Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-554/09-4/KK
z 7 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-554/09-4/KK
Data
2009.07.07


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
cash-pooling


Istota interpretacji
Czy w świetle ustawy o VAT usługi cash poolingu świadczone przez Bank podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT jako usługi pośrednictwa finansowego na podstawie załącznika nr 4 do ustawy o VAT w związku z art. 43 ust. 1 ustawy o VAT?



Wniosek ORD-IN 621 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 08 maja 2009r. (data wpływu 14 maja 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy świadczeniu usług cash poolingu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Bank zamierza oferować swoim klientom usługę cash poolingu. Usługa polega na zarządzaniu płynnością finansową uczestników umowy cash poolingu, poprzez bilansowanie sald na ich rachunkach bankowych (dalej jako: „usługa cash poolingu”). Usługa świadczona będzie przez Bank na rzecz grupy podmiotów powiązanych (dalej jako: „Uczestnicy”), posiadających w Banku rachunki bankowe, na których występować mogą salda dodatnie stanowiące wierzytelności Uczestników wobec Banku albo salda ujemne stanowiące długi Uczestników wobec Banku.

Celem usługi cash poolingu ma być zwiększenie efektywności zarządzania środkami finansowymi podmiotów z grupy kapitałowej poprzez optymalne wykorzystanie nadwyżek środków pieniężnych oraz zminimalizowanie kosztów finansowania działalności gospodarczej podmiotów uczestniczących w umowie cash poolingu.

Usługa cash-poolingu, którą ma zamiar świadczyć Bank, oparta będzie na następujących założeniach:

  1. W strukturze będą brały udział Uczestnicy - podmioty krajowe, posiadające rachunki bankowe założone w Banku w Polsce, tzw. Source Accounts (dalej: „rachunki SA”). Rachunkiem SA może być rachunek bieżący (Current Account, „CA”) albo rachunek zbiorczy (Aggregation Account, „AA”), tj. rachunek, do którego są „podpięte” dwa albo większa liczba rachunków bieżących należących do tego samego podmiotu.
  2. W strukturze będzie brał udział także podmiot krajowy posiadający rachunek bankowy założony w Banku, na który/z którego będą dokonywane transfery, tzw. Master Account (dalej: „rachunek MA”)
  3. Na podstawie umowy cash poolingu zawartej pomiędzy Bankiem a właścicielem rachunku MA, a także deklaracji uczestnictwa podpisanych przez Uczestników (Accession Agreement), Bank będzie dokonywał pod koniec dnia transferów środków pieniężnych pomiędzy poszczególnymi rachunkiem SA a rachunkiem MA.
  4. Transfery te będą dokonywane w ten sposób, że po ich dokonaniu, salda występujące na rachunkach SA będą równe zero. A zatem, wszelkie nadwyżki środków pieniężnych występujące na poszczególnym rachunku SA będą automatycznie transferowane na rachunek MA, natomiast niedobory występujące na poszczególnym rachunku SA będą automatycznie zasilane z rachunku MA. W przypadku istnienia w strukturze rachunku AA, wszelkie nadwyżki środków pieniężnych występujące na poszczególnym rachunku CA „podpiętym” pod AA będą automatycznie transferowane na ten rachunek AA, natomiast niedobory występujące na poszczególnym rachunku CA będą automatycznie zasilane z rachunku AA. Następnie wszelkie nadwyżki środków pieniężnych występujące na poszczególnym rachunku AA będą automatycznie transferowane na rachunek MA, natomiast niedobory występujące na poszczególnym rachunku AA będą automatycznie zasilane z rachunku MA.
  5. W związku z powyższym, jeżeli na rachunku SA wystąpi saldo dodatnie, uczestnikowi przysługiwać będą odsetki. W przeciwnym wypadku, tj., gdy na rachunku SA wystąpi saldo ujemne, uczestnik jest zobowiązany zapłacić odsetki.
  6. Transfery dokonywane w ramach struktury nie będą miały charakteru zwrotnego.
  7. Bank będzie obsługiwał całą transakcje, w tym dokonywał kalkulacji odsetek, jak również będzie dostarczał uczestnikom raporty dotyczące wysokości odsetek wynikających z uczestnictwa w strukturze. Odsetki będą kalkulowane na bazie dziennej, jednak ich alokacja będzie następować w terminie ustalonym w umowie (np.: w okresie miesięcznym, kwartalnym, rocznym).
  8. Bank otrzymuje wynagrodzenie od uczestników za świadczoną usługę cash poolingu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle ustawy o VAT usługi cash poolingu świadczone przez Bank podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT jako usługi pośrednictwa finansowego na podstawie załącznika nr 4 do ustawy o VAT w związku z art. 43 ust. 1 ustawy o VAT...

Zdaniem Banku świadczona przez niego usługa cash poolingu będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, lecz jako usługa pośrednictwa finansowego, stanowi usługę objętą zwolnieniem w podatku VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwolnione od podatku są usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o VAT, w tym wymienione w jego pozycji 3 usługi pośrednictwa finansowego (sekcja J PKWIU ex 65-67).

Zdaniem Banku, usługa cash poolingu, o której mowa w zaprezentowanym stanie faktycznym, stanowi usługę w zakresie kompleksowego zarządzania płynnością finansową grupy podmiotów i jest usługą z zakresu pośrednictwa finansowego sklasyfikowaną w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod numerem 65.23.1000.00 „Usługi pośrednictwa finansowego, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Tym samym, jest więc usługą pośrednictwa finansowego objętą zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Mając na uwadze praktykę stosowaną w tym zakresie, Bank chciałaby zauważyć, że Minister Finansów w odpowiedzi z dnia 2 lipca 2004 r. na interpelacje poselską nr 6005 dotycząca kwalifikacji dla celów podatkowych porozumień o wspólnym zarządzaniu płynnością finansową przez grupę spółek zakwalifikował usługi zarządzania płynnością wykonywane w ramach cash poolingu jako „Usługi pośrednictwa, gdzie indziej nie sklasyfikowane”. Powyższe potwierdza interpretacja prawa podatkowego w piśmie Ministra Finansów z dnia 7 września 2007 r., Nr IPP1/443-101/07-2/SM. W powyższym piśmie stwierdzono, że usługa której celem jest zwiększenie efektywności zarządzania środkami finansowymi podmiotów z grupy poprzez optymalną wykorzystanie nadwyżek środków pieniężnych na poszczególnych rachunkach bankowych podmiotów z grupy stanowi usługę w zakresie kompleksowego zarządzania płynnością finansową grupy podmiotów i jest usługą pośrednictwa finansowego objętą zwolnieniem z VAT. Takie samo stanowisko zostało zaprezentowane również w innych interpretacjach prawa podatkowego, m.in. Pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie z dnia 8 stycznia 2007 r., Nr IS.ll/2-443/209/06 oraz Pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów z dnia 8 września 2006 r., Nr 1433/NG/GV/443-71/2006/LŚ.

W związku z tym, że zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi dla celów podatku VAT są co do zasady, identyfikowane według klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej (z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki), Bank wskazuje również na interpretację organu statystycznego dotyczącego Umów o zarządzaniem płynnością finansową. Otóż Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi w piśmie z dnia II stycznia 2007 r. Nr OK-56721KU-650912006 zakwalifikował usługi cash poolingu jako „Usługi pośrednictwa finansowego pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Mając na względzie powyżej wymienione przepisy oraz interpretacje organów podatkowych (w tym Ministra Finansów) oraz organów statystycznych, zdaniem Banku usługa cash poolingu, którą zamierza świadczyć Bank stanowi usługę pośrednictwa finansowego zwolnioną z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie informuje, iż w zakresie pozostałych pytań przedstawionych we wniosku zostaną wydane odrębne interpretacje indywidualne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj