Interpretacja Ministra Finansów
AE1/8012/1/RMP/09/6513
z 1 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
AE1/8012/1/RMP/09/6513
Data
2009.07.01



Autor
Minister Finansów


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Rejestracja podmiotów --> Obowiązek rejestracyjny


Słowa kluczowe
akcyza
olej opałowy
paliwo
rejestracja
sprzedaż


Istota interpretacji
1. Czy w związku z przepisem art. 88 ust 4 i 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, sprzedając olej opałowy przy użyciu instalacji pomiarowej, która posiada licznik ilości wydawanego oleju opałowego oraz zakończona jest pistoletem, staje się podatnikiem podatku akcyzowego bez względu na fakt, iż urządzenie to zgodnie z odrębnymi przepisami nie jest odmierzaczem paliw ciekłych?
2. Czy sprzedając olej napędowy z autocysterny, a nie na stacji paliw, od którego akcyza została już zapłacona Wnioskodawca staje się podatnikiem podatku akcyzowego?



Wniosek ORD-IN 2 MB


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) oraz art. 88 ust. 3, 4 i 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11), i rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla przyrządów pomiarowych (Dz. U. z 2007 r. Nr 3, poz. 27).



Minister Finansów z urzędu zmienia interpretację indywidualną

z dnia 9 czerwca 2009 r. Nr ILPP3/443-21/09-3/TK wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w imieniu Ministra Finansów na wniosek Pani (…) stwierdzając, że:

  1. nie jest prawidłowe stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu zawarte w interpretacji indywidualnej z dnia 9 czerwca 2009 r. Nr ILPP3/443-21/09-3/TK wydanej w imieniu Ministra Finansów, w części dotyczącej interpretacji przepisu art. 88 ust. 3, 4 i 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11),
  2. nie jest prawidłowe stanowisko Pani (…) zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 11 marca 2009 r. w części dotyczącej opodatkowania sprzedaży oleju opałowego wydawanego przy użyciu instalacji pomiarowej i uznania iż ww. instalacja nie jest odmierzaczem paliw.


UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku akcyzowego w zakresie sprzedaży paliwa opałowego ze zbiornika naziemnego i oleju napędowego z autocysterny.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Pani (…), ul. (…);- zwana dalej Wnioskodawcą, dokonuje sprzedaży paliwa stałego tj. węgla, miału węglowego oraz paliwa płynnego - oleju napędowego oraz oleju opałowego.

Sprzedaż oleju opałowego odbywa się przy użyciu instalacji pomiarowej bezpośrednio do pojemników klientów (bańki, kanistry, beczki, zbiorniki do podłączenia nagrzewnic olejowych itd.). Instalacja pomiarowa jest legalizowana zgodnie z odrębnymi przepisami, zawiera licznik, który wskazuje ilość wydanych litrów oleju opałowego oraz zakończony jest pistoletem.

Paliwo to magazynowane jest w zbiorniku naziemnym dwupłaszczowym, którego warstwy monitorowane są poprzez zalanie przestrzeni między płaszczami płynem termoizolującym, którego stan widoczny jest w zbiorniczku wyrównawczym.

Zbiornik ma sprawną instalację uziemiającą z odbiorami oraz standardowe zabezpieczenia. Olej opałowy jest znakowany i barwiony zgodnie z przepisami, wydawany jest wyłącznie na cele opałowe, a nabywcy składają wymagane przepisami oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego. W związku ze zmianą ustawy o podatku akcyzowym i wprowadzeniem do ustawy definicji odmierzacza paliw powstaje wątpliwość, czy definicja ta swoim zakresem obejmuje wszystkie urządzenia, które posiadają licznik ilości wydanego oleju opałowego i wąż zakończony pistoletem, a nie spełniają innych wymagań określonych zgodnie z odrębnymi przepisami dla odmierzaczy paliw, które powinny posiadać również wskaźnik cen czy wskaźnik należności.

Ponadto, Wnioskodawca dokonuje sprzedaży oleju napędowego z samochodu cysterny na terenie firmy bezpośrednio do baków pojazdów lub do pojemników. Cysterna ma wszystkie aktualne odbiory i zezwolenia potrzebne do poruszania się po drogach publicznych, pracownik również został przeszkolony i posiada wszystkie potrzebne uprawnienia. Wnioskodawca nie prowadzi stacji paliw, lecz skład opalu.

Wnioskodawca zajmuje się handlem głównie paliwem stałym, tj. węglem, miałami węglowymi oraz paliwem płynnym - olejem opałowym. W lutym nastąpiło rozszerzenie działalności o sprzedaż oleju napędowego, na sprzedaż którego Wnioskodawca posiada koncesję OPC. Wnioskodawca nie posiada zbiornika na olej napędowy, tylko autocysternę, do której dostawca bezpośrednio wlewa olej napędowy do sprzedaży. Sprzedaż ta jest sprzedażą hurtową. Minimalna ilość sprzedawanego oleju wynosi 10 litrów i jest odmierzana tylko w pełnych litrach przez dystrybucję autocysterny.

Wnioskodawca podkreśla, że sprzedaje olej napędowy, od którego akcyza została już zapłacona na wcześniejszym etapie obrotu tym olejem.



Do przedstawionego powyżej zdarzenia przyszłego Wnioskodawca zadał pytania:

  1. Czy w związku z przepisem art. 88 ust. 4 i ust. 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) - zwanej dalej ustawą sprzedając olej opałowy przy użyciu instalacji pomiarowej, która posiada licznik ilości wydawanego oleju opałowego oraz zakończona jest pistoletem, staje się podatnikiem podatku akcyzowego bez względu na fakt, iż urządzenie to zgodnie z odrębnymi przepisami nie jest odmierzaczem paliw ciekłych...
  2. Czy sprzedając olej napędowy z autocysterny, a nie na stacji paliw, od którego akcyza została już zapłacona Wnioskodawca staje się podatnikiem podatku akcyzowego...



Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 88 ust. 5 ustawy za odmierzacz paliw, określony w odrębnych przepisach, uznaje się instalację pomiarową przeznaczoną do tankowania pojazdów silnikowych, małych łodzi i małych samolotów. Odrębnymi przepisami zdaniem Wnioskodawcy, są przede wszystkim ustawa z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441 ze zm.) oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie wymagań metrologicznych, którym powinny odpowiadać przyrządy pomiarowe do dynamicznego pomiaru objętości lub masy cieczy innych niż woda (Dz. U. Nr 77, poz. 731). Wnioskodawca uważa, iż zgodnie z ww. przepisami, instalacja pomiarowa, którą posiada nie spełnia wymagań określonych dla odmierzacza paliw, bowiem brak jest wskaźnika ceny jednostkowej oraz wskaźnika należności. Wobec tego Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w tej sytuacji nie ma zastosowania przepis art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy, bowiem sprzedawany olej opałowy jest prawidłowo znakowany, akcyza została odprowadzona na wcześniejszym etapie obrotu oraz sprzedaż dokonywana jest przy użyciu urządzenia, które nie może być uznane za odmierzacz paliw, bowiem choć posiada wąż zakończony pistoletem i wskaźnik ilości, to jednak brakuje mu pozostałych elementów takich jak wskaźnik ceny czy należności. Ponadto Wnioskodawca uważa, iż podatek akcyzowy jest podatkiem jednofazowym i sprzedając olej napędowy, od którego akcyza została zapłacona, z autocysterny nie jest zobowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego.



Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu zawarte w interpretacji indywidualnej wydanej w imieniu Ministra Finansów:

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, w świetle obowiązującego stanu prawnego uznał za prawidłowe i wyjaśnił co następuje.

Zasady opodatkowania wyrobów akcyzowych podatkiem akcyzowym, tj. zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą oraz zwolnienia od akcyzy określa ustawa.

W myśl art. 16 ust. 1 i ust. 2 ustawy, podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. Zgłoszenie rejestracyjne powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, a w przypadku działalności gospodarczej z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy - również adresy miejsc wykonywania działalności oraz określenie rodzaju i przewidywanej średniej miesięcznej ilości zużywanego wyrobu akcyzowego.

Stosownie do art. 16 ust. 5 ustawy, przepis ust. 1 nie ma zastosowania w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych wyłącznie zerową stawką akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 8. W przypadku zmiany zerowej stawki akcyzy na inną stawkę akcyzy zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w ust. 1, składa się w terminie 14 dni od dnia zmiany stawki (art. 16 ust. 6 ustawy).

Z brzmienia art. 16 ustawy wynika zatem, iż ustawodawca nałożył obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego na każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 3 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy.

Warunkiem uprawniającym do zastosowania stawki akcyzy jest m.in. przeznaczenie wyrobów energetycznych w określonym celu. W przypadku paliw opałowych - zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy - jest to przede wszystkim przeznaczenie ich do użycia, oferowanie na sprzedaż lub używanie do celów opałowych.

Niedochowanie tego zasadniczego warunku powoduje, iż powstaje obowiązek podatkowy. Taka sprzedaż olejów opałowych objęta została uregulowaniami art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 3 ustawy, podstawą opodatkowania w przypadku użycia do celów napędowych, z wyłączeniem celów żeglugi:

  1. olejów opałowych,
  2. olejów napędowych przeznaczonych do celów żeglugi
    jest ich ilość, wyrażona w litrach, która może być przechowywana w zbiorniku podłączonym do odmierzacza paliw lub w zbiorniku pojazdu bądź innego środka przewozowego.

Przy czym na podstawie art. 88 ust. 4 i ust. 5 ustawy, za użycie olejów opałowych lub olejów napędowych, o których mowa w ust. 3, niezgodnie z przeznaczeniem uznaje się również ich posiadanie lub sprzedaż ze zbiornika podłączonego do odmierzacza paliw.

Za odmierzacz paliw, określony w odrębnych przepisach, uznaje się instalację pomiarową przeznaczoną do tankowania pojazdów silnikowych, małych łodzi i małych samolotów.

Natomiast użycie do celów napędowych, to wskazane w art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, przeznaczenie jako paliwa silnikowego, którymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Wątpliwości Wnioskodawcy związane. s ze sprzedażą oleju opałowego do celów grzewczych, ze zbiornika naziemnego dwupłaszczowego z podłączoną instalacją pomiarową wyposażoną w licznik wskazujący ilość wydanych litrów i wąż zakończony pistoletem oraz sprzedażą oleju napędowego sprzedawanego z autocysterny, od którego akcyza została zapłacona. Przedmiotową kwestię wyjaśnić należy wskazując również na przepis art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym w przypadku użycia wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 9, 10 i 15, do napędu silników spalinowych, użycia ich, gdy nie spełniają warunków określonych w szczególnych przepisach w zakresie prawidłowego znakowania i barwienia, a także ich posiadania w zbiorniku podłączonym do odmierzacza paliw lub sprzedaży z takiego zbiornika, stosuje się odpowiednio stawkę 1822,00 zł/1000 litrów, a w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest równa lub wyższa od 890 kilogramów/metr sześcienny - 2047,00 zł/1000 kilogramów.

Podkreślić należy, iż przepisy prawa podatkowego przewidują, że w sytuacji naruszenia warunku przeznaczenia paliw opałowych do celów opałowych poprzez, ich użycie (w tym sprzedaż) do celów napędowych, a więc i wskazane powyżej posiadanie ww. wyrobów energetycznych, stosuje się wyższe stawki akcyzy niż przewidziane dla paliw opałowych.

Powyższe przepisy jasno przy tym precyzują pojęcie odmierzacza paliw. Określona w odrębnych przepisach instalacja pomiarowa jest uznana za odmierzacz paliw, gdy jest ona przeznaczona do tankowania pojazdów silnikowych, małych łodzi i małych samolotów.

Jednakże, istotą zagadnienia związanego z opodatkowanym użyciem paliw opałowych jako silnikowych nie jest sam odmierzacz paliw, lecz przede wszystkim zmiana (nawet jednorazowa) przeznaczenia oferowanego i posiadanego w zbiorniku paliwa opalowego.

Konstrukcja opodatkowania paliw opałowych wskazuje bowiem, iż intencją prawodawcy jest nie tylko opodatkowanie samego używania przedmiotowych wyrobów jako paliw silnikowych lecz również zdefiniowane powyżej ich użycie i związane z nim - co istotne w niniejszym przypadku - oferowanie na sprzedaż jako paliwa silnikowego. Przypomnieć należy, iż olej opałowy zostanie uznany za paliwo silnikowe, gdy będzie przeznaczony do użycia, oferowany na sprzedaż lub używany do napędu silników spalinowych.

Analizowana norma prawna oparta jest więc na założeniu, iż oferowanie na sprzedaż zgodne z przeznaczeniem, które wiąże się z zasady z posiadaniem oferowanego paliwa opałowego w zbiorniku podłączonym do odmierzacza paliw, nie powoduje powstania obowiązku podatkowego.

Stąd też stwierdzić należy, iż warunkiem opodatkowania oleju opałowego nie jest sam fakt sprzedaży za pomocą odmierzacza paliw, czy też posiadanie w zbiorniku podłączonym do odmierzacza paliw.

Prawodawca wskazał natomiast, iż nieodłącznym elementem sankcyjnego opodatkowania paliw opałowych jest przeznaczenie ich do użycia jako paliwa silnikowego, a przy tym i oferowanie tego paliwa na sprzedaż jako paliwa silnikowego. Stąd też, każdorazowo opodatkowane jest użycie tych paliw polegające nie tylko na ich konsumpcji lecz również poprzedzającym je etapie oferowania na sprzedaż.

Tym samym stwierdzić należy, iż dopiero w takim przypadku (w okolicznościach prowadzonej działalności) opodatkowany zostaje sprzedany oraz posiadany w zbiorniku podłączonym do odmierzacza paliw, olej opałowy.

Dokonywana przez Wnioskodawcę sprzedaż oleju opałowego do celów grzewczych, ze zbiornika naziemnego dwupłaszczowego z podłączoną instalacją pomiarową wyposażoną w licznik wskazujący ilość wydanych litrów i wąż zakończony pistoletem, od którego akcyza została odprowadzona na wcześniejszym etapie obrotu jest sposobem ich sprzedaży.

Oferowanie na sprzedaż paliw opałowych jako olejów opałowych jest ich celowym przeznaczeniem. Ich sprzedaż z zapłaconą w należnej wysokości akcyzą jest nieopodatkowana, również w przypadku sprzedaży, której istotą jest sprzedaż ze zbiornika naziemnego z podłączoną instalacją pomiarową wyposażoną w licznik wskazujący ilość wydanych litrów i wąż zakończony pistoletem.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych,
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego,
  3. import wyrobów akcyzowych,
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego,
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych nie będących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy.

Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w art. 8 ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Reasumując, mając na uwadze opisane zdarzenie przyszłe i stan prawny należy stwierdzić, że jeżeli przedmiotowa instalacja pomiarowa nie jest odmierzaczem paliw, to Wnioskodawca nie jest zobowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. Również w przypadku sprzedaży oleju napędowego po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości nie powstaje obowiązek podatkowy i konieczność złożenia ww. zgłoszenia rejestracyjnego.

Ponadto informuje się, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sprzedaży paliwa opałowego ze zbiornika naziemnego i oleju napędowego z autocysterny w opisanym zdarzeniu przyszłym. Natomiast, rozstrzygnięcie w zakresie sprzedaży paliwa opałowego ze zbiornika naziemnego i oleju napędowego z autocysterny w opisanym stanie faktycznym zawiera odrębna interpretacja indywidualna z dnia 9 czerwca 2009 r. nr ILPP3/443-2l/09-2/TK.



Po zapoznaniu się ze sprawą Minister Finansów zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy.

Warunkiem uprawniającym do zastosowania stawki akcyzy jest m.in. przeznaczenie wyrobów energetycznych w określonym celu. W przypadku paliw opałowych - zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy - jest to przede wszystkim przeznaczenie ich do użycia, oferowanie na sprzedaż lub używanie do celów opałowych. Stosownie do art. 88 ust. 3 pkt 1 ustawy podstawą opodatkowania m.in. olejów opałowych w przypadku użycia do celów napędowych, z wyłączeniem celów żeglugi jest ich ilość, wyrażona w litrach, która może być przechowywana w zbiorniku podłączonym do odmierzacza paliw lub w zbiorniku pojazdu bądź innego środka przewozowego. Ponadto za użycie olejów opalowych, o których wyżej mowa, niezgodne z przeznaczeniem i znajduje się również ich posiadanie lub sprzedaż ze zbiornika podłączonego do odmierzacza paliw (art. 88 ust. 4 ustawy). Powyższe regulacje należy traktować jako przepisy szczególne, z treści których wynika, iż wystarczający jest sam fakt posiadania olejów opałowych w zbiorniku podłączonym do odmierzacza paliw, aby wyroby takie uznać za użyte niezgodne z przeznaczeniem. W tym przypadku nie ma potrzeby przedstawiania dowodów na jakie cele faktycznie były używane ww. oleje opalowe, a sytuacja taka powoduje powstanie obowiązku podatkowego. Jednakże zagadnieniem wymagającym analizy jest wyjaśnienie pojęcia odmierzacza paliw, gdyż w stosunku do oleju opałowego przechowywanego w zbiorniku podłączonym do tego urządzenia powstaje obowiązek podatkowy (posiadanie oleju opałowego w zbiorniku, który nie jest podłączony do odmierzacza paliw nie rodzi obowiązku podatkowego). Zgodnie z art. 88 ust. 5 ustawy za odmierzacz paliw określony w odrębnych przepisach uznaję się instalację pomiarową przeznaczoną do tankowania pojazdów silnikowych, małych łodzi i małych samolotów. Jako odrębne przepisy należy rozpatrywać rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 18 grudnia 2006 r. W sprawie zasadniczych wymagań dla przyrządów pomiarowych (Dz. U. z 2007 r. Nr 3, poz. 27). W rozporządzeniu tym w załączniku Nr 5 „Zasadnicze wymagania dla instalacji pomiarowych” w ust. 9 Minister Gospodarki określił jakie warunki powinien spełniać odmierzacz paliw, a mianowicie:

  1. jego wskazania nie powinny być możliwe do skasowania podczas pomiaru;
  2. rozpoczęcie nowego pomiaru powinno być wstrzymane do czasu skasowania ostatniego wskazania;
  3. jeżeli instalacja pomiarowa wyposażona jest w liczydło należności, to różnica między należnością wskazaną a należnością obliczoną na podstawie ceny jednostkowej i wskazanej ilości nie powinna być większa niż należność odpowiadająca Emin; różnica ta nie może być jednak mniejsza niż wartość najmniejszej jednostki monetarnej używanej do rozliczeń.

Z przytoczonego wyżej przepisu wynika, że aby uznać urządzenie służące do dystrybuowania paliw za odmierzacz paliw nie jest konieczne, aby był on wyposażony we wskaźnik ceny jednostkowej oraz wskaźnik należności. Taki wymóg wynikał z rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie wymagań metrologicznych, którym powinny odpowiadać przyrządy pomiarowe do dynamicznego pomiaru objętości lub masy cieczy innych niż woda (Dz. U. Nr 77, poz. 731), które utraciło moc z dniem 1 stycznia 2008 r. Zatem Wnioskodawca w omawianym zdarzeniu przyszłym powołał się na nieobowiązujący akt prawny.

W związku z tym, samo posiadanie przez Wnioskodawcę oleju opałowego, w zbiorniku naziemnym dwupłaszczowym z podłączoną instalacją pomiarową wyposażoną w licznik wskazujący ilość wydanych litrów i wąż zakończony pistoletem (pod warunkiem, że instalacja ta spełnia ww. wymogi dla odmierzacza paliw), należy uznać za użycie oleju opałowego niezgodne z przeznaczeniem - do celów napędowych. W takim przypadku powstaje obowiązek podatkowy, podatek akcyzowy staje się wymagalny i zgodnie z art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy w przypadku użycia wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 9, 10 i 15, do napędu silników spalinowych, użycia ich, gdy nie spełniają warunków określonych w szczególnych przepisach w zakresie prawidłowego znakowania i barwienia, a także ich posiadania w zbiorniku podłączonym do odmierzacza paliw lub sprzedaży z takiego zbiornika, stosuje się odpowiednio stawkę 1822,00 zł/1000 litrów, a w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest równa lub wyższa od 890 kilogramów/metr sześcienny - 2047,00 zł/1000 kilogramów.

Ponadto w myśl art. 16 ust. 1 i ust. 2 ustawy, podmiot taki prowadzi działalność gospodarczą i jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. Zgłoszenie rejestracyjne powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, a w przypadku działalności gospodarczej z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy - również adresy miejsc wykonywania działalności oraz określenie rodzaju i przewidywanej średniej miesięcznej ilości zużywanego wyrobu akcyzowego.

Reasumując, zarówno stanowisko zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w części dotyczącej opodatkowania sprzedaży oleju opałowego wydawanego przy użyciu instalacji pomiarowej i uznania iż ww. instalacja nie jest odmierzaczem paliw, jak i wydaną z upoważnienia Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu interpretację indywidualną w zakresie interpretacji przepisów art. 88 ust. 3, 4 i 5 ustawy - należy uznać za nieprawidłowe. Natomiast w części dotyczącej sprzedaży oleju napędowego z autocysterny, od którego akcyza została już zapłacona, stanowisko Wnioskodawcy jak i Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu należy uznać za prawidłowe i dlatego nie zostało ono powtórnie omówione przez Ministra Finansów.

Zmieniona interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 11 marca 2009 r. i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.

Wnioskującemu przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od daty doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj