Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3-423-244/09-2/JB
z 16 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3-423-244/09-2/JB
Data
2009.06.16


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
banki
kapitał
kredyt
przychód
świadczenia ubezpieczeniowe


Istota interpretacji
Czy uzyskane przez Bank, w związku z zajściem zdarzenia ubezpieczeniowego, świadczenie ubezpieczeniowe, w części odpowiadającej kwocie niespłaconego kapitału udzielonego kredytobiorcy kredytu, nie będzie stanowiło dla Banku przychodu podlegającego opodatkowaniu?



Wniosek ORD-IN 508 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Banku, przedstawione we wniosku z dnia 01.04.2009r. (data wpływu 06.04.2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy uzyskane świadczenie ubezpieczeniowe, w części odpowiadającej kwocie niespłaconego kapitału udzielonego kredytobiorcy kredytu, będzie stanowiło dla Banku przychód podlegający opodatkowaniu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.04.2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy uzyskane świadczenie ubezpieczeniowe, w części odpowiadającej kwocie niespłaconego kapitału udzielonego kredytobiorcy kredytu, będzie stanowiło dla Banku przychód podlegający opodatkowaniu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Bank, jako ubezpieczający, zamierza zawrzeć z towarzystwem ubezpieczeń (dalej jako: „Ubezpieczyciel”) umowę ubezpieczenia w ramach której przedmiotem ubezpieczenia byłoby życie i zdrowie osób kluczowych dla przedsiębiorstwa prowadzonego przez klientów Banku.

Klientami, którym Bank zamierza oferować możliwość objęcia kluczowych dla nich osób ubezpieczeniem, będą prowadzące działalność gospodarczą osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, które zaciągnęły w Banku kredyt nieodnawialny, lub odnawialny (w przypadku klientów, którzy posiadają w Banku umowę o limit wierzytelności, lub posiadają umowę o limit w rachunku bieżącym) - dalej jako: „Kredytobiorcy”.

Ubezpieczonymi będą mogły być natomiast kluczowe dla przedsiębiorstwa Kredytobiorcy osoby takie jak:

  • wspólnicy spółek osobowych,
  • wspólnicy spółek z o.o.
  • członkowie zarządu/rady nadzorczej spółki,
  • prokurenci,
  • osoby zarządzające podmiotem gospodarczym, oraz
  • osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, które dobrowolnie przystąpiły do ubezpieczenia.

Przedmiotem ubezpieczenia będzie życie i zdrowie osób kluczowych dla przedsiębiorstwa Kredytobiorcy, a Ubezpieczyciel wypłaci świadczenie ubezpieczeniowe w przypadku zajścia zdarzenia ubezpieczeniowego, którym może być śmierć ubezpieczonego, jego ciężkie zachorowanie lub trwała i całkowita niezdolność do pracy zarobkowej.

Bank będzie zobowiązany do zapłaty Ubezpieczycielowi składki ubezpieczeniowej za każdego ubezpieczonego objętego ochroną. Wysokość tej składki będzie ustalana indywidualnie w stosunku do każdego ubezpieczonego. Bank będzie obciążał Kredytobiorcę kosztem składki ubezpieczeniowej ponoszonej przez Bank w związku z ubezpieczeniem osoby kluczowej dla przedsiębiorstwa danego Kredytobiorcy.

W przypadku zajścia zdarzenia ubezpieczeniowego, Ubezpieczyciel będzie ponosił odpowiedzialność do wysokości sumy ubezpieczenia.

W przypadku, gdy Kredytobiorcy zostanie udzielony kredyt odnawialny suma ubezpieczenia będzie odpowiadała środkom przyznanym Kredytobiorcy przez Bank na podstawie umowy kredytu, natomiast w przypadku udzielenia Kredytobiorcy kredytu nieodnawialnego, suma ubezpieczenia będzie równa kwocie odpowiadającej saldu zadłużenia Kredytobiorcy wobec Banku w chwili przystępowania do ubezpieczenia.

Zgodnie z warunkami ubezpieczenia, w przypadku zajścia zdarzenia ubezpieczeniowego Ubezpieczyciel w pierwszej kolejności wypłaci świadczenie Bankowi w wysokości nie większej niż kwota salda zadłużenia Kredytobiorcy wobec Banku (obejmującego kapitał udzielonego kredytu oraz naliczone odsetki) liczona na dzień wypłaty świadczenia. Pozostała część świadczenia (a więc nadwyżka sumy ubezpieczenia ponad saldo zadłużenia Kredytobiorcy na dzień wypłaty świadczenia) wypłacana będzie ubezpieczonemu lub, w przypadku jego śmierci, wskazanym przez niego uposażonym zastępczym.

Po uzyskaniu przez Bank od Ubezpieczyciela świadczenia ubezpieczeniowego w wysokości równej saldu zadłużenia Kredytobiorcy wobec Banku, zgodnie z umową kredytową zawartą pomiędzy Bankiem a Kredytobiorcą wierzytelność Banku wobec Kredytobiorcy wygaśnie i Bank nie będzie mógł dochodzić spłaty swojej wierzytelności od Kredytobiorcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy uzyskane przez Bank, w związku z zajściem zdarzenia ubezpieczeniowego, świadczenie ubezpieczeniowe, w części odpowiadającej kwocie niespłaconego kapitału udzielonego kredytobiorcy kredytu, nie będzie stanowiło dla Banku przychodu podlegającego opodatkowaniu...

Stanowisko Wnioskodawcy

Zdaniem Banku, uzyskane świadczenie ubezpieczeniowe do wysokości niespłaconego kapitału kredytu udzielonego przez Bank nie powinno stanowić dla Banku przychodu podlegającego opodatkowaniu, opodatkowaniu powinna podlegać natomiast kwota uzyskanego świadczenia ubezpieczeniowego w części dotyczącej naliczonych odsetek.

W opinii Banku, uzyskane od Ubezpieczyciela świadczenie ubezpieczeniowe powinno zostać uznane za spłatę wierzytelności Banku wobec klienta z tytułu udzielonego kredytu. Uzyskanie przez Bank świadczenia będzie bowiem równoznaczne z zaspokojeniem wierzytelności Banku wobec Kredytobiorcy z tytułu udzielonego kredytu. Kwotę uzyskaną od Ubezpieczyciela z tytułu świadczenia ubezpieczeniowego Bank zaliczy bowiem na poczet swojej wierzytelności z tytułu udzielonego kredytu, zgodnie z postanowieniami umowy kredytu. Po uzyskaniu powyższego świadczenia przez Bank od Ubezpieczyciela, Kredytobiorca będzie zwolniony z konieczności spłaty kredytu na rzecz Banku.

Uzyskanie świadczenia ubezpieczeniowego w części dotyczącej kapitału udzielonego przez Bank kredytu powinno zatem zostać uznane za zwrócony kredyt, o którym mowa art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. (tj. Dz.U. z 2000r, Nr 54, poz. 654 ze zm.) o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: „ustawa o pdop).

Zgodnie z powyższym przepisem, kwot zwróconych kredytów, nie zalicza się do przychodów podlegających opodatkowaniu. W związku z tym, zdaniem Banku, uzyskane przez Bank świadczenie w części odpowiadającej niespłaconemu kapitałowi kredytu udzielonego przez Bank Kredytobiorcy, jako spłata należności z tytułu udzielonego kredytu nie powinna stanowić przychodu podlegającego opodatkowaniu.

Bank wskazuje, że powyższe potwierdzają także stanowiska zajmowane przez organy podatkowe w wydawanych interpretacjach prawa podatkowego. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji wydanej w imieniu Ministra Finansów z 16 października 2008 r. (sygn. lP-PB3-423-1177/08-2/JB) uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, że otrzymanie odszkodowania (świadczenia ubezpieczeniowego) w związku z niespłaceniem przez klienta udzielonego mu kredytu „stanowi zwrot kredytu, o którym mowa w art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy. Wynika to z faktu, iż dla Spółki istotny jest sam fakt spłacenia kredytu, a nie podmiot, który takiej spłaty dokonał. Również przepisy updop (a w szczególności powołany wyżej art. 12 ust. 4 pkt 1 updop) nie uzależniają wyłączenia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych spłaty pożyczki / kredytu od tego czy została ona dokonana przez kredytobiorcę czy też przez inny podmiot”.

Biorąc również pod uwagę, że Bank nie zaliczył kwoty kapitału kredytu udzielonego Kredytobiorcy do kosztów podatkowych, także zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o pdop zwrot tego wydatku w postaci uzyskanego świadczenia ubezpieczeniowego, nie powinien stanowić przychodu podlegającego opodatkowaniu. Uzyskane przez Bank świadczenie ubezpieczeniowe w części dotyczącej odsetek powinno natomiast, zdaniem Banku, zostać uznane za otrzymanie przez Bank naliczonych odsetek od kredytu udzielonego Kredytobiorcy. W związku z tym, kwota uzyskanego przez Bank świadczenia ubezpieczeniowego w części dotyczącej odsetek, jako otrzymane odsetki, powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 2 ustawy o pdop.

Podsumowując, zdaniem Banku, otrzymane od Ubezpieczyciela świadczenie ubezpieczeniowe w części odpowiadającej kwocie kapitału kredytu udzielonego przez Bank Kredytobiorcy, jako zwrot tego kredytu, nie będzie stanowiło przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym powinna podlegać natomiast ta część otrzymanego świadczenia ubezpieczeniowego, która będzie odpowiadać kwocie odsetek naliczonych przez Bank od kredytu udzielonego Kredytobiorcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj