Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-189/09/RS
z 22 maja 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-189/09/RS
Data
2009.05.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku


Słowa kluczowe
odliczenia od podatku
ulga prorodzinna
władza rodzicielska


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawczyni przysługuje prawo do ulgi z tytułu wychowywania dzieci w rozliczeniu podatkowym za 2008 r., w przypadku gdy w 2008 r. wychowywała pasierbicę i razem otrzymywały świadczenia z ZUS i OPS?



Wniosek ORD-IN 230 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2009 r. (data wpływu 20 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 25 lutego 2009 r. (data wpływu 2 marca 2009 r.), z dnia 20 kwietnia 2009 r. (data wpływu 21 kwietnia 2009 r.) oraz z dnia 18 maja 2009 r. (data wpływu 21 maja 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania ulgi z tytułu wychowania dziecka - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 25 lutego 2009 r. (data wpływu 2 marca 2009 r.), z dnia 20 kwietnia 2009 r. (data wpływu 21 kwietnia 2009 r.) oraz z dnia 18 maja 2009 r. (data wpływu 21 maja 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania ulgi z tytułu wychowania dziecka.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni jest emerytką pobierającą emeryturę z ZUS. Od 1961 r. wychowuje niepełnosprawną, 52-letnią pasierbicę, która posiada orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności (II grupa inwalidzka stwierdzona na stałe) i otrzymuje z ZUS rentę socjalną wraz z rentą rodzinną po zmarłym ojcu.

Wnioskodawczyni pobiera na pasierbicę z gminnego ośrodka pomocy społecznej, orzeczony na podstawie decyzji, zasiłek pielęgnacyjny na osobę niepełnosprawną powyżej 16-go roku życia.

Wychowaniem jej zajmuje się samotnie, żadne inne osoby z nimi nie zamieszkują.

Ponadto Wnioskodawczyni poinformowała, że nie dokonywała przysposobienia pasierbicy żadnym orzeczeniem sądu a opieka wynikała z zawarcia związku małżeńskiego z jej ojcem i normalnego funkcjonowania rodziny określonego w art. 23 ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawczyni przysługuje prawo do ulgi z tytułu wychowywania dzieci w rozliczeniu podatkowym za 2008 r., w przypadku gdy w 2008 r. wychowywała pasierbicę i razem otrzymywały świadczenia z ZUS i OPS...


Zdaniem Wnioskodawczyni przysługuje Jej prawo do skorzystania z ulgi z tytułu wychowywania dziecka w rozliczeniu podatkowym za 2008 r., gdyż zaistniałe fakty, tj. wychowywanie niepełnosprawnego dziecka na które otrzymywany jest zasiłek pielęgnacyjny, pozwalają skorzystać z ww. ulgi bez względu na wiek dziecka.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 27f ust. 1 i 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) od podatku dochodowego, obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć rocznie kwotę, obliczoną zgodnie z ust. 2, jeżeli w roku podatkowym wychowywał własne lub przysposobione dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4.

Natomiast odliczeniu podlega kwota stanowiąca iloczyn liczby wychowywanych dzieci i dwukrotności kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy (tj. za 2008 r. dwukrotności kwoty 586 zł 85 gr).

Do osób o których mowa w art. 6 ust. 4 ustawy zalicza się:


  1. dzieci małoletnie,
  2. dzieci, bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek pielęgnacyjny,
  3. dzieci do ukończenia 25 lat uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty lub w przepisach - Prawo o szkolnictwie wyższym, jeżeli w roku podatkowym dzieci te nie uzyskały dochodów, z wyjątkiem dochodów wolnych od podatku dochodowego, renty rodzinnej oraz dochodów w wysokości niepowodującej obowiązku zapłaty podatku.


Do odrębnych przepisów, na podstawie których danej osobie przysługuje świadczenie w postaci zasiłku pielęgnacyjnego, rozumie się ustawę z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992 ze zm.).

Ponadto zgodnie z przepisem art. 27f ustawy z ulgi na wychowywanie dzieci, mogą skorzystać jedynie osoby wychowujące w danym roku podatkowym własne lub przysposobione dzieci. Poza rodzicami naturalnymi, skorzystać z niej mogą zatem tylko osoby, które dokonały przysposobienia dziecka lub dzieci w rozumieniu przepisów ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy.

Uregulowania prawne w zakresie przysposobienia (czyli adopcji) dzieci zostały zawarte w art. 114-127 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 1964 r. Nr 9, poz. 59 ze zmianami). Zgodnie z tymi przepisami przez przysposobienie należy rozumieć prawne uznanie obcego biologicznie dziecka za własne. Przysposobienie następuje przez orzeczenie sądu opiekuńczego na żądanie przysposabiającego.

Jak wynika z treści przedstawionego wniosku Wnioskodawczyni samotnie opiekuje się niepełnosprawną, 52-letnią pasierbicą, posiadającą orzeczenie o zaliczeniu do II grupy inwalidztwa i otrzymującą w związku z tym rentę i zasiłek pielęgnacyjny. Osoba ta nie jest własnym dzieckiem Wnioskodawczyni, ani też dzieckiem przysposobionym.

Zatem, ze względu na fakt, iż sprawowanie faktycznej opieki nad dzieckiem współmałżonka (bez względu na wiek) nie wypełnia dyspozycji przepisu art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawczyni nie mogła w rozliczeniu rocznym skorzystać z odliczenia od podatku dochodowego za 2008 r., w ramach tzw. „ulgi prorodzinnej”, o której mowa w ww. artykule.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj