Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-272/09-4/JK
z 26 maja 2009 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-272/09-4/JK
Data
2009.05.26
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
budynek
obiekt budowlany
stawka preferencyjna
stawki podatku
usługi budowlano-montażowe
Istota interpretacji
Stawką na świadczenie usługi wznoszenia domu z bali z drewna – 7% na dostawę elementów konstrukcyjnych wraz z ich montażem
Wniosek ORD-IN 768 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Wnioskodawca realizuje zlecenia na dostarczenie oraz montaż domów jednorodzinnych z bali drewnianych (mieszkalnych całorocznych) zgodnie z projektem klienta. Za wykonanie zlecenia otrzymuje wynagrodzenie ryczałtowe. Na poczet wynagrodzenia klient wpłaca zaliczki: pierwszą zaliczkę w dniu podpisania umowy, drugą ratę zaliczki w ciągu 7 dni od rozpoczęcia prac konstrukcyjnych domu z drewnianych bali. Po zakończeniu prac związanych z wykonaniem zlecenia, potwierdzonych protokołem odbioru, następuje ostateczne rozliczenie. Do momentu ostatecznego rozliczenia właścicielem konstrukcji domu z bali drewnianych jest zleceniobiorca, tj. Zainteresowany. Wnioskodawca nie jest producentem, zleca wykonanie konstrukcji z drewna, zgodnie z projektem zleceniodawcy, innym podmiotom gospodarczym w kraju lub importuje. W dniu otrzymania zaliczek Zainteresowany wystawia faktury zaliczkowe ze stawką podatku VAT 7%, a po wykonaniu usługi potwierdzonej protokołem odbioru wystawiana jest faktura końcowa pomniejszona o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach zaliczkowych oraz po zakończeniu prac potwierdzonych protokołem odbioru wykazuje przychód w podatku dochodowym. W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, iż zaliczki nie stanowią zapłaty za częściowe wykonanie usługi. Jest to wynagrodzenie ryczałtowe. Dokonał on również klasyfikacji przedmiotowych czynności – wg PKWiU – 45.21.1 „Roboty ogólnobudowlane związane ze wznoszeniem budynków”. Natomiast budynki zostały zakwalifikowane wg PKOB do grupowania 1110 – Budynki mieszkalne jednorodzinne. Z treści uzupełnienia stanu faktycznego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wynika, iż do momentu ostatecznego rozliczenia, właścicielem wstępnie przygotowanych bali drewnianych jest Wnioskodawca.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…). Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy, stosuje się – w myśl ust. 12 wskazanego artykułu – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Mówiąc o obiektach budownictwa mieszkaniowego należy przez to rozumieć wymienione w art. 2 pkt 12 ustawy budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b. Według zapisu art. 41 ust. 12b do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:
W myśl przepisu art. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej. Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy, decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach. Ponadto, zgodnie z treścią § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy, obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:
nbspnbsp - w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy. W przypadku usług budowlanych dla prawidłowego określenia wysokości podatku VAT konieczna jest precyzyjna identyfikacja obiektu budowlanego, zgodnie z zasadami klasyfikacji statystycznych, a także zdefiniowanie czynności, których przedmiotem jest ten obiekt. W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca wskazał, iż obiekt będący przedmiotem zapytania zakwalifikowano do symbolu PKOB 1110, tj. Budynki mieszkalne jednorodzinne. Klasa ta obejmuje samodzielne budynki takie jak: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych, rezydencje wiejskie, domy letnie itp. oraz domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca na podstawie zawartych umów dokonuje dostawy przygotowanego do montażu towaru (bali drewnianych) wraz ze świadczeniem usługi ich montażu. Czynność ta została przez Zainteresowanego sklasyfikowana do grupowania statycznego PKWiU 45.21.1 – Roboty ogólnobudowlane związane ze wznoszeniem budynków. Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie, przy świadczeniu usługi związanej z wznoszeniem domu z bali z drewna wraz z dostawą niezbędnych elementów konstrukcyjnych, zastosowanie znajdzie stawka podatku w wysokości 7%. Jednocześnie wskazać należy, że Organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik. W związku z powyższym tut. Organ odniósł się do klasyfikacji podanych przez Zainteresowanego we wniosku, zarówno odnośnie świadczonych usług, jak i obiektów budowlanych. Jednocześnie tut. Organ informuje, iż w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług została wydana odrębna interpretacja indywidualna z dnia 26 maja 2009 r. nr ILPP2/443-272/09-5/JK. Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wydano interpretację indywidualną w dniu 21 maja 2009 nr ILPB3/423-171/09-4/EK. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.