Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-156/09-3/MM
z 13 maja 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-156/09-3/MM
Data
2009.05.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Opodatkowanie dochodów z udziału w zyskach osób prawnych


Słowa kluczowe
certyfikat rezydencji
Dania
dywidendy
jedyny udziałowiec
płatnik
podmiot zagraniczny
udział
udział w zyskach osób prawnych
udziałowiec
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
warunki zwolnienia
zryczałtowany podatek dochodowy
zwolnienie z pobrania


Istota interpretacji
Spółka prosi o potwierdzenie, że ponieważ posiada certyfikat rezydencji podatkowej spółki duńskiej, w przypadku wypłaty dywidendy na jej rzecz, nie będzie zobowiązana do poboru podatku u źródła od kwoty wypłacanej dywidendy i będzie miała możliwość zastosowania zwolnienia z podatku u źródła, o którym mowa w art. 22 ust 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tak długo, jak spółka duńska będzie posiadała co najmniej 10% udziałów w Spółce.



Wniosek ORD-IN 433 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2009 r. (data wpływu 25 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.


Spółka z siedzibą w G. (Dania) posiada 100% udziałów w Spółce nieprzerwanie od 17 stycznia 2002 r., tj. od dnia zawiązania Spółki.


Obecnie Spółka zamierza wypłacić spółce duńskiej dywidendę za rok 2008. Również w przyszłych latach planowane jest wypłacanie dywidendy przez Spółkę na rzecz spółki duńskiej.

Spółka posiada certyfikat rezydencji podatkowej spółki duńskiej potwierdzający, że spółka duńska jest rezydentem podatkowym Danii dla potrzeb Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku podpisanej w W. dnia 6 grudnia 2001 r. (Dz. U. z dnia 12 marca 2003 r., Nr 43, poz. 368; dalej: Konwencja). Kopia certyfikatu stanowi załącznik do niniejszego wniosku (załącznik nr 1).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Spółka prosi o potwierdzenie, że ponieważ posiada certyfikat rezydencji podatkowej spółki duńskiej, w przypadku wypłaty dywidendy na rzecz spółki duńskiej, nie będzie zobowiązana do poboru podatku u źródła od kwoty wypłacanej dywidendy i będzie miała możliwość zastosowania zwolnienia z podatku u źródła, o którym mowa w art. 22 ust 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tak długo, jak spółka duńska będzie posiadała co najmniej 10% udziałów w Spółce.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ posiada On certyfikat rezydencji podatkowej spółki duńskiej, w przypadku wypłaty dywidendy na rzecz spółki duńskiej, Spółka nie będzie zobowiązana do poboru podatku u źródła od kwoty wypłaconej dywidendy i będzie miała możliwość zastosowania zwolnienia z podatku u źródła, o którym mowa w art. 22 ust 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tak długo jak spółka duńska będzie posiadała, co najmniej 10% udziałów w Spółce.

Wedle zasady ogólnej zawartej w art. 22 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatek od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej osiągany przez podatników niemających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby ani zarządu ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.


Dodatkowo zgodnie z art. 22 ust. 4 w związku z art. 22 ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochody (przychody) z dywidend mogą podlegać zwolnieniu, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. wypłacającym dywidendę jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. uzyskującym dochody (przychody) z dywidend jest spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,
  3. spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów w kapitale spółki wypłacającej dywidendę,
  4. spółka, o której mowa w pkt 2, posiada udziały w spółce wypłacającej dywidendę w wysokości, o której mowa w punkcie 3, nieprzerwanie przez okres dwóch (2) lat.


W przypadku dywidendy, która będzie wypłacana do spółki duńskiej spełnione będą wszystkie powyższe warunki, ponieważ:


Ad. 1

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym podmiotem wypłacającym dywidendę jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego mająca siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Wnioskodawca).


Ad. 2

Uzyskującym dochody (przychody) z dywidend jest spółka duńska podlegająca w Danii, a więc w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (Spółka dysponuje certyfikatem rezydencji podatkowej spółki duńskiej – załącznik nr 1).


Ad. 3 i 4

Spółka duńska od stycznia 2002 roku do chwili obecnej nieprzerwanie posiada 100% udziałów, a więc warunek posiadania co najmniej 10% udziałów w kapitale spółki wypłacającej dywidendę przez okres co najmniej dwóch (2) lat już jest spełniony, a wiec będzie spełniony w momencie każdorazowej wypłaty dywidendy.


Mając na uwadze przedstawioną argumentację, Spółka nie będzie zobowiązana do poboru podatku u źródła od dywidendy wypłacanej do spółki duńskiej, tak długo jak spółka duńska będzie posiadała co najmniej 10% udziałów w Spółce.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654, ze zm.) – podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Podatek ten pobiera płatnik, na podstawie postanowień zawartych w art. 26 ww. ustawy. Przychodów tych i kosztów ich uzyskania nie uwzględnia się, zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy ustalaniu podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na ogólnych zasadach.


nbspnbsp W myśl art. 22 ust. 4 ustawy, zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,
  3. spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1,
  4. odbiorcą dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest:
    nbspnbsp a) spółka, o której mowa w pkt 2, albo
    nbspnbsp b) zagraniczny zakład spółki, o której mowa w pkt 2.

Przepis art. 22 ust. 4a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych określa, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

Zgodnie z art. 22 ust. 4b, zwolnienie to ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, przez spółkę uzyskującą dochody (przychody) z tytułu udziału w zysku osoby prawnej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów). W przypadku niedotrzymania warunku posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat spółka, o której mowa w ust. 4 pkt 2, jest obowiązana do zapłaty podatku, wraz z odsetkami za zwłokę, od dochodów (przychodów) określonych w ust. 1 w wysokości 19% dochodów (przychodów) do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym utraciła prawo do zwolnienia. Odsetki nalicza się od następnego dnia po dniu, w którym po raz pierwszy skorzystała ze zwolnienia.


Jak stanowi art. 22a ust. 1 tej ustawy, przepisy art. 20 – 22 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Na podstawie art. 10 ust. 1 konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku z dnia 6 grudnia 2001 r. (Dz. U. 2003 r. Nr 43, poz. 368), dywidendy, wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Stosownie do art. 10 ust. 2 konwencji, dywidendy te mogą być opodatkowane także w Umawiającym się Państwie, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli osoba uprawniona do dywidend ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek tak ustalony nie może przekroczyć:

  1. 0% kwoty dywidend brutto, jeżeli osobą uprawnioną jest spółka (inna niż spółka osobowa), której bezpośredni udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 25%, a udział ten znajduje się w posiadaniu tej osoby przez nieprzerwany okres nie krótszy niż jeden rok i w tym okresie dywidendy zostały zadeklarowane,
  2. 5% kwoty dywidend brutto, jeśli osobą uprawnioną jest fundusz emerytalny lub inna podobna instytucja prowadząca działalność w zakresie systemów emerytalnych, w których mogą uczestniczyć osoby fizyczne w celu zapewnienia sobie świadczeń emerytalnych, jeżeli taki fundusz emerytalny lub inna podobna instytucja jest utworzona, uznana dla celów podatkowych i kontrolowana zgodnie z ustawodawstwem drugiego Państwa,
  3. 15% kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.


Właściwe organy Umawiających się Państw rozstrzygną, w drodze wzajemnego porozumienia, sposób stosowania tych ograniczeń.

Postanowienia tego ustępu nie dotyczą opodatkowania spółki w odniesieniu do zysków, z których dywidendy są wypłacane.

Przepis art. 10 ust. 3 konwencji definiuje określenie „dywidendy”, które oznacza dochód z akcji, akcji gratisowych, praw do udziału w zysku, akcji w górnictwie, akcji członków-założycieli lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, do udziału w zyskach, jak również dochód z innych praw w spółce, który według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma siedzibę, jest pod względem podatkowym traktowany jak dochód z akcji.

Płatnicy dokonujący wypłat dywidendy i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mają obowiązek pobrać zryczałtowany podatek i odprowadzić do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym go pobrano, co wynika z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie, w myśl art. 26 ust. 1c tej ustawy, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1, w związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4, stosują zwolnienia wynikające z tych przepisów wyłącznie pod warunkiem udokumentowania przez spółkę, o której mowa w art. 21 ust. 3 pkt 2, bądź spółkę, o której mowa w art. 22 ust. 4 pkt 2:

  1. jej miejsca siedziby dla celów podatkowych, uzyskanym od niej certyfikatem rezydencji, lub
  2. istnienia zagranicznego zakładu – zaświadczeniem wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej państwa, w którym znajduje się jej siedziba lub zarząd, albo przez właściwy organ podatkowy państwa, w którym ten zagraniczny zakład jest położony.


W świetle przytoczonych wyżej przepisów, zasadą jest, że dywidenda wypłacana udziałowcowi posiadającemu siedzibę w Danii z tytułu udziału w zyskach spółki z ograniczoną odpowiedzialnością mającej siedzibę na terytorium RP podlega opodatkowaniu w wysokości wynikającej z polsko – duńskiej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.

Dochody z tego tytułu będą jednak zwolnione z podatku, jeśli spełnione będą łącznie warunki zawarte w art. 22 ust. 4 – 4b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a ponadto udziałowiec zagraniczny przedstawi certyfikat rezydencji wystawiony przez właściwy organ administracji podatkowej państwa, w którym znajduje się jego siedziba.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza wypłacić podmiotowi duńskiemu, posiadającemu od dnia 17 stycznia 2002 r. 100% udziałów w Spółce, dywidendę za 2008 rok. Również w kolejnych latach planowane jest wypłacanie dywidendy przez Wnioskodawcę na rzecz spółki duńskiej. Wnioskodawca posiada certyfikat rezydencji podatkowej spółki duńskiej.

Reasumując powyższe, w przypadku wypłaty przez Wnioskodawcę dywidendy na rzecz spółki duńskiej, przy spełnieniu warunku udokumentowania jej miejsca siedziby dla celów podatkowych certyfikatem rezydencji, dochód przez nią uzyskany będzie podlegał zwolnieniu stosownie do art. 22 ust. 4 – 4b ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, natomiast Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaconej dywidendy.


Powyższe zwolnienie będzie miało zastosowanie przy każdorazowej wypłacie dywidendy spółce duńskiej przez Wnioskodawcę, przy spełnieniu ww. warunków wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj