Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-319/07-3/MK
z 20 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-319/07-3/MK
Data
2007.12.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz --> Stawki opodatkowania paliw silnikowych i olejów opałowych

Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz --> Paliwa silnikowe i oleje opałowe

Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz --> Znakowanie i barwienie dla celów kontroli


Słowa kluczowe
obowiązek barwienia
obowiązek znakowania
olej opałowy
opodatkowanie
podatek akcyzowy


Istota interpretacji
czy produkt o podanych właściwościach podlega obowiązkowi znakowania i barwienia zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005 w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu (Dz. U. Nr 96, poz. 815 z późn. zm) oraz czy olej ten jest opodatkowany stawką podatku akcyzowego w wysokości 60 zł / 1000kg?



Wniosek ORD-IN 754 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. 2005, Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 roku w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2007 roku (data wpływu 24 września 2007 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie pytania numer 1 - w jego drugiej części dotyczącej konieczności znakowania i barwienia oleju opałowego o nazwie E... 2,3,5,10 oraz w zakresie pytania numer 2 - dotyczącego stawki opodatkowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2007 roku do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku wpłynął wniosek Ośrodka Sp. z o.o. z siedzibą w P o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego.

Z wniosku wynika, iż Spółka ma w planach podjąć produkcję oleju opałowego o nazwie E 2,3,5,10, który zawiera mniej niż 70% olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych oraz powyżej 30 % ciekłej biomasy (tj. oleje i tłuszcze roślinne i zwierzęce, gliceryna, kwasy tłuszczowe, oleje fuzlowe itp. w tym dodatki depresujące, poprawiające spalanie i eliminujące zapachy.

Proces produkcji oleju opałowego E 2,3,5,10 polegał będzie na mieszaniu powyższych komponentów w zbiorniku naziemnym w odpowiedniej temperaturze.

Produkt o nazwie handlowej E 2,3,5,10 i składzie j/w posiada następujące właściwości fizykochemiczne:

  • temperatura zapłonu pow. 61 °C;
  • pozostałość po spaleniu pon. 0,4%;
  • zawartość siarki odpowiednio pon. 02, 03, 05, 1%;
  • gęstość w temp. 15 °C pow. 0,890 g/cm3;
  • lepkość w 100 °C w cst do 20;
  • ciepło spalania pow. 41 MJ/kg;
  • temperatura krzepnięcia -20 °C;
  • destylacja do 350 °C pow. 30%;
  • barwa 6,5-7,5.

Zgodnie z art. 62 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym „olejami opałowymi są również inne wyroby, z wyjątkiem węgla, koksu i innych porównywalnych z nimi węglowodorów oraz gazu ziemnego, służące do celów opałowych...”. Powyższy produkt z racji przeznaczenia jest wyrobem akcyzowym, w związku z powyższym winien podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w określonej stawce.

W takiej sytuacji Spółka wniosła o odpowiedź

czy produkt o podanych właściwościach podlega obowiązkowi znakowania i barwienia zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005 w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu (Dz. U. Nr 96, poz. 815 z późn. zm) oraz czy olej ten jest opodatkowany stawką podatku akcyzowego w wysokości 60 zł / 1000kg...

Spółka uzasadniając swoje stanowisko stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) paliwami silnikowymi i olejami opałowymi są w rozumieniu ustawy - wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy oraz pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.

Olejami opałowymi (art. 62 ust. 2 ww. ustawy) są również inne wyroby, z wyjątkiem węgla, koksu, torfu i innych porównywalnych z nimi węglowodorów stałych oraz gazu ziemnego, służące do celów opałowych; ciężkimi olejami opałowymi są oleje opałowe, w których zawartość siarki przekracza 3%.

Zawartość siarki w przedmiotowym wyrobie wynosi od 02-1%, a zatem nie należy do ciężkich olejów opałowych.

Zgodnie z art. 66 ust. 1 ww. ustawy dla celów kontroli obrotu paliwami silnikowymi i olejami opałowymi może zostać wprowadzony obowiązek ich znakowania i barwienia. W ust. 2 wskazano, że minister właściwy do spraw finansów publicznych, wprowadzając obowiązek znakowania i barwienia, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki, sposób i tryb znakowania i barwienia paliw silnikowych i olejów opałowych, uwzględniając techniczne możliwości zapewniające nieusuwalność znacznika i prawidłowe barwienie.

W oparciu o powyższy przepis Minister Finansów wydał w dniu 30 maja 2005 roku Rozporządzenie w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu (Dz. U. Nr 96, poz. 815 z późn. zm.).

W § 1 ust. 1 rozporządzenia wskazano, iż „dla celów kontroli obrotu, znakowaniu i barwieniu w sposób określony w ust. 4 podlegają m.in. oleje opałowe, z których 30 % lub więcej objętościowo destyluje przy 350 °C lub których gęstość w temperaturze 15 °C jest niższa od 890 kg/ms, bez względu na symbol PKWiU, sklasyfikowane w pozycji CN 2710 oraz oleje napędowe, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.15, objęte kodami CN 2710 19 41, 2710 19 45 lub 2710 19 49 - przeznaczone na cele opałowe.

Z powyższego wynika, iż produkt przeznaczony jako olej opałowy mieszczący się w pozycji CN 3824 nie podlega znaczeniu i barwieniu określonemu powyżej mimo, że spełnia warunki destylacji i gęstości, a jego stawka zdaniem podatnika to 60 zł / 1000kg.

W tym miejscu Spółka wyjaśnia, że zgodnie z poz. 2 lit. A załącznika nr 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 roku w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.) stawka akcyzy na oleje opałowe (bez względu na symbol PKWiU) przeznaczone na cele opałowe, z których 30 % lub więcej objętościowo destyluje przy temperaturze 350 °C lub których gęstość w temperaturze 15 °C jest niższa od 890 kg/m3, w przypadku gdy oleje te są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem wynosi 232 zł / 1.000 litrów. Natomiast na pozostałe oleje opałowe (bez względu na symbol PKWiU), przeznaczone do celów opałowych, z wyłączeniem ciężkich olejów opałowych, stawka akcyzy, zgodnie z poz. 2 lit. B załącznika nr 1 wynosi 60 zł / 1.000 kg.

Ponadto Spółka zauważa, iż zapis art. 62 ust. 2 obowiązującej ustawy o podatku akcyzowym ma odniesienie do art. 2 ust. 3 Dyrektywy Rady 2003/96WE z dnia 27 października 2003 roku w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej, który stwierdzą iż w przypadku przeznaczenia do wykorzystania, oferowania na sprzedaż lub wykorzystania jako paliwa silnikowe lub paliwo do ogrzewania, produktów energetycznych innych niż te, których poziom opodatkowania został określony w niniejszej dyrektywie, podlega podatkowi zgodnie z wykorzystaniem, według stawki przyjętej dla równoważnego paliwa do ogrzewania lub paliwa silnikowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl § 1 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 30 maja 2005r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu (Dz. U. Nr 96, poz. 815 z późn. zm.) dla celów obrotu i kontroli znakowaniu i barwieniu podlegają oleje opałowe, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350 #186;C lub których gęstość w temperaturze 15 #186;C jest niższa od 890 kg/m#179;, bez względu na symbol PKWiU, sklasyfikowane w pozycji CN 2710 oraz oleje napędowe, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.15, objęte kodami CN 2710 19 41, 2710 19 45 lub 2710 19 49-przeznaczone na cele opałowe.

W związku z powyższym, brak innych kodów CN nie oznacza, że oleje te nie podlegają barwieniu i znakowaniu, tym bardziej, że przepis ma zastosowanie do olejów opałowych bez względu na PKWiU. Tutejszy organ nie wypowiada się co do trafności dokonanej przez Wnioskującego klasyfikacji CN 3820, jako organ niewłaściwy w sprawie. Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U nr 29 poz. 257 z późn. zm.) do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy na terytorium kraju stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu produkt przeznaczony na cele opałowe posiada właściwości następujące właściwości: gęstość w temp. 15 #186;C powyżej 890 g/cm#179; oraz destylacja do 350 #186;C powyżej 30%. Zatem został spełniony tylko jeden z warunków (destylacja) wymaganych do objęcia wyrobu obowiązkiem znakowania i barwienia. Przedmiotowy olej opałowy powinien być barwiony i znakowany.

Zgodnie z § 3 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz.U. nr 87, poz. 825 ze zm.)stawki akcyzy, określone w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia i w poz. 1 pkt 3 lit. c tiret pierwsze załącznika nr 2 do rozporządzenia, stosuje się do Olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, z których 30 % lub więcej objętościowo destyluje w 350 °C lub których gęstość w temperaturze 15 °C jest niższa od 890 kg/m#179;, w przypadku gdy oleje te są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem. W powyższym przepisie użyto spójnika „lub” odpowiednik alternatywy rozłącznej. Oznacza to, że spełnienie jednego z podanych parametrów tj. gęstości lub stopnia destylacji i zabarwienie tego oleju opałowego uprawnia do stosowania stawki 232,00 zł/1.000 l.

Zgodnie z art. 65 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U nr 29 poz. 257 z późn. zm.) stawka akcyzy na paliwa silnikowe wynosi 2.000,00 zł do 1.000 litrów gotowego wyrobu na oleje opałowe 233 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, na ciężkie oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 60 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu, a na gaz płynny i metan używany do napędu pojazdów samochodowych 700 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu.

Oznacza to, iż w sytuacji gdy dany olej spełnia chociaż jeden z parametrów a nie jest zabarwiony, wówczas będzie miała do niego zastosowanie stawka 233 zł od 1.000 l gotowego wyrobu. Natomiast stawka 60,00 zł/1.000 kg ma zastosowanie do tych olejów opałowych, które nie spełniają ani jednego z ww. parametrów fizykochemicznych tj. ich stopień destylacji jest niższy niż 30 % przy 350 #186;C i równocześnie ich gęstość w temp. 15 #186;C jest równa lub wyższa od 890 kg/m#179;.

Mając powyższe na względzie przedmiotowy olej opałowy, z którego 30 % lub więcej objętościowo destyluje w 350 #186;C, niezależnie, że zdaniem Wnioskodawcy posiada CN 3824, powinien być barwiony i znakowany i wtedy stawka podatku akcyzowego dla niego będzie wynosiła 232 zł/1.000 l.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez wnioskodawcę zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj