Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-165/09/BJ
z 21 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-165/09/BJ
Data
2009.04.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
dentysta
implanty
usługi protetyczne
zwolnienia podatkowe
zwolnienia podmiotowo-przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy świadczenie przez wspólników (jako osób uprawnionych do używania tytułu: technik dentystyczny) usług techniki dentystycznej w ramach wykonywania ich zawodu oraz dostawa przez nich protez dentystycznych lub sztucznych zębów dokonywane w ramach prowadzonej przez nich spółki prawa cywilnego objęte jest zwolnieniem od podatku i usług przewidzianym w art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2009 r. (data wpływu 25 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zwolnienia od podatku usług świadczonych przez techników dentystycznych oraz dostaw protez dentystycznych i sztucznych zębów - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 lutego 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zwolnienia od podatku usług świadczonych przez techników dentystycznych oraz dostaw protez dentystycznych i sztucznych zębów.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest spółką prawa cywilnego, działającą w oparciu o przepis art. 860 Kodeksu cywilnego. Spółka została zawarta w formie aktu notarialnego z dnia 19 grudnia 2008 r. przez dwie osoby wskazane we wniosku, które są jedynymi jej wspólnikami. Wspólnicy posiadają uprawnienia do świadczenia usług i posługiwania się tytułem technika dentystycznego, świadczą usługi techniki dentystycznej oraz dokonują dostawy protez dentystycznych lub sztucznych zębów w ramach wykonywania przez siebie zawodu w formie spółki cywilnej (przed jej zawiązaniem świadczyli identyczne usługi jako indywidualni przedsiębiorcy niepowiązani stosunkiem umownym spółki). Przed zawiązaniem spółki obecni wspólnicy spółki cywilnej stosowali zwolnienie od podatku od towarów i usług przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy do świadczonych przez siebie usług i dostawy towarów.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy świadczenie przez wspólników (jako osób uprawnionych do używania tytułu: technik dentystyczny) usług techniki dentystycznej w ramach wykonywania ich zawodu oraz dostawa przez nich protez dentystycznych lub sztucznych zębów dokonywane w ramach prowadzonej przez nich spółki prawa cywilnego objęte jest zwolnieniem od podatku i usług przewidzianym w art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy...


Zdaniem Wnioskodawcy usługi protetyczne (usługi techniki dentystycznej i dostawa protez dentystycznych lub sztucznych zębów) świadczone w formie spółki prawa cywilnego - podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 54, poz. 535 ze zm.). Wskazany przepis zawiera wyłącznie jeden warunek stosowania – dotyczy świadczenia usług w ramach wykonywania zawodu przez technika dentystycznego oraz dokonywania dostawy protez dentystycznych lub sztucznych zębów przez technika dentystycznego.

Powyższy przepis w żaden sposób nie ogranicza formy prawnej, w jakiej świadczenie tych usług lub dostawa tych towarów może następować, w szczególności nie odróżnia usług świadczonych przez techników dentystycznych ze względu na rodzaj (formę) prowadzenia działalności. Tym bardziej nie zawiera zastrzeżenia, iż przedmiotowe usługi i dostawy podlegają zwolnieniu jedynie w przypadku ich świadczenia (dokonywania) przez podatnika (technika dentystycznego) prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą. W konsekwencji nie sposób uznać, aby świadczone usługi i dokonywane dostawy przez podatników (techników dentystycznych) w ramach zawiązanej pomiędzy nimi spółki cywilnej nie korzystały ze zwolnienia z tego tylko powodu, że nie następuje to w ramach ich jednoosobowej działalności. Nie ulega bowiem wątpliwości, iż spółka cywilna świadczy swoje usługi poprzez jej wspólników, którzy zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym są technikami dentystycznymi i usługi te wykonują osobiście.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj