Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-29/09/BD
z 3 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-29/09/BD
Data
2009.04.03


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku


Słowa kluczowe
opodatkowanie
wynagrodzenia
zryczałtowany podatek dochodowy


Istota interpretacji
W jaki sposób należy opodatkować wynagrodzenia osób fizycznych, z którymi będą zawarte umowy zlecenia.



Wniosek ORD-IN 578 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółka przedstawione we wniosku z dnia 07 stycznia 2009r. (data wpływu do tut. Biura – 13 stycznia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zryczałtowanym podatkiem wynagrodzeń z tytułu umów zlecenia – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zryczałtowanym podatkiem wynagrodzeń z tytułu umów zlecenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będzie zatrudniać osoby fizyczne, które nie są jego pracownikami, na umowy zlecenia. Osoby te będą na jego rzecz świadczyć usługi (sprzątanie, żywienie, inne czynności fizyczne). Umowy zlecenia przewidywać będą stawkę godzinową wynagrodzenia, a strony rozliczać się będą w cyklu miesięcznym – na koniec każdego miesiąca zleceniobiorca wystawiać będzie wnioskodawcy rachunek, którego podstawą będzie stawka godzinowa wskazana w umowie zlecenia oraz faktycznie przepracowana liczba godzin w miesiącu. Wnioskodawca przewiduje, że w zależności od ww. składników iloczynu niekiedy kwota miesięcznego wynagrodzenia nie będzie przekraczać 200 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

W jaki sposób należy obliczyć wysokość zryczałtowanego 18% podatku od wynagrodzeń z tytułu umowy zlecenia na kwotę nie przekraczają 200 zł miesięcznie, biorąc pod uwagę obowiązujące w podatku dochodowym od osób fizycznych przepisy dopuszczające faktyczne zmniejszenie podatku o składki ZUS oraz koszty...

Zdaniem wnioskodawcy, w związku z wejściem w życie z dniem 01 stycznia 2009r., nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która wprowadza m.in. przepis art. 30 ust 1 pkt 5a ww. ustawy, wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenia na kwotę nie przekraczającą 200 zł miesięcznie będzie podlegać opodatkowaniu w następujący sposób:

Wynagrodzenie z tytułu umowy o świadczenie usług, do której na podstawie art. 750 kodeksu cywilnego stasuję się przepisy o zleceniu, należy do źródła przychodów „działalność wykonywana osobiście” i jest objęte zakresem art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a ww. ustawy przychód z takiej umowy opodatkowany jest ryczałtem 18%.

Odliczenie kwoty składek (społecznych) określonych w ustawie z dnia 13 października 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych od podstawy obliczenia podatku jest wyłączone. Art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy podatkowej zezwala na odliczenie składek społecznych od podstawy obliczenia podatku – jednak z zastrzeżeniem szeregu przepisów, w tym i art. 30 tej ustawy. A zatem w sytuacji wynagrodzeń określonych w art. 30 ust. 1 pkt 5a odliczenie składek społecznych od podstawy obliczenia podatku jest wyłączone.

Obniżenie podatku dochodowego o składki (zdrowotne) na ubezpieczenie zdrowotne, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych jest także wyłączone. Podstawa obniżenia podatku dochodowego o składki zdrowotne jest art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy podatkowej. Ten przepis odnosi się wyłącznie do podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27 lub art. 30c (podatek progresywny lub podatek liniowy), zaś takim podatkiem nie jest podatek zryczałtowany, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 5a.

Pomniejszanie przychodu o koszty uzyskania przychodu jest wyraźnie wyłączone na mocy art. 30 ust. 3 ustawy podatkowej.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 13 pkt 8 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9,

Przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a cyt. ustawy stanowi, iż od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł - w wysokości 18 % przychodu.

W myśl art. 30 ust. 3 zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zgodnie z treścią art. 30 ust. 1 pkt 5a powołanej ustawy zryczałtowany podatek dochodowy określony tymże przepisem, pobiera się od przychodu, a zatem bez pomniejszania podstawy opodatkowania o składki na ubezpieczenie społeczne. Kwota pobranego zgodnie z powyższym przepisem podatku również nie podlega obniżeniu o składki na ubezpieczenie zdrowotne, gdyż w myśl art. 27b ust. 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne podlega podatek dochodowy obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, iż wnioskodawca będzie wypłacał wynagrodzenia na podstawie umowy zlecenia, która to umowa przewidywać będzie stawkę godzinową wynagrodzenia. Strony będą rozliczać się w cyklu miesięcznym. Na koniec każdego miesiąca zleceniobiorca wystawiać będzie wnioskodawcy rachunek, którego podstawą będzie stawka godzinowa wskazana w umowie zlecenia oraz faktycznie przepracowana liczba godzin w miesiącu. Na tej podstawie wnioskodawca przewiduje, że w zależności od ww. składników iloczynu niekiedy kwota miesięcznego wynagrodzenia nie będzie przekraczać 200zł.

Organ podatkowy powołując się na powyższe przepisy wyjaśnia, iż cytowany powyżej art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odwołuje się do dochodów (przychodów) z tytułu określonych w art. 13 pkt 2 lub 5-9, a zatem obejmuje również dochody, o których mowa w pkt 8 art. 13 ww. ustawy. Z tego punktu widzenia przepis dotyczący opodatkowania ryczałtem miałby zastosowanie. Niemniej jednak skoro z umowy zlecenia nie będzie wynikała wprost określona kwota należności za dany miesiąc z tytułu wykonania zlecenia, tylko zawierać będzie sposób wyliczenia tej należności tj. jako iloczyn stawki godzinowej i czasu pracy, to w takiej sytuacji nie jest spełniony warunek do zastosowania ryczałtu. Aby bowiem postanowienia art. 30 ust. 1 pkt 5a cyt. ustawy mogły mieć zastosowanie, to z treści umowy zlecenia, na podstawie której wypłacane jest wynagrodzenie winna wynikać miesięczna kwota należności.

A zatem, na wnioskodawcy będzie spoczywał obowiązek pobrania podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, który stanowi, iż osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Reasumując, aby zastosować uregulowania zawarte w art. 30 ust 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą być spełnione łącznie wszystkie jego przesłanki, a więc od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy jeżeli pochodzą one z tytułów określonych w art. 13 pkt 2 lub 5-9, kwota należności musi być określona już na etapie zawarcia umowy, miesięczna należności z tego tytułu nie może przekroczyć kwoty 200zł, należności te muszą być uzyskiwane z tego samego tytułu jak również od tego samego płatnika.

Z przeprowadzonej analizy wniosku złożonego przez wnioskodawcę wynika, iż przesłanki określone w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych niezbędne do zastosowania zryczałtowanego opodatkowania nie zostaną spełnione. Z treści wniosku wynika bowiem, iż w umowie zlecenia nie została określona należność za zlecone zadanie dla zleceniobiorcy, a tylko stawka godzinowa. Faktyczna należność znana jest dopiero w momencie wystawienia rachunku przez zleceniobiorcę obliczona po przemnożeniu stawki godzinowej i czasu pracy. Tym samym postanowienia art. 30 ust. 1 pkt 5a cyt. ustawy nie mogą mieć w przedmiotowej sytuacji zastosowania.

W związku z powyższym stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj