Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-82/09-2/AF
z 12 czerwca 2009 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/436-82/09-2/AF
Data
2009.06.12
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Obowiązek podatkowy --> Podmioty zobowiązane
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Wyłączenia
Słowa kluczowe
najem
podatek od czynności cywilnoprawnych
sprzedaż
właściciel
wyłączenie
Istota interpretacji
Wybór przez Spółkę opodatkowania podatkiem VAT planowanej transakcji sprzedaży Hipermarketu (zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT), na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o PCC wyłącza opodatkowanie sprzedaży Hipermarketu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Wniosek ORD-IN 923 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19.03.2009 r. (data wpływu 20.03.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie sprzedaży Hipermarketu w J. - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 20.03.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie sprzedaży Hipermarketu w J. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. G.Sp. z o.o. (dalej: G. lub Spółka) jest właścicielem hipermarketów zlokalizowanych w kilku miastach w Polsce (w W., J., S., W., K., B. i Ł.). Spółka planuje zbycie hipermarketu zlokalizowanego w J. (dalej: Hipermarket lub Obiekt). W celu zachowania kompletności opisu zdarzenia przyszłego, Spółka pragnie wskazać, iż oprócz planowanej sprzedaży, której dotyczy niniejszy wniosek, w tym samym okresie planowane jest zbycie hipermarketu w S. Hipermarkety w J. i S. będą oferowane do sprzedaży odrębnie, różnym podmiotom, przy czym krąg potencjalnych nabywców jest z góry znany (pod uwagę brane są cztery różne podmioty, zwane dalej Nabywcami). Zgodnie z założeniami Spółki, w zależności od warunków zaproponowanych przez poszczególnych Nabywców, możliwe są następujące scenariusze sprzedaży:
Niniejszy wniosek dotyczy skutków podatkowych sprzedaży Hipermarketu w J. Skutki podatkowe sprzedaży hipermarketu w S. są przedmiotem odrębnego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Spółka nabyła Hipermarket w J. w 2006 r. od G.Sp. z o.o. Sprzedaż Hipermarketu w J. na rzecz Spółki została opodatkowana podatkiem od towarów i usług. G. otrzymała od G. Sp. z o.o. fakturę VAT, z której odliczyła podatek VAT naliczony. Na moment nabycia związek zakupu Hipermarketu ze sprzedażą opodatkowaną dokonywaną przez Spółkę uzasadniał bowiem pełne odliczenie podatku VAT naliczonego (Hipermarket został oddany w najem G. Sp. z o.o. - obecnie najemcą Hipermarketu jest R. Sp. z o.o. i Spółka Sp. k.; pozostałe powierzchnie np. biurowe, zostały wynajęte innym podmiotom). Po jego nabyciu od G. Sp. z o.o., Hipermarket nie podlegał ulepszeniom, na które wydatki w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiłyby 30% jego wartości początkowej. W związku z tym, że Spółka prowadziła i prowadzi wyłącznie sprzedaż opodatkowaną VAT, prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem tych składników majątkowych nie uległo zmianie (Spółka nie rozlicza podatku naliczonego wg tzw. struktury sprzedaży zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT). W oparciu o posiadane składniki majątkowe Hipermarketu (w tym nieruchomości), Spółka prowadzi opodatkowaną VAT działalność gospodarczą polegającą na wynajmowaniu nieruchomości na własny rachunek najemcom na cele prowadzonej przez nich działalności handlowo - usługowej. Hipermarketem w J. zarządza podmiot trzeci na podstawie odrębnej umowy o zarządzanie zawartej dla tego hipermarketu. Zarządca organizuje całą działalność gospodarczą prowadzoną przez G. w ramach Hipermarketu, w tym w szczególności zatrudnia pracowników niezbędnych do obsługi wynajmowanych obiektów (np. utrzymywania ich czystości), zawiera w imieniu Spółki umowy z dostawcami mediów oraz pośredniczy przy zawieraniu umów najmu pomiędzy G. i najemcami. W związku z powyższym, Spółka nie zatrudnia pracowników zajmujących się organizacją działalności gospodarczej prowadzonej przez G. w ramach Hipermarketu. Sprzedaż Hipermarketu w J. będzie obejmowała całość zespołu składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład tego Hipermarketu i związanych z prowadzoną w ramach Hipermarketu działalnością gospodarczą przez Spółkę. W ramach transakcji sprzedaży przeniesione zostaną:
W wyniku sprzedaży Hipermarketu w J., na podstawie przepisu art. 678 Kodeksu Cywilnego (dalej: KC), Nabywca wstąpi w stosunki najmu na miejsce Spółki w odniesieniu do umów najmu, których stroną jest Spółka, związanych z nieruchomościami będącymi przedmiotem sprzedaży. Na podstawie przedmiotowych umów najmu Spółka wynajmuje te nieruchomości podmiotom trzecim. Nabywca stanie się wynajmującym w ramach istniejących umów najmu w sprzedawanych Obiektów. Intencją Nabywcy jest kontynuowanie działalności gospodarczej prowadzonej dotychczas przez Spółkę w ramach Hipermarketu, tj. opodatkowanej VAT działalności w zakresie wynajmu nieruchomości na własny rachunek najemcom na cele prowadzonej przez nich działalności handlowo - usługowej. Ponadto, Nabywca wstąpi we wszystkie spory sądowe związane z działalnością G. prowadzoną w ramach Hipermarketu, których stroną jest Spółka. Planowana sprzedaż Hipermarketu nie będzie natomiast obejmowała składników majątkowych i niemajątkowych Spółki związanych z całokształtem prowadzonej przez Spółkę działalności, które nie należą do zespołu składników wchodzących w skład tego konkretnego Hipermarketu tj.:
Sprzedawany Obiekt nie stanowi oddziału Spółki, ani też jej wyodrębnionego zakładu; nie jest dla niego sporządzany odrębny bilans. Jednakże, system księgowy używany przez Spółkę umożliwia przyporządkowanie do Hipermarketu w J. związanych z nim przychodów i kosztów (na podstawie prowadzonej ewidencji możliwe jest wyodrębnienie należności i zobowiązań związanych z zespołem składników Hipermarketu w J., w tym w szczególności należności z tytułu najmu). Zarówno Spółka, jak również Nabywcy są podmiotami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni. W celu potwierdzenia skutków podatkowych planowanej transakcji, Spółka występuje z wnioskiem o wydanie interpretacji prawa podatkowego w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.). W związku z powyższym zadano następujące pytania: W związku z przedstawionym powyżej zdarzeniem przyszłym Spółka wnosi o potwierdzenie, że:
Odpowiedź w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Wniosek w zakresie podatku od towarów i usług został rozpatrzony odrębnie (interpretacja Nr IPPP2/443-311/09-2/AS z dnia 09.06.2009 r.). Zdaniem Wnioskodawcy: Ad. 3 Zdaniem Spółki, w przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, tj. uznania, iż Hipermarket stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa i w konsekwencji, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, do transakcji sprzedaży nie będą miały zastosowania przepisy tej ustawy, transakcja ta będzie opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie ustawy o PCC, a podatnikiem będzie Nabywca. Uzasadnienie: Ponieważ dostawa składników majątkowych wchodzących w skład Hipermarketu nie podlega opodatkowaniu VAT, w sprawie nie będzie miało zastosowanie wyłączenia z opodatkowania transakcji podatkiem od czynności cywilnoprawnych (dalej PCC) na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o PCC. W takim przypadku zgodnie z art. 4 pkt 1 ustawy o PCC, podatnikiem będzie Nabywca. Ad. 4 Zdaniem Spółki, w przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 2 i opodatkowania przez Spółkę podatkiem od towarów usług planowanej transakcji sprzedaży Hipermarketu, transakcja ta nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Uzasadnienie: Wyłączenie transakcji z opodatkowania PCC wynika z art. 2 pkt 4 ustawy o PCC zgodnie z którym nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:
Oznacza to, że wybór przez Spółkę opodatkowania podatkiem VAT planowanej transakcji sprzedaży Hipermarketu (zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT), na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o PCC wyłącza opodatkowanie sprzedaży Hipermarketu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. W przedmiocie zawartego we wniosku pytania czwartego tut. Organ wyjaśnia, iż w związku z prawidłowym stanowiskiem w zakresie pytania trzeciego, zagadnienie zawarte w tym pytaniu stało się bezprzedmiotowe. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.