Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-657/09-2/KK
z 10 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-657/09-2/KK
Data
2009.07.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Rozliczenie podatku w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności --> Korekta podatku należnego w przypadku wierzytelności odpisanych lub nieściągalnych


Słowa kluczowe
korekta podatku
podatek należny
wierzytelności nieściągalne


Istota interpretacji
Czy kwotę zrealizowanej bez podstawy prawnej przez dłużnika gwarancji bankowej należy zaliczyć na poczet zwiększenia zobowiązania dłużnika z tytułu wystawionej przez podatnika faktury VAT i powiększyć o tę kwotę podstawę dokonania korekty z art. 89a ustawy o podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 370 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2009r. (data wpływu 15 czerwca 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku w odniesieniu do nieściągalny wierzytelności jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca dokonał w maju 2007 r. dostawy wraz montażem towaru - automatycznej linii paletyzacji worków - na rzecz innej spółki z o.o. - zwanej w dalszej części wniosku dłużnikiem. W momencie dokonania dostawy została wystawiona i przekazana dłużnikowi faktura VAT, którą przyjął i częściowo uregulował. Dłużnik zakwestionował jakość wykonania linii, będącej przedmiotem umowy, pobierając z rachunku podatnika kwotę gwarancji bankowej dobrego wykonania, przy czym podatnik nie zgodził się z zarzutami dłużnika. Następnie po tygodniu dłużnik na poczet przedmiotowej faktury VAT wpłacił na rachunek podatnika kwotę niewiele przekraczającą kwotę pobranej gwarancji bankowej - uiszczając jedynie częściowo należność za fakturę. Wypłata gwarancji została przez podatnika zaliczona na poczet zwiększenia należności za fakturę VAT ponieważ nie zostały uznane roszczenia dłużnika nabywcy linii. W związku z nieuregulowaniem należności wynikającej z faktury VAT sprawa została skierowana do Sądu Arbitrażowego i czeka na rozstrzygnięcie. Korzystając z art. 89a ustawy o podatku VAT podatnik w kwietniu 2009 r. dokonał korekty podatku VAT należnego w stosunku do nieuregulowanej części należności wynikającej z w/w faktury VAT. Dłużnik kwestionuje kwotę dokonanej korekty podatku należnego, uznając, że kwotę niezapłaconej części należności z faktury należy zmniejszyć o kwotę pobranej gwarancji bankowej. Pod pobraną gwarancję bankową dłużnik wystawił księgową notę obciążeniową, która została przez podatnika zwrócona wystawcy jako nie posiadająca podstawy prawnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy kwotę zrealizowanej bez podstawy prawnej przez dłużnika gwarancji bankowej należy zaliczyć na poczet zwiększenia zobowiązania dłużnika z tytułu wystawionej przez podatnika faktury VAT i powiększyć o tę kwotę podstawę dokonania korekty z art. 89a ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem wnioskodawcy kwotę pobranej bezpodstawnie gwarancji bankowej należy zaliczyć na poczet zwiększenia zobowiązania z tytułu faktury VAT i uwzględnić jako podstawę do dokonania korekty podatku należnego z art. 89a ustawy o podatku od towarów i usług. Zabezpieczone gwarancją bankową kwoty pieniężne nie są zobowiązaniami samiostnymi, ale zobowiązaniami warunkowymi. Aby skorzystać z ustanowionego zabezpieczenia należy wykazać podstawę prawną. Kwestię tę reguluje art. 405 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, zgodnie z którym „Kto bez podstawy prawnej uzyskał korzyść majątkową kosztem innej osoby, obowiązany jest do wydania korzyści w naturze, a gdyby to nie było możliwe, do zwrotu jej wartości”. Zgodnie z powyższym uszczuplone środki pieniężne na naszym rachunku podlegają zwrotowi, a w związku z tym zwiększają kwotę wierzytelności podatnika z tytułu faktury VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 89a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnik może skorygować podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona, z zastrzeżeniem ust. 2-5. Korekta podatku dotyczy również kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności odpisanej jako nieściągalna lub której nieściągalność została uprawdopodobniona.

Nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną w przypadku, gdy wierzytelność nie została uregulowana w ciągu 180 dni od upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze (art. 89a ust. 1a ustawy).

W myśl art. 89a ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się w przypadku, gdy spełnione są następujące warunki:

  1. dostawa towarów lub świadczenie usług jest dokonywana na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji,
  2. wierzytelności zostały uprzednio wykazane w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny,
  3. wierzyciel i dłużnik na dzień dokonania korekty, o której mowa w ust. 1, są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni,
  4. wierzytelności nie zostały zbyte,
  5. od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona,
  6. wierzyciel zawiadomił dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego ze względu na wystąpienie okoliczności, o których mowa w ust. 1, a dłużnik w ciągu 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia nie uregulował należności w jakiejkolwiek formie.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że zastosowanie regulacji prawnej zawartej w art. 89a ust. 1 ustawy jest możliwe, o ile wnioskodawca spełni uprzednio wszystkie warunki wymienione w art. 89a ust. 2 ustawy.

Z opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca dokonał dostawy towaru (linii paletyzacji worków) wraz z montażem. Dokonana dostawa została potwierdzona fakturą VAT, z tytułu której nabywca (dłużnik) uregulował część należności. Nabywca w związku z zakwestionowaniem jakości linii z rachunku bankowego wnioskodawcy pobrał kwotę gwarancji bankowej, którą po tygodniu zwrócił (wpłacono kwotę gwarancji i część należności z faktury). Wpłata gwarancji została przez wnioskodawcę zaliczona na poczet zwiększenia należności za fakturę VAT.

Pytanie wnioskodawcy dotyczy możliwości powiększenia dokonania korekty podatku należnego w oparciu o art. 89a ustawy o podatku od towarów i usług o kwotę zrealizowanej gwarancji bankowej, która to została udokumentowana notą obciążeniową.

Mając na uwadze cytowane powyżej przepisy, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie pragnie zwrócić uwagę na fakt, iż jednym z warunków umożliwiającym do skorzystania z ulgi na złe długi jest warunek, aby wierzytelność nieściągalna (w stanie faktycznym kwota gwarancji bankowej) stanowiła obrót, wykazany w deklaracji i podatek należny. Zatem od kwoty zrealizowanej bez podstawy prawnej przez dłużnika gwarancji bankowej nie można dokonać korekty podatku należnego, gdyż nie zostały spełnione warunki określone w art. 89 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj