Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-439/09/MO
z 26 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-439/09/MO
Data
2009.06.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
gmina
koszty uzyskania przychodów
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
Czy w związku z realizacją zadania pn. „Budowa oświetlenia dróg powiatowych na terenie gminy” przez Gminę brak jest możliwości odzyskania podatku VAT od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 631 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 31 marca 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych odnośnie obowiązków Gminy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych odnośnie obowiązków Gminy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 31 marca 2009 r. Gmina planuje złożyć w Urzędzie Marszałkowskim wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania „Odnowa i Rozwój Wsi” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Wniosek dotyczyć ma budowy oświetlenia dróg powiatowych na terenie gminy. W zależności od uzyskanego dofinansowania Gmina zamierza realizować zadanie w okresie od II-III kwartał 2010 r. Realizatorem robót budowlanych w ramach zadania będzie wykonawca wyłoniony w drodze postępowania o udzielenie zamówień publicznych. Zgodnie z montażem finansowym udział środków Gminy w kształtach kwalifikowanych stanowić ma 25% całości środków. Zaś wsparcie finansowe Unii Europejskiej – 75%. Gmina zobowiązana jest jednak zapewnić środki na sfinansowanie całości kosztów inwestycji obejmujących w szczególności wynagrodzenie wykonawcy wraz z naliczonym podatkiem od towarów i usług, zgodnie z regułami określonymi dla Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, zgodnie z którymi do kosztów kwalifikowanych zalicza się również podatek od towarów i usług (VAT), na zasadach określanych w art. 71 ust. 3 lit a rozporządzenia Rady (UE) nr 1698 2005 z dnia 20 września 2005r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) ( Dz. Urz. UE L 277 z 21 października 2005r. str. 1, z późn. zm.). Podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym, jeśli beneficjent ma możliwość odzyskania tego podatku w jakiejkolwiek formie. Gmina nie zaliczy do kosztów uzyskania przychodu nie odliczonego podatku od towarów i usług należnego wykonawcy robót budowlanych w ramach zadania, nie odzyska tego podatku w jakiejkolwiek formie, dlatego też gmina potraktuje podatek VAT jako koszt kwalifikowany, oczekując pokrycia ze środków UE 75 % wartości tego podatku. Przedmiot inwestycji nie będzie bowiem służył do celów opodatkowanych podatkiem VAT. Dlatego też Gmina, jako właściciel wybudowanej infrastruktury nie będzie miała postaw do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu podatku VAT naliczonego z tytułu wykonywanych robót budowlanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją zadania pn. „Budowa oświetlenia dróg powiatowych na terenie gminy” przez Gminę brak jest możliwości odzyskania podatku VAT od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy w świetle obowiązujących przepisów prawnych nie ma możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów nie odliczonego podatku VAT z tyt. wydatków związanych z ww. inwestycją i nie może odzyskać podatku od towarów i usług z tytułu poniesionych wydatków. Gmina będąca jednostką samorządu terytorialnego, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) zwolniona jest od podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Korzystając ze zwolnienia swoich dochodów od opodatkowania podatkiem od osób prawnych, wynikającego z ww. przepisów wnioskodawca uważa że nie ma prawnej podstawy zaliczenia nie podlegającego odliczeniu podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów. W następstwie tego nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług związanego z realizacją budowy oświetlenia dróg powiatowych na terenie Gminy poprzez zmniejszenie swoich zobowiązań z tyt. podatku dochodowego od osób prawnych i w związku z powyższym uważa, że może zaliczyć podatek VAT do kosztów kwalifikowanych w ramach projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w sprawie kosztów kwalifikowanych w ramach projektu wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj