Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-188/09-5/GZ
z 13 maja 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe media="all">
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-188/09-5/GZ
Data
2009.05.13


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
koszt
media
obrót
odliczenie podatku od towarów i usług
refakturowanie
umowa najmu
usługi najmu
wspólnota mieszkaniowa
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Odliczenie podatku VAT od zakupu mediów, które dalej są refakturowane na najemców lokali znajdujących się w budynkach w 100% będących własnością Gminy.



Wniosek ORD-IN 708 kB


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2009 r. (data wpływu 13 lutego 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 kwietnia 2009 r. (data wpływu 20 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 kwietnia 2009 r. (data wpływu 20 kwietnia 2009 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego, jednoznaczne przyporządkowanie własnego stanowiska w sprawie do postawionych pytań oraz o brakującą opłatę.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca – Zakład Gospodarowania Mieniem Komunalnym – jest jednostką organizacyjną Gminy, niemającą osobowości prawnej, prowadzącą gospodarkę finansową na zasadach określonych w przepisach ustawy o finansach publicznych.

Zakład został powołany uchwałą Rady Miejskiej, posiada statut, NIP i REGON. Przedmiotem działania Zainteresowanego jest wykonywanie gospodarki komunalnej polegającej na realizacji zadań własnych Gminy o charakterze użyteczności publicznej, a w szczególności wynajmowanie lokali mieszkalnych i użytkowych wchodzących w skład zasobu Gminy oraz wykonywanie w imieniu Gminy obowiązków właściciela nieruchomości poprzez zarządzanie w jej imieniu powierzonym majątkiem.

Gminne lokale mieszkalne i użytkowe położone są w budynkach będących w 100% własnością Gminy oraz w budynkach wspólnot mieszkaniowych, w których Gmina jest jednym ze współwłaścicieli. Działalność wspólnot mieszkaniowych reguluje ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. u. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.), natomiast zasady i formy ochrony praw lokatorów oraz zasady gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy reguluje ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego (Dz. u. z 2005 r. Nr 31, poz. 266 ze zm.). Ze wszystkimi najemcami lokali gminnych zostały zawarte umowy cywilnoprawne, w których wynajmującym jest Gmina, reprezentowana przez Wnioskodawcę. Zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów (…) najemcy gminnych lokali mieszkalnych są zobowiązani co miesiąc uiszczać wynajmującemu czynsz według stawek określonych w zarządzeniu burmistrza oraz opłaty niezależnie od właściciela, tj. opłaty za dostawę do lokalu energii, gazu, wody oraz za odbiór ścieków, odpadów i nieczystości ciekłych. Wymienione opłaty dodatkowe są pobierane przez wynajmującego z uwagi na fakt, iż najemcy gminnych lokali nie mają zawartych umów bezpośrednio z dostawcą ww. mediów. z dostawcami mediów i usług do lokali położonych w budynkach gminnych Zainteresowany zawarł stosowne umowy. Na podstawie otrzymywanych od dostawców obciążeniowych faktur VAT Wnioskodawca odlicza wykazany w nich podatek VAT naliczony i następnie na zasadzie refakturowania obciąża najemców według stawek wynikających z dostarczonych faktur VAT. Natomiast umowy na dostawę mediów i usług do budynków wspólnot mieszkaniowych zostały zawarte bezpośrednio przez wspólnoty mieszkaniowe. w związku z powyższym, za dostarczone media i usługi do lokali gminnych położonych w budynkach wspólnot mieszkaniowych Zainteresowany otrzymuje od wspólnot mieszkaniowych noty obciążeniowe, gdyż nie dokonują one sprzedaży w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Na podstawie otrzymanych not obciążeniowych Wnioskodawca wystawia dla najemców lokali użytkowych w budynkach wspólnot faktury VAT wykazując podatek VAT należny według stawek właściwych dla danego rodzaju towaru lub usługi. w przypadku najemców lokali mieszkalnych faktury VAT wystawiane są tylko za dostarczaną wodę i odprowadzenie ścieków.

W pozostałym zakresie, na podstawie art. 106 ust. 4 ustawy o VAT, dostawy nie są fakturowane. Najemcy lokali mieszkalnych płacą pozostałe należności według stawek określonych w umowach, bądź w przypadku zmian cen, na podstawie informacji o zmianie wysokości opłat.

Zainteresowany, obciążając najemców lokali mieszkalnych w budynkach wspólnot mieszkaniowych, traktuje kwoty wykazane przez wspólnoty w notach jako kwoty brutto, które w celu ustalenia jednostkowej ceny netto są pomniejszane o podatek VAT właściwy dla danego rodzaju usługi tj. 7% lub 22%. Powyższy sposób obciążania w sytuacji otrzymywania not i braku możliwości dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego powoduje, że należność Zainteresowanego jest niższa od poniesionych na ten cel wydatków, o kwotę podatku VAT należnego. Wnioskodawca nadmienia, iż na koniec roku zużycie wody, energii cieplnej, tj. c.o. i podgrzanie wody rozliczane jest indywidualnie z najemcami, stąd też nie ma możliwości ustalenia jednej stawki czynszowej, która zawierałaby również dodatkowe świadczenia niezależne od wynajmującego.

Umowy najmu lokali gminnych przewidują odrębny sposób rozliczania opłat za media w układzie: nazwa media, j.m., ilość, cena jednostkowa, wartość netto, VAT, wartość brutto i zawierają następujący zapis:

  1. w przypadku wyposażenia lokalu w wodomierze, najemcy będą dokonywać opłaty za zużytą wodę i odprowadzenie ścieków:
       - według wskazań wodomierzy i obowiązującej ceny za 1 m3 wody i ścieków,
       - po wystawieniu faktury,
       - w terminie określonym na fakturze,
  2. w przypadku wodomierzy w lokalu, najemcy będą obciążani ryczałtem za zużytą wodę i odprowadzanie ścieków stanowiących iloczyn ilości osób zamieszkujących w lokalu, ustalonego w m3 ryczałtu zużycia wody i ścieków na osobę oraz ceny 1 m3 wody i ścieków,
  3. za usuwanie nieczystości stałych najemcy będą ponosić opłatę stanowiącą iloczyn ilości osób zamieszkujących w lokalu oraz ustalonej stawki za osobę,
  4. za abonament zimnej wody i ścieków oraz za punkt świetlny w piwnicy najemcy będą obciążani po 1 szt. i cenie za jeden abonament i jeden punkt świetlny,
  5. w przypadku zmian opłat wymienionych w pkt a, b, c i d najemca zostanie każdorazowo poinformowany na piśmie, bez konieczności wypowiadania umowy.


Ponadto umowy najmu zawierają informację, że czynsz oraz pozostałe opłaty związane z najmem lokalu płatne są miesięcznie z góry do 10. dnia miesiąca, a za wodę i ścieki w lokalach wyposażonych w wodomierze w terminie określonym na fakturze.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca może odliczyć podatek VAT naliczony wykazany w fakturach VAT od dostawców mediów, z którymi zawarł stosowne umowy na ich dostawę do budynków będących w 100% własnością Gminy...


Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach otrzymanych od dostawców mediów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do zapisu art. 86 ust. 2 pkt 1a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (…) – art. 88 ust. 4 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki: odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca otrzymuje od dostawców mediów faktury za świadczone usługi.

W wydanej interpretacji indywidualnej z dnia 13 maja 2009 r. nr ILPP2/443-188/09-4/GZ rozstrzygnięto, iż obciążenia najemców zamieszkujących w lokalach znajdujących się budynkach będących w 100% własnością Gminy, za zużyte media (energię elektryczną, wodę itp.) dokonywane są odrębnie, niezależnie od czynszu z zastosowaniem stawki właściwej dla danego świadczenia.

Tym samym, zakupy te mają związek ze sprzedażą opodatkowaną.

Stąd też, Zainteresowany ma prawo odliczyć podatek naliczony, wynikający z faktur dokumentujących ponoszone wydatki za zużyte przez najemców media, które są następnie „refakturowane”.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Jednocześnie tut. Organ informuje, iż w zakresie prawidłowości refakturowania opłat za media na najemców lokali gminnych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 13 maja 2009 r. nr ILPP2/443-188/09-4/GZ.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj