Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-262/09/AB
z 18 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-262/09/AB
Data
2009.06.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
opodatkowanie
stawki podatku
transakcja łańcuchowa (szeregowa)
uszlachetnianie


Istota interpretacji
opodatkowania dostawy towarów nabywanych przez kontrahenta ze Stanów Zjednoczonych, przeznaczonych do obróbki na terytorium kraju, a następnie do wywozu na terytorium państwa trzeciego



Wniosek ORD-IN 586 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2009 r. (data wpływu 1 kwietnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania dostawy towarów nabywanych przez kontrahenta ze Stanów Zjednoczonych, przeznaczonych do montażu w silnikach lotniczych na terytorium kraju, a następnie do wywozu na terytorium państwa trzeciego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy towarów nabywanych przez kontrahenta ze Stanów Zjednoczonych, przeznaczonych do montażu w silnikach lotniczych na terytorium kraju, a następnie do wywozu na terytorium państwa trzeciego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Firma W podpisała kontrakt z firmą A z siedzibą w USA na dostawę części do produkcji silników lotniczych. Firma A z USA zleciła wykonanie niektórych z tych części spółce A Sp. z o.o. z siedzibą w Polsce. Wykonane detale są dostarczone przez Wnioskodawcę w kraju – bezpośrednio do W, natomiast ich wykonanie fakturowane jest do zamawiającego A USA. A USA wystawia W fakturę za ww. detale. W części otrzymane od Wnioskodawcy, a zakupione w A USA montuje w silnikach lotniczych, które następnie są wysyłane do firmy G w USA lub Kanadzie. Z informacji uzyskanych z W Wnioskodawca wie, że traktują oni transakcję z A USA jako dostawę krajową, w związku z tym do faktury uzyskanej z A USA naliczają sobie sami VAT, a następnie odliczają go.

W obecnej chwili A Sp. z o.o., fakturując do A USA wykonane i dostarczone do W detale, stosuje stawkę VAT 22%. A Sp. z o.o. otrzymuje zapłatę za dostarczone części w ciągu 40 dni od ich dostawy, na rachunek bankowy w Polsce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z art. 83 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku od towarów i usług Spółka A Sp. z o.o. fakturując do A USA części dostarczone w kraju do W, może stosować stawkę VAT 0%...

Zdaniem Wnioskodawcy spełnione są przesłanki zawarte w art. 83 ust. 1 pkt 25 ustawy, ponieważ towary są nabywane przez firmę mającą siedzibę w USA oraz:

  • są przeznaczone do uszlachetniania na terytorium kraju, a następnie do wywozu z terytorium Wspólnoty, w tym wypadku do USA lub Kanady, na co możemy otrzymać stosowne oświadczenie z W.,
  • towary są przekazywane do W, który dokonuje, ich uszlachetnienia przez montaż w elementach silników lotniczych.
  • należność za towar dostarczony do W zostaje wniesiony przez firmę z USA na rachunek bankowy w banku krajowym.

W związku z tym Wnioskodawca uważa, że jest możliwość zastosowania stawki 0% VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy).

Stosownie do art. 7 ust. 1 i ust. 8 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach.

Co do zasady stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 24 i 25 cyt. ustawy, stawkę podatku 0% stosuje się do usług polegających na naprawie uszlachetnianiu, przerobie lub przetwarzaniu oraz do dostaw towarów nabywanych przez podmioty mające siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium państwa trzeciego, niebędące podatnikami w rozumieniu art. 15, jeżeli towary te są przeznaczone do przerobu, uszlachetnienia lub przetworzenia na terytorium kraju, a następnie do wywozu z terytorium Wspólnoty, w przypadku gdy podatnik:

  1. przekaże nabyty przez podmiot towar podatnikowi, który dokonuje przerobu, uszlachetnienia lub przetworzenia tego towaru,
  2. posiada dowód, że należność za towar została zapłacona i przekazana na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem.

Stosownie do art. 83 ust. 9-11 ustawy o VAT przez usługi, o których mowa w ust. 1 pkt 24, rozumie się również usługi polegające na przerobie, uszlachetnieniu lub przetworzeniu, świadczone na zlecenie podmiotów mających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju, w przypadku gdy:

  1. wykonywane przez podatnika usługi dotyczą towarów nabytych lub zaimportowanych w tym celu na terytorium Wspólnoty;
  2. podatnik posiada dowód, że należność za usługę została zapłacona i przekazana na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem;
  3. podatnik posiada dokument potwierdzający wywóz towaru z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty, którego usługa dotyczy.

Przepis ust. 9 stosuje się pod warunkiem, że podatnik otrzyma dokument potwierdzający wywóz towaru z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty, nie później jednak niż 40. dnia, licząc od daty wykonania usługi; otrzymanie dokumentu potwierdzającego wywóz towaru z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty kwoty podatku należnego w złożonej deklaracji podatkowej, w której wykazano usługę.

Jeżeli towar, który powstał w wyniku czynności, o których mowa w ust. 9, został zbyty na terytorium kraju, podatnicy, którzy dokonali tych czynności, są obowiązani do zapłacenia podatku według stawki właściwej dla dostawy tego towaru, przy czym podatek ustala się od wartości rynkowej towaru pomniejszonej o kwotę podatku.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca dokonuje, w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, dostawy części do produkcji silników lotniczych na rzecz firmy A USA, która z kolei dokonuje dostawy tych części na rzecz W. Przy czym przedmiotowe części do silników Wnioskodawca dostarcza bezpośrednio do W.

Końcowy Odbiorca tj. Ww zakupione od firmy A USA części montuje w silnikach lotniczych, które następnie są wysyłane do firmy G w USA lub w Kanadzie.

Odnosząc cytowane wyżej przepisy art. 7 ust. 1 i 8 oraz art. 83 ust. 1 pkt 25 ustawy o VAT do przedstawionego wyżej stanu faktycznego stwierdzić należy, iż w sprawie będącej przedmiotem wniosku zastosowanie znajdzie przepis art. 7 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, który to przepis wprost reguluje skutki tzw. łańcuchowej dostawy towarów. Jest to sytuacja, w której odbywają się co najmniej dwie dostawy pomiędzy co najmniej trzema podmiotami, przy czym towar wydawany jest bezpośrednio przez pierwszego dostawcę ostatniemu nabywcy.

W takich przypadkach, mimo że faktycznie przemieszczenie towarów odbywało się tylko pomiędzy pierwszym dostawcą a ostatnim nabywcą, uznaje się, że dostawy towarów czyli sprzedaży przedmiotowych części do silników lotniczych, dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach, tj. Wnioskodawca na rzecz A USA oraz A USA na rzecz W.

W związku z powyższym do ww. transakcji będzie miała zastosowanie stawka podatku w wysokości 22% na mocy art. 41 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji stwierdzić należy, iż w sprawie będącej przedmiotem wniosku nie będą miały zastosowania przepisy art. 83 ust. 1 pkt 25 ww. ustawy, przepisy te bowiem dotyczą sytuacji, gdy wprawdzie w transakcji biorą udział trzy podmioty, jednakże przedmiotem tej transakcji jest sytuacja gdy stawką 0% jest objęta dostawa towarów krajowych do nabywcy z państwa trzeciego, jednakże z wcześniejszym wydaniem tych towarów podmiotowi, który ich nie nabywa od dostawcy z kraju trzeciego lecz wyłącznie świadczy na tych towarach usługi przerobu, uszlachetnienia lub przetworzenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę, zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj