Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-77/09/LŻ
z 14 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-77/09/LŻ
Data
2009.04.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
infrastruktura towarzysząca
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku
zagospodarowanie przestrzenne


Istota interpretacji
Opodatkowanie prac budowlano- montażowych, przygotowawczych oraz zagospodarowania terenu



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2008r. (data wpływu 30 stycznia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prac budowlano- montażowych, przygotowawczych oraz zagospodarowania terenu – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prac budowlano-montażowych, przygotowawczych oraz zagospodarowania terenu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność deweloperską i zamierza dokonać dostawy obiektów budownictwa mieszkaniowego (budynki wielorodzinne mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11). We wrześniu bieżącego roku Spółka zawarła umowę o wykonanie robót budowlano montażowych oraz instalacyjnych w systemie generalnego wykonawstwa inwestycji osiedla budynków mieszkalnych wielorodzinnych z lokalami usługowymi i garażami podziemnymi pod budynkami, instalacjami, niezbędnymi urządzeniami, zagospodarowaniem terenu budowy oraz wykonaniem prac przygotowawczych.

Generalny wykonawca ma zrealizować zgodnie z zawartą umową o generalne wykonawstwo i zgodnie z decyzją o pozwoleniu na budowę zamierzenie budowlane pod nazwą „Zespół mieszkaniowo-usługowy wraz z zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą techniczną". Wydana decyzja pozwolenia na budowę zespołu mieszkaniowo-usługowego obejmuje też budowę dróg wewnętrznych ze zjazdami do drogi publicznej, siąpi wodociągowe i przyłącza, sieci kanalizacyjne i przyłącza, drenaż opaskowy, oświetlenie terenu, ogrodzenie i budynek portierni dla osiedla. Zgodnie z wydaną decyzją o pozwoleniu na budowę ma powstać 201 lokali mieszkalnych o łącznej powierzchni użytkowej (11.567,96 m2) i 11 lokali usługowo-biurowych w parterze jednego z budynków o łącznej powierzchni 603 m2. Udział powierzchni usługowo-biurowej do całej powierzchni dla realizowanego osiedla wynosi 4,95%. Zlokalizowane w parterze powierzchnie usługowo-biurowe będą realizowane dla poprawy warunków właścicieli mieszkań zlokalizowanych na osiedlu. Prace zgodnie z zawartą umową mają być realizowane w dwóch etapach. Pierwszym etapem realizacji będzie budynek nr 1 to jest 61 lokali mieszkalnych o powierzchni 3.895,25 m2 oraz 11 lokali usługowo-biurowych o powierzchni 603 m2 wraz z niezbędną infrastrukturą dla budynku. Udział części mieszkalnej w całkowitej powierzchni budynku nr 1 wynosi ok. 86,6%, natomiast lokali usługowo-biurowych 13,4%.

Postanowienia umowy nie określają jaka część prac dotyczy lokali mieszkalnych a jaka lokali usługowych, lecz odnoszą je do budynku jako całości. Z uwagi na fakt, że lokale usługowo-biurowe są zlokalizowane w części parteru budynku nr 1 i są realizowane na jednym fundamencie i w ramach jednego budynku, wykonawca otrzymuje wynagrodzenie ryczałtowe płacone w zależności od procentowego zaawansowania robót poszczególnych elementów budynku oraz infrastruktury.

Całość inwestycji wraz z infrastrukturą (drogi wewnętrzne, sieci i przyłącza) jest realizowana wyłącznie w obrębie nieruchomości gruntowej będącej własnością inwestora. W ramach robót wchodzących w przedmiot umowy takich jak:

  • usunięcie warstwy ziemi urodzajnej z terenu nieruchomości inwestora;
  • zagospodarowanie placu budowy na potrzeby realizacji osiedla mieszkaniowego;
  • kanalizacji i przyłączy dla realizowanego osiedla mieszkaniowego;
  • wodociągu wraz z przyłączami dla realizowanego osiedla mieszkaniowego;
  • drenaż opaskowy, oświetlenie terenu, ogrodzenie osiedla;
  • budowa dróg, parkingów i chodników realizowanych na terenie inwestora.

Należy zauważyć i podkreślić, że żaden z elementów zleconych i realizowanych w ramach umowy nie służy innemu celowi jak budowanemu osiedlu mieszkaniowemu.

Przedmiotem zawartej umowy jest:
„budowa osiedla budynków mieszkalnych wielorodzinnych z lokalami usługowymi i garażem podziemnym pod budynkami, infrastrukturą techniczną instalacjami, niezbędnymi urządzeniami, drogą dojazdową do budynku, siecią infrastruktury technicznej, zielenią i zagospodarowaniem terenu, który ma powstać na działkach o numerze ewidencyjnym………..….i droga na części działek………...obręb………….o łącznej powierzchni 11.097 m. kw. położonej w rejonie ul………w…………składający się z: trzech budynków, o wysokości 5 kondygnacji nadziemnych i jedną podziemną."

Wszystkie wymienione w umowie działki są własnością inwestora, a poszczególne elementy scalone robót stanowią jedynie podstawę do oceny zaawansowania realizowanych robót w częściowych przejściowych protokołach odbioru robót. Rozliczenie końcowe robót zgodnie z zawartą umową nastąpi po całkowitym zrealizowaniu przedmiotu umowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do prac budowlano-montażowych, przygotowawczych oraz zagospodarowania terenu dotyczących realizacji osiedla mieszkaniowego (budynki wielorodzinne z usługami w parterze oraz infrastrukturą niezbędną dla osiedla (PKOB 11), które mają być wykonane przez Generalnego Wykonawcę, stawką właściwą jest stawka 7%...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r. 7% stawkę podatku stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym stosownie do art. 41 ust. 12a ustawy o VAT rozumie się m.in. obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych.

Ponadto, zgodnie z § 6 ust. 2 Rozporządzenia, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do m.in.:

  1. robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy o VAT lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
    - w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT.

Wobec powyższego, z uwagi na zachowanie podatkowego stanu prawnego, dotychczasowe orzecznictwo, aprobujące stosowanie stawki 7%, pozostaje nadal aktualne. Dla przykładu należy wskazać tu wyrok (I SA/Op 325/07), w którym Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu, odnosząc się do zastosowania stawki 7% do infrastruktury towarzyszącej stwierdził, iż będzie miała ona zastosowanie, jeżeli: „o ile spełniony zostanie warunek związku tych robót z budownictwem mieszkaniowym; w szczególności świadczyć o tym powinny konkretne okoliczności oraz cel prowadzonej inwestycji".

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11. Wskazać należy, że nie zawsze budynki mają jednorodny charakter. W sytuacji, gdy część budynku wykorzystywana jest do celów mieszkalnych, a pozostała część do innych celów, wówczas sposób zakwalifikowania danego budynku znajduje się w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

W przepisach tych zdefiniowano m. in. pojęcia takie jak:

  1. obiekty budowlane - to konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych;
  2. budynki - to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Natomiast budynki dzielą się na mieszkalne i niemieszkalne:

  1. budynki mieszkalne - to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem,
  2. budynki niemieszkalne - to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. W przypadku, gdy co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest do celów mieszkalnych, budynek klasyfikowany jest jako budynek mieszkalny.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach, zdaniem Spółki, wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem. W sytuacji gdy przedmiotem sprzedaży są roboty budowlane, budowlano-montażowe, przygotowawcze oraz zagospodarowania terenu, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem; podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych). Zastosowanie prawidłowej stawki podatku uzależnione jest od postanowień umowy na wykonanie robót budowlanych. Jako, że przedmiotem umowy będą roboty budowlane w budynkach mieszkalnych (PKOB 112) rozumiane jako całość - to należna stawka podatku będzie wynosić 7%.

Z racji tego, iż roboty budowlano-montażowe, przygotowawcze oraz zagospodarowania terenu dotyczą budynków mieszkalnych, do których znajduje w całości stawka VAT 7%, to stawką właściwą dla robót budowlanych, budowlano-montażowych, przygotowawczych oraz zagospodarowania terenu, jest stawka 7%. Trudno bowiem wyobrazić sobie, iż osiedle mieszkaniowe powstaje bez wewnętrznej jego infrastruktury i która spełnia oczywiste i podstawowe funkcje, chociażby komunikacyjne. Właściwe zagospodarowanie terenu służy ponadto podniesieniu atrakcyjności osiedla, co również nie jest bez znaczenia przy sprzedaży mieszkań przez Inwestora. W związku z powyższym, w opisanym stanie faktycznym, istnieje bardzo silny związek pomiędzy budynkami mieszkalnymi, a zewnętrzną infrastrukturą towarzyszącą tym bardziej że osiedle mieszkaniowe tylko w ten sposób może tworzyć funkcjonalną całość, podlegającą pod definicję budownictwa społecznego, korzystającego z możliwości zastosowania stawki VAT w wysokości 7%. Ponieważ przeważającą funkcją realizowanych obiektów jest funkcja mieszkaniowa, powinna zostać w całości zastosowana dla realizowanego przedmiotu umowy stawka podatku w wysokości 7% VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług oraz (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VĄ7, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Co do zasady, stawka podatku od towarów i usług - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - wynosi 22%, jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak, stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu i modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12a, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według art. 41 ust. 12b do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług, na podstawie art. 41 ust. 12 i 12a ustawy, decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Ponadto, zgodnie z treścią § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 12 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
    - w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem. Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Trzeba również wskazać, iż zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a i b ustawy o VAT w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. obniżoną do 7% stawką VAT objęte były:

  1. roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą,
  2. obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych.

Infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, stosownie do zapisu art. 146 ust. 3 cyt. ustawy obejmowała:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne
    - jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Jednakże (w związku z utratą z dniem 31 grudnia 2007r. mocy obowiązującej ww. przepisu art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a i b ustawy) od dnia 1 stycznia 2008r. prawo do zastosowania 7% stawki podatku na podstawie ww. przepisów nie jest już możliwe. Zatem preferencyjna, 7% stawka podatku nie znajduje zastosowania do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zawarł umowę o wykonanie robót budowlano-montażowych oraz instalacyjnych w systemie generalnego wykonawstwa inwestycji osiedla budynków mieszkalnych wielorodzinnych z lokalami usługowymi i garażami podziemnymi pod budynkami, instalacjami, niezbędnymi urządzeniami, zagospodarowaniem terenu budowy oraz wykonaniem prać przygotowawczych.

Generalny wykonawca ma zrealizować zgodnie z zawartą umową o generalne wykonawstwo i zgodnie z decyzją o pozwoleniu na budowę zamierzenie budowlane pod nazwą „Zespół, mieszkaniowo-usługowy wraz z zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą techniczną". Wydana decyzja pozwolenia na budowę zespołu mieszkaniowo-usługowego obejmuje też budowę dróg wewnętrznych ze zjazdami do drogi publicznej, sieci wodociągowe i przyłącza, sieci kanalizacyjne i przyłącza, drenaż opaskowy, oświetlenie terenu, ogrodzenie i budynek portierni dla osiedla.

Odnosząc powołane wyżej przepisy do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż stawkę 7% należy stosować wyłącznie w odniesieniu do robót polegających na realizacji obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części. Natomiast, z uwagi na to, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie przewidują preferencyjnej stawki podatkowej w odniesieniu do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, roboty budowlane związane z zagospodarowaniem terenu oraz niezbędnej infrastruktury opodatkowane są podstawową stawką podatku od towarów i usług, tj. 22% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy.

W świetle powyższego, w przypadku gdy usługodawca wykona usługi, których przedmiotem będzie realizacja inwestycji dotycząca budynku mieszkalnego (sklasyfikowanego w PKOB 11) jako całości, w którym znajdują się zarówno lokale mieszkalne, jak również lokale usługowe, usługi te będą w całości opodatkowane preferencyjną 7% stawką podatku od towarów i usług. W sytuacji jednak, gdyby świadczone przez Wnioskodawcę usługi dotyczyły wyłącznie lokali użytkowych lub części użytkowych zlokalizowanych w przedmiotowych budynkach mieszkalnych, wówczas w odniesieniu do nich zastosowanie znalazłaby stawka podstawowa w wysokości 22%.

Odnosząc się natomiast do kwestii opodatkowania usług budowlanych dotyczących infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, należy zauważyć, iż w świetle zmian przepisów o podatku od towarów i usług (tj. utraty z dniem 31 grudnia 2007r. mocy obowiązującej przepisu art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy) od dnia 1 stycznia 2008r. usługi budowlane dotyczące infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu podlegają opodatkowaniu 22% stawką podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy.

Reasumując, dla robót budowlano-montażowych dotyczących budowy budynków mieszkalno-usługowych jako całości sklasyfikowanych wg PKOB w dziale 11 należy zastosować stawkę 7%, natomiast dla robót dotyczących zagospodarowania terenu i infrastruktury towarzyszącej - stawkę 22%. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Odnośnie wskazanego we wniosku orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu należy wyjaśnić, iż wyroki sądów są wydane w konkretnych sprawach i dotyczą wyłącznie tych spraw, w których zapadły. Wyroki sądów nie mają charakteru powszechnie obowiązującego prawa. Zatem tut. organ przy wydawaniu interpretacji indywidualnej nie ma obowiązku kierowania się stanowiskiem w nich wyrażonym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj