Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-1126/12/JP
z 4 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2012r. (data wpływu 16 października 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 listopada 2012r. (data wpływu 30 listopada 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT aportu sieci kanalizacyjnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT aportu sieci kanalizacyjnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (dalej: Gmina) zamierza wnieść wkład niepieniężny celem podwyższenia kapitału zakładowego Miejskiej Spółki Sp. z o. o. (dalej: Spółka), w której posiada wszystkie udziały. Przedmiotem tego aportu będą następujące sieci kanalizacji sanitarnej:

  1. sieć kanalizacyjna w sołectwach M i B, której realizacja zakończyła się w czerwcu 2010r., została ona formalnie przekazana do użytkowania Spółce na podstawie umowy dzierżawy od 1 stycznia 2011r. i w takiej formie będzie użytkowana do momentu aportu, który jest planowany w 2013r.,
  2. sieć kanalizacyjna w sołectwie K, której realizacja zakończyła się w grudniu 2011r., kanalizacja nie została przekazana formalnie, np. umową o nieodpłatnym korzystaniu, spółka użytkuje ją nieodpłatnie, a Gmina nie osiąga z tytułu jej przekazania żadnych obrotów.

Powyższe środki trwałe stanowią budowle.

Spółka, w obu przypadkach, na podstawie protokołu odbioru technicznego, faktycznie eksploatuje wskazane sieci kanalizacyjne, osiągając w związku z tym przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W protokołach odbioru końcowego wykonanych inwestycji znajduje się zapis: „Równocześnie przekazuje (komisja przeprowadzająca odbiór) obiekt użytkownikowi, którym jest Miejska Spółka Sp. z o. o.”.

Gmina nie odliczała podatku VAT zawartego w fakturach dotyczących poniesionych kosztów realizacji powyższych zadań.

Inwestycja w sieć kanalizacyjną w sołectwie K została rozpoczęta w 2009r., kiedy to za zadania Gminy związane z obsługą kanalizacji na jej terenie, odpowiadał zakład budżetowy „Zakład Usług Komunalnych”. Planowano nieodpłatne przekazanie tej sieci kanalizacyjnej zakładowi budżetowemu do użytkowania. Miejska Spółka została utworzona 1 stycznia 2010r. W przypadku tej inwestycji Gmina nie planowała jej wykorzystywać do wykonywania czynności opodatkowanych.

Od momentu zakończenia inwestycji Gmina nie ponosiła dodatkowych wydatków na ich ulepszenie.

Aport zostanie przeprowadzony na podstawie Zarządzenia Burmistrza, do wydania którego został upoważniony stosowną uchwałą Rady Miejskiej oraz uchwały Zgromadzenia Wspólników Spółki o wniesieniu aportu i objęciu udziałów. Aport wskazanych sieci planowany jest na dzień 1 lutego 2013r.

Gmina oraz Spółka są zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w rozpatrywanej sprawie aport sieci kanalizacyjnych będzie korzystał ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy z dnia 11 maca 2011r. o podatku od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Aport sieci kanalizacyjnych będzie korzystał ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle powyższych regulacji uznać zatem należy, iż w zakresie wykonywanych przez Gminę czynności cywilnoprawnych, Gmina posiada status podatnika VAT. Stanowisko takie znajduje potwierdzenie m.in. w wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej: NSA), w tym w wyroku z dnia 26 sierpnia 2010 r. I FSK 1303/09.

W omawianym przypadku czynność wniesienia wkładu niepieniężnego do Spółki zostanie dokonana przez Gminę na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej w formie aktu notarialnego. W konsekwencji w tym przypadku, ze względu na zawarcie umowy cywilnoprawnej, Gmina będzie występowała w charakterze podatnika VAT.

Jak stanowi art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie natomiast do treści art. 7 ust. 1 przywołanej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, co do zasady, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Biorąc pod uwagę, iż w wyniku zawartej przez Gminę umowy prawo do dysponowania jak właściciel określonym mieniem przejdzie w formie wkładu niepieniężnego na Spółkę, czynność ta będzie spełniała definicję odpłatnej dostawy towarów na potrzeby opodatkowania VAT. Wynika to z faktu, ze efektem aportu jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania danym towarem jak właściciel, natomiast wynagrodzeniem w takim przypadku jest wyrażona pieniężnie wartość udziałów.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych, przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 30 marca 2011r., sygn. IBPP3/443-1016/10/AB - „Aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne, czy zawodowe. Z uwagi na powyższe, wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję dostawy towarów - następuje tutaj przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Wobec powyższego, mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Na podstawie art. 43 ust 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się natomiast od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W tym miejscu należy zauważyć, iż na gruncie prawa budowlanego obiekty infrastruktury kanalizacyjnej uznaje się za budowle.

W konsekwencji, zdaniem Gminy, w omawianym przypadku, należy uznać, iż będące przedmiotem aportu sieci kanalizacji sanitarnej stanowią również budowle, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT.

Mając na uwadze treść powyższych regulacji, Gmina stoi na stanowisku, iż aport sieci kanalizacyjnych będzie objęty zwolnieniem z opodatkowania, na podstawie art. 43 ust 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT.

Zdaniem Gminy bowiem, w odniesieniu do sieci kanalizacyjnej, o której mowa w pkt 1 części G wniosku, jej „dostawa” nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, gdyż zdarzenie to miało już miejsce w dacie udostępnienia sieci kanalizacji Spółce.

Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych w imieniu Ministra Finansów, m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 grudnia 2010r., sygn. IPPP2/443-716/10-4/KG „...oddanie w najem budynków, budowli lub ich części podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, spełnia definicją pierwszego zasiedlenia, o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy. Zatem, dzień oddania w najem należy traktować jako pierwsze zasiedlenie, bez wzglądu na okres trwania najmu. Z treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy wynika, iż zwalnia się od podatku VAT dostawę nieruchomości lub ich części w sytuacji, gdy nastąpiło pierwsze zasiedlenie, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata. A zatem po upływie dwóch lat od tego momentu, Zainteresowany dokonując transakcji sprzedaży nieruchomości lub ich części, będzie mógł zastosować zwolnienie od podatku VAT”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), , zwanej dalej ustawą o VAT, o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, który stanowi, iż sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w ww. art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, a tym samym, w rozumieniu przywołanego art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, uznawane jest za sprzedaż.

Zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą.

W przedstawionej sytuacji wniesienie wytworzonego w efekcie realizacji projektu mienia w formie wkładu niepieniężnego do spółki będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W świetle powyższego, Wnioskodawca dokonując przedmiotowej czynności prawnej (aportu) zobowiązany będzie do udokumentowania ww. czynności za pomocą faktury VAT, a także do rozliczenia podatku należnego, obliczonego według stawki podatku właściwej dla przedmiotowej transakcji.

Podstawowa stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013r. z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Z uwagi na fakt, iż przedmiotem aportu będą budowle - sieci kanalizacyjne, konieczne jest dokonanie oceny czy aport ten, pomimo, iż stanowi odpłatną dostawę towarów, nie będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT, zgodnie z którym zwolnieniem z podatku VAT objęta została, dostawa budynków, budowli lub ich części.

Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych stanowiąca usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych grupuje „Obiekty budowlane” w dwóch sekcjach „Budynki” i „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej”. PKOB nie klasyfikuje obiektów małej architektury.

Za obiekty inżynierii lądowej i wodnej według PKOB uważane są wszystkie obiekty budowlane nie klasyfikowane jako budynki. Sekcja „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej”, obejmuje m.in. rurociągi sieci kanalizacyjnej rozdzielczej i kolektory (PKOB 2223), rurociągi sieci rozdzielczej wody (PKOB 2222).

Powyższe wskazuje, iż „obiekty inżynierii lądowej i wodnej”, o których mowa w PKOB spełniają definicję obiektów budowlanych niebędących budynkami. Tym samym sieci kanalizacyjne, niebędące budynkami, należy uznać za budowle.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywania w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostaw nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Stosownie do treści art. 43 ust. 7a ustaw o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Z powyższych przepisów wynika, iż dostawa nieruchomości (budowli), co do zasady, korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata. Gdy mamy do czynienia z pierwszym zasiedleniem przy ustaleniu czy dostawa ta korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, istotne jest czy podatnikowi dokonującemu dostawy (budynków, budowli lub ich części) przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przytoczonego wyżej unormowania art. 2 pkt 14 ustawy o VAT wynika, iż aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie, musi dojść do oddania budynków, budowli lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu. Oznacza to, że pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce, gdy nowowybudowany obiekt zostanie sprzedany lub oddany w dzierżawę, czy najem, gdyż nastąpi wówczas wykonanie czynności podlegającej opodatkowaniu.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza wnieść wkład niepieniężny celem podwyższenia kapitału zakładowego Miejskiej Spółki z o. o. Przedmiotem tego aportu będą sieci kanalizacji sanitarnej: sieć kanalizacyjna w sołectwach M i B oraz sieć kanalizacyjna w sołectwie K.

Sieć kanalizacyjna w sołectwach M i B, której realizacja zakończyła się w czerwcu 2010r., została formalnie przekazana do użytkowania Spółce na podstawie umowy dzierżawy od 1 stycznia 2011r. i w takiej formie będzie użytkowana do momentu aportu.

Sieć kanalizacyjna w sołectwie K, której realizacja zakończyła się w grudniu 2011r., nie została przekazana formalnie, np. umową o nieodpłatnym korzystaniu, Spółka użytkuje ją nieodpłatnie, a Gmina nie osiąga z tytułu jej przekazania żadnych obrotów.

Inwestycja w sieć kanalizacyjną w sołectwie K została rozpoczęta w 2009r., kiedy to za zadania Gminy związane z obsługą kanalizacji na jej terenie, odpowiadał zakład budżetowy „Zakład Usług Komunalnych”. Planowano nieodpłatne przekazanie tej sieci kanalizacyjnej zakładowi budżetowemu do użytkowania. Miejska Spółka została utworzona 1 stycznia 2010r. W przypadku tej inwestycji Gmina nie planowała jej wykorzystywać do wykonywania czynności opodatkowanych.

Powyższe środki trwałe stanowią budowle.

Spółka, w obu przypadkach, na podstawie protokołu odbioru technicznego, faktycznie eksploatuje wskazane sieci kanalizacyjne, osiągając w związku z tym przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Gmina nie odliczała podatku VAT zawartego w fakturach dotyczących poniesionych kosztów realizacji powyższych zadań.

Od momentu zakończenia inwestycji Gmina nie ponosiła dodatkowych wydatków na ich ulepszenie.

Aport wskazanych sieci planowany jest na dzień 1 lutego 2013r.

Gmina oraz Spółka są zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami VAT.

W tak przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego wątpliwości Wnioskodawcy budzi, czy czynność wniesienia aportem przedmiotowych sieci kanalizacyjnych będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż dostawa (aport) sieci kanalizacyjnej (tj. sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowościach M i B), która po oddaniu do użytkowania została oddana w odpłatną dzierżawę (od dnia 1 stycznia 2011r.) nie będzie dokonana przez Wnioskodawcę w ramach pierwszego zasiedlenia, stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług. Również okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a czynnością dokonania aportu mienia będzie dłuższy niż 2 lata. Zatem czynność wniesienia aportem tej sieci kanalizacyjnej będzie mogła korzystać ze zwolnienia z podatku VAT. Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT .

Natomiast w odniesieniu do sieci kanalizacyjnej w miejscowości K stwierdzić należy, że nie znajdzie tutaj zastosowania cyt. przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Przedmiotowa sieć nie została przekazana formalnie, np. umową o nieodpłatnym korzystaniu, Spółka użytkuje ją nieodpłatnie, a Gmina nie osiąga z tytułu jej przekazania żadnych obrotów. Zatem dostawa ww. sieci będzie odbywała się w ramach pierwszego zasiedlenia co wyłącza ją ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W tej sytuacji natomiast znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Aby zastosować zwolnienie z cyt. wyżej art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT należy jednak ustalić czy dokonującemu dostawy czyli Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do towarów i usług nabywanych na potrzeby wybudowania kanalizacji sanitarnej w sołectwie K.

Jak wskazał Wnioskodawca inwestycja w sieć kanalizacyjną w sołectwie K została rozpoczęta w 2009r., kiedy to za zadania Gminy związane z obsługą kanalizacji na jej terenie, odpowiadał zakład budżetowy, któremu planowano nieodpłatne przekazanie tej sieci kanalizacyjnej zakładowi do użytkowania. W przypadku tej inwestycji Gmina nie planowała jej wykorzystywać do wykonywania czynności opodatkowanych. Również po oddaniu do użytkowania Gmina nie osiągała żadnych przychodów z tytułu przekazania tej sieci Spółce.

Zatem stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z uwagi na brak związku z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nieodpłatne przekazanie do użytkowania).

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że aport sieci kanalizacyjnej w sołectwie K będzie korzystał ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 a ustawy o VAT.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż dokonywany przez Gminę aport sieci kanalizacyjnej w sołectwach M i B będzie korzystał ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT natomiast aport sieci kanalizacyjnej w sołectwie K będzie korzystał ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo należy uznać za prawidłowe.

Odnośnie natomiast wskazanych we wniosku wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz interpretacji indywidualnych stwierdzić należy, że wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj