Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-204/09/CJS
z 21 maja 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-204/09/CJS
Data
2009.05.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
fundusz remontowy
spółdzielnie mieszkaniowe
stolarka okienna
zwrot wydatków


Istota interpretacji
Czy dokonany zwrot poniesionych kosztów wymiany stolarki okiennej spowoduje u osób którym je zwrócono powstanie przychodu z innych źródeł?



Wniosek ORD-IN 945 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2009r. (data wpływu do tut. Biura 02 marca 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych częściowego zwrotu przez Spółdzielnię Mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 marca 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych częściowego zwrotu przez Spółdzielnię Mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca wraz z żoną posiada własnościowe spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego znajdujące się w zasobach spółdzielni mieszkaniowej. W 2004r. wnioskodawca zwrócił się do spółdzielni z wnioskiem o wymianę okien w swoim lokalu. Po przeprowadzeniu przeglądu lokalu zakwalifikowano okna w nim się znajdujące do wymiany, która miała nastąpić w 2007r. Spółdzielnia wyraziła zgodę na wymianę okien we własnym zakresie, informując wnioskodawcę, że wysokość zwrotu kosztów będzie obliczona zgodnie z regulaminem spółdzielni na podstawie decyzji zarządu i zostanie zaliczona na poczet opłat czynszowych i nie będzie podlegać wypłacie gotówkowej z kasy spółdzielni.

Po wymianie okien wnioskodawca zgłosił tę okoliczność w spółdzielni. W październiku 2008r. przeprowadzono przegląd lokalu i stwierdzono, że wymiana okien została dokonana zgodnie z protokołem kwalifikacyjnym.

Pismem z dnia 28 listopada 2008r. spółdzielnia poinformowała wnioskodawcę, że dokonała rozliczenia kosztów wymiany okien w jego lokalu i kwota 4.325,04 zł została przekazana na konto opłat czynszowych. Następnie wnioskodawca otrzymał od spółdzielni informację o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych w roku 2008 PIT-8C z ujawnioną w niej kwotą 4.325,04 zł tytułu zwrotu kosztów wymiany stolarki okiennej jako przychodu podlegającego opodatkowaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zwrot kosztów wymiany okien w tak opisanym stanie faktycznym stanowi przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem wnioskodawcy, kwoty wypłacone przez spółdzielnię lokatorom z tytułu zwrotu poniesionych kosztów wymiany okien nie stanowią przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Spółdzielnia dokonuje zwrotu z funduszu remontowego, który w całości jest finansowany ze składek lokatorów. Skoro więc, kwoty stanowią w rzeczywistości zwrot – refundację - poniesionych wcześniej przez lokatorów nakładów na wymianę okien, nie mogą stanowić dla nich żadnego przysporzenia majątkowego. A jeżeli nie są przychodem nie mogą podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Takie stanowisko wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w piśmie z dnia 05 stycznia 2007r. IPB2/4117-0064/03 oraz Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Toruniu w piśmie z dnia 26 września 2006r. PF/415-52/06.

Uznanie refundacji kosztów wymiany okien za przychód byłoby krzywdzące. W celu pokrycia tych kosztów wnioskodawca zaciągnął pożyczkę i regularnie dokonuje wpłat na fundusz remontowy a obecnie miałby zapłacić podatek od kwoty, która stanowi zwrot jego pieniędzy, wydatku który miała ponieść spółdzielnia. Tym bardziej, że fizycznie wnioskodawca nie otrzymał tej kwoty, gdyż podlega ona zaliczeniu na poczet czynszu.

Idąc takim rozumowaniem uznać należałoby również za przychód z innych źródeł zwrot przez spółdzielnie nadpłaty powstałej w wyniku rozliczenia opłat za centralne ogrzewanie dokonanego na podstawie odczytów mierników ciepła. W przypadku uznania stanowiska wnioskodawcy za nieprawidłowe, wnioskodawca uważa, że za 2008r. powinien zapłacić podatek naliczony od kwot stanowiącej równowartość płaconego przez niego czynszu za miesiące października, listopad i grudzień ubiegłego roku. Decyzja zarządu o zwrocie kosztów wymiany okien została wydana w październiku 2008r., a zatem na poczet czynszu w 2008r. została zaliczona część kwoty podlegającej zwrotowi.

Reasumując, zdaniem wnioskodawcy, zwrot kosztów wymiany okien wypłacany przez spółdzielnię nie jest przychodem podlegającym opodatkowaniu, a w przypadku odmiennej interpretacji podatek za 2008r. od tego przychodu powinien zostać naliczony od kwoty stanowiącej równowartość trzymiesięcznego czynszu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z kolei, zgodnie z postanowieniami art. 20 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy podatkowej za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Wskazany przez ustawodawcę w art. 20 ust. 1 ww. ustawy katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera on jedynie przykładowe wskazanie przychodów zaliczanych do innych źródeł.

Zgodnie z powołanymi przepisami opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlega uzyskany w roku podatkowym dochód stanowiący dla podatnika przysporzenie majątkowe. Otrzymany od spółdzielni z funduszu remontowego zwrot kosztów z tytułu wymiany okien (na podstawie uchwalonego regulaminu) nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Zwrot ten nie powoduje po stronie wnioskodawcy przysporzenia majątkowego i z tego względu nie mieści się w pojęciu innych źródeł (stanowi zdarzenie obojętne podatkowo).

Jeżeli bowiem spółdzielnia mieszkaniowa z funduszu remontowego sama przeprowadziłaby wymianę stolarki okiennej do czego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. z 2003r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.) jest zobowiązana, to świadczenie takie byłoby zdarzeniem obojętnym dla lokatorów. Tym samym przeprowadzenie tej wymiany przez lokatorów (na zasadach uzgodnionych ze spółdzielnią) i finansowanie jej na tych samych zasadach z tego samego funduszu oraz późniejszy zwrot poniesionych wydatków nie stanowi przychodu z innych źródeł określonego w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tak więc, kwota przekazana przez spółdzielnię mieszkaniową na konto opłat czynszowych, a stanowiąca zwrot uprzednio poniesionych przez wnioskodawcę wydatków (kosztów) na wymianę stolarki okiennej – nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do wskazanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej pism Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach oraz Naczelnika Urzędu Skarbowego należy stwierdzić, iż pisma takie nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły.

Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami stanowisko wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Do wniosku wnioskodawca dołączył plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. ul. Prymasa. S Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj