Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-249/09/DG
z 5 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-249/09/DG
Data
2009.06.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Rejestracja podmiotów --> Rejestr podmiotów

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
ewidencja
gaz
podatek akcyzowy
rejestracja
zużycie
zwolnienie


Istota interpretacji
1. Czy Wnioskodawca podlega obowiązkowi rejestracji jako podmiot zużywający w odniesieniu do surowca o kodzie CN 2711 13 97?2. Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do prowadzenie szczegółowej ewidencji zużywania surowca CN 2711 13 97 oraz CN 2711 12 11? Jeśli tak to w jakiej formie i w jakim stopniu szczegółowości?3. Czy Wnioskodawca zobligowany jest do ustalenia norm zużycia surowca/surowców w porozumieniu z Urzędem Celnym? Jeśli tak to w jakiej formie?



Wniosek ORD-IN 867 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2009r. (data wpływu 27 marca 2009r.) uzupełnionym pismem z 26 maja 2009r. (data wpływu 28 maja 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie nabywanego gazu o kodzie CN 2711 19 97 wykorzystywanego do napełniania aerozoli oraz gazu o kodzie 2711 12 11 wykorzystywanego do celów opałowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2009r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 26 maja 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie nabywanego gazu o kodzie CN 2711 19 97 wykorzystywanego do napełniania aerozoli oraz gazu o kodzie 2711 12 11 wykorzystywanego do celów opałowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest firmą produkująca kosmetyki i do tego celu zakupuje (w kraju) surowiec pod nazwą: Propan-Butan sklasyfikowany do kodu CN 2711 13 97. Dostawca ww. surowca posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego na terytorium kraju. Dotychczas zakupów i produkcji Wnioskodawca dokonywał bez żadnych zezwoleń, oraz szczególnego nadzoru. Składał jedynie oświadczenia o sposobie zużycia surowca przy każdorazowym zakupie. Wnioskodawca nie podlegał pod szczególny nadzór podatkowy. Surowiec wykorzystywany jest wyłącznie do celów napełniania aerozoli.

W dniu 20 marca 2009r. Wnioskodawca dokonał zgłoszenia rejestracyjnego obejmującego oprócz wyżej wymienionego także inny surowiec – Gaz płynny propan (kod CN 2711 12 11) wykorzystywany przez Wnioskodawcę wyłącznie do ogrzewania pomieszczeń. Pracownik Urzędu Celnego w Katowicach przyjął jedynie zgłoszenie odnośnie drugiego surowca. Dostawca przed dniem wejścia w życie znowelizowanej ustawy o podatku akcyzowym wystosował do Wnioskodawcy pismo z wymogiem przedłożenia potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego we właściwym urzędzie celnym. Bez takiego potwierdzenia nie będzie możliwe dostarczanie surowca na dotychczasowych zasadach. Wnioskodawca złożył zgłoszenie rejestracyjne do właściwego urzędu celnego, jednakże urząd nakazał wykreślenie ze zgłoszenia rejestracyjnego surowca o kodzie CN 2711 13 97 wykorzystywanego do napełniania aerozoli.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy Wnioskodawca podlega obowiązkowi rejestracji jako podmiot zużywający w odniesieniu do surowca o kodzie CN 2711 13 97...
  2. Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do prowadzenie szczegółowej ewidencji zużywania surowca CN 2711 13 97 oraz CN 2711 12 11... Jeśli tak to w jakiej formie i w jakim stopniu szczegółowości...
  3. Czy Wnioskodawca zobligowany jest do ustalenia norm zużycia surowca / surowców w porozumieniu z Urzędem Celnym... Jeśli tak to w jakiej formie...

Zdaniem Wnioskodawcy nie podlega on obowiązkowi rejestracyjnemu jako podmiot zużywający. Nie ma on obowiązku prowadzenia szczegółem ewidencji zużycia surowców zarówno o kodzie CN 2711 13 97 oraz CN 2711 12 11. Nie ma on obowiązku ustalania norm zużycia surowców w porozumieniu z Urzędem Celnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2009r. Nr 3, poz. 11) do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

W myśl art. 86 ust. 2 ww. ustawy paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Natomiast stosownie do art. 86 ust. 3 ww. ustawy paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a ww. ustawy o podatku akcyzowym stawka akcyzy dla gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych wynosi dla: gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:

  • skroplonych - 695,00 zł/1.000 kilogramów,
  • w stanie gazowym - 100,00 zł/1.000 kilogramów.

Stosownie do art. 89 ust. 1 pkt 13 ww. ustawy dla gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych stawka akcyzy wynosi 1,18 zł/1 gigadżul (GJ).

Stosownie zaś do art. 89 ust. 2 ww. ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Na podstawie art. 16 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Zgłoszenie rejestracyjne powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, a w przypadku działalności gospodarczej z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy - również adresy miejsc wykonywania działalności oraz określenie rodzaju i przewidywanej średniej miesięcznej ilości zużywanego wyrobu akcyzowego.

Jednakże zgodnie z art. 16 ust 5 ww. ustawy przepis ust. 1 nie ma zastosowania w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych wyłącznie zerową stawką akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 8, który stanowi, że podmiot zamierzający prowadzić działalność gospodarczą w zakresie wyrobów energetycznych, o których mowa w art. 89 ust. 2, niebędący podmiotem zarejestrowanym w trybie ust. 1, jest obowiązany przed dniem rozpoczęcia tej działalności powiadomić o tym właściwego naczelnika urzędu celnego, w celu ustalenia dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 2 pkt 2.

Zgodnie zaś z art. 85 ust. 2 pkt 2 właściwy naczelnik urzędu celnego, w drodze decyzji, wydanej z urzędu dla poszczególnych podmiotów ustala dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych określonych w art. 89 ust. 2, znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i objętych zerową stawką akcyzy, w przypadku ich zużycia do produkcji innych wyrobów.

Z przedstawione przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż dokonuje on nabycia ze składu podatkowego gazu o kodzie CN 2711 13 97 do celów napełniania aerozoli.

W odniesieniu zatem do wyrobu o kodzie CN 2711 13 97, mając na względzie wyżej cytowane przepisy stwierdzić należy, iż Wnioskodawca w stosunku do tego wyrobu, objętego zerową stawka podatku akcyzowego zgodnie z art. 89 ust. 2 nie jest obowiązany do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w myśl art. 16 ust. 1 w związku art. 16 ust. 5 ww. ustawy. Równocześnie jednak zgodnie z art. 16 ust. 8 tej ustawy jest obowiązany przed dniem rozpoczęcia działalności w zakresie wyrobów energetycznych, o których mowa w art. 89 ust. 2 powiadomić o tym właściwego naczelnika urzędu celnego, w celu określenia dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 2 pkt 2. Normy te ustalane są z urzędu przez właściwego naczelnika urzędu celnego w drodze decyzji administracyjnej.

Stosownie do art. 89 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy w przypadku przekroczenia dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 2 pkt 2, ustalonych dla wyrobów akcyzowych określonych w ust. 2, znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w przypadku ich zużycia do produkcji innych wyrobów, stosuje się odpowiednio stawkę określoną w ust. 1 pkt 14 albo 15.

Odnosząc się natomiast do nabywanego przez Wnioskodawcę ze składu podatkowego z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy wyrobu o kodzie CN 2711 12 11 zauważa się, iż zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o podatku akcyzowym zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.

W myśl art. 32 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa wyżej stosuje się w przypadku ich dostarczania ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ww. ustawy przez podmiot zużywający rozumieć należy m.in. podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia. Warunki stosowania zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie zostały określone w art. 32 ust. 5 -13 ww. ustawy.

I tak zgodnie z ust. 5 art. 32 warunkiem przedmiotowego zwolnienia jest:

  1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego handlowca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
  2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy";
  3. prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego handlowca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Zgodnie z ust. 7 - 9 art. 32 ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3 może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja, powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy. Ewidencja powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.

Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 38 ust. 1 ww. ustawy Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 26 lutego 2009r. w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy (Dz.U. Nr 32, poz. 251) określił wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, podmioty które go wystawiają oraz szczegółowy zakres danych, jakie powinna zawierać ewidencja wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie i sposób jej prowadzenia. W przepisach § 4 ww. rozporządzenia zawarto szczegółowy sposób prowadzenia ewidencji oraz zakres danych, które powinna zawierać ewidencja.

Mając powyższe na uwadze w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca w stosunku do wyrobu o kodzie CN 2711 12 11, dla wypełnienia warunków zwolnienia z akcyzy odnośnie nabywanego wyrobu jest obowiązany do prowadzenia m.in. ewidencji określonej w art. 32 ust. 7-9 ustawy o podatku akcyzowym na zasadach określonych w ww. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 lutego 2009r. oraz do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ww. ustawy i przedstawienia podmiotowi dostarczającemu te wyroby pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj