Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-85/09/BK
z 20 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-85/09/BK
Data
2009.04.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Skala podatkowa


Słowa kluczowe
dochody uzyskiwane za granicą
odliczenie od dochodu
ulga prorodzinna


Istota interpretacji
Ulga prorodzinna.



Wniosek ORD-IN 958 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zmianami) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2009 r. (data wpływu 26 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania „ulgi prorodzinnej” - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania „ulgi prorodzinnej”.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Ma Pani córkę, która w 2007 r. nie ukończyła 25 lat i studiowała na wyższej uczelni. W 2007 r. córka uzyskała w Polsce dochody z tytułu umowy zlecenia w wysokości 748 zł. Jednocześnie w okresie wakacji pracowała w Irlandii i za ten okres uzyskała dochody w wysokości 8.878 zł 68 gr, do których zgodnie z postanowieniami umów o unikaniu podwójnego opodatkowania ma zastosowanie metoda wyłączenia z progresją. We właściwym urzędzie skarbowym złożyła zeznanie podatkowe – PIT-36 wraz z załącznikiem PIT/ZG, w którym wraz z dochodami osiągniętymi w kraju wykazała dochody uzyskane z pracy za granicą, o które zwiększona została podstawa obliczenia podatku do ustalenia stopy procentowej. Płatnik w kraju pobrał od niej zaliczkę na podatek w kwocie 143 zł, należny podatek wyniósł 98 zł, a różnica między sumą należnych zaliczek za rok podatkowy 45 zł. Nadmienia Pani również, że w zeznaniu podatkowym PIT-37 za 2007 r., złożonym wspólnie z małżonkiem skorzystała z ulgi prorodzinnej na drugie, studiujące dziecko.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w przedstawionej sytuacji może Pani skorzystać z ulgi rodzinnej na córkę i złożyć korektę zeznania podatkowego za 2007 rok...


Zdaniem Wnioskodawczyni, może skorzystać z ulgi prorodzinnej na córkę ponieważ w 2007 r.;


  • córka pracując w Irlandii uzyskała dochody, w stosunku do których ma zastosowanie metoda wyłączenia z progresją, co oznacza, że powyższe dochody są zwolnione z opodatkowania w Polsce,
  • nie ukończyła 25 lat i uczyła się w szkole wyższej,
  • uzyskała dochody z pracy na umowę zlecenie w wysokości niepowodującej obowiązku zapłaty podatku dochodowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do postanowień art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami) w brzmieniu obowiązującym do końca 2008 r. od podatku dochodowego, obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć rocznie kwotę, obliczoną zgodnie z ust. 2, jeżeli w roku podatkowym wychowywał własne lub przysposobione dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4.


Zgodnie z brzmieniem art. 6 ust. 4 ustawy obowiązującym w 2007 r., powołany przepis ma zastosowanie do osób wychowujących:


  1. dzieci małoletnie,
  2. dzieci, bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek pielęgnacyjny,
  3. dzieci do ukończenia 25 lat uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty lub w przepisach - Prawo o szkolnictwie wyższym, jeżeli w roku podatkowym dzieci te nie uzyskały dochodów, z wyjątkiem dochodów wolnych od podatku dochodowego, renty rodzinnej oraz dochodów w wysokości niepowodującej obowiązku zapłaty podatku.


Podkreślenia wymaga, iż korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania.

Odliczeniu podlega kwota stanowiąca iloczyn liczby wychowywanych dzieci i dwukrotności kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy (tj. za 2007 r. dwukrotność kwoty 572 zł 54 gr).

Odliczenie kwoty, o której wyżej mowa, dotyczy łącznie obojga rodziców, odlicza się ją od podatku jednego z rodziców lub od podatku obojga (art. 27f ust. 3 ww. ustawy).

Na podstawie art. 27 f ust. 1 w związku z powołanym art. 6 ust. 4 ww. ustawy odliczenie przysługuje na dziecko do ukończenia 25 roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty lub w przepisach - Prawo o szkolnictwie wyższym, jeżeli w roku podatkowym dziecko to nie uzyskało dochodów, z wyjątkiem dochodów wolnych od podatku dochodowego, renty rodzinnej oraz dochodów w wysokości niepowodującej obowiązku zapłaty podatku (tj. w 2007 r. są to dochody w wysokości 3.015 zł).

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane powyżej unormowania prawne stwierdzić należy, że córka Pani spełniała wszystkie przesłanki zawarte w powyższym przepisie.

Dochody uzyskane przez Pani córkę na terytorium Irlandii, zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. a) umowy z dnia 13 listopada 1995 r. zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, (Dz. U. z 1996, Nr 29, poz. 129 ze zmianami), są zwolnione z opodatkowania w Polsce i niezależnie od ich wysokości nie pozbawiają Pani prawa do skorzystania z ulgi z tytułu wychowywania dzieci.


Dochód uzyskany w Irlandii służy jedynie do ustalenia stopy procentowej, która będzie stosowana do dochodów opodatkowanych w Polsce, co wynika z treści art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stanowi on, że jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:


  1. do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,
  2. ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,
  3. ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.


Zatem w przedstawionym stanie faktycznym, spełniając wszystkie warunki miała Pani prawo skorzystać „z ulgi prorodzinnej”, o której mowa w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na każde wychowywane dziecko.

Ponieważ, w rozliczeniu rocznym za 2007 rok nie uwzględniła Pani „ulgi prorodzinnej” na drugie dziecko, przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa dopuszczają możliwość złożenia korekty zeznania podatkowego.

Zgodnie bowiem z przepisem art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji, w myśl art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej, następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Jeżeli skutkiem dokonanych korekt będzie powstanie nadpłaty to zgodnie z art. 75 § 2 pkt 1 lit. a) Ordynacji podatkowej powinna Pani złożyć również wniosek o jej stwierdzenie.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zmianami).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj