Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-290/09-4/AP
z 5 maja 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-290/09-4/AP
Data
2009.05.05


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dotacja
dotacja rozwojowa
obrót
opodatkowanie


Istota interpretacji
Czy otrzymana dotacja rozwojowa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w postaci dofinansowania przeznaczona na realizację projektu stanowi obrót opodatkowany podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 29 ust.1 ustawy o VAT?



Wniosek ORD-IN 457 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15.03.2009 r. (data wpływu 23.03.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.03.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka z o.o. zawarła z Województwem umowę o dofinansowanie projektu „Badanie barier i możliwości integracji zawodowej osób niepełnosprawnych” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem ogólnym projektu jest dostarczenie Wojewódzkiemu Urzędowi Pracy oraz projektodawcom Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie p… aktualnej informacji na temat profilu populacji osób niepełnosprawnych w kontekście tworzenia adekwatnych i skutecznych polityk skierowanych na aktywizację zawodową i społeczną niepełnosprawnych.

Celami szczególnymi projektu jest opracowanie metodyki tworzenia periodycznych wojewódzkich opisów populacji niepełnosprawnych w obszarach, które sprzyjają uruchomieniu zdolności zatrudnienia oraz odnalezienie elementów podstaw i świadomości odpowiadających za gotowość do partycypacji w rynku pracy i kariery zawodowej niepełnosprawnych powołaniem do życia przedsiębiorstw społecznych.

W ramach projektu Spółka podejmie następujące działania:

  • zarządzanie projektem,
  • przygotowanie realizacji projektu,
  • wywiady pogłębione,
  • desk research prace w zakresie identyfikacji wszystkich możliwych źródeł danych,
  • badanie kwestionariuszowe,
  • badanie osób niepełnosprawnych,
  • sporządzenie raportu końcowego,
  • upowszechnienie wyników badania.

Województwo P… jako Instytucja Pośrednicząca przyznaje na podstawie przedmiotowej umowy Spółce dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację opisanego powyżej projektu. Dotacja rozwojowa jest wypłacana w transzach, z tym, że warunkiem przekazania kolejnej transzy jest wcześniejsze wydatkowanie przez Spółkę otrzymanych zgodnie z umową transz dotacji rozwojowej i wykazania poniesionych wydatków na realizację projektu. Zgodnie z umową Instytucja Pośrednicząca przyznaje dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej w wysokości 100 % wydatków kwalifikowanych poniesionych przez Spółkę.

Oznacza to, że otrzymana łączna kwota dofinansowania w formie dotacji rozwojowej stanowi formę zwrotu faktycznie poniesionych przez Spółkę kosztów.

Odbiorcami wyników badania będą publiczne służby zatrudnienia, instytucje zajmujące się aktywizacją zawodową osób niepełnosprawnych i projektodawcy Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Wymienieni odbiorcy korzystają z przedmiotu badania objętego projektem nieodpłatnie.

Spółka nie pobiera z tytułu świadczonych w projekcie usług żadnego wynagrodzenia od odbiorców projektu, otrzymuje jedynie od Województwa P… jako Instytucji Pośredniczącej dotację rozwojową na całkowite pokrycie poniesionych wydatków kwalifikowanych w projekcie (zwrot kosztów).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymana dotacja rozwojowa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w postaci dofinansowania przeznaczona na realizację projektu stanowi obrót opodatkowany podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 29 ust.1 ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy

Zdaniem Spółki otrzymane dofinansowanie na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług wskazanych w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, a w konsekwencji nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

W opinii Spółki, poprzez realizację zadań w ramach projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego za pośrednictwem Województwa P… nie dochodzi do sprzedaży, o której mowa w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, w szczególności nie dochodzi do odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju.

W opisanym stanie faktycznym, otrzymana przez Spółkę dotacja rozwojowa, nie stanowi zapłaty wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług przez Spółkę, lecz stanowi zwrot poniesionych wydatków na towary i usługi nabyte w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Charakter przyznanego dofinansowania na pokrycie poniesionych przez Spółkę kosztów nie spełnia przesłanek uznania tej czynności za świadczenie usług, gdyż nie ma bezpośredniego odbiorcy wykonywanej usługi oraz nie ma określonego wynagrodzenia na świadczoną usługę.

Opisany rodzaj dotacji nie jest przyznawany jako dopłata do ceny usługi, lecz ma na celu sfinansowanie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu.

Realizując projekt Spółka ma osiągnąć zamierzone cele badawcze, w szczególności ma dostarczyć aktualnej informacji na temat profilu populacji osób niepełnosprawnych w celu ich aktywizacji zawodowej i społecznej. Cel i wyniki realizowanego projektu nie są adresowane do konkretnego odbiorcy. Nie dochodzi zatem do wykonania usługi w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na brak świadczeniobiorcy tej usługi. Spółka nie otrzyma wynagrodzenia za określoną usługę, lecz przyznanym dofinansowaniem pokryje poniesione wydatki (otrzyma zwrot kosztów).

Spółka realizując projekt nie osiąga bowiem zysku, a otrzymuje całkowity zwrot wydatków kwalifikowanych.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powołanego przepisu wynika, że w przypadku, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem konkretnej usługi otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi (pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny), to tego rodzaju dotacja jest opodatkowana podatkiem VAT. Natomiast w przypadku dotacji (subwencji) służących pokryciu całości lub części kosztów działalności podatnika, gdy nie istnieje możliwość bezpośredniego powiązania otrzymanego dofinansowania z ceną konkretnych dostaw towarów lub świadczenia konkretnych usług, wówczas brak jest podstaw do uznania, że taka dotacja (subwencja) stanowi obrót w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe, należy uznać, że przyznane dofinansowanie ma na celu pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu i nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług.

Oznacza to, że dotacja ta nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych podatkiem VAT w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jednocześnie nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy VAT.

Potwierdzenie zaprezentowanego przez Spółkę stanowiska znajduje swoje uzasadnienie w interpretacjach organów podatkowych wydanych ostatnio w podobnych do przedstawionego stanach faktycznych w przypadku korzystania przez podatników z dofinansowania pochodzącego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Należy wskazać przede wszystkim na:

  • interpretację indywidualną z dnia 29.05.2008 r., sygn. IPPP1/443-620/08-2/SM, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie,
  • interpretację indywidualną z dnia 13.11.2008 r., sygn. ILPP2/4441-17/08-2/SJ wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu oraz
  • interpretację indywidualną z dnia 05.02.2009 r., sygn. IPPP3/443-33/09-2/MM wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj