Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-427/09-2/BM
z 1 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-427/09-2/BM
Data
2009.06.01


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
odliczenia od podatku
transport
usługi pośrednictwa


Istota interpretacji
miejsce świadczenia usług pośrednictwa



Wniosek ORD-IN 523 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2009r. (data wpływu 16 kwietnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług pośrednictwa - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2009r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług pośrednictwa.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka z o.o. (dalej Wnioskodawca, Spółka lub W.) świadczy na rzecz zagranicznego kontrahenta, będącego podmiotem wchodzącym w skład tej samej grupy kapitałowej (dalej: Dostawca lub G.) kompleksową usługę pośrednictwa związaną bezpośrednio z realizowaną przez G. sprzedażą płyt (dalej: towary) na rynek polski. W. jest wyłącznym przedstawicielem Dostawcy na terytorium Polski i jednocześnie W. może wykonywać wyłącznie działalność związaną ze wspieraniem sprzedaży towarów G. na terytorium Polski.

Dostawca jest Spółką posiadającą siedzibę na terytorium Niemiec, zarejestrowaną dla potrzeb podatku VAT w tym kraju. Dostawca posługuje się niemieckim numerem rejestracji VAT dla potrzeb nabywania przedmiotowej usługi pośrednictwa od Wnioskodawcy.

Wnioskodawca będzie pośredniczyć w transakcjach zawieranych przez Dostawcę z polskimi kontrahentami, aczkolwiek towary będące przedmiotem świadczonych przez nią usług pośrednictwa będą dostarczane nabywcom zlokalizowanym na terytorium Polski bezpośrednio przez Dostawcę. W ramach dokonywanych dostaw towary będą przemieszczane z terytorium Niemiec bądź innych państw, na terytorium Polski. Prawo własności towarów na żadnym etapie dokonywanych transakcji nie będzie przechodzić na Spółkę.

Celem czynności podejmowanych przez Spółkę w ramach usługi pośrednictwa świadczonej na rzecz Dostawcy, będzie zapewnienie realizacji transakcji sprzedaży oferowanych towarów. Dlatego w ramach pośrednictwa w sprzedaży towarów, Spółka będzie podejmować szereg czynności ukierunkowanych na utrzymywanie pożądanych bieżących relacji handlowych z kontrahentami Dostawcy, dotyczących w szczególności:

  1. nawiązywania kontaktów handlowych z klientami,
  2. pośredniczenia w sprzedaży towarów Spółki, w tym zbierania zamówień, monitowania w sprawach płatności, dokonywania analiz związanych ze sprzedażą na rynku polskim;
  3. pielęgnowania dobrych stosunków z klientami,
  4. doradztwa w celu zwiększenia obrotów handlowych Spółki,
  5. wspierania marki na rynku polskim, w tym poprzez prowadzenie i koordynację działań marketingowych i reklamowych.

Celem wszystkich dokonywanych przez Spółkę działań, w związku z którymi ponoszone będą koszty, będzie doprowadzenie do zawarcia umów sprzedaży pomiędzy Dostawcą a nabywcami z Polski, na warunkach określonych przez Dostawcę.

W związku ze świadczeniem na rzecz Dostawcy opisanych usług pośrednictwa związanych z dostawą towarów, Spółka będzie otrzymywała od Dostawcy wynagrodzenie obliczane jako suma wszystkich kosztów poniesionych przez Spółkę powiększona o ustalony narzut marży. Strony ustaliły taki sposób kalkulacji wynagrodzenia z tego powodu, że;

  1. działalność Spółki polega wyłącznie na świadczeniu usług pośrednictwa na rzecz Dostawcy, więc wszystkie koszty związane są z tymi usługami;
  2. wszystkie koszty ponoszone przez Spółkę są akceptowane przez Dostawcę;
  3. Spółka posiada pełnomocnictwo od Dostawcy do zawierania umów związanych ze sprzedażą towarów na terytorium Polski. Wszystkie zawierane transakcje powodujące powstanie kosztów w Spółce są Dostawcy znane i przez niego akceptowane, wszystkie negocjowane transakcje z nabywcami towarów są dokonywane w imieniu i na rzecz Dostawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w przypadku przedstawionej kompleksowej usługi pośrednictwa związanego z dostawami towarów, która będzie świadczona przez Spółkę, za miejsce jej świadczenia (opodatkowania), należy uznać, zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług miejsce dokonania dostawy towarów, tj. miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia transportu, a w konsekwencji, w przypadku świadczenia przez Spółkę przedstawionych powyżej usług pośrednictwa, miejscem ich świadczenia (opodatkowania) będzie terytorium państwa, z którego wysyłane będą towary, a w efekcie, usługi te nie będą podlegały opodatkowaniu VAT w Polsce.
  2. Czy Spółka będzie mogła odliczyć podatek VAT naliczony przy zakupie towarów i usług związanych z usługą pośrednictwa świadczoną na rzecz niemieckiego kontrahenta, na podstawie art. 86 ust. 8 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym przypadku, usługi pośrednictwa świadczone przez Spółkę na rzecz Dostawcy opodatkowane będą poza terytorium Polski. W konsekwencji, świadczenie tej usługi nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.

Zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy o VAT, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, miejscem świadczenia usług jest, co do zasady, miejsce dokonania dostawy towarów. Tylko w sytuacji gdy Dostawca poda Spółce dla celów nabycia usługi pośrednictwa, numer identyfikacji podatkowej nadany Dostawcy w państwie członkowskim Unii Europejskiej innym niż państwo członkowskie, z którego dokonano dostawy towarów, miejscem świadczenia będzie państwo członkowskie, którego numerem identyfikacji posłużył się Dostawca.

Spółka pragnie wskazać, iż wszystkie czynności, które zostaną przez nią podjęte w ramach świadczenia przedstawionej powyżej usługi pośrednictwa, będą czynnościami podejmowanymi w imieniu i na rzecz Dostawcy oraz będą czynnościami wykonywanymi w bezpośrednim związku z dostawami towarów realizowanymi przez Dostawcę.

Poprawność stanowiska Spółki uzasadniona jest przede wszystkim brzmieniem przepisów ustawy o VAT. Ustawodawca wskazał, iż opodatkowaniu w miejscu dokonania dostawy towarów podlegają usługi pośredników działających w imieniu i na rzecz osób trzecich. Jednocześnie przepisy o podatku VAT nie precyzują ani też nie wskazują w żaden specyficzny sposób, jak należy rozumieć pojęcie „w imieniu i na rzecz”.

Przyjęcie w ustawie o VAT takiej konstrukcji przepisu, prowadzi do wniosku, iż w kontekście tego przepisu zwrot „w imieniu i na rzecz” powinien być interpretowany według ogólnych zasad języka polskiego. Słownik języka polskiego (Słownik Języka Polskiego PWN) wskazuje, iż określenie „w imieniu” oznacza działanie z czyjegoś upoważnienia, w zastępstwie kogoś”. Natomiast określenie „na rzecz” oznacza tyle, co działanie „na czyjąś korzyść, dla kogoś, dla czyjegoś dobra”. Z uwagi na brak w ustawie o VAT odmiennych postanowień określenia te powinny być pojmowane szeroko, zgodnie z ich językowym rozumieniem wskazanym przez słownik języka polskiego.

Takie stanowisko potwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny (wyrok z dnia 26 stycznia 2007r., sygn. akt III SA/Wa 3996/06), który stanął na podobnym stanowisku w sprawie podatnika, będącego reprezentantem podmiotu zagranicznego na rynku polskim. Reprezentant pozyskiwał nabywców na towary zleceniodawcy na rynku polskim i prowadził negocjacje, a pozyskane zamówienia przesyłał do zagranicznego mocodawcy do realizacji. W przedmiotowej sytuacji podatnik nie posiadał pełnomocnictwa do zawierania umów w imieniu mocodawcy. W orzeczeniu Sąd wskazał że „wymóg działania w imieniu osób trzecich, należy odnieść do wszelkich czynności faktycznych i prawnych składających się na usługę pośrednictwa, przy czym jest on spełniony nie tylko w przypadku posiadania pełnomocnictwa do zawierania umów, lecz również w przypadku istnienia umocowania ze strony dostawcy towarów do podejmowania w jego imieniu i na jego rzecz czynności pośrednictwa”.

Należy zauważyć, iż wszystkie działania podejmowane przez Spółkę w ramach świadczenia przedstawionych usług pośrednictwa będą zmierzały bezpośrednio do zawarcia umowy sprzedaży towarów pomiędzy Dostawcą a nabywcami. Stąd też przedstawiona powyżej usługa powinna zostać uznana, zdaniem Spółki, za usługę pośrednictwa związaną bezpośrednio z dostawą towarów, o której mowa w art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy o VAT. W przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, miejscem świadczenia usług jest, co do zasady, miejsce dokonania dostawy towarów Natomiast, zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, miejscem dokonania dostawy towarów jest - w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

W przypadku dostaw towarów, w związku z którymi będą świadczone przez Spółkę przedmiotowe usługi pośrednictwa, transport będzie rozpoczynał się poza terytorium Polski. Stąd, miejscem świadczenia (a więc i opodatkowania podatkiem VAT) przedstawionych usług pośrednictwa nie będzie terytorium Polski. Zgodnie z przepisami ustawy o VAT, w określonych okolicznościach, miejsce świadczenia (opodatkowania) usług pośredników związanych bezpośrednio z dostawą towarów może zostać określone w sposób odmienny niż wynikający ze wskazanej powyżej zasady ogólnej. Zgodnie z art. 28 ust. 6 ustawy o VAT, w przypadku, gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeb podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie ze wskazaną powyżej ogólną zasadą ma miejsce świadczenia usługi, miejsce świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Aby przenieść miejsce opodatkowania usług pośrednictwa świadczonych przez Spółkę na terytorium Polski, koniecznym byłoby, aby Dostawca posłużył się dla celów nabycia usługi pośrednictwa polskim numerem rejestracyjnym VAT. Ponieważ jednak Dostawca będzie się posługiwać niemieckim numerem rejestracji VAT dla potrzeb omawianej transakcji, wyjątek ten nie znajdzie zastosowania, tj. w opisanym przypadku świadczone usługi pośrednictwa nie będą opodatkowane VAT w Polsce

Ponadto zgodnie z treścią art. 86 ust. 8 ustawy o VAT Spółka będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ nabywane przez nią towary i usługi dotyczą wyłącznie przedmiotowej usługi pośrednictwa, świadczonej poza terytorium Polski.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego tutejszy organ stwierdza co następuje:

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj