz odsprzedaje innym podmiotom, które nie posiadają koncesji na obrót, przesyłanie lub dystrybucję energii elektrycznej.

Mając powyższe na uwadze zużycie jak i dalsza odsprzedaż przez Wnioskodawcę energii elektrycznej zakupionej od końcowego nabywcy od której został zapłacony podatek akcyzowy przez dystrybutora posiadającego koncesję, nie jest opodatkowana podatkiem akcyzowym. W przeciwnym przypadku mogłoby dojść do wielokrotnego opodatkowania akcyzą, podczas gdy przedmiot opodatkowania jest tak skonstruowany, aby do opodatkowania dochodziło tylko na jednym etapie obrotu. Na marginesie należy równocześnie zauważyć, iż sprzedaż energii elektrycznej przez podmiot końcowego nabywcę (od którego Wnioskodawca nabywa tę energię) nie posiadającego koncesji jest dopuszczalna w granicach wyznaczonych w art. 32 prawa energetycznego.

Reasumując, Wnioskodawca (posiadający koncesję na obrót energią elektryczną), dokonując zużycia jak i dalszej odsprzedaży nabytej energii, od której podatek akcyzowy został zapłacony na wcześniejszym etapie obrotu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj