Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-221/09-2/SM
z 10 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-221/09-2/SM
Data
2009.06.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Zwolnienie z akcyzy wybranych wyrobów akcyzowych


Słowa kluczowe
import (przywóz)
paliwo
podmiot
pośrednictwo
szczególny nadzór podatkowy
zwolnienie z podatku akcyzowego
żegluga


Istota interpretacji
objęcie szczególnym nadzorem podatkowym importowanych wyrobów przez podmiot pośredniczący



Wniosek ORD-IN 334 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16.03.2009 r. (data wpływu 19.03.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie objęcia szczególnym nadzorem podatkowym wyrobów zaimportowanych przez podmiot pośredniczący - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.03.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie objęcia szczególnym nadzorem podatkowym wyrobów zaimportowanych przez podmiot pośredniczący.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka S.A. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi bunkrowania statków w paliwo żeglugowe. Paliwo dostarczane jest zarówno na statki polskie jak i statki zarejestrowane w innych krajach przy pomocy bunkierek - małych tankowców (statków morskich).

Spółka sprzedaje paliwa przeznaczone na cele żeglugowe, zwolnione z podatku akcyzowego na zasadzie art. 32 ustawy o podatku akcyzowym z 6 grudnia 2008r. (Dz. Nr 3, poz. 11), po dopełnieniu stosownych warunków uprawniających do zwolnienia z tego podatku.

W zakresie prowadzonej działalności Spółka posiada status podmiotu pośredniczącego w rozumieniu art. 2 pkt 23 (kupuje paliwa żeglugowe celem ich dalszej odsprzedaży) oraz podmiotu zużywającego w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy (zużywa paliwa żeglugowe na własne potrzeby - uprawianie żeglugi morskiej).

Zakupywane paliwa żeglugowe pochodzą w znacznej części z importu z krajów trzecich.

Ten tryb zakupów paliw żeglugowych zwolnionych z podatku ze względu na przeznaczenie jest wymieniony w art. 32 ust. 3 ustawy - zakup jest dokonywany albo celem dalszej odsprzedaży, albo celem zużycia na własne potrzeby jednostek morskich posiadanych przez Spółkę.

Nabywane i posiadane przez Spółkę wyroby akcyzowe pochodzące z importu podlegają obowiązkowi barwienia i znakowania zgodnie z treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 lutego 2009 r. w sprawie znakowania i barwienia wyrobów energetycznych (Dz. U. z dnia 27 lutego 2009 r.).

Opis zdarzenia przyszłego:

Spółka zamierza dokonać importu wyrobu energetycznego, o którym mowa w art. 32 ust. 1 ustawy, który będzie zabarwiony i oznakowany zgodnie z obowiązującymi przepisami. Wyrób ten będzie zabarwiony i oznakowany przed wejściem na wspólnotowy obszar celny.

Dokonując importu tego wyrobu Spółka będzie działać jako podmiot pośredniczący w rozumieniu art. 2 pkt 23 ustawy.

Podatnik zamierza zbyć te wyroby na cele zwolnione zgodnie z art. 32 ustawy (cele żeglugowe) - na rzecz podmiotów zużywających lub też zamierza je zużyć na potrzeby żeglugowe własnych jednostek pływających.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy odbiór wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie, który nastąpi w związku z własnym importem tych wyrobów przez podmiot pośredniczący (o którym mowa w art. 2 pkt 23 ustawy), jest objęty szczególnym nadzorem podatkowym...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Na powyższe pytanie odpowiedź winna być negatywna (nie).

Sam odbiór w wyniku własnego importu wyrobów akcyzowych zwolnionych z akcyzy nie jest objęty szczególnym nadzorem podatkowym. Natomiast, ponieważ wyroby, jakie Spółka importuje, stanowią oleje opałowe i napędowe przeznaczone do celów żeglugi, czyli wyroby energetyczne, to podlegają one szczególnemu nadzorowi wyłącznie w zakresie zawartości znacznika i barwnika, co wynika z § 4 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. nr 65, poz. 598 z 2004 r. z późn. zm.).

Zdaniem Spółki przepis § 4 ust. 1 pkt 4 ww. rozporządzenia nie dotyczy odbioru wyrobów akcyzowych zwolnionych z akcyzy przez podmiot pośredniczący, który następuje w związku z importem dokonanym przez ten podmiot, gdyż wówczas nie następuje „przemieszczanie do podmiotu pośredniczącego”. Podmiot pośredniczący jest już bowiem w posiadaniu tych wyrobów z chwilą dopuszczenia ich do obrotu na terytorium kraju (nabył je wcześniej w kraju trzecim poza UE). W tym kontekście - podmiotu pośredniczącego, który zamierza zaimportować wyroby akcyzowe zwolnione z akcyzy ze względu na przeznaczenie nie dotyczą wymogi określone w § 60 rozporządzenia (podmiot nie przesyła bowiem do innego podmiotu pośredniczącego wyrobów), ani w § 64 rozporządzenia (podmiot nie odbiera wyrobów, które przesłał mu inny podmiot (skład podatkowy) - odbiera on własne nabyte poza UE wyroby, które przywozi sam sobie).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl § 64 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598 ze zm.) - podmiot odbierający przesyłkę wyrobów, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1-4, jest obowiązany najpóźniej na dzień przed planowanym otrzymaniem przesyłki zawiadomić o tym właściwego naczelnika urzędu celnego, a w przypadku sprawowania stałego nadzoru - komórkę tego nadzoru.

Zgodnie z § 64 ust. 2 - przyjęcie przesyłki wyrobów, o których mowa w ust. 1, odbywa się w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego, z zastrzeżeniem ust. 8.

W myśl § 64 ust. 8 pkt 1 - właściwy naczelnik urzędu celnego może odstąpić od wymogu, o którym mowa w ust. 2, w przypadku przyjęcia przesyłki wyrobów energetycznych przez zarejestrowanego handlowca lub podmiot pośredniczący, w rozumieniu art. 2 pkt 23 ustawy.

Zgodnie z § 1 pkt 1 - rozporządzenie określa wyroby akcyzowe objęte szczególnym nadzorem podatkowym.

W myśl § 4 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia - szczególnym nadzorem podatkowym są objęte wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy, objęte zwolnieniem od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie, jeżeli są przemieszczane do podmiotu pośredniczącego, o którym mowa w art. 2 pkt 23 ustawy, lub przez ten podmiot magazynowane.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że zakupywane przez Spółkę paliwa żeglugowe pochodzą w znacznej części z importu z krajów trzecich. Zakup ten jest dokonywany albo celem dalszej odsprzedaży, albo celem zużycia na własne potrzeby jednostek morskich posiadanych przez Spółkę.

Zatem kluczowym jest rozstrzygnięcie, czy import jest związany z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, a zatem ich odbiór jest objęty szczególnym nadzorem podatkowym (§ 64 ust. 1 odnosi się do wyrobów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1-4, a z przedmiotowego przepisu - § 4 ust. 1 pkt 4 wynika, że nadzorem są objęte wymienione tam wyroby, jeżeli są przemieszczane /lub magazynowane/).

Należy tu brać pod uwagę zapisy art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11), zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe: używane do celów żeglugi, włączając rejsy rybackie, oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 81, oleje napędowe lub oleje opałowe - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13, oraz jeżeli, w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3-5, 7 lub 8, podmiot zużywający je posiada jednostkę pływającą.

W myśl art. 32 ust. 3 pkt 6-7 ustawy - zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

  • importu przez podmiot pośredniczący, lub
  • importu przez podmiot zużywający.

Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy – użyte w ustawie określenia oznaczają: import - przywóz wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Warunki ww. zwolnienia określone zostały w art. 32 ust. 5-13, z których wynika m.in. objęcie wyrobów zabezpieczeniem akcyzowym, dołączenie do przemieszczanych wyrobów „dokumentu dostawy”, czy prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem itd.

Wzór dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów objętych zwolnieniem został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy (Dz. U. Nr 32, poz. 251).

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2-4 przedmiotowego rozporządzenia – dokument dostawy jest wystawiany przez:

  • podmiot pośredniczący – w przypadku importu przez niego wyrobów zwolnionych oraz w przypadku dostarczenia od niego wyrobów zwolnionych do podmiotu zużywającego,
  • podmiot zużywający – w przypadku importu przez niego wyrobów zwolnionych.

Z analizy powyższych przepisów wynika, że w przypadku importu podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający wystawiają dokument dostawy. Ponieważ dołączenie tego dokumentu do wyrobów jest związane z ich przemieszczeniem, pojęcie importu należy ściśle związać z przemieszczeniem tych wyrobów.

Potwierdza to § 3 ust. 3 ww. rozporządzenia, zgodnie z którym w przypadku importu wyrobów zwolnionych przez podmiot zużywający dokument dostawy jest wystawiany w dwóch egzemplarzach, z których jeden jest dołączany do przemieszczanych wyrobów zwolnionych, a drugi jest przechowywany w siedzibie lub miejscu zamieszkania podmiotu zużywającego. (...)

Zatem biorąc pod uwagę powyższe ustalenia, że import towarów jest związany z ich przemieszeniem, w sytuacji opisanej we wniosku importowane paliwa żeglugowe, zwolnione od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie, są objęte szczególnym nadzorem podatkowym (mając dodatkowo na uwadze fakt, że tym nadzorem są objęte przedmiotowe wyroby, także magazynowane przez podmiot pośredniczący).

Uwzględniając powyższe, odbiór wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym, zaimportowanych przez podmiot pośredniczący, jest objęty szczególnym nadzorem podatkowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj