Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-375/09-2/EWW
z 18 maja 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-375/09-2/EWW
Data
2009.05.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
opodatkowanie
produkcja
rękodzieło
stawki podatku


Istota interpretacji
„Wyroby sztuki ludowej oraz rękodzieła i rzemiosła ludowego i artystycznego, które posiadają atest Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej” w poz. 111 pod symbolem PKWiU 26.21.12-10.21, 26.21.12-10.22, 26.21.12-10.23, 26.21.12 10.29, 26.21.12-10.91, 26.21.13-50.11, 36.30.1 oraz 36.63.71-30.29 wymieniono „Wyroby garncarskie użytkowo-dekoracyjne” – korzystają z 7% stawki podatku VAT.



Wniosek ORD-IN 696 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2009 r. (data wpływu 23 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatkujest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca produkuje i sprzedaje wyroby ceramiczne, będące wytworami ceramiki zwykłej, mające cechy wyrobów kamionkowych, tj. wyroby kamionkowe rękodzieła artystycznego ręcznie zdobione wg wzorów opracowanych przez Zainteresowanego z uwzględnieniem tradycji lokalnych (zdobione stempelkowo i malowane ręcznie).

Znaczną część swoich wyrobów o cechach rękodzieła artystycznego sprzedawana jest na rynkach zagranicznych w transakcjach rozliczanych w dolarach USA i EURO.

Przy sprzedaży swoich wyrobów, w tym także dla wyrobów z ceramiki zwykłej mających cechy rękodzieła artystycznego, Wnioskodawca stosuje obecnie podstawową stawkę VAT, tj. 22%.

Obowiązująca ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), ustala stawkę podatku od towarów i usług (VAT) w wysokości 22%, a ponadto przewiduje stawki 7%, 3% i 0%, a także zwolnienie od podatku niektórych towarów i usług.

Wymieniona ustawa w art. 41 ust. 2 przewiduje m.in. stawkę 7% „dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy”, w którym wskazano grupy wyrobów, do których mogą być zaliczone wyroby produkowane przez Zainteresowanego. Poz. 111 załącznika nr 3 do ustawy obejmuje bowiem „Wyroby sztuki ludowej oraz rękodzieła i rzemiosła ludowego i artystycznego, które posiadają atest Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej”, w tym m.in. „Wyroby garncarskie użytkowo-dekoracyjne” zaliczane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług do następujących grup: 26.21.12-10.21, 26.21.12-10.22, 26.21.12 10.23, 26.21.12 10.29, 26.21.12-10.91, 26.21.13-50.11, 36.30.1, 36.63.71-30.29.

Wyroby ceramiczne produkowane przez Wnioskodawcę zostały zakwalifikowane do grupy określonej w przepisach jako „Wyroby garncarskie użytkowo-dekoracyjne” i zaliczone w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług do następujących grup:

26.21.12-10.21

26.21.12-10.22

26.21.12-10.23

26.21.12-10.29

26.21.12-10.91

26.21.13-50.11

36.30.1

36.63.71-30.29.

Przy sprzedaży swoich wyrobów, w tym także dla wyrobów z ceramiki zwykłej mających cechy rękodzieła artystycznego, Zainteresowany stosuje obecnie podstawową stawkę VAT, tj. 22%. Niektóre z konkurencyjnych firm działających na terenie powiatu, od 2004 r. w stosunku do bardzo podobnych wyrobów, produkowanych w sposób niemal identyczny do stosowanego przez Wnioskodawcę, naliczają i odprowadzają do budżetu podatek VAT wg stawki 7%, podczas gdy on stale stosuje do swoich wyrobów stawkę 22%. Stan taki, z uwagi na aktualną sytuację gospodarczą, związaną ze światowym kryzysem finansowym i niestabilnymi kursami walut, a także trudną sytuacją na krajowym rynku wyrobów ceramicznych spowodowaną m.in. masowym napływem wyrobów z Azji (głównie z Chin), bardzo niekorzystnie wpływa na efektywność gospodarowania Zainteresowanego, a nawet stanowi zagrożenie dla jego dalszego istnienia. Powyższe zmusza także Zarząd do podejmowania wszelkich możliwych starań, pozwalających obniżyć ceny lub choćby w części zrekompensować wzrost cen materiałów i energii, np. poprzez zastosowanie wobec niektórych wyrobów stawki 7%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy do wytwarzanych przez siebie konkretnych wyrobów ceramicznych (garncarskich) z ceramiki zwykłej, po uzyskaniu dla tych wyrobów atestu Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej, Zainteresowany może zastosować obniżoną stawkę VAT (7%), stosownie do treści art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) oraz poz.111 załącznika nr 3 do ustawy...

Zdaniem Wnioskodawcy, wytwarzane przez niego wyroby garncarskie winny być kwalifikowane do ceramiki zwykłej jako wyroby rękodzielnicze, co potwierdza opinia prof. dr hab. inż. Pana… z Wydziału X.

Do wytwarzanych przez siebie konkretnych wyrobów ceramicznych (garncarskich) z ceramiki zwykłej, po uzyskaniu dla tychże wyrobów atestu Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej, Zainteresowany może stosować obniżoną stawkę VAT (7%), zgodnie z treścią art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz poz. 111 załącznika nr 3 do ustawy.

Z informacji posiadanych przez Wnioskodawcę wynika, że działanie konkurencyjnych firm polegające na stosowaniu obniżonej stawki VAT (7%) jest prawidłowe. Z uwagi na aktualną sytuację gospodarczą, która mimo korzystnego dla eksporterów kursu USD i EUR pogarsza się z uwagi na zmniejszenie zamówień eksportowych, a także trudną sytuację na krajowym rynku wyrobów ceramicznych, spowodowaną m.in. masowym napływem wyrobów z Azji (głównie z Chin), każda kwota, pozwalająca obniżyć ceny lub zrekompensować wzrost cen materiałów i energii, może mieć istotny wpływ na podniesienie efektywności gospodarowania Zainteresowanego, a nawet dla jego dalszego istnienia. W świetle opinii sporządzonej przez prof. dr hab. inż. Pana … z Wydziału X, „wyroby wykonywane (…) - przez Wnioskodawcę - ze względu na zastosowanie regionalnych surowców, tradycyjnych technik formowania, sposobu dekorowania i innych ww. cech garncarstwa bolesławieckiego, a przede wszystkim posiadającego atesty KKAiE kwalifikują się do kamionki zwykłej (lub ogólnie ceramiki zwykłej), jako tzw. wyroby rękodzielnicze i z tego tytułu powinny korzystać z ulgi od wartości dodanej zgodnie z obowiązu¬jącymi przepisami” (opinia w załączeniu). Wg obowiązujących przepisów, zastosowanie do konkretnych wyrobów ceramicznych obniżonej stawki VAT (7%) wydaje się możliwe a jest ono uzależnione od uprzedniego uzyskania dla tych wyrobów atestu Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej, a także nie budzące niczyich wątpliwości zaliczenie tych wyrobów do grupy określonej w przepisach jako „Wyroby garncarskie użytkowo dekoracyjne”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy wskazuje, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, dla wybranych grup towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, tj. 7%, 3% i 0% oraz zwolnienia od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% (…).

Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.

Wskazać należy, iż na mocy § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Zgodnie z informacjami zawartymi we wniosku, Zainteresowany jest producentem i sprzedawcą wyrobów ceramicznych, będących wytworami ceramiki zwykłej, mające cechy wyrobów kamionkowych. Wnioskodawca wskazał, iż dla przedmiotowych towarów stosuje klasyfikację statystyczną PKWiU 26.21.12-10.21, 26.21.12-10.22, 26.21.12-10.23, 26.21.12-10.29, 26.21.12-10.91, 26.21.13-50.11, 36.30.1, 36.63.71-30.29 „Wyroby garncarskie użytkowo dekoracyjne”.

W załączniku nr 3 do ustawy, w kategorii „Wyroby sztuki ludowej oraz rękodzieła i rzemiosła ludowego i artystycznego, które posiadają atest Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej” w poz. 111 pod symbolem PKWiU 26.21.12-10.21, 26.21.12-10.22, 26.21.12-10.23, 26.21.12 10.29, 26.21.12-10.91, 26.21.13-50.11, 36.30.1 oraz 36.63.71-30.29 wymieniono „Wyroby garncarskie użytkowo-dekoracyjne”.

Bowiem, pismem z dnia 19 maja 2004 r. znak: PP1-811/586/04/RW/1634 Minister Finansów poinformował, że komisjami uprawnionymi do wydawania atestów upoważniających do stosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7% przy sprzedaży wyrobów sztuki ludowej oraz rękodzieła i rzemiosła ludowego i artystycznego, o których mowa w załączniku nr 3 do ww. ustawy o VAT, jest Krajowa Komisja Artystyczna i Etnograficzna, działająca na podstawie Uchwały Zarządu Fundacji X.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy stwierdzić należy, iż dla sprzedaży wyrobów sklasyfikowanych pod ww. symbolami PKWiU, od momentu posiadania przez Zainteresowanego na nie aktualnych atestów Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej, może on stosować obniżoną do 7% stawkę podatku - stosownie do treści art. 41 ust. 2 ustawy.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji czynności do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska, przedstawionego przez Zainteresowanego w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj