Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP3/443A-149/12-2/BJ
z 8 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2012 r. (data wpływu 15 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uprawnienia do obniżenia akcyzy należnej od wyprodukowanych napojów alkoholowych o akcyzę zapłaconą od składników zużytych do produkcji napojów alkoholowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uprawnienia do obniżenia akcyzy należnej od wyprodukowanych napojów alkoholowych o akcyzę zapłaconą od składników zużytych do produkcji napojów alkoholowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej: „spółka”) jest producentem napojów alkoholowych. Do produkcji wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy Spółka zużywa m.in. surowce z zapłaconą akcyzą, w szczególności aromaty spożywcze zawierające w składzie alkohol etylowy. Surowcem takim mogą być także wyroby gotowe z zapłaconą akcyzą, które po wyprowadzeniu ze składu i zapłacie akcyzy zostały następnie zwrócone przez klienta do składu podatkowego Spółki i przeznaczone przez Spółkę do ponownego przerobu w celu wyprodukowania nowych napojów alkoholowych.

W przypadku, jeśli składniki będące wyrobami akcyzowymi nabywane są od dostawcy krajowego, to dostawca uiszcza należną od nich akcyzę na rachunek organu podatkowego i tak zapłaconą akcyzę wlicza w cenę sprzedawanego Spółce surowca. Na prośbę Spółki kwota zapłaconej przez dostawcę akcyzy wykazywana jest zazwyczaj na fakturze sprzedaży, zgodnie z § 5 ust. 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 68, poz. 360). W myśl tego przepisu: „Na żądanie nabywcy podatnik podatku akcyzowego, który nie został zwolniony z obowiązku podatkowego w tym podatku, określa w fakturze kwotę podatku akcyzowego, zawartą w wartości towarów wykazanych w tej fakturze". Jeśli kwota należnej akcyzy została przez dostawcę zapłacona lecz nie została wykazana na fakturze, dostawca potwierdza fakt jej uiszczenia w osobnym oświadczeniu wystawionym na prośbę Spółki.

W sytuacji, gdy surowiec będący wyrobem akcyzowym nabywany jest przez Spółkę bezpośrednio od kontrahenta zagranicznego i jest on przemieszczany na terytorium kraju z terytorium innego państwa członkowskiego UE, Spółka składa właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklarację uproszczoną na formularzu AKC-U oraz płaci akcyzę na rachunek organu podatkowego, zgodnie z art. 78 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108 poz. 626 ze zm.; dalej: „ustawa o podatku akcyzowym").

Spółka uiszcza akcyzę należną od wytworzonego produktu finalnego (napoju alkoholowego) w terminie 25 dni od wyprowadzenia produktu ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. W którym momencie Spółka uprawniona jest do obniżenia akcyzy należnej o akcyzę zapłaconą od składników, które zostały wykorzystane do wytworzenia wyrobów akcyzowych?
  2. Czy Spółka może skorzystać z przysługującego jej prawa do pomniejszenia akcyzy należnej w okresie późniejszym niż okres, w którym to uprawnienie powstało?

Zdaniem Wnioskodawcy

Ad. 1

Uprawnienie do obniżenia akcyzy należnej powstaje w okresie, w którym składniki z zapłaconą akcyzą zostały zużyte do produkcji napojów alkoholowych, nie wcześniej jednak niż w okresie, w którym zapłacono akcyzę należną od tych składników.

Uprawnienie podatników do obniżenia kwoty akcyzy o akcyzę zapłaconą od składników wykorzystanych do wytworzenia innych wyrobów akcyzowych uregulowane zostało w art. 21 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym. Przepis ten określa, iż „Kwota akcyzy należna od danych wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym lub poza składem podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania składników będących wyrobami akcyzowymi."

Z cytowanego przepisu wynika, iż w celu skorzystania z prawa do obniżenia akcyzy należnej spełnione powinny zostać dwa warunki:

  1. akcyza od składników będących wyrobami akcyzowymi musi zostać zapłacona,
  2. wspomniane składniki muszą zostać zużyte do wyprodukowania innych wyrobów akcyzowych.

W momencie, gdy oba ww. warunki zostaną spełnione Spółka uprawniona będzie do pomniejszenia akcyzy należnej o kwotę akcyzy zapłaconej od zużytych do produkcji składników.

W przypadku, gdy składniki z zapłaconą akcyzą nabywane są przez Spółkę od dostawcy krajowego pierwszy z ww. warunków tj. zaplata akcyzy od tych składników, zostanie spełniony w momencie dokonania przez Spółkę zapłaty ceny zakupu zawierającej kwotę akcyzy uiszczonej wcześniej przez dostawcę. Zgodnie ze stanowiskiem zaprezentowanym przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie m.in. w interpretacji indywidualnej nr IPPP3/443-982/09-2/JK z dnia 22.01.2010 r. oraz interpretacji indywidualnej nr IPPP3/443-1163/10-2/KB z dnia 23.02.2011 r.: „W przypadku nabycia wyrobów akcyzowych na terytorium kraju zapłata akcyzy przez podatnika następuje w cenie nabycia tych wyrobów. Zatem zapłata akcyzy następuje w chwili uiszczenia przez podatnika należności za dany wyrób akcyzowy. Tym samym w momencie uregulowania należności przez kupującego mamy do czynienia z wyrobami akcyzowymi, od których został zapłacony podatek akcyzowy. Dlatego też należy stwierdzić, iż prawo do obniżenia należnego podatku akcyzowego od wyprodukowanego wyrobu o kwotę akcyzy zapłaconej od wyrobów zużytych do jego wyprodukowania, może nastąpić po zapłaceniu akcyzy od wyrobów akcyzowych, które zostały zużyte do wyprodukowania innych wyrobów akcyzowych."

Natomiast w przypadku składników nabywanych przez Spółkę bezpośrednio od kontrahenta zagranicznego, warunek zapłaty akcyzy spełniony zostanie przez Spółkę w momencie uiszczenia na konto organu podatkowego akcyzy należnej z tytułu dokonanego nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Z kolei, w przypadku wyrobów Spółki z zapłaconą akcyzą które zostały wycofane z rynku i przeznaczone do przerobu (produkcji nowych napojów alkoholowych) w składzie podatkowym Spółki, warunek zapłaty akcyzy spełniony zostanie w momencie uiszczenia akcyzy na konto organu podatkowego w formie wpłaty dziennej dokonywanej w terminie 25 dni od wyprowadzenia tych wyrobów ze składu podatkowego (powstania obowiązku podatkowego).

W konsekwencji, w zakresie udokumentowania spełnienia pierwszego z warunków obniżenia akcyzy należnej wystarczające będzie posiadanie przez Spółkę następujących dowodów uiszczenia akcyzy od zużytych do produkcji surowców:

  1. w przypadku surowców nabywanych od dostawcy krajowego: faktur VAT dokumentujących zakup surowca z wykazanymi kwotami akcyzy zawartej w cenie zakupu lub faktur VAT dokumentujących zakup surowca oraz oświadczenia dostawcy potwierdzającego kwotę zapłaconej przez niego akcyzy, jeśli kwota akcyzy zawartej w cenie zakupu nie wynika bezpośrednio z treści faktury oraz dowodów zapłaty należności lub dokonanych kompensat należności wynikających z ww. faktur dostawcy,
  2. w przypadku surowców nabywanych wewnątrzwspólnotowo od dostawcy z innego państwa członkowskiego UE: deklaracji AKC-U i dowodów wpłaty akcyzy na konto organu podatkowego,
  3. w przypadku wyrobów Spółki wycofanych z rynku i przeznaczonych do przerobu w składzie podatkowym w celu wytworzenia nowych napojów alkoholowych: miesięcznej deklaracji akcyzowej, za okres w którym wyroby te zostały wyprowadzone ze składu podatkowego i opodatkowane przez Spółkę oraz dowodów dokonania wpłat dziennych akcyzy na konto organu podatkowego.

Po zakupie danej partii składników z zapłaconą akcyzą Spółka zużywa je następnie w procesie produkcji napojów alkoholowych. Prowadzona przez Spółkę dokumentacja magazynowa i produkcyjna pozwala ustalić moment zużycia danej partii składników oraz powiązać te składniki z poszczególnymi dokumentami zakupu, które potwierdzają fakt zapłaty akcyzy. W momencie wykorzystania składnika do produkcji swoich wyrobów, Spółka spełnia zatem drugi z warunków skorzystania z prawa do obniżenia akcyzy należnej.

Po spełnieniu obydwu opisanych wyżej warunków Spółka uprawniona jest do pomniejszenia wpłaty dziennej akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconej od surowców, które zostały zużyte w procesie produkcji napojów alkoholowych.

Zdaniem Spółki, jeśli składniki z zapłaconą akcyzą zostały zużyte w procesie produkcji wyrobów akcyzowych, Spółka może skorzystać z uprawnienia do pomniejszenia akcyzy należnej bez względu na moment wyprowadzenia ze składu podatkowego tej konkretnej partii wyrobów gotowych, do których produkcji składniki te zostały zużyte.

Stanowisko to potwierdził m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacjach indywidualnych z dnia 24 marca 2011 r. nr ILPP3/443-147/10-3/TK oraz ILPP3/443-147/10-2/TK. Wskazane interpretacje dotyczyły aromatów o mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości nabywanych, wykorzystywanych przez wnioskodawcę do produkcji papierosów. Zgodnie ze stanowiskiem podatnika, które w całości zaakceptował Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu: „(...) art. 21 ust. 8 ustawy, nie może być interpretowany w taki sposób, że prawo do obniżenia akcyzy należnej od wyrobów akcyzowych produkowanych w składzie podatkowym może dotyczyć jedynie akcyzy zapłaconej od konkretnych wyrobów akcyzowych, zużytych do tej partii wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym, do której te inne wyroby akcyzowe zostały zużyte. Sformułowania art. 21 ust. 8 ustawy, tj. „kwota akcyzy od danych wyrobów akcyzowych" oraz „może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania innych wyrobów akcyzowych" należy interpretować zatem jako dotyczące danej kategorii wyrobów akcyzowych (np. piwa, papierosów itd.), a nie konkretnej partii tych wyrobów."

W tym kontekście Spółka zwraca uwagę, że z danej partii składnika z zapłaconą akcyzą powstają każdorazowo tysiące butelek wyrobu gotowego (napojów alkoholowych). Odstęp czasowy pomiędzy zużyciem danego składnika w procesie produkcji, a momentem sprzedaży wyrobu gotowego z niego wyprodukowanego jest bardzo zróżnicowany i zależy w głównej mierze od popytu na dany asortyment wyrobów, a tym samym szybkości jego rotacji w magazynie wyrobów gotowych. Zgodnie ze wskazanym wyżej stanowiskiem, Spółka w celu skorzystania z prawa do pomniejszenia akcyzy należnej nie musi identyfikować momentu wyprowadzenia ze składu podatkowego każdej pojedynczej butelki napoju alkoholowego zawierającego składnik z zapłaconą akcyzą. Tym samym, wystarczające będzie, jeśli Spółka pomniejszy akcyzę należną od tej samej kategorii wyrobów akcyzowych, do produkcji których zużyte zostały składniki z zapłaconą akcyzą tj. akcyzę należną od alkoholu etylowego.

Dodatkowym uzasadnieniem pomniejszenia akcyzy należnej w momencie zużycia składników z zapłaconą akcyzą w procesie produkcji jest fakt, iż składniki te w tym właśnie momencie tracą swój samoistny byt, stając się częścią innego wyrobu akcyzowego. A zatem, od tego momentu składniki te nie mogą już trafić do konsumpcji jako osobny wyrób akcyzowy. Z uwagi na to, że akcyza jest podatkiem obciążającym konsumpcję, od momentu, w którym wyroby akcyzowe nie mogą trafić do konsumpcji, nie powinny być obciążone tym podatkiem.

Fakt unicestwienia składników z zapłaconą akcyzą w momencie wytworzenia z nich nowego wyrobu akcyzowego znajduje odzwierciedlenie w sposobie ustalania wysokości zabezpieczenia akcyzowego, do którego złożenia zobowiązana jest Spółka jako podmiot wytwarzający napoje alkoholowe w składzie podatkowym. Wprowadzenie na magazyn wyrobów gotowych napojów alkoholowych wytworzonych z udziałem składników z zapłaconą akcyzą powoduje obciążenie zabezpieczenia akcyzowego kwotą zobowiązania podatkowego, które stałoby się należne od wyrobów gotowych w momencie zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy. W przypadku produkowanych przez Spółkę napojów alkoholowych, klasyfikowanych zgodnie z definicją zawartą w art. 93 ustawy o podatku akcyzowym jako alkohol etylowy, zobowiązanie to obliczane jest w oparciu o zawartość alkoholu etylowego 100% zawartego w gotowym wyrobie. Dla celów ustalenia wysokości zabezpieczenia przyjmuje się, że cały alkohol zawarty w gotowym wyrobie jest objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy, czyli jest alkoholem „bez akcyzy". Pomija się zatem fakt, że część alkoholu zawartego w wyprodukowanym wyrobie może być alkoholem z zapłaconą akcyzą. Składniki z zapłaconą akcyzą traktowane są zatem tak jakby w momencie zużycia zostały unicestwione a alkohol w nich zawarty stał się częścią zupełnie innego wyrobu akcyzowego (tu: napoju alkoholowego). Ma to również swoje odzwierciedlenie w ewidencji składu podatkowego, która z jednej strony rejestruje rozchód składników do produkcji, a z drugiej przychód wyrobów gotowych z nich wytworzonych.

Oznacza to, że na potrzeby wyliczania wysokości zabezpieczenia akcyzowego uznaje się, że w momencie zużycia składników z zapłaconą akcyzą w procesie produkcji, tj. wytworzenia z nich nowego wyrobu akcyzowego, podmiot prowadzący skład podatkowy powinien mieć możliwość odzyskania akcyzy zapłaconej od zużytych składników, co realizowane jest poprzez pomniejszenie akcyzy należnej. Zgodnie z obowiązującą w podatku akcyzowym zasadą jednokrotności opodatkowania wyrób akcyzowy (tu: alkohol etylowy) nie może bowiem zostać powtórnie opodatkowany.

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku iż moment, w którym składnik, od którego została zapłacona akcyza, zostaje wykorzystany do produkcji nowego wyrobu akcyzowego (tu: napoju alkoholowego), jest momentem, od którego przysługuje Spółce prawo do obniżenia kwoty akcyzy należnej.

Ad. 2

Jak wyżej wskazano, uprawnienie do pomniejszenia akcyzy należnej o akcyzę zapłaconą od składników zużytych do produkcji wyrobów akcyzowych przysługuje Spółce w momencie jednoczesnego spełnienia dwóch warunków, tj. zapłaty akcyzy od zakupionych składników oraz zużycia ich w procesie produkcji wyrobów akcyzowych.

Uprawnienie to może być realizowane poprzez pomniejszenie akcyzy od wyrobów gotowych należących do tej samej kategorii wyrobów akcyzowych co wyroby, do produkcji których składniki z zapłaconą akcyzą zostały zużyte. Z pewnością uprawnienie to nie może być realizowane zanim doszło do jego powstania tj. zanim spełnione zostały warunki do pomniejszenia akcyzy należnej. Przepisy ustawy o podatku akcyzowym nie ograniczają natomiast możliwości skorzystania z niego w rozliczeniu za okresy późniejsze. W konsekwencji, jeśli Spółka nie skorzystała w danym miesiącu z przysługującego jej uprawnienia do pomniejszenia akcyzy należnej to może skorzystać z tego uprawnienia w okresie późniejszym pomniejszając akcyzę należną od wyrobów gotowych należących do tej samej kategorii wyrobów akcyzowych (alkoholu etylowego), tj. bez konieczności korygowania deklaracji za okres, w którym to uprawnienie powstało.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym ( t. j. Dz. U. z 2011 r. nr 108, poz. 626 ze zm.), zwaną w dalszej części ustawą, wyrobami akcyzowymi są napoje alkoholowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W ww. załączniku pod pozycjami 17 i 18 określono alkohol etylowy o odpowiednio przyporządkowanym kodzie CN 2207 i 2208, który uznaje się za wyrób akcyzowy; i tak:

  1. pod poz.17 Załącznika, z kodem CN 2207 określono alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone;
  2. pod poz.18 Załącznika, z kodem CN 2208 określono alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe.

Jednocześnie w art. 92 ustawy określono, iż do napojów alkoholowych zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 1 do alkoholu etylowego zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2 % objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 11 i 12 ustawy, podmiotem prowadzącym skład podatkowy jest podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego; a procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka, do produkcji napojów alkoholowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, zużywa wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą, które są nabywane przez Wnioskodawcę w kraju i za granicą lub też zużywa wycofane z rynku wyroby akcyzowe, uprzednio wyprodukowane przez Spółkę, od których Spółka uiściła akcyzę należną.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi moment, w którym Spółka jest uprawniona do obniżenia akcyzy należnej o akcyzę od składników, które zostały wykorzystane do wytworzenia wyrobów akcyzowych.

Zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy, w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

-za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.

Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy, zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy, następuje:

  1. z dniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy wobec podmiotu prowadzącego skład podatkowy, jeżeli powstał obowiązek podatkowy z tytułu czynności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5;
  2. z dniem zużycia wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, również w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu; jeżeli ilość napoju alkoholowego zużyta do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego przekracza dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. a lub ust. 2 pkt 1 lit. b, w stosunku do ilości przekraczającej te normy obowiązek podatkowy nie wygasa, a zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem wyprowadzenia wyprodukowanego wyrobu akcyzowego ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (…).

Zgodnie z art. 23 ustawy, podmioty prowadzące składy podatkowe są obowiązane, bez wezwania organu podatkowego, do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne, na rachunek właściwej izby celnej.

Wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne, zwanych dalej "wpłatami dziennymi", dokonuje się nie później niż 25. dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy, a w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy - po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe.

Wpłaty dzienne dokonane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane w deklaracjach podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2 pkt 1.

Wpłaty dzienne obniża się o kwoty przysługujących podatnikowi zwolnień i obniżeń akcyzy. Nadpłatę wpłat dziennych wykazaną w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2 pkt 1, rozlicza się przy wpłatach dziennych za następne okresy rozliczeniowe, jeżeli podatnik nie posiada zaległości podatkowych oraz bieżących zobowiązań podatkowych ani nie złoży wniosku o zaliczenie nadpłaty w całości albo w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.

Wpłaty dzienne stanowią zaliczkę na akcyzę.

Zgodnie z art. 21 ust. 6 ustawy, podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, do 25. dnia następnego miesiąca po miesięcznym okresie rozliczeniowym, składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego informacje o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym, według ustalonego wzoru, zawierające dane, o których mowa w art. 53 ust. 5.

W myśl art. 21 ust. 8 ustawy, kwota akcyzy należna od danych wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym lub poza składem podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania składników będących wyrobami akcyzowymi.

Z powyższego przepisu wynika, że w przypadku, gdy Wnioskodawca zużył do wyprodukowania wyrobów akcyzowych składniki, będące wyrobami akcyzowymi z zapłaconą akcyzą, Zainteresowanemu przysługuje uprawnienie do obniżenia akcyzy należnej od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych o kwotę akcyzy zapłaconej od wyrobów akcyzowych zużytych do wyprodukowania przez Wnioskodawcę wyrobów akcyzowych. A zatem warunkiem skorzystania z powyższego uprawnienia do obniżenia akcyzy należnej od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych jest zużycie do ich wyprodukowania składników będących wyrobami akcyzowymi z zapłaconą akcyzą.

Momentem, od którego Wnioskodawca może skorzystać z powyższego uprawnienia jest powstanie akcyzy należnej od wyprodukowanych przez Wnioskodawcę napojów alkoholowych. Tak więc prawo do obniżenia należnej akcyzy jest ściśle powiązane z powstaniem zobowiązania podatkowego od wyprodukowanych napojów alkoholowych, do produkcji których zostały zużyte, jako składniki, wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą. Tym samym czynnikiem determinującym moment obniżenia należnej akcyzy jest dzień, w którym powstanie zobowiązanie podatkowe czyli akcyza należna od wyprodukowanych przez Wnioskodawcę napojów alkoholowych, zawierających w swoim składzie wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego, należy stwierdzić, że uprawnienie do obniżenia akcyzy należnej od wyprodukowanych przez Wnioskodawcę w składzie podatkowym napojów alkoholowych o akcyzę zapłaconą od wyrobów akcyzowych zużytych jako składniki do produkcji wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym przez Wnioskodawcę powstaje z dniem powstania zobowiązania podatkowego od gotowych wyrobów akcyzowych czyli od napojów alkoholowych wyprodukowanych przez Wnioskodawcę, to jest z dniem zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do ww. wyrobów gotowych (napojów alkoholowych).

Należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, a nie na jakichkolwiek własnych ustaleniach faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Wniosek strony o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012, poz. 392). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj