Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-444/09-3/MM
z 30 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-444/09-3/MM
Data
2009.06.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
infrastruktura towarzysząca
konserwacja
przyłącze
roboty budowlane
stawka


Istota interpretacji
Jaki podatek VAT (7% czy 22%) powinien zostać naliczony w powyższej sprawie?



Wniosek ORD-IN 324 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25.05.2009r. (data wpływu 29.05.2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie określenia prawidłowej stawki podatku VAT na roboty dotyczące kanalizacji zewnętrznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.05.2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia prawidłowej stawki podatku VAT na roboty dotyczące kanalizacji zewnętrznych. Wniosek zawierał braki formalne (brak przedłożenia poświadczonego za zgodność z oryginałem kserokopii pełnomocnictwa udzielonego w formie aktu notarialnego Pani x). W związku z tym tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 04.06.2009r. Nr IPPP3/443-444/09-2/MM wezwał Wnioskodawcę w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego wezwania do uzupełnienia wniosku w powyższym zakresie. Wniosek został uzupełniony w terminie prawidłowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

31.10.2008 roku została zawarta umowa pomiędzy x (Zamawiający), a Wojciechem S., właścicielem podmiotu gospodarczego pn. x (Wykonawca), dotycząca przebudowy kanalizacji zewnętrznej.

Strony ustaliły wynagrodzenie za wykonanie robót będących przedmiotem umowy w wysokości 250 000 zł netto, powiększoną o podatek VAT w kwocie 17 500zł. Zamawiający podał jako obowiązującą stawkę VAT 7%, jednocześnie zastrzegając w umowie, że ustawowa zmiana procentowej stawki podatku VAT będzie stanowiła podstawę do renegocjacji wynagrodzenia brutto.

Wg. wiedzy Wykonawcy, przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują podatek w wysokości 22% na usługi objęte podpisaną umową. Zamawiający nie podał podstawy prawnej uzasadniającej zastosowanie w umowie stawki 7% ale przed podpisaniem aneksu dotyczącego weryfikacji wynagrodzenia brutto oczekuje od Wykonawcy przedstawienia wiążącej opinii na temat właściwej w tej sytuacji stawki VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaki podatek VAT (7% czy 22%) powinien zostać naliczony w powyższej sprawie...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Przepisy o podatku od towarów i usług na roboty dotyczące kanalizacji zewnętrznych przewidują stawkę 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się w myśl ust. 12a cyt. przepisu obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy o VAT nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy o VAT).

Ponadto zgodnie z obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 ze zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy,

-w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Należy również zwrócić uwagę na art. 2 pkt 12 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Mając na uwadze powyższą analizę przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że od dnia 1 stycznia 2008r. z obniżonej do 7% stawki VAT można skorzystać wyłącznie w odniesieniu do towarów i usług wymienionych w art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT oraz § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu 7% stawką podatku od towarów i usług podlegają jedynie roboty budowlane polegające na:

  1. budowie, remoncie i konserwacji przyłączy, elementów przyłączy budynku lub wykonanie nowych przyłączy obejmujące przyłącza wodociągowe usytuowane w wydzielonych pomieszczeniach piwnicznych w budynkach mieszkalnych,
  2. budowie, remoncie i konserwacji hydroforni znajdujących się w budynkach mieszkalnych oraz węzłów cieplnych i kotłowni gazowych usytuowanych w budynkach mieszkalnych,
  3. budowie, remoncie i konserwacji instalacji sanitarnych (co, cw, zw, wodno-kanalizacyjnych, gazowych) i elektrycznych znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Natomiast pozostałe roboty (usługi) przeprowadzane poza bryłą budynku, tj. budowa, remont i konserwacja przyłączy, elementów przyłączy budynku lub wykonanie nowych przyłączy obejmujące przyłącza kanalizacyjne tj. pierwsze studzienki sieci kanalizacyjnych, znajdujących się poza budynkami mieszkalnymi oraz budowa, remont i konserwacja hydroforni znajdujących poza budynkami mieszkalnymi, objęte są 22% stawką podatku.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca podpisał z x umowę, której przedmiotem jest wykonanie przebudowy kanalizacji zewnętrznej. Strony ustaliły wynagrodzenie za wykonanie robót będących przedmiotem umowy w wysokości 250 000zł netto, powiększoną o podatek VAT w kwocie 17 500zł. Zamawiający podał jako obowiązującą stawkę VAT 7%, jednocześnie zastrzegając w umowie, że ustawowa zmiana procentowej stawki podatku VAT będzie stanowiła podstawę do renegocjacji wynagrodzenia brutto. Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego jaką stawkę podatku VAT ma zastosować do robót związanych z przebudową kanalizacji zewnętrznych. Zatem mając na uwadze wskazane wyżej przepisy stwierdzić należy, iż opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT podlegają jedynie roboty budowlane polegające na wykonaniu prac związanych z budową lub przebudową kanalizacji znajdujących się wewnątrz budynku mieszkalnego, stanowiących jego integralną część. Natomiast roboty budowlane związane z infrastrukturą towarzyszącą, przeprowadzone poza bryłą budynku objęte są stawką podatku w wysokości 22%.

Reasumując dywagacje, odnosząc się do wskazanych regulacji prawnych oraz do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, iż od dnia 1 stycznia 2008 r., zgodnie z art. 41 ust. 12 w zw. z ust. 2 ustawy o VAT oraz § 6 ust. 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów, w odniesieniu do robót dotyczących przebudowy kanalizacji zewnętrznych Wnioskodawca winien stosować na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT 22% stawkę podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj