Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-106/09/BD
z 20 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-106/09/BD
Data
2009.04.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku


Słowa kluczowe
darowizna
odliczenie od dochodu
rada rodziców


Istota interpretacji
Czy z tytułu darowizny przekazanej na rachunek bankowy Rady Rodziców szkoły i przedszkola przysługuje prawo do odliczenia od dochodu tej darowizny na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 767 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2009r. (data wpływu do tut. Biura 02 lutego 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu darowizny na rzecz Rady Rodziców szkoły i przedszkola - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 lutego 2009r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu darowizny na rzecz Rady Rodziców szkoły i przedszkola.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jako podatnik zamierza dokonać darowizny pieniężnej na rzecz Rady Rodziców Szkoły Podstawowej i Rady Rodziców Przedszkola. Wnioskodawca podkreślił, że Rada Rodziców Szkoły Podstawowej i Rada Rodziców Przedszkola utworzona jest w myśl przepisów art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 07 września 1991r. o systemie oświaty. Wnioskodawcę darowiznę przekaże za dowodem wpłaty na rachunek bankowy Rady Rodziców, która gromadzi środki zgodnie z art. 54 ust. 8 ustawy o systemie oświaty. W dowodzie wpłaty wnioskodawca wskaże, że darowizna jest przeznaczona na cele, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1-24 ustawy o działalności pożytku publicznego. Wnioskodawca dodał, że posiada informację, iż Rada Rodziców Szkoły Podstawowej i Rada Rodziców Przedszkola jest organizacją pozarządową w rozumieniu art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego utworzoną na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty, jako organizacja realizuje cele, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego, została wybrana na pierwszym zebraniu rodziców w roku szkolnym 2008/2009, prowadzi działalność w sferze publicznej mającą na celu wychowanie młodych pokoleń Polaków, posiada wyodrębniony rachunek bankowy, na którym gromadzi środki finansowe w trybie przepisów art. 54 ust. 8 ustawy o systemie oświaty i regulaminu Rady Rodziców. Nadto Rada Rodziców nie prowadzi takiej działalności gospodarczej, która z mocy prawa wyłącza odliczenie darowizn. Nie jest cechą charakterystyczną Rady Rodziców to, że pełni ona funkcję reprezentanta interesów Skarbu Państwa i podejmuje za niego czynności. Wnioskodawca ponadto nadmienił, że darowizny nie zostaną zaliczone do kosztów działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy darowizna dokonana na rzecz Rady Rodziców (szkoły i przedszkola) poprzez przekazanie pieniędzy na rachunek bankowy Rady Rodziców realizującej cele publiczne określone w art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego do wysokości 6% dochodu, nie zaliczona w koszty działalności gospodarczej może być odliczona od dochodu na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 9a ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych...

Czy dla spełnienia warunku – określonego celu – niezbędne jest wskazanie w dowodzie przekazania pieniędzy; czy wystarczy informacja Rady Rodziców o przedmiocie jej działania, w którym znajdują się cele określone w art. 4 ust. 1 pkt 1-24 ustawy o działalności pożytku publicznego...

Czy jako podatnik z tytułu przekazania powyższej darowizny (na wskazany cel, we wskazanej formie i we wskazanej kwocie) na rzecz Rady Rodziców szkoły i przedszkola wnioskodawca korzysta z mocy art. 26 ust. 1 pkt 9a ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych z odliczenia od podstawy opodatkowania kwoty darowizny do wysokości określonej w art. 26 ust. 5 ww. ustawy.

Zdaniem wnioskodawcy, darowizny dokonane na rachunek bankowy Rady Rodziców Szkoły i Przedszkola za potwierdzeniem wpłaty dokonane z wykorzystaniem systemu bankowego, do wysokości 6% dochodu podlegają odliczeniu od podatku na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nadto od uchwalenia ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych darowizny na rzecz Rady Rodziców zawsze podlegały odliczeniu od podatku, co stanowiło uznanie organów państwa dla Rad Rodziców i ich udziału w wychowaniu i kształtowaniu młodych Polaków. Wnioskodawca podkreślił, iż nie jest zwolennikiem stanowiska, iż następujące po 2004r. zachowania ustawodawcy zmieniające ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych zmierzały do zaniechania odliczenia darowizn, które wszyscy Polacy, których dzieci uczęszczały lub uczęszczają do szkoły dokonują. Nadto szkoła i Rada Rodziców nie zniknęła. Wraz z wejściem do Unii Europejskiej nie tylko kształtowanie prawa krajowego, ale jego wykładnia winna zapewnić realizację podstawowej zasady prawa wspólnotowego – zasady uzasadnionych oczekiwań a więc również w zakresie wspierania przez państwo Rad Rodziców. Dlatego wnioskodawca jest przekonany, że prawidłowa wykładnia przepisów polskiego prawa potwierdzi zasadność prawa odliczenia darowizny na rzecz Rady Rodziców. Z analizy treści przepisu art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że ustawodawca uzależnia prawo do odliczenia darowizny wyłącznie od celu na jaki zostanie przekazana i za cel godny odliczenia uznaje te, które zostały wymienione w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, dlatego na taki cel wnioskodawca dokona darowizny a więc jego darowizna będzie przekazana na cel wskazany przez ustawodawcę. Kolejnym warunkiem jest warunek podmiotowy – organizacjom – o których mowa w art. 3 ust. 2 i ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, z czego wynika swoista definicja negatywna – Organizacjami pozarządowymi są – niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadajace osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustawy, w tym fundacje i stowarzyszenia. Rada Rodziców – zgodnie z ustawą o finansach publicznych jest organizacją niebędącą jednostką sektora finansów publicznych – prowadzi działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych – nie działa w celu osiągnięcia zysku – nie posiada osobowości prawnej – jest utworzona na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty – nie jest fundacją ani stowarzyszeniem, nie reprezentuje interesów Skarbu Państwa. Rada Rodziców nie wypełnia żadnej z przesłanek definicji negatywnej zawartej w art. 3 ust. 4 ustawy działalności pożytku publicznego. Pozostałe warunki formalne zostaną spełnione, a więc darowizna zdaniem wnioskodawcy podlega odliczeniu.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z treścią art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) odliczeniu od dochodu przed opodatkowaniem podlegają darowizny przekazane na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele, z zastrzeżeniem ust. 6e, w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu.

Wobec powyższego odliczeniu od dochodu podlegają darowizny przekazane organizacjom pozarządowym prowadzącym działalność w sferze pożytku publicznego, o których mowa w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, które to darowizny zostały przeznaczone na cele określone w tej ustawie realizowane przez te organizacje. Tym samym za błędną należy uznać tezę wnioskodawcy, że prawo do odliczenia darowizny uzależnione jest wyłącznie od celu, na jaki zostanie przekazana. Prawo to – co jednoznacznie wynika z powołanego przepisu – uzależnione jest od łącznego spełnienia dwóch warunków: darowizna ma zostać przekazana na określony cel i określonym podmiotom.

Przepis stanowiący podstawę prawną dokonywania odliczeń z tytułu darowizn odwołuje się do przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.). W art. 4 ust. 1 pkt 1-24 tejże ustawy wymieniono cele, których realizacja przez obdarowanego może umożliwić podatnikowi odliczenie od dochodu darowizny. Jednakże aby takiego odliczenia dokonać darowizna winna być przekazana podmiotowi, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ww. ustawy. I tak zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy organizacjami pozarządowymi są, niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadajace osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

W świetle powyższego, aby można było odliczyć darowiznę na rzecz Rady Rodziców, Rada Rodziców musiałaby być uznana za organizację pozarządową. Tymczasem Rada Rodziców jest jedynie społecznym organem szkoły lub przedszkola i nie można jej uznać za organizację pozarządową w rozumieniu art. 3 ust. 2 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Oznacza to, że darowizny przekazywane na rzez Rady Rodziców w szkołach i przedszkolach publicznych i niepublicznych na realizowane przez te organy cele oświatowe nie podlegają odliczeniu od dochodu na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym taka darowizna nie może być odliczona od dochodu na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ww. ustawy.

W związku z powyższym w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym wnioskodawca dokonując na rzecz Rady Rodziców szkoły i przedszkola darowizny nie będzie mógł skorzystać z odliczenia od dochodu tej darowizny.

Nadto nadmienić należy, że niedopuszczalne są twierdzenia wnioskodawcy, iż skoro darowizny na rzecz Rady Rodziców podlegały odliczeniu przed 2004r., to nowelizacja ustawy jaka miała miejsce po tej dacie nie powinna pozbawić przysługującego jego zdaniem wszystkim rodzicom prawa do dokonywania tychże odliczeń.

Nie wolno zapominać, że art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2003r. przewidywał wyłącznie jeden warunek jako podstawę odliczenia darowizny a mianowicie cel na jaki zostaje ona przekazana. Tymczasem przepis ten z dniem 01 stycznia 2004r. uległ nowelizacji, mocą której o możliwości odliczenia darowizny decyduje również fakt jakiemu podmiotowi ta darowizna zostaje przekazana. Jest zatem oczywistym, że wprowadzenie przez ustawodawcę ograniczenia podmiotowego pozbawiło możliwości odliczenia części darowizn dokonywanych przez podatników, bez względu na doniosłość celów jakie realizują obdarowani. Bez względu na to, jakie nie byłyby oczekiwania podatników po nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od 01 stycznia 2004r. darowizn na rzecz Rady Rodziców nie można już odliczać. Z przystąpienia Polski do Unii Europejskiej takiego prawa nie można tym bardziej wywieść. Prawo polskie nie przewiduje możliwości odliczenia darowizn na rzecz Rady Rodziców i przepis ten nie jest sprzeczny z prawem wspólnotowym. O rodzaju ulg i zwolnień decydują bowiem przepisy prawa krajowego, które winny być stosowane przez podatników. Niedopuszczalnym jest natomiast, aby dokonywać wykładni zasad prawa wspólnotowego w taki sposób, aby przyznawać podatnikom prawa do zwolnień i odliczeń, których prawo krajowe nie przewiduje.

W tym stanie rzeczy stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj