Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-300/09-4/JK2
z 16 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-300/09-4/JK2
Data
2009.07.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Pobór zaliczek przez pozostałych płatników

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
ekwiwalent pieniężny
lokal mieszkalny
remonty
służba wojskowa
zwolnienie
zwrot kosztów
żołnierze


Istota interpretacji
1.Czy kwota wypłacona żołnierzowi na wykonanie w mieszkaniu robót remontowych oraz zakup i wymianę wszystkich urządzeń, która na podstawie litery prawa w całości obciąża Wojskową Agencję Mieszkaniową stanowi przychód żołnierza?
2.Czy prawidłowo Wojskowa Agencja Mieszkaniowa wypłacając przysługujące Wnioskodawcy i opisane powyżej cztery świadczenia pomniejszyła je o podatek dochodowy?



Wniosek ORD-IN 528 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 26.04.2009 r. (data wpływu 28.04.2009 r.) oraz piśmie z dnia 26.05.2009 r. (data wpływu 27.05.2009 r., data nadania 26.04.2009 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 20.05.2009 r. Nr IPPB4/415-300/09-2/JK2 (data nadania 20.05.2009 r., data odbioru 25.05.2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej żołnierzowi tytułem wykonania remontu w mieszkaniu służbowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.04.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej żołnierzowi tytułem wykonania remontu w mieszkaniu służbowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym. Zgodnie z art. 69 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych Wnioskodawca ma prawo do zakwaterowania na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP (Dz. U. z 2005 r., Nr 41, poz. 398 z późn. zm.). Po przeniesieniu służbowym decyzją Dyrektora Oddziału Regionalnego Wojskowej Agencji Mieszkaniowej w L. w dniu 07.07.2008 r. przydzielono Wnioskodawcy lokal mieszkalny w R. Mieszkanie było zdewastowane, oprócz okien, w całości przeznaczone do remontu. Wszystkie urządzenia techniczne i sanitarne były zniszczone i niesprawne, drzwi nie nadawały się do użytku, parkiet zniszczony, płytki ścienne i podłogowe oraz tynki popękane, ściany brudne. Zgodnie § 7 ust. 1 ww. rozporządzenia MON z dnia 13.06.2005 r. w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Wojskową Agencję Mieszkaniową przekazanie lokalu mieszkalnego żołnierzowi zawodowemu następuje po wykonaniu napraw obciążających WAM, tj. wymienionych w § 9 ust. 1 tegoż rozporządzenia oraz § 10 ust. 5 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 14.10.2004 r. w sprawie zasiedlania lokali mieszkalnych, wnoszenia opłat za używanie lokalu mieszkalnego i opłat pośrednich w okresie wykonywania prac remontowych oraz normatywów zużycia wyposażenia i urządzeń technicznych w lokalach mieszkalnych. Reasumując, Wnioskodawca powinien otrzymać od Wojskowej Agencji Mieszkaniowej mieszkanie zdatne do użytku, po dokonanych remontach i wymianach urządzeń i elementów wyposażenia określonych przepisami (wymienione podłogi, drzwi, urządzenia sanitarne itp.) i wprowadzić się do niego. Przed zasiedleniem Wnioskodawca powinien otrzymać tylko ryczałt remontowy zgodnie z art. 32a ustawy o zakwaterowaniu SZRP, z którego powinien wykonać już tylko poprawki, konserwacje i malowanie lokalu i elementów. Przedstawiciel Wojskowej Agencji Mieszkaniowej poinformował Wnioskodawcę, podczas proponowania lokalu mieszkalnego, że Agencja nie wykonuje remontów lokali, a praktyką jest, że wykonuje je żołnierz na podstawie umowy i określonego w niej kosztorysu, co reguluje § 8 ust. 1 rozporządzenia MON z dnia 13.06.2005 r. w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez WAM. Wnioskodawca zgodził się na wykonanie całego remontu na podstawie podpisanej umowy. WAM naliczyła Wnioskodawcy kosztorys robót do wykonania w mieszkaniu, w którym ujęte były kwoty zakupu wymienianych urządzeń, drzwi, tynków uwzględniające podatek VAT oraz poinformowała o wysokości czterech świadczeń przysługujących za wykonanie remontu tj.:

  1. ryczałt remontowy (art. 32a ustawy o zakwaterowaniu SZRP);
  2. zwrot kosztów za wymianę urządzeń technicznych zużytych w procesie normalnej eksploatacji (kuchnia gazowa, bateria kuchenna, bateria umywalkowa, bateria wannowa, zawory czerpalne, wanna emaliowana, zlewozmywak emaliowany, umywalka, misa klozetowa, zbiornik płuczący);
  3. zwrot kosztów na naprawę uszkodzeń elementów i wyposażenia lokalu (wymiana drzwi wewnętrznych do kuchni i do pokoju i wykonanie tynków po wymianie, demontaż brodzika, demontaż baterii natryskowej, demontaż boazerii w kuchni, zerwanie tapet, przygotowanie powierzchni pod malowanie, rozebranie wykładziny ściennej z płytek, wykonanie tynków kat. III, rozebranie posadzki z płytek, ponowne ułożenie posadzki);
  4. zwrot kosztów naprawy lub wymiany elementów lokali zużytych w procesie normalnej eksploatacji (wymiana drzwi wejściowych do lokalu i wykonanie tynków, wymiana drzwi wewnętrznych do łazienki oraz do 2 pokoi i wykonanie tynków).

Wszystkie cztery świadczenia opisane powyżej zostały wypłacone Wnioskodawcy i pomniejszone o podatek dochodowy, a w późniejszym terminie został Wnioskodawcy przysłany PIT-11, w którym w rubryce „Inne źródła” została uwzględniona cała kwota potraktowana jako przychód Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.Czy kwota wypłacona żołnierzowi na wykonanie w mieszkaniu robót remontowych oraz zakup i wymianę wszystkich urządzeń, która na podstawie litery prawa w całości obciąża Wojskową Agencję Mieszkaniową stanowi przychód żołnierza...

2.Czy prawidłowo Wojskowa Agencja Mieszkaniowa wypłacając przysługujące Wnioskodawcy i opisane powyżej cztery świadczenia pomniejszyła je o podatek dochodowy...

Pismem z dnia 20.05.2009 r. Nr IPPB4/415-300/09-2/JK2 wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w odniesieniu do zadanych pytań.

Pismem z dnia 26.05.2009 r. (data wpływu 27.05.2009 r.) Wnioskodawca uzupełnił powyższe w terminie.

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota wypłacona na wykonanie w mieszkaniu służbowych prac remontowych oraz zakup i wymianę wszystkich urządzeń wyposażenia mieszkania nie powinna być traktowana jako przychód, ponieważ nie stanowi dla Wnioskodawcy żadnego przysporzenia majątkowego i w całości obciąża Wojskową Agencję Mieszkaniową. Wnioskodawca musi za tą kwotę wyposażyć mieszkanie, a urządzenia nigdy nie będą Jego własnością. Według Wnioskodawcy ryczałt remontowy (świadczenie Nr 1) można potraktować jako przychód, ponieważ świadczenie to należy się każdemu żołnierzowi przyjmującemu mieszkanie i nie musi dokumentować faktu wykorzystania tej kwoty. Jednak kwoty przedstawionych we wniosku świadczeń Nr 2,3,4 to zwrot kosztów zakupu i wymiany urządzeń i wyposażenia lokalu i powinny być wypłacone Wnioskodawcy w całości, zgodnie z naliczeniem w kosztorysie, bez pomniejszania o podatek dochodowy. Wnioskodawca uważa, że nie są Jego przychodem pieniądze wypłacone na zakup i wymianę urządzeń technicznych, sanitarnych, drzwi itp. skoro kupuje je dla WAM i jedynie jest ich użytkownikiem, a fakt ich zakupu musi udokumentować. W przypadku zakupu urządzeń przez WAM kwota zakupu byłaby taka jak w kosztorysie, jednak jeśli kupuje je osobiście, zostaje ona zmniejszona o podatek. Inny żołnierz wprowadzając się do mieszkania zdatnego do użytku nie płaci podatku od urządzeń i elementów wyposażenia lokalu. Żołnierz, który wprowadziłby się do mieszkania wyposażonego i wyremontowanego przez WAM również nie płaci podatku od urządzeń i elementów lokalu, a WAM kupiłaby je po cenach naliczonych w kosztorysie. Wnioskodawca natomiast wprowadza się do mieszkania zdatnego do użytku po wykonanym przez siebie remoncie i płaci podatek od wszystkich urządzeń i elementów. Wnioskodawca uważa, że w tym przypadku jest pokrzywdzony. Świadczenia Nr 2,3,4 o nazwie „zwrot kosztów” nie powinny być opodatkowane.

Wnioskodawca uważa, że Wojskowa Agencja Mieszkaniowa postąpiła nieprawidłowo wypłacając naliczone według kosztorysu świadczenia (Nr 2,3,4) pomniejszone o podatek dochodowy. Mieszkanie i całość znajdującego się w nim wyposażenia jest WAM, dlatego Wnioskodawca uważa, że nie powinien płacić podatku dochodowego od czegoś co nie jest Jego własnością. Wykonując naprawy, które obciążają Agencję Wnioskodawca wbudował do lokalu nowe urządzenia i elementy i pozostawi je zdając mieszkanie. Nie stały się one własnością Wnioskodawcy i nie zabierze ich ze sobą, więc w żadnym stopniu wartość tych urządzeń nie stanowi przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy wynika natomiast, że jednym ze źródeł przychodów są „inne źródła”.

Za przychody z innych źródeł, zgodnie z dyspozycją art. 20 ust. 1 ustawy uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przedstawiony katalog jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użycie sformułowania „w szczególności”. Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Istota bowiem przychodu podatkowego polega właśnie na tym, że ma on charakter trwałego przysporzenia w majątku podatnika.

Zgodnie z art. 42a osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że po przeniesieniu służbowym decyzją Dyrektora Oddziału Regionalnego Wojskowej Agencji Mieszkaniowej w L. w dniu 07.07.2008 r. przydzielono Wnioskodawcy lokal mieszkalny. Wnioskodawca zgodził się na wykonanie remontu przydzielonego lokalu mieszkalnego na podstawie podpisanej umowy. WAM naliczyła Wnioskodawcy kosztorys robót do wykonania w mieszkaniu, w którym ujęte były kwoty zakupu wymienianych urządzeń, drzwi, tynków uwzględniające podatek VAT oraz poinformowała o wysokości czterech świadczeń przysługujących za wykonanie remontu tj.: ryczałt remontowy; zwrot kosztów za wymianę urządzeń technicznych zużytych w procesie normalnej eksploatacji (kuchnia gazowa, bateria kuchenna, bateria umywalkowa, bateria wannowa, zawory czerpalne, wanna emaliowana, zlewozmywak emaliowany, umywalka, misa klozetowa, zbiornik płuczący); zwrot kosztów na naprawę uszkodzeń elementów i wyposażenia lokalu (wymiana drzwi wewnętrznych do kuchni i do pokoju i wykonanie tynków po wymianie, demontaż brodzika, demontaż baterii natryskowej, demontaż boazerii w kuchni, zerwanie tapet, przygotowanie powierzchni pod malowanie, rozebranie wykładziny ściennej z płytek, wykonanie tynków kat. III, rozebranie posadzki z płytek, ponowne ułożenie posadzki); zwrot kosztów naprawy lub wymiany elementów lokali zużytych w procesie normalnej eksploatacji (wymiana drzwi wejściowych do lokalu i wykonanie tynków, wymiana drzwi wewnętrznych do łazienki oraz do 2 pokoi i wykonanie tynków). Wszystkie cztery świadczenia opisane powyżej zostały wypłacone Wnioskodawcy i pomniejszone o podatek dochodowy, a w późniejszym terminie został Wnioskodawcy przysłany PIT-11, w którym w rubryce „Inne źródła” została uwzględniona cała kwota potraktowana jako przychód Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 6 ww. cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane oddziały Wojskowej Agencji Mieszkaniowej od wypłacanych żołnierzom świadczeń pieniężnych wynikających z przepisów ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 32a ust. 1 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. z 2005 r. Dz. U. Nr 41, poz. 398 ze zm.) żołnierz służby stałej obejmujący lokal mieszkalny na podstawie decyzji o prawie zamieszkiwania przed jego zasiedleniem otrzymuje ryczałt remontowy.

Zatem wypłacony Wnioskodawcy ryczałt remontowy stanowi przychód, od którego Wojskowa Agencja Mieszkaniowa była obowiązana pobrać zaliczkę na podatek dochodowy.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 czerwca 2005 r. (Dz. U. z 2005r. Nr 116, poz. 975) w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Wojskową Agencję Mieszkaniową, agencja dysponuje lokalami mieszkalnymi:

  1. stanowiącymi własność Skarbu Państwa, przekazanymi Agencji przez Ministra Obrony Narodowej;
  2. pozyskanymi od spółdzielni mieszkaniowych i towarzystw budownictwa społecznego;
  3. pozyskanymi w drodze umowy najmu, leasingu albo innej umowy cywilnoprawnej;
  4. pozyskanymi w drodze darowizny, spadku albo zapisu.

W myśl § 2 ust. 3 pkt 5) gospodarowanie lokalami mieszkalnymi, o których mowa w ust. 1, polega w szczególności na wykonywaniu przeglądów technicznych, napraw, konserwacji i remontów lokali mieszkalnych, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, oraz pozyskanych przez Agencję w drodze umowy sprzedaży, w zakresie obciążającym Agencję.

Zgodnie z § 8 ust. 1 osoba posiadająca tytuł prawny do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym może za zgodą dyrektora oddziału regionalnego wykonać naprawy, o których mowa w § 7 ust. 1, we własnym zakresie. Koszt tych napraw, uwzględniający podatek VAT, ustala dyrektor oddziału regionalnego w formie pisemnej na podstawie kosztorysu inwestorskiego sporządzonego zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym (Dz. U. Nr 130, poz. 1389). Termin wykonania napraw oraz sposób rozliczenia nakładów z tego tytułu określa się w umowie zawartej przed rozpoczęciem prac między dyrektorem oddziału regionalnego a osobą posiadającą tytuł prawny do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że kwota przekazana przez Wojskową Agencję Mieszkaniową na wykonanie remontu obciążającego Agencję nie będzie stanowiła przysporzenia w majątku Wnioskodawcy. Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami Wojskowa Agencja Mieszkaniowa powinna wykonać remont mieszkania, a zatem przekazana Wnioskodawcy kwota tytułem remontu w mieszkaniu służbowym stanowi jedynie pokrycie kosztów, do poniesienia których zobowiązana była Agencja.

Tylko w przypadku wystąpienia realnych korzyści majątkowych Wnioskodawca osiągnąłby przychód, a w analizowanym przypadku nie dochodzi do powiększenia jego majątku. Mieszkanie nie jest własnością Wnioskodawcy.

Reasumując, należy stwierdzić, iż otrzymana kwota na remont obciążający Wojskową Agencję Mieszkaniową nie stanowi przychodu dla Wnioskodawcy. Natomiast wypłacone świadczenie na ryczałt remontowy stanowi przychód, od którego Wojskowa Agencja Mieszkaniowa jako płatnik obowiązana była do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Jeżeli przedstawione we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj