Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-259/08-4/MM
z 7 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-259/08-4/MM
Data
2009.04.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby energetyczne i energia elektryczna --> Wyroby energetyczne


Słowa kluczowe
elektrownia
energia elektryczna
olej
podatek akcyzowy
stawki podatku


Istota interpretacji
Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 pkt 1 ustawy do wyrobów energetycznych zalicza się wyroby objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych. Natomiast zgodnie z zapisem art. 86 ust. 3 ustawy paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2. Towary, jakie zamierza sprzedawać Wnioskodawca, nie klasyfikują się ani do wyrobów energetycznych, ani do paliw opałowych, bowiem nie mieszczą się one w definicji ustawowej w/w przepisów. Nie są również wymienione w załączniku nr 1 do w/w ustawy jako wyroby akcyzowe. Dlatego też w opinii tut. organu podatkowego wymienione we wniosku towary (osady i szlamy olejowe, gliceryna surowa, faza glicerynowa, gliceryna techniczna) klasyfikowane według kodu CN 1520 nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.



Wniosek ORD-IN 387 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10.12.2008r. (data wpływu 15.12.2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie stosowania odpowiedniej stawki podatku akcyzowego dla sprzedawanych towarów do elektrowni jako surowce niezbędne do wytwarzania energii elektrycznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15.12.2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania odpowiedniej stawki podatku akcyzowego dla sprzedawanych towarów do elektrowni jako surowce niezbędne do wytwarzania energii elektrycznej. Wniosek zawierał braki formalne (brak wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego), tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 19.01.2009r. Nr IPPP3/443-259/08-2/MM oraz pismem z dnia 13.03.2009r. Nr IPPP3/443-259/08-3/MM wezwał Wnioskodawcę w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszych wezwań do uzupełnienia wniosku w powyższym zakresie. Wniosek został uzupełniony w terminach prawidłowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka zamierza kupować produkty uboczne powstające w procesie oczyszczania surowego oleju rzepakowego oraz jego estryfikacji, a w szczególności:

  • osady i szlamy olejowe, PKWiU: 15.42.20-50.23
  • gliceryny surowe, fazy glicerynowe, PKWiU: 24.51.10-50.00
  • gliceryny techniczne, PKWiU: 24.51.10-70

Spółka ma zbyt na te towary. Odbiorcami są:

  • kotłownie/ciepłownie zużywające te produkty do celów grzewczych, jako zamiennik oleju opałowego
  • elektrownie, które zużywają w/w towary w specjalistycznej instalacji, traktują je jako surowiec niezbędny do wytwarzania energii elektrycznej
  • inni nabywcy, którzy mogą zużywać w/w towary do celów innych niż ogrzewanie czy wytwarzanie energii elektrycznej, np. jako dodatek do pasz

W drugim uzupełnieniu do wniosku Podatnik odpowiadając na zadane w wezwaniu pytania o treści:

  1. Czy przedmiotem interpretacji indywidualnej, dotyczącym zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, są przepisy „starej” ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, Nr 112, poz. 257 ze zm.), obowiązującej do dnia 28 lutego 2009r. , czy „nowej” ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009r. , Nr 3, poz. 11) – obowiązującej od dnia 1 marca 2009r. ...
  2. Jaki kod CN oraz gęstość mają wyroby przedstawione we wniosku...
  3. Czy Spółka będzie spełniać warunki, dotyczące podmiotu pośredniczącego, określonego w art. 2 pkt 23 (m.in. w zakresie otrzymania zezwolenia na dostarczanie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem ze względu na przeznaczenie, ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego), wynikające z ustawy, a dostawa przedmiotowych wyrobów będzie zgodna z uregulowaniami wynikającymi z art. 32 ust. 3 pkt 1-5, ust. 4 pkt 1 i ust. 5-13...

wyjaśnił, iż:

  1. Przedmiotowy wniosek o interpretację należy rozpatrzyć na podstawie obecnie obowiązującej ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009r., Nr 3, poz. 11)
  2. kod towaru, jakim Wnioskodawca zamierza handlować to 1520 00 00 00 — Glicerol surowy; wody glicerolowe i ługi glicerolowe
  3. gęstość towarów, którymi Wnioskodawca zamierza handlować w każdym przypadku jest większa niż 1000kg/m3, np. wody glicerolowe: ca 1.137 kg/dcm3, glicerol: 1.26kg/dcm3, itp.
  4. Spółka nie planowała starać się o uzyskanie statusu „podmiotu pośredniczącego”, ponieważ na chwilę obecną, Wnioskodawca nie planuje handlować żadnym z towarów wymienionych w Załączniku nr 1 do w/w Ustawy jako wyroby akcyzowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka jest zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego, a jeśli tak to w jakiej wysokości, od sprzedaży w/w produktów, tj:

  • osadów i szlamów olejowych,
  • gliceryny surowej, fazy glicerynowej,
  • gliceryny technicznej, jeśli towary te będą sprzedawane do elektrowni i spalane w specjalistycznej instalacji jako surowiec niezbędny do wytworzenia energii elektrycznej...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z ustawą z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym w/w produkty (osady, szlamy olejowe, gliceryna surowa, faza glicerynowa, gliceryna techniczna) nie są wyrobami akcyzowymi, gdyż nie zostały wymienione z Załączniku nr 1 do w/w ustawy jako wyroby akcyzowe. W związku z powyższym przy sprzedaży tych towarów do elektrowni, gdzie będą wykorzystywane do produkcji energii elektrycznej, firma nimi handlująca nie jest zobowiązana do odprowadzenia podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009r., Nr 3, poz. 11), zwana dalej „ustawą”, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1 ustawy).

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy wyroby akcyzowe są to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

  1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  3. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  4. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  5. objęte pozycją CN 3403;
  6. objęte pozycją CN 3811;
  7. objęte pozycją CN 3817;
  8. oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  9. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
  10. pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza sprzedawać towary (osady i szlamy olejowe, glicerynę surową, fazę glicerynową, glicerynę techniczną) elektrowniom jako surowce niezbędne do wytworzenia energii elektrycznej. Z uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że towary te mieszczą się w kodzie CN 1520 00 00 00 – są to glicerol surowy; wody glicerolowi i ługi glicerolowi. Natomiast gęstość towarów, którymi Wnioskodawca zamierza handlować w każdym przypadku jest większa niż 1000kg/m3. Wskazał również, że nie zamierzał ubiegać się o status podmiotu pośredniczącego, gdyż nie planował handlować żadnym z wyrobów, które są wymienione w załączniku nr 1 do w/w ustawy jako wyrobów akcyzowych. Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego, czy w/w towary, jako że będą sprzedawane elektrowniom i spalane w specjalistycznych instalacjach w celu wytworzenia energii elektrycznej, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Biorąc pod uwagę treść przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. organ podatkowy stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe. Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 pkt 1 ustawy do wyrobów energetycznych zalicza się wyroby objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych. Natomiast zgodnie z zapisem art. 86 ust. 3 ustawy paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2. Towary, jakie zamierza sprzedawać Wnioskodawca, nie klasyfikują się ani do wyrobów energetycznych, ani do paliw opałowych, bowiem nie mieszczą się one w definicji ustawowej w/w przepisów. Nie są również wymienione w załączniku nr 1 do w/w ustawy jako wyroby akcyzowe. Dlatego też w opinii tut. organu podatkowego wymienione we wniosku towary (osady i szlamy olejowe, gliceryna surowa, faza glicerynowa, gliceryna techniczna) klasyfikowane według kodu CN 1520 nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj