Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-250/09-2/KB
z 15 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-250/09-2/KB
Data
2009.06.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Rejestracja podmiotów --> Obowiązek rejestracyjny

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby energetyczne i energia elektryczna --> Stawki akcyzy na wyroby energetyczne


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy
rejestracja


Istota interpretacji
W opisanym stanie faktycznym, przepis art. 16 ust. 1 ustawy nie znajduje zastosowania, co oznacza, że Spółka jest obowiązana przed dniem rozpoczęcia działalności w zakresie wyrobów energetycznych, o których mowa w art. 89 ust. 2 powiadomić o tym właściwego naczelnika urzędu celnego, w celu ustalenia dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 2 pkt 2.



Wniosek ORD-IN 470 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25.03.2009 r. (data wpływu 27.03.2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie rejestracji podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27.03.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie rejestracji podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w postaci sprzedaży m.in. gotowych kosmetyków i komponentów służących do ich wykonywania. Od jednego z kontrahentów zamierza nabywać produkty akcyzowe w postaci: oleju parafinowego oznaczonego kodem CN 2710 19 85 będącego wyrobem akcyzowym (poz. 29 załącznika Nr 1 do ustawy). Produkt ten jest wykorzystywany do produkcji gotowych kosmetyków w postaci olejków pielęgnacyjnych do paznokci. Nabywany produkt będzie należał do grupy wyrobów energetycznych zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy. Zgodnie z art. 8 ust. 4 pkt 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest zużycie ww. wyrobów do produkcji innych wyrobów. W trakcie procesu produkcji powstanie zatem obowiązek podatkowy. Zgodnie jednak z art. 89 ust. 2 ustawy stawka podatku akcyzowego w takim przypadku została określona przez ustawę jako 0%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z zamiarem nabywania od jednego z kontrahentów oleju parafinowego o kodzie CN 2710 19 85 będącego wyrobem akcyzowym i zużywania tego oleju w trakcie produkcji kosmetyków, podatnik ma obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego określonego w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym...

Czy do podatnika ma zastosowanie ust. 5 art. 16 zgodnie z którym podatnik nie ma obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego jeśli prowadzi działalność z zastosowaniem wyrobów akcyzowych objętych „wyłącznie” stawką 0% ale tylko wówczas, gdy nie jest podmiotem zarejestrowanym i dokonał „ustalenia” z właściwym Naczelnikiem Urzędu Celnego dopuszczalnych norm zużycia wyrobów zgodnie z art. 16 ust. 8 wyżej cytowanej ustawy o podatku akcyzowym...

Czy wreszcie zgodnie z takim stanowiskiem - podatnik nie może dokonać zgłoszenia rejestracyjnego, ale musi w trybie art. 16 ust. 8 powiadomić Naczelnika Urzędu Celnego w celu ustalenia dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych...

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na zapis art. 16 ust. 1 ustawy:

  • jest on zobowiązany do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w ww. trybie, gdyż zgodnie z art. 8 ust. 4 pkt 1 będzie zużywał wyroby akcyzowe do produkcji innych wyrobów,
  • do podatnika nie będzie miał zastosowania art. 16 ust. 5 ustawy, gdyż przepis ten zawiera sformułowanie „z zastrzeżeniem ust. 8”,
  • nie jest zobowiązany do powiadamiania Naczelnika Urzędu Celnego w celu ustalania dopuszczalnych norm zużycia, gdyż przepis ten ma zastosowanie tylko w sytuacji, gdy podatnik nie dokona zgłoszenia rejestracyjnego, o czym świadczy zapis ustawy: „Podatnik (...) zamierzający prowadzić działalność gospodarczą (...) niebędący podmiotem zarejestrowanym.”


Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż obowiązujące przepisy prawne wprowadzają wybór możliwości tj. albo dokonanie Zgłoszenia rejestracyjnego w trybie art. 16 ust. 1 ustawy, albo tryb art. 16 ust. 8 tj. powiadomienie właściwego Naczelnika Urzędu Celnego w celu ustalenia dopuszczalnych norm zużycia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 Nr 3 poz. 11), dalej zwanej ustawą, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest zużycie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 89 ust. 2 (m.in. wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 tj. oleje białe, parafina ciekła), do produkcji innych wyrobów.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Natomiast ustęp 5 tego artykułu stanowi, że przepis ust. 1 nie ma zastosowania w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych wyłącznie zerową stawką akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 8, zgodnie z którym podmiot zamierzający prowadzić działalność gospodarczą w zakresie wyrobów energetycznych, o których mowa w art. 89 ust. 2, niebędący podmiotem zarejestrowanym w trybie ust. 1, jest obowiązany przed dniem rozpoczęcia tej działalności powiadomić o tym właściwego naczelnika urzędu celnego, w celu ustalenia dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 2 pkt 2. Przepis ten mówi, że właściwy naczelnik urzędu celnego, w drodze decyzji, wydanej z urzędu dla poszczególnych podmiotów ustala dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych określonych w art. 89 ust. 2 (m.in. wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 tj. oleje białe, parafina ciekła), znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i objętych zerową stawką akcyzy, w przypadku ich zużycia do produkcji innych wyrobów.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego Spółka od jednego z kontrahentów zamierza nabywać produkty akcyzowe w postaci: oleju parafinowego oznaczonego kodem CN 2710 19 85 będącego wyrobem akcyzowym. Produkt ten jest wykorzystywany do produkcji gotowych kosmetyków w postaci olejków pielęgnacyjnych do paznokci. Nabywany produkt będzie należał do grupy wyrobów energetycznych zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy. Zgodnie z art. 8 ust. 4 pkt 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest zużycie ww. wyrobów do produkcji innych wyrobów. W trakcie procesu produkcji powstanie zatem obowiązek podatkowy. Zgodnie jednak z art. 89 ust. 2 ustawy stawka podatku akcyzowego w takim przypadku została określona przez ustawę jako 0 zł.

Należy zauważyć, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym o powstaniu obowiązku podatkowego przesądza fakt zużycia przez Spółkę wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 89 ust. 2 ustawy, do produkcji innych wyrobów (art. 8 ust. 4 pkt 1 ustawy). Jednak Spółka nie jest zobowiązana złożyć zgłoszenia rejestracyjnego właściwemu naczelnikowi urzędu celnego (art. 16 ust. 1 ustawy), ponieważ treść art. 16 ust. 5 ustawy wyraźnie wskazuje, iż ust. 1 nie ma zastosowania w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych wyłącznie zerową stawką akcyzy.

Stwierdzenie „z zastrzeżeniem ust. 8”, którego użyto w ww. przepisie informuje o tym, że mimo braku obowiązku rejestracji podmiot ma jednak inny obowiązek, o którym mowa w ust. 8.

W związku z powyższym nie można się zgodzić ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż obowiązujące przepisy prawne wprowadzają wybór możliwości tj. albo dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego w trybie art. 16 ust. 1 ustawy, albo tryb art. 16 ust. 8 tj. powiadomienie właściwego Naczelnika Urzędu Celnego w celu ustalenia dopuszczalnych norm zużycia.

Zastosowanie się podmiotu do art. 16 ust. 8 ustawy ma na celu ustalenie przez właściwego naczelnika urzędu celnego dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych określonych w art. 89 ust. 2 ustawy, znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i objętych zerową stawką akcyzy, w przypadku ich zużycia do produkcji innych wyrobów.

Reasumując, w opisanym stanie faktycznym, przepis art. 16 ust. 1 ustawy nie znajduje zastosowania, co oznacza, że Spółka jest obowiązana przed dniem rozpoczęcia działalności w zakresie wyrobów energetycznych, o których mowa w art. 89 ust. 2 powiadomić o tym właściwego naczelnika urzędu celnego, w celu ustalenia dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 2 pkt 2.

Ponadto, należy zauważyć, że przedmiotowy wyrób akcyzowy o kodzie 2719 19 85 znajduje się w poz. 27 załącznika nr 1 do ustawy, a nie jak wskazał Wnioskodawca w poz. 29. Jednak powyższa pomyłka nie ma wpływu na ostateczne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj